Mijn eerste ervaringen met Neptune

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Mijn eerste ervaringen met Neptune

Bericht door Bart Iron »

Ik heb gisteren eens Neptune gekocht, omdat het als een zeer goede beginners tabak geprijsd wordt en ben er zowel gisteren als vandaag eens op mijn gemak bij gaan zitten.

-Allereerst mijn ervaring omtrent gereedschap en techniek:

Het is heerlijk rustig weer, dus gewapend met de attributen en een kopje thee heb ik mij op een stoel gevleid.

Gisteren wilde het niet zo. Ik had voor deze gelegenheid de 'La Glorieuse' bedacht, maar die hield ik maar niet smeulend. Misschien komt dat door de twee rook kanalen die in de kop zitten en is deze pijp meer voor gevorderden. Ik heb toen de BigBen erbij gepakt en het inzetkroesje, waar ik het in een ander topic over had , ingezet. Dit ging wel iets beter, maar ik had het idee dat ik fors het tempo erin moest houden.

Vandaag meteen maar de BigBen billiard gepakt. Het ging een stuk beter. Hoewel ik het toch een paar keer moest aanvuren. Helemaal schoon leegroken is ook een vaardigheid welke ik nog niet meester ben.
Regelmatig aan getampert en enkele luchtgaatjes bijgeprikt. Ik vond het heel relaxed gaan en ik bemerkte dat het aanvoelen van de pijp en tempo wat meer vanuit het hart ging ipv het verstand.
Al met al bemoedigend.

-Wat betreft de Neptune:

Bij het open maken eerst eens geroken en ik vind dat het ruikt naar warme kersen en gesmolten chocolade.
Het bijt wat minder op de tong dan de Coopvaert, maar dat kan ook komen door het tempo van het roken. Naarmate je het vaker doet gaat het tempo wat naar beneden bemerk ik.
De eerste 1/4 bowl is het redelijk scherp (Misschien is het vuur nog te heet van het aansteken), maar vanaf dan wordt het wat zachter en bij vlagen ruik ik de karakteristieke pijprook-geur. (Mijn reuk is niet optimaal na 5 jaar ammoniak en 13 jaar metaaldampen ingeademd te hebben). De smaak blijf ik moeilijk uit te leggen vinden, maar ik vind het wel lekker. Het lijkt een beetje op amandelen.
Het lijkt mij vrij vochtig vanuit het pakje. Aangezien het vanzelf uitdroogt zal ik daar ook wat meer ervaring in krijgen.

Tot zover.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

probeer eens een premium tabak van bv peterson!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Het kan inderdaad bij aanvang wat vochtig zijn, en zoals in een ander topic al eens genoemd werd door -ik meen- Janneman, blijft het mysterieus lang goed 'op graad' zegmaar.

Een premium van Peterson inderdaad, zal een openbaring kunnen betekenen.

In mijn ervaring is het 'pakken van de pijp' oftewel het stoppen, de sleutel.

Neem bijvoorbeeld deze playlist erbij en volg het stap voor stap:
https://www.youtube.com/user/1968eric#g ... F5A6B5F2E8

Ook deze is goed:


Zo zijn er wel meer, zie bijvoorbeeld de "Frank Method" ofwel "German Packing":


Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik heb geprobeerd om de tabak te stoppen volgens de 3-stappen methode, maar ik denk dat ik het toch te vast heb gedrukt.
Dat zijn goeie videos. Bedankt!

Wat is het voordeel van een premium van Peterson?

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Superieure (Premium) kwaliteit in smaak (blend) en het maakt IMHO ook uit hoe het brandt enzo. Denk aan het verschil tussen een normale tafelwijn en een wijn Qualité Supérieure.

Maar Peterson heeft 'gewoon' premium tabakken (ik vind erg goed wat ik tot nu toe heb geprobeerd) en er zijn altijd andere/duurdere/betere.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Maar ja, als het makkelijk brand leer ik ook niet de fijne kneepjes.
En ik vind het nog steeds lekker, dus het is geen afknapper ofzo. Het geeft een beetje het gevoel alsof je net hebt leren lopen en je gaat voor de eerste keer op de evenwichtsbalk.
:)

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Prettig om te lezen dat je eerste Neptune ervaring in ieder geval leuk is geweest. En misschien ook wel een beetje lekker ;)

Je hebt overigens helemaal gelijk dat je een aparte topic maakt over je eerste Neptune ervaring .... het is immers een tabak die op waarde wordt geschat door vele pijprokers.

Probeer eens om de tabak iets minder vast te stoppen. Dat kan de tabak gemakkelijk "hebben". Ze brandt goed en is mijns inziens niet zo gevoelig voor iets te los of te strak stoppen.

