Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Olaf,

Dank voor het aanbod, maar niet nodig. Die humipacks lijken me eigenlijk redelijk vergelijkbaar of net iets beter dan de vochtknopen die ik gebruik (en zelfs een stukje koffie filter werkt hier al voor). Het probleem van al dat soort systemen is dat ze tabak geen 5 jaar goed houden, je moet er dan geregeld naar kijken, of na een paar jaar voor lief nemen dat je de tabak eerst weer op orde moet brengen. Kern van een langdurige tabaksvoorraad is wat mij betreft dat ik het kan wegzetten en er echt niet naar hoef te kijken. Als je 250 of 500 gram tabak in hanterbare hoeveelheden lang wilt bewaren is dit de enige manier... Gelukkig komt verreweg de meeste goeie tabak ook in blik.

Groet, Janneman

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Hoi Janneman,

Misschien een idee om een paar weckflessen op de kop te tikken. Toen ik je verhaal las moest ik meteen denken aan hoe mijn moeder vroeger groente inmaakte voor de winter in een grote weckketel.

Groet,

Marcel

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Ik herinner me vaag dat mijn moeder vroeger een apparaatje had voor het maken van zakjes voor invriezen van vanalles. Dit zoog het zakje vacuum en sealde dit dicht. Is dat geen idee? Eerst dichtsealen en dan eventueel bewaren in een weckpot?

Het was zoiets:
http://www.e-d.nl/product_info.php?products_id=2849

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

maar je tabak meekoken ? :shock:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Janneman, het is weer een mooi verhaal! Ik heb er weer erg om moeten lachen! :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik moet nog verder experimenteren, maar ik denk niet dat die korte onderdompeling in kokend water zoveel doet. In feite wordt de tabak dus heel even 100 graden in een verder afgesloten omgeving.

Weckflessen zijn denk ik vergelijkbaar met de glazen flessen met clipsluiting die ik (en vermoedelijk de meeste anderen) wel vaker gebruiken, goed voor een half jaar of en jaar, niet voor jaren.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

janneman schreef:Ik moet nog verder experimenteren, maar ik denk niet dat die korte onderdompeling in kokend water zoveel doet. In feite wordt de tabak dus heel even 100 graden in een verder afgesloten omgeving.

Weckflessen zijn denk ik vergelijkbaar met de glazen flessen met clipsluiting die ik (en vermoedelijk de meeste anderen) wel vaker gebruiken, goed voor een half jaar of en jaar, niet voor jaren.

Groet, Janneman
een beetje zoals boontjes blancheren
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Leuk experiment.

Geen idee hoe de tabak zich zou voelen.. even 100 graden in zo'n blikje. Ik zou het IIG minder prettig vinden! :lol:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

janneman toch, zo verliest de tabak al zijn vitamine :lol:
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

Joey Peters schreef:janneman toch, zo verliest de tabak al zijn vitamine :lol:
of nicotine :shock:
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Ome Loeks
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 dec 2009 19:39
Locatie: Limburg

Vochtigheid

Bericht door Ome Loeks »

Bij droge tabak doe ik er meestal een dun schijfje aardappel in...

Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Ik heb het al eens eerder beschreven, probeer eens met een bierviltje gedrengt ik rum of een andere alcoholische drank.

Jef
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Over het algemeen vind ik tabak wel goed zoals hij is, daar voeg ik liever geen andere smaakjes zoals drank aan toe. En een bierviltje heeft ook nog eens zijn eigen smaak... Gebruik dan liever een stukje koffiefilter, dat smaakt wat minder kartonnig. Maar al dat soort hulpmiddelen werkt goed voor weken of maanden, niet als je tabak 5 jaar wilt wegleggen...

Groet, Janneman

Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Daar ik niet het type ben om tabak te bewaren, en ik nooit teveel soorten in huis haal, stelt zich dat probleem bij mij niet.
Ik ben een roker, geen verzamelaar. Niet dat met het verzamelen wat mis is, maar ik heb aan een vijftal soorten meer dan genoeg.
Mijn semois, enkele flake's en eens een medium zoetje ( zeg maar désertje ).
Met mijn wijnen doe ik presies het zelfde, ik koop een aantal soorten per dozijn en drink ze binnen het jaar op.
Een man vroeg aan zijn wijnhandelaar " mijnheer , hoe lang bewaren die wijnen" ? Waarop de wijnhandelaar antwoorde " wijn is niet om te bewaren, maar om te drinken" :lol: :lol:

Groeten
Jef
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Beste Heren,

Vooralsnog een gelukkig nieuw jaar allemaal:) , nu dan mijn vraag ik heb een paar pakjes tabak en een blikje maar het blikje is tabak van al meer als 8 jaar oud, hij lijkt dan ook een beetje uitgedroogd wat is nu de beste manier om dit te verhelpen er staan in dit topic meerdere opties? welke moet ik doen. Ik hoor het graag tabak is erg droog en ma echt wel iets vochtiger zijn lijkt wel stro nu :P

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Koffiefilter met water. Of in een humidor leggen, maar dat zal meer tijd vergen.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Bedankt voor je antwoord, maar moet het koffiefilter dan doorweekt of vochtig zijn? en moet het een hele of een stuk ervan zijn? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik knip dan meestal een koffiefilter zo op maat dat het netjes met wat ruimte in het blik past, en laat daar een paar - 2 of 3- druppels water op vallen. Zeker niet doorweekt, dan wordt de tabak veel te nat! En dan kun je hem wel weer drogen, maar de kans dat er iets gaat schimmelen en stinken is wordt dan wel groter.

Het net even vochtige papiertje in het blik doen en het blik goed dicht doen, een dag of twee wachten en dan kijken. Nog steeds te droog? Weer 2 of 3 druppels water op het filter, en weer een paar dagen wachten. Doorgaans is tabak op die manier in een dikke week weer helemaal klaar voor gebruik.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Ik ben eens