Nicotinegehalte

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
robertas

Nicotine

Bericht door robertas »

Natuurlijk is hier al het nodige over geschreven, maar eigenlijk kan ik nergens antwoorden vinden. Niet hier en niet ergens anders.

De vraag is: hoeveel nicotine bevat een pijp?

Er vanuit gaande dat we een standaard pijptabak als voorbeeld nemen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

goeie vraag, aangezien het niet op het pakje staat als bij shag of sigaretten, zit het er natuurrlijk in, maar pijproken gaat om de smaak, al is bij sommige blends de nicotine wel te merken/proeven. ik ga er gemakshalve vanuit netzoveel als in halfzware shag ergens tussen de 1.0 en 1.2mg ofzo.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

De hoeveelheid nicotine die je binnenkrijgt is ook afhankelijk van je manier van roken en of je pijp wel of niet is schoongemaakt.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

dr. Watson schreef:en of je pijp wel of niet is schoongemaakt.
Hoezo?
Groeten,
jarnogab

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Een schone pijp rookt makkelijker gok ik. Ik merkte vandaag bij een pijp perique dat dit een eens hard aankwam. Wat bleek na enige analyse? DE pijp rookte ik al 2 dagen achter elkaar zonder ragertje of wat dan ook omdat ik de hort op was. De pijp was "moe" en ik moest veer meer "werken" om de gang dr in te houden...

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Harmen schreef:ik moest veer meer "werken" om de gang dr in te houden...
... waardoor je dus meer nicotine binnenkrijgt veronderstel ik?
Groeten,
jarnogab

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Ehm, ja, dat was eigenlijk de conclusie waarnaar ik aan het toe werken was.. Beetje ziekjes aan t worden geloof ik, daarnet ook als 3 keer de trap afgelopen om wat te drinken te pakken en ik heb nog niks :lol:...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Lijkt me ook sterk afhankelijk van het soort tabak, denk niet dat je dat zomaar 'per pijp' zou kunnen beoordelen.
Soort tabak, de afmeting van de pijp, de manier van roken (niet dat daar de nicotine meer of minder van wordt, maar toch zeker de mate waarin je het binnen krijgt), allemaal factoren die mijns inziens van groot belang zijn.
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Volgens mij is dit een van de redenen dat het op een pouch of blik pijptabak niet aangegeven staat. Je kan onmogelijk de hoeveelheid nicotine in 'een pijp' meten, net zo min als men 'een handje kleingeld' of 'een bord pasta' precies kan bepalen. Voor shag geldt wat mij betreft hetzelfde, maar daar schrijven ze het wel op.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Bericht door Kapitein Haddock »

Op zich zou je wel kunnen meten hoeveel nicotine er in een gram van een bepaalde pijptabak zit al zegt dit natuurlijk niets over hoeveel je binnenkrijgt. Daarvoor moet je een bloedanalyse doen. Daar zal wel onderzoek naar gedaan zijn voor sigaretten, maar wellicht niet voor pijproken.

Wiki:

"In het droge gewicht van een tabaksplant zit 0,3 tot 5% nicotine."

"De hoeveelheid nicotine die door roken van tabak in het lichaam terecht komt hangt van veel factoren af:

* de soort tabak;
* het al dan niet inhaleren;
* het gebruik van een filter."

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Nicotinegehalte

Bericht door Ribbon »

Na de zoekfunctie te hebben gebruikt kon ik geen topic vinden die specifiek over het nicotinegehalte in tabak gaat. Mocht er toch wel een topic zijn dan laat ik me graag doorverwijzen.

