Semois : het tabaksmuseum

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Geoff »

Dat klopt als een bus Sim. Het is nl. zo dat Semoistabak op zich een slecht brandende tabak is. Daarom wordt er andere tabak toegevoegd met betere brandende eigenschappen. Punt is dat in tabakken zoals Didot, Florina, BC geen gram of weinig tabak zit die uit de Semoisstreek komt.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
smidje
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 jun 2015 16:44
Locatie: Diepenbeek belgië
Contacteer:

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door smidje »

dank u voor de info Heren ;)
maar voor mij gaat het hem om de smaak en waar ze verwerkt worden onder de noemer Semois is voor mij genoeg ;)
hij is naar mijn smaakpapillen overheerlijk :-?
dus deze man zal mij in de toekomst nog wel zien , iemand die ik zie die dit doet met veel passie , moet gewaardeerd worden ;)
anders zijn we binnen een paar jaar weer één kwijt :(
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door semois »

Dag collega's,

Hierbij laat ik jullie weten dat er dit jaar opnieuw 2 tabakswandelingen doorgaan in de Semoisstreek (Bohan).
De ene gaat nu zaterdag door (18 juli), de andere ergens in augustus (datum weet ik niet uit het hoofd). De datum van 18 juli is wel al terug te vinden op de website van de gemeente, die van augustus vind ik niet direct terug.

Ik heb er al 2 keer aan deelgenomen en kan dit enkel aanbevelen.
Je maakt er kennis met de voorlaatste planter uit de streek, bezoekt het tabaksveld samen met hem, er wordt een bezoek gebracht bij de familie Martin waar je de oude machines ziet werken en je krijgt een mooi bundeltje (ook in het nederlands) met informatie over de teelt en de verwerking.

http://www.vresse-sur-semois.be/events/ ... term=tabac

Gebruikersavatar
smidje
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 jun 2015 16:44
Locatie: Diepenbeek belgië
Contacteer:

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door smidje »

semois schreef:Dag collega's,

Hierbij laat ik jullie weten dat er dit jaar opnieuw 2 tabakswandelingen doorgaan in de Semoisstreek (Bohan).
De ene gaat nu zaterdag door (18 juli), de andere ergens in augustus (datum weet ik niet uit het hoofd). De datum van 18 juli is wel al terug te vinden op de website van de gemeente, die van augustus vind ik niet direct terug.

Ik heb er al 2 keer aan deelgenomen en kan dit enkel aanbevelen.
Je maakt er kennis met de voorlaatste planter uit de streek, bezoekt het tabaksveld samen met hem, er wordt een bezoek gebracht bij de familie Martin waar je de oude machines ziet werken en je krijgt een mooi bundeltje (ook in het nederlands) met informatie over de teelt en de verwerking.

http://www.vresse-sur-semois.be/events/ ... term=tabac
oei dat is spijtig :(
had dit wel eens graag willen doen , maar heb een verplichting die ik toe heb gezegd voor het hele wekende :)
zit namelijk in Arcen dit wekende , bij de kasteel tuinen is er een kunst beurs , en mijne maat ik zijn er de enige smeden aan het werk ;) de deuren gaan open om 10:00 h zaterdag en zondag ;)
maar je mag me laten weten wanneer het in augustus door gaat ?
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

Gebruikersavatar
Melmins
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 aug 2012 10:57
Locatie: Benoordens Antwerpen

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Melmins »

smidje schreef:maar je mag me laten weten wanneer het in augustus door gaat ?
Smidje, ik heb eens op de website gekeken maar niets gevonden voor augustus. Jammer.
Tobacco smoke is the one element in which men can sit silent together without embarrassment, and where no man is bound to speak one word more than he has actually and veritably got to say.
Thomas Carlyle

Gebruikersavatar
smidje
Berichten: 652
Lid geworden op: 23 jun 2015 16:44
Locatie: Diepenbeek belgië
Contacteer:

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door smidje »

Toch bedankt voor het zoeken Melmins ? Dat je daar nog aan gedacht had ? Dank u daarvoor [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Arclaud »

De grove pijptabak van Manil rook ik graag. Normaliter kon ik hem altijd kopen in een Brusselse speciaalzaak, maar daar hebben ze al enige tijd geen levering meer gehad. Sinds Manil naar de V.S. uitvoert, is er een lange wachtlijst ontstaan voor binnenlandse klanten. Of zo wordt het toch gezegd in de bewuste speciaalzaak.