Graag je ervaringen wanneer je deze lekkere tabak vaker hebt gerookt !
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Je kan ook de eerste pluk tabak proberen verticaal in de kop te stoppen, zoals strootjes hooi, dan de volgende pluk tabak er op leggen en zachtjes aandrukken en de laatste pluk weer daaroverheen en iets steviger aandrukken.
De pijp aanvlammen, tabak met tamper aandrukken en weer bijvlammen.
Vanaf nu rustig aan de pijp trekken.
Deze methode, de eerste stopping verticaal, houd de pijp van onderen luchtig en zorgd ervoor dat je niet te stevig hoeft te trekken en je onnadenkend kan genieten van je pijp.

Succes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

@drfretboard: Goeie filmpjes. Bedankt.

@Bommel: Het is inderdaad nog een beetje een technische bezigheid.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Als je makkelijke tabak wilt moet je voor baai gaan, dat brand altijd. Om het "vak" te leren gewoon een keer flakes proberen en die op verschillende mannieren stoppen... Is erg leuk om te leren trouwens, soms frustrerend, maar een bevredigend gevoel als het goed gaat. :wink:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Ik heb ook Coopvaert, maar ik wilde ook een 'standaard' gesausde tabak proberen.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ha Pijpeloentje, oefening baart kunst.

Wanneer ik mijn pijp gestopt heb voel ik even wat de weerstand van de tabak is door aan de pijp te trekken, eventueel nog iets aandrukken.
Wanneer je moeite moet doen, de pijp leegmaken en van voren af aan beginnen.
Tijdens het roken wanneer de tabak aangedrukt moet worden, tegelijk een paar pufjes nemen om zodoende te voelen of je het niet te stevig bezig bent.
De druk die je moet uitoefenen verschilt per tabak die je rookt.

Maak een rondreis door alle tabakken om er voor jezelf achter te komen wat het meest bij jou past. Door de tabakservaringen van anderen te lezen kom je erachter dat ook hier smaken verschillen.

Anders dan sigaret- en shagrokers roken pijprokers meestal een aantal of zelfs een groot aantal verschillende tabakken.
De eerste rook je vanwege het verslavende aspect en je pijp rook je om van de tabak te genieten.

Jan Kusters raad je aan een boekje bij te houden waarin je kort je ervaring opschrijft van de tabak die je net gerookt hebt.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

De keren dat ik nu een pijp gepakt heb, voelde ik geen weerstand. Eerder te weinig naar ik prettig zou vinden. Vandaar dat ik dan de boel wat aantamper. Ik heb het idee dat ik dan als een bezetene moet door paffen om het gaande te houden.

Ook omdat ik dan het idee heb dat het gloeikooltje zich dan beter kan doorgeven aan de volgende tabaksvezels.
Ik heb één keertje fysiek het gevoel gehad dat de trekweerstand naar mijn believen OK was, tijdens het roken. Maar ook hier weet ik niet goed wat en hoeveel de bedoeling is. Ook dat zal persoonlijk zijn ben ik bang.

Je moet wel iets weerstand voelen of juist helemaal geen?


Zo'n boekje kan handig zijn inderdaad. Daar heb ik over zitten denken.
Ik ben alleen niet zo'n ster in het omschrijven van smaken en alleen lekker of niet lekker kan bij mij per dag verschillen, dus daar kan ik later niet van op aan.

(Jan Kusters = Janneman, I pressume?)

Afbeelding

http://www.jankusters.nl/site/blog.php

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Pijpeloentje,

Ik kan je slechts mijn ervaringen omtrent trekken en stoppen van Neptune delen...

Ik stop Neptune net als mijn andere ready rubbed tabakken. Eerst losjes onderin en ik laat de zwaartekracht het werk doen. Vervolgens de tweede ronde. Tabak aandrukken tot 1/3 en hervullen. Derde ronde. Tabak aandrukken en het laatste beetje vullen. Bij deze laatste rond wilt Neptune graag wat aangedrukt worden, en wel zo dat de tabak nog een beetje omhoog springt. Je moet weinig weerstand voelen bij het trekken. Wanneer je na het stoppen al hard moet trekken is de pijp echt te zwaar gestopt. Een kleine weerstand; echt een kleine weerstand is geboden bij het trekken.
En, je zult merken dat de weerstand iets meer wordt gedurende de tabak uit de pijp gerookt wordt.

Veel plezier!
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

8) ontmaskerd! Yep, Jan Kusters is Janneman...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Yessss! Punt voor mij in de categorie 'kunstenaars aliassen'!

Ik heb inmiddels in mijn tabaksqueeste ook een pakje Black Ambrosia en Sail Geel bemachtigd. Hier kreeg ik ook een proefzakje van het een of ander bij. (Stanwell- Fruit and Vanilla)
Ik blijf nog maar even af van de blikjes etc van >€10,00

Plaats reactie