Ik lees regelmatig berichten over een hoog en minder hoog nicotinegehalte in tabakken. Zelf ben ik me eigenlijk niet zo bewust hiervan. Wellicht omdat ik niet precies weet wat (een teveel aan) nicotine voor effecten heeft. Ik ben daarom benieuwd naar de ervaringen van andere pijprokers. Wanneer hebben jullie zoiets van "Wow, nicotinebom", en wat merk je dan precies?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Nicotine

Bericht door Nekker »

Vanuit mijn ervaring in het vakgebied, weet ik dat Nicotine een erg grote invloed heeft op de zenuwen. Het staat eigenlijk bekend als een belangrijk zenuwgif (in te hoge dossages!). Ik ben al een tijdje een hovenier en in mijn groententuin gebruik ik regelmatig Nicotine verdund met water. Het heeft namelijk een giftige uitwerking op insecten en is toch biologisch gezien verantwoord. Ik weet niet of onder jullie sommige het volgende weten, maar nicotine komt niet alleen in de tabaksplant voor, maar eigenlijk ook in tomaten, aardappelen,... Kortom alle planten die behoren tot de nachtschade familie. Nog niemand heeft betwist dat een tomaat gezond is. Dus het is op zich een redelijke misvatting als mensen zeggen dat Nicotine dodelijk is, het is verslavend en in grote aantallen ongezond. Als men wil gaan spreken over het schadelijke van roken, dan moet men zich tot de teer richten.

Dus zoals ik al zei is het een belangrijk zenuwgif, en eigenlijk is gif een slecht woord, want gif is enkel van toepassing voornamelijk op insecten. Bij ons heeft het invloed op o.a. de bloeddruk, hormoonafgifte, hersenen, zenuwbanen... Er zijn zelfs een hoop studies over de gunstige effecten van nicotine, zo zou het kunnen bijdragen aan het voorkomen van ouderdomsziektes als parkinson of Alzheimer. Het zou er tevens ook voor zorgen dat onze hersencellen vernieuwen waardoor we beter in staat zijn informatie op te slaan.

Voor de effecten zelf ben ik persoonlijk heel gevoelig. Nicotine wordt heel snel in mijn bloed opgenomen, ik heb ooit eens op een dag 4 pijpjes gerookt, de laatste pijp was gevuld met schipperstabak, wat bekend staat als nicontine-rijk. Ik heb me de longen uit het lijf gekotst. Ik werd misselijk, draaierig (=bloeddruk),... Kortom ziek genoeg om te beslissen dat ik vanaf heden mezelf een limiet van 3 pijpjes per dag opleg.

Interessant topic, ik weet dat we al wel over gezondheidsrisico's hebben gesproken van roken. Maar over de stof Nicotine op zich, nog nooit.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Nicotinegehalte

Bericht door maboc »

Een nicotine-rush ...................aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh

Enorm spugen, diaree. Een goede reden om nooit meer te roken.
Gelukkig heb ik na verloop van tijd altijd weer zin in een pijpje.

Soms na 2...3 pijpjes maar soms ook al na 1.

Nu merk ik wel dat je veel sneller een nicotine-rush krijgt als je haast hebt of onrustig bent. Als vanzelf ga je dan (te) snel roken, waardoor, bij mij in ieder geval, de nicotine erg snel en hard binnekomt.

Nuja, wees maar blij dat je er geen ervaring mee hebt, erg leuk is het niet.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Nicotinegehalte

Bericht door Ribbon »

Nu ik er zo bij stilsta besef ik dat ik er wel ervaring mee heb, al is het niet bij pijproken. Ik rook (tot mijn spijt) tijdens het uitgaan en werken achter de bar ook nog wel eens sigaretten of shag. Doordeweeks totaal niet, eigenlijk alleen op die momenten dus. Ik merk bij de eerste sigaret van het weekend wel wat draaierigheid en het zou met niet verbazen als mijn bloeddruk ook omhoog schiet op dat moment. Bij de 2e sigaret van de avond is dit al een stuk minder.

Maar goed, voor ik te lang doorbazel over sigaretten; bij het roken van de pijp heb nog nooit iets dergelijks meegemaakt. Ik rook vrij rustig en neem lekker te tijd voor een pijpje. Met een flake doe ik zo een hele middag. Als ik sneller rook ben ik meestal uberhaubt niet helemaal rustig, wellicht doet de nicotine er dan nog een schepje bovenop.