Ik had eens gehoord dat Manil ook aan particulieren verzendt en nam contact met hem op om een bestelling te plaatsen. Er werd snel geantwoord. Na slechts twee mails was mijn bestelling al betaald, onderweg en enkele dagen later aangekomen. Alles verliep heel vlot.

Kleine kanttekening: helaas werd er één product foutief geleverd. Ik kreeg een pakje medium-cut, terwijl ik een pakje fine-cut besteld had. Ik heb onmiddellijk een mail gestuurd om een omruiling te vragen, maar kreeg geen antwoord. Een week later heb ik nog een herinnering gestuurd, maar helaas opnieuw geen antwoord. Nog een week later heb ik eens een Facebook-berichtje gestuurd, maar opnieuw zonder antwoord. Ik hoop dat de heer Manil gewoon vakantie heeft en alsnog reageert.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Mikali »

Hmmm, eind Maart ga ik voor een survival cursus/workshop naar Bohan.
Dusss dat ga ik proberen koppelen met een bezoekje aan Martin (en misschien Manil) :D

Arclaud, ik hoop echter voor jouw ook dat Vincent Manil het fatsoen heeft te willen omruilen, of op zijn minst te reageren ...
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Massis »

Mijn ervaring met Vincent Manil is dat het een uiterst aardige vent is, omruilen zou volgens mij geen probleem moeten zijn
Sterker nog: de keren dat ik bij hem bestelde, stuurde hij het gevraagde op met een afrekeningetje bij, en betaalde ik pas ná ontvangst...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Arclaud »

Massis, bij mij zat er ook een bonnetje bij, al had ik al betaald. Bij het bestellen werd er vlot gereageerd, geen klachten over.

Ik hoop alleszins dat ik kan omruilen, of zoals Mikali al zei: dat hij tenminste reageert. Ondertussen al 18 dagen zonder enige vorm van reactie, en dat vind ik om eerlijk te zijn wat frustrerend.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door sim »

Een andere vraag, waar misschien mensen op het forum antwoord op weten: als ik een tripje naar de streek wil maken en de winkels van Martin, Couvert en Manil wil bezoeken, welke dagen van de week komen dan in aanmerking? Ik herinner me dat ik eens gelezen heb dat niet al die winkels op alle dagen open zijn (maar ik vind de pagina met de juiste informatie niet meteen terug).
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Massis »

Arclaud schreef:Massis, bij mij zat er ook een bonnetje bij, al had ik al betaald. Bij het bestellen werd er vlot gereageerd, geen klachten over.

Ik hoop alleszins dat ik kan omruilen, of zoals Mikali al zei: dat hij tenminste reageert. Ondertussen al 18 dagen zonder enige vorm van reactie, en dat vind ik om eerlijk te zijn wat frustrerend.

Begrijpelijk, maar je zit natuurlijk daarin wel met de week tussen Kerst en Nieuw. Ik kan me inbeelden dat iemand als Vincent in die week geen mails leest. Dan is het nog steeds meer dan een week geleden, maar goed...

Eventueel moet je even bellen? Vincent spreekt ook wat Engels geloof ik, als Frans je niet ligt :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Paasei »

sim schreef:Een andere vraag, waar misschien mensen op het forum antwoord op weten: als ik een tripje naar de streek wil maken en de winkels van Martin, Couvert en Manil wil bezoeken, welke dagen van de week komen dan in aanmerking? Ik herinner me dat ik eens gelezen heb dat niet al die winkels op alle dagen open zijn (maar ik vind de pagina met de juiste informatie niet meteen terug).
'gewone' werkdagen en zaterdagen zijn de meesten wel open.
Alleen Couvert, op 500 m van Corbion, is in regel enkel op zaterdag open, verkiest alles via internet te doen.

