Meedenken met de fabrikant...?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Pelvin
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 nov 2010 13:46

Meedenken met de fabrikant...?

Bericht door De Pelvin »

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Ik was vanmorgen mijn pijp aan het roken, terwijl ik luisterde naar Appetite for Destruction, een cd van Guns n' Roses. Ik rookte op dat moment Peterson De Luxe Mixture. Ondanks dat ik deze tabak ontzettend lekker vind, bedacht ik me dat ik hem toch eigenlijk te zoetjes vond vergeleken bij de muziek die ik op dat moment luisterde.
En toen kreeg ik een idee: Zou het mogelijk zijn om een fabrikant van pijptabak zover te krijgen om te luisteren naar zijn klanten (misschien d.m.v. een enquete) en zo te bepalen wat voor smaken en aroma's ze kunnen waarderen bij het luisteren van een bepaalde muziekstijl. En wie weet, misschien ook wel tijdens het uitoefenen van een bepaalde hobby.

Misschien is het dan wel mogelijk om bijvoorbeeld een Peterson Heavy Metal op de markt te krijgen. Alles is dan toch mogelijk? Jazz, Blues, Classical Music, enz.
Maar misschien ook wel een variant voor het bekijken van een film. Ik denk dan aan een tabak met een popcornsmaak :D Of voor het lezen van een fantasy boek. Ik denk bij fantasy aan een Wizzard pijptabak met de smaak van allerlei kruiden en bosvruchten.

Wat vinden jullie hiervan? Zin of onzin...?

En als het zinnig is, hoe zou we dit aan kunnen pakken?

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Grappig idee, maar totaal niet te verwezenlijken denk ik. Volgens mij boek je nog het meeste succes als je eens zelf gaat kijken welke tabak het best bij je metal past. Dan plak je daar desnoods een sticker op. :P

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Volker Bier doet het al bij de pijpen die hij maakt...

http://www.pfeifen-bier.de/

'pfeifen' aanklikken en je Duits even oppoetsen...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Sillem's Black vind ik al aardig metal. Naja, de verpakking dan.. De tabak smaakt als een kampvuur waar dan marshmallows aan worden geroosterd. Niet heel metal :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
DeGoUdScHePijP
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 jul 2010 19:01
Locatie: Ergens in Gouda

Bericht door DeGoUdScHePijP »

Arno schreef:Sillem's Black vind ik al aardig metal. Naja, de verpakking dan.. De tabak smaakt als een kampvuur waar dan marshmallows aan worden geroosterd. Niet heel metal :wink:

Afbeelding
Whaa :twisted: vet Heavy Metal Blik =D> |,,|. Rockon
Pijproken ....het nieuwe walhalla.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Kan je het blik niet een stuk verzwaren met lood o.i.d.?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nee als ik het zou verzwaren zou het met een zware tabak zijn :roll:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

:lol:

Winslow Collector

Re: Meedenken met de fabrikant...?

Bericht door Winslow Collector »

De Pelvin schreef:Wat vinden jullie hiervan? Zin of onzin...?

En als het zinnig is, hoe zou we dit aan kunnen pakken?
Zin of onzin? Hmmm, weet het niet. Wat ik van tabaksfabrikanten weet, is dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe melanges te vinden. Er is een heel groot "middengebied", met alle vanilles, Latakia's, Burley's en Virginia's, Engelse blends en noem maar op in allerei verhoudingen gemengd.
Aan de 2 zijden van het middengebied zitten enerzijds de ronduit slechte tabakken die na een bepaalde periode een stille dood sterven en anderzijds de toppers die helaas vaak in gelimiteerde oplagen komen. Als jaartabakken of zo.

Tabaksfabrikanten hebben dus de volgende "uitdagingen":
1. Verzin maar weer eens een blend die nog niet bestaat.
2. Wacht of het aanslaat, want er moeten kilogrammen verkocht worden. Verpakking, marketing en distributie kosten veel geld. Zo is destijds Pergamon bijvoorbeeld van de Nederlandse markt afgehaald, omdat er minder dan 40 kg per jaar van gekocht werd. Tot mijn grote spijt, want ik rookte daar 1,5 tot 2 kg per jaar van.
3. Verpakking, al is jouw idee van een serie, op basis van muziekstijlen, niet eens zo heel gek. Volgend jaar maart komen er 2 nieuwe Mac Barens op de Nederlandse markt met een mooi voorbeeld voor vernieuwing van de verpakking: Velvet!

Wat je nog weleens tegenkomt is een "nieuwe" tabak. Beter gezegd een oude receptuur in een nieuwe verpakking met een nieuwe naam.
Of de echt nieuwe tabakken. Een mooi voorbeeld is enkele jaren geleden de Stanwell Guarana. Wie ziet deze nog bij zijn speciaalzak staan? Hij is nog gewoon verkrijgbaar, maar loopt slecht. Het is maar de vraag hoe lang deze nog blijft bestaan. Waarschijnlijk totdat de voorraad (bij Scandinavian Tobacco Group) op is?

Maar wel een leuk onderwerp. Mijn maat Rudi en ik bezinnen ons momenteel op iets nieuws, waarvoor we dan ook een fabrikant moeten zoeken. Voorlopig nog even geheim.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Dan Pipe heeft een grote collectie pijptabakken waarvan er een aantal op muziekstijlen zijn gebaseerd. Maar bijvoorbeeld ook op schepen, motoren, dieren, etc.

http://www.danpipe.de/Tabak-Eigenmarken ... 14232.html
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Meedenken met de fabrikant...?