De aanleiding om dit topic te starten waren eigenlijk de reviews (op dit forum en elders) van Peterson's Irish Flake en (in mindere mate) de University Flake. Ik ga binnenkort een blikje IF aanbreken. Ik ben benieuwd. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Nicotine

Bericht door Wallace »

Nekker schreef:Vanuit mijn ervaring in het vakgebied, weet ik dat Nicotine een erg grote invloed heeft op de zenuwen. Het staat eigenlijk bekend als een belangrijk zenuwgif (in te hoge dossages!). Ik ben al een tijdje een hovenier en in mijn groententuin gebruik ik regelmatig Nicotine verdund met water. Ik weet niet of onder jullie sommige het volgende weten, maar nicotine komt niet alleen in de tabaksplant voor, maar eigenlijk ook in tomaten, aardappelen,...
:mrgreen: En die groente van jou krijgt een extra dosis :-T
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Nicotine

Bericht door Nekker »

Wallace schreef: :mrgreen: En die groente van jou krijgt een extra dosis :-T
Waarom voel ik mij zo betrapt? :-T :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Nicotinegehalte

Bericht door Generaal »

Nicotine is kleurloos, mocht het iemand interesseren.
En het zou goed zijn om geregeld 'n alcoholisch drankje te nuttigen, daar het de bloedvaten zou verwijden en nicotine ze vernauwt.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Nicotinegehalte

Bericht door Dukdalf »

Op het forum van pipesmagazine.com staat een beknopt overzicht van het relatieve nicotinegehalte en suikergehalte van diverse soorten tabak (geen merken). Opvallend is dat latakia verhoudingsgewijs weinig nicotine bevat.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Nicotinegehalte

Bericht door Arno »

Dukdalf schreef:Op het forum van pipesmagazine.com staat een beknopt overzicht van het relatieve nicotinegehalte en suikergehalte van diverse soorten tabak (geen merken). Opvallend is dat latakia verhoudingsgewijs weinig nicotine bevat.
Latakia is een oriëntaalse tabak. (De Syrische variant wordt gemaakt van een oriëntaalse variant genaamd shek-al-Bint. De Cyperse versie wordt gemaakt van een andere oriëntaalse, Smyrna. Voor beide varianten geldt dat de bladeren zijn opgehangen in een gebouw met een open vuur. De rook verzadigd uiteindelijk het blad en die wordt zwart.) En oriëntaalse tabakken bevatten nu eenmaal weinig nicotine. Dus als iemand ooit een mixture met latakia erin rookt en ziek wordt van de nicotine, dat komt niet door de latakia.
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Nicotinegehalte

Bericht door smoking-rob »

Shek-al-Bint, is die toevallig familie van Sheik Yerboutie? :P
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Nicotinegehalte

Bericht door Paasei »

smoking-rob schreef:Shek-al-Bint, is die toevallig familie van Sheik Yerboutie? :P
geweldigge Zappa-plaat met het onsterfelijke


maar dat is wel heel offtopic
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Nicotinegehalte

Bericht door smoking-rob »

Zappa is altijd on-topic :wink:
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2561
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Nicotinegehalte

Bericht door Dukdalf »

smoking-rob schreef:Zappa is altijd on-topic :wink:
+1 =D>

basko
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 mei 2012 18:07
Locatie: kalken -Belgie

Re: Nicotinegehalte

Bericht door basko »

Toen wij zelf nog tabak kweekten was het een koud kunstje om het nicotinegehalte op te drijven nl door meststoffen extra toe te dienen vrnl stalmest en aal, wel moest patentkali toegevoegd worden omdat anders de tabak zodanig zwaar en vettig werd en de patentkali zorgde voor een betere brandbaarheid. Vooral bij de boeren sprak men toen van "toebak van achter de schure" Geen vlieg of mug die het kon uithouden in huis toen opa zen pijp rookte, zijn tabak was bemest met het verschrikkelijke varkensmest.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Nicotinegehalte

Bericht door pipealicious »

Nicotine heeft als gunstuge werking her verscherpen van de concentratie en het geheugen.
Als nadeel vernauwt het de aders. Daarom krijg je wel eens stevige hoofdpijn van te veel tabak roken, voelt een beetje zoals een kater.
Een teveel aan nicotine komt bij mij zelden voor, maar ik ben het wel eens tegengekomen met stevige havanna sigaren.
Er is ook 1 pijptabak die me een stevige nicotine kick geeft: Full Virginia Flake van Samuel Gawith