En je vergeet er nog eentje: Didot - in het souvenirwinkeltje in Rochehaut, die bij mijn weten ook zowat altijd open is, en een voortreffelijke langue de chien verkoopt.
Koninklijke Eikel Des Forums.

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door sim »

Bedankt!
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Arno »

Alvast veel plezier Sim! Mooie streek en leuke tabakszaken :)
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door robvoorburg »

Kan ik beamen, het voelt er als vakantie, plots zit je in een
geheel andere wereld, heel apart en relatief zo dicht bij huis.

Een nachtje een hotelletje regelen om de volgende dag nog
wat na te genieten is het overwegen waard.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Arclaud »

Massis schreef:Begrijpelijk, maar je zit natuurlijk daarin wel met de week tussen Kerst en Nieuw. Ik kan me inbeelden dat iemand als Vincent in die week geen mails leest. Dan is het nog steeds meer dan een week geleden, maar goed...

Eventueel moet je even bellen? Vincent spreekt ook wat Engels geloof ik, als Frans je niet ligt :-)
Daar zat ik dan ook niet mee. Ik ging er vanuit dat hij vakantie had (en nog heeft), maar ondertussen zijn we wel 11 dagen verder. Als een antwoord uitblijft zal ik inderdaad even moeten bellen.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Arclaud »

Arclaud schreef: Ik hoop alleszins dat ik kan omruilen, of zoals Mikali al zei: dat hij tenminste reageert. Ondertussen al 18 dagen zonder enige vorm van reactie, en dat vind ik om eerlijk te zijn wat frustrerend.
Afgelopen zaterdag een kort antwoord ontvangen van Manil: de fijngesneden tabak is niet aangepast voor de pijp.

Ik heb nog gereageerd dat ik hem niet besteld heb voor de pijp, maar om shagjes van te rollen. Verder weer geen reactie.

Gelukkig wou Wiele het pakje van me overnemen. Bedankt!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door sim »

Om even te antwoorden op mijn eigen vraag van twee maanden geleden ...

De actuele openingsuren van de winkel van J.-P. Couvert zijn woensdag en vrijdag van 9 tot 12. Ik had geluk dat ik er juist 's woensdags om 11u30 stond.
Maar zoals Paasei al zei, hij verkiest inderdaad alles via mail te doen. Hij zei me dat je gewoon in een mail mag zeggen wat je graag wil bestellen.
(Joseph Martin lijkt me degene te zijn die alles liever via de bestelbon doet. Ik vroeg hem of je dan ook op voorhand moet betalen, maar hij zei dat achteraf betalen de gewoonte is.)
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door Arclaud »

Volledigheidshalve nog een kleine update met betrekking tot mijn fout geleverde bestelling.

Vandaag voor een zesde maal per mail contact opgenomen met Manil. Deze keer was ik niet zo vriendelijk en heb ik mijn gedacht gezegd.

Ik kreeg enkele minuten later reeds een heel kort antwoord terug: 'wat wil je????'.

Daarop heb ik een van mijn eerste mailberichten gequote, waarop Manil antwoordde dat hij mijn mailberichten opnieuw heeft gelezen en een pakje fijne coupe zal opsturen. De medium mag ik houden, geste van het huis.

Dat is voor mij meer dan afdoende, ik ben blij dat het opgelost is geraakt en dat ik zonder nare bijsmaak van zijn tabakken kan blijven genieten.

Achteraf voel ik mij dan schuldig dat mijn eerste mail van vandaag negatief getint was... :oops: Maar blijkbaar heeft het wel een en ander in beweging gezet.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Semois : het tabaksmuseum

Bericht door The_Undertaker »

Arclaud schreef: Achteraf voel ik mij dan schuldig dat mijn eerste mail van vandaag negatief getint was... :oops: Maar blijkbaar heeft het wel een en ander in beweging gezet.
Mwah, na 6 keer zou ik ook wat kortaf worden, geen schande! :lol: Tof dat het toch naar tevredenheid is opgelost.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Plaats reactie