Bericht door Bommel »

Winslow Collector schreef:
De Pelvin schreef:Wat vinden jullie hiervan? Zin of onzin...?

En als het zinnig is, hoe zou we dit aan kunnen pakken?
Mijn maat Rudi en ik bezinnen ons momenteel op iets nieuws, waarvoor we dan ook een fabrikant moeten zoeken. Voorlopig nog even geheim.
Aha............Pijprokersforum Jaartabak. :-?
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Meedenken met de fabrikant...?

Bericht door Winslow Collector »

Bommel schreef:
Winslow Collector schreef:
De Pelvin schreef:Wat vinden jullie hiervan? Zin of onzin...?

En als het zinnig is, hoe zou we dit aan kunnen pakken?
Mijn maat Rudi en ik bezinnen ons momenteel op iets nieuws, waarvoor we dan ook een fabrikant moeten zoeken. Voorlopig nog even geheim.
Aha............Pijprokersforum Jaartabak. :-?
:lol: :lol: :lol: Nee, goed geprobeerd, maar het heeft niets met het forum te maken.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Meedenken met de fabrikant...?

Bericht door Bommel »

Winslow Collector schreef:
Bommel schreef:
Winslow Collector schreef:
De Pelvin schreef:Wat vinden jullie hiervan? Zin of onzin...?

En als het zinnig is, hoe zou we dit aan kunnen pakken?
Mijn maat Rudi en ik bezinnen ons momenteel op iets nieuws, waarvoor we dan ook een fabrikant moeten zoeken. Voorlopig nog even geheim.
Aha............Pijprokersforum Jaartabak. :-?
:lol: :lol: :lol: Nee, goed geprobeerd, maar het heeft niets met het forum te maken.
:evil:
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

wij als forum kunnen de tabak wel "dopen" als forum tabak al heeft ie starks een andere naam.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

ho ho, niet te onderdanig :wink: mocht deze tabak de naam van ons geweldige forum mogen dragen moet hij a) van zeer grote klasse zijn en b) ons PRF logo met trots op zijn verpakking dragen,.... een eer die we niet aan de eerste de beste tabak weggeven :wink:

:D :D
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Heren, heren, niet te voorbarig :lol: . Er zijn plannen die niets met dit forum te maken hebben. Rudi en ik hebben al vaker als testpanel opgetreden voor tabaksfabrikanten en er leven nu wat ideeën. Ik beschreef dit alleen maar als illustratie van wat er zoal komt kijken bij zelf een tabak blenden.

Mocht alles doorgaan, zijn jullie bevindingen natuurlijk razend interessant, maar een forumtabak? Nee, dat is vooralsnog niet de bedoeling. :wink:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

:shock: Heb ik per ongeluk de gemoederen van de forumleden
opgeschud. :oops:
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Bommel schreef::shock: Heb ik per ongeluk de gemoederen van de forumleden
opgeschud. :oops:
:lol: :lol: Blijkbaar,LOL

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Hier is iets speciaals gaande!
De blend/melange, alsmede de naam is nog niet eens bekend en wij hebben er al bijna tabak van.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Hier is iets speciaals gaande!
De blend/melange, alsmede de naam is nog niet eens bekend en wij hebben er al bijna tabak van.
Een deel van de naam is er al hoor.
Pijptabak. :lol:
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Genieten is dit, heren. Als ik zie wat hier de laatste weken allemaal gebeurd is: een creatief stelletje ideeënmakers, jullie allemaal:
De basis is het forum met vragen, hulp, meningen, enz.
Dan komt er opeens een prachtig logo.
Vervolgens het idee van een forumpijp.
Een tabaksdatabase van Joey in de maak.
Nu wordt er al druk gespeculeerd over forumtabak.

Wat is het volgende?
Gaan we een forumwinkel beginnen?
Een forum pijpfabriek?
Een wereldoverheersend pijprokersforum?

GEWELDIG!!! :lol:

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Een One World Pipesmokers Orde lijkt mij wat te hoog gegrepen. :lol:
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

Een wereldoverheersend pijprokersforum?
One World Pipesmokers Orde
<< trekt de wereld in als het ware een missionaris om mensen te gaan bekeren... is dat een goed begin :P :wink:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Jaaaaaa, om ze naar onze pijpen te laten dansen, of begrijp ik niks van bekeren?

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Winslow Collector schreef: Een wereldoverheersend pijprokersforum?
Zou de wereld er al klaar voor zijn ?! :D
Afbeelding

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Bericht door antonius »

HALELUJA BROTHERS AND SISTHERS

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

even terugkomend op de tabak ;-)
Ik was 2 jaar geleden op een pijpen beurs in Rheinbach, waar Kohlhase & Kopp een tafel had waar je in gesprek kon gaan met een tabaksblender. Nadat je hem het een en ander had verteld over wat je zocht in een tabak maakte hij, waar je bijstond, je eigen tabak.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Martin Romijn schreef:even terugkomend op de tabak ;-)
Ik was 2 jaar geleden op een pijpen beurs in Rheinbach, waar Kohlhase & Kopp een tafel had waar je in gesprek kon gaan met een tabaksblender. Nadat je hem het een en ander had verteld over wat je zocht in een tabak maakte hij, waar je bijstond, je eigen tabak.
Mooi hè? Zo was ik jaren geleden in de winkel van My Own Blend in kopenhagen. Ook daar kun je gehaal naar eigen recept jouw tabak samenstellen. Of die ene (bestaande) tabak net een beetje meer van een smaakje voorzien.

Plaats reactie