Een nicotine overdosis begingt met een buzz: je wordt een klein beetje zweterig en duizelig.
Als je nog verder gaat resulteert het in een verhoogd of onregelmatig hartritme en vaak braken. Dan ben je echt inderdaad vergiftigd door de nicotine en je lichaam reageert er gepast op.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Nicotinegehalte

Bericht door dr. Watson »

Royal Yacht van Dunhill is voor mij een echte nicotinemonster. Andere loeizwaren zijn Irish flake en 1792 van SG.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Nicotinegehalte

Bericht door teunis »

Zou het er ook niet aan kunnen liggen wat je gewent bent?

Zelf rook ik naast een pijp of 5 per dag ook nog een 10 á 15 sjaggies, en een nicotinerush (misselijk, draaierig en buikloop) is mij geheel onbekend, ook niet van de irish flakes of zo. Wel is die flakes moeilijk te inhaleren door een "sigaren" of "zware van de Weduwe" effect; de keel trekt samen en ik krijg een benauwd gevoel. Hoesten helpt. Dat komt volgens mij echter niet door de nicotine.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Nicotinegehalte

Bericht door maboc »

teunis schreef:Zou het er ook niet aan kunnen liggen wat je gewent bent?

Zelf rook ik naast een pijp of 5 per dag ook nog een 10 á 15 sjaggies, en een nicotinerush (misselijk, draaierig en buikloop) is mij geheel onbekend, ook niet van de irish flakes of zo. Wel is die flakes moeilijk te inhaleren door een "sigaren" of "zware van de Weduwe" effect; de keel trekt samen en ik krijg een benauwd gevoel. Hoesten helpt. Dat komt volgens mij echter niet door de nicotine.
U inhaleert?

Ik wordt reeds ziek bij de gedachte aan het inhaleren. :oops:
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Nicotinegehalte

Bericht door teunis »

maboc schreef:
teunis schreef:Zou het er ook niet aan kunnen liggen wat je gewent bent?

Zelf rook ik naast een pijp of 5 per dag ook nog een 10 á 15 sjaggies, en een nicotinerush (misselijk, draaierig en buikloop) is mij geheel onbekend, ook niet van de irish flakes of zo. Wel is die flakes moeilijk te inhaleren door een "sigaren" of "zware van de Weduwe" effect; de keel trekt samen en ik krijg een benauwd gevoel. Hoesten helpt. Dat komt volgens mij echter niet door de nicotine.
U inhaleert?

Ik wordt reeds ziek bij de gedachte aan het inhaleren. :oops:
Euh... Ja, tot aan de Irish Flakes en de semois, die zijn me net iets te veel sigaar-achtig, daarvan vind ik inhaleren niet lekker. Zonder inhaleren smaakt de pijp ook wel, maar dan heb ik direct erna een sjaggie nodig om het nicotine peil aan te vullen; met inhaleren om de zoveel teugjes is het sjaggie pas veel later nodig. Ik rook dus voor de smaak, maar wel degelijk ook om de nicotine!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
sp113438
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mei 2013 05:35

Nicotine

Bericht door sp113438 »

Welke pijptabak kent het hoogste nicotine-gehalte?

Bij shag en sigaretten staat het nicotine-gehalte op het pakje.
Bij pijptabak is er geen enkele hint.

Ik rook pijp onder meer om van mijn shag-verslaving af te komen.
Ik wil starten met de pijptabak met het hoogste nicotine-gehalte,
om zo mijn trek in shag te verkleinen.
Graag hoor ik Uw ervaren mening over nicotine-gehalte van pijptabak..

PS. Nicotine rules!

EU heeft het nicotine-gehalte Van Nelle Zware al van 21 naar 13 mg laten zakken. Echt zware shag bestaat niet meer.

Ik weet niet welke invloed de EU heeft/heeft gehad/zal hebben op het nicotine-gehalte van pijptabak.
Nicotine wordt schaars?!?

Maw. Ik zoek de tabak die je laat duizelen van de nicotine.
Falcon pijpen, Djeep Paris aansteker, Troost & Borkum Riff Tabakken

Plaats reactie