Jaartabakken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Jaartabakken

Bericht door robvoorburg »

Veel jaartabakken zijn niet vaccuum verpakt. Ze zitten in een kartonnen ronde doos met blik aan boven- en onderzijde.
Bij opening is de tabak meestal te droog.
Stel dat de tabak enorm bevalt en je wil een regiment inslaan, hoe is dan de kwaliteit ervan wanneer je het na enige jaren aanspreekt?

Trouwens ook Winslow no.1 (geen jaartabak) is op dezelfde wijze verpakt, zit zelfs los in het karton.
Heb ik nou een punt, of ben ik aan het zeiken?

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

M'n gekoesterde Peterson special reserve 2010 komt in een zak, in een blik. Na openen verdwijnt de inhoud direct in een Weckpot en word vakkundig weg gerookt in een tijdsbestek van enkele weken.

De zakken uit de blikken verpak ik overigens ook weer vacuüm en worden zo opgeslagen.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Rob, je hebt zeker een punt. Mijns inziens zeker geen gezeik... ik heb ook liever dat, wanneer ik een tabak koop, deze vacuum is verpakt en zal mij enigszins zorgen maken over de houdbaarheid! Geen idee of dit ergens op gestoeld is, maar het is een gevoel....!
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik maak me er niet zo druk over, zolang de tabak maar weer vochtig gemaakt kan worden.

Maar ik kan me voorstellen dat het een probleem word als je meerdere blikken hebt.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Voor echt lang bewaren geef ik ook de voorkeur aan vacuum verpakt. De jaartabakken -ik koop ze niet zo heel vaak eigenlijk, en rook ze dan inderdaad in een jaar op- red ik met een paar vochtknopen of wat koffiefilterpapier prima (zoals voor alle open tabakken). Overigens denk ik ook echt dat die jaartabakken niet voor lang bewaren bedoeld zijn; ik kan me voorstellen dat nu net bij dit soort tabakken een wankel evenwicht wordt gemaakt dat niet eindeloos herhaalbaar of bewaarbaar is. Zoiets als bepaalde vers-producten bij voedsel.

Zou ik dit soort tabakken echt voor de toekomst willen inkopen, dan denk ik dat ik op jacht zou gaan naar een soort van doos of kist waar alle blikken jaartabak samen ingaan. Iemand hier had een kunststof koelbox tot humidoir omgebouwd. Blokje oase erin, hygrometer erbovenop, en vooral niet elke week openmaken :D Klinkt mij als een prima idee in de oren!

De meeste jaartabakken zijn van een aromatisch type. Ik weet sowieso niet zo goed hoe die tabkken zich houden in de loop der tijd. De meer 'natuurlijke' tabakken zoals Virginia, Baai en Latakia mengsels ontwikkelen zich prima. Ik heb er ook geen moeite mee om zulke tabakken helemaal te laten uitdrogen en voor gebruik een hoeveelheid opnieuw bevochtigen. Ik heb een Virginia-Perique die ik al meer dan 10 jaar in een kartonnen koker bewaar (Blantyre van Charles Fairmourne) . Af en toe haal ik er eens een pluk uit, breng die met wat vochtknopen weer op de juiste vochtigheid en rook die tabak dan met veel smaak.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Dat geeft mij wel stof tot nadenken, Janneman.

Plaats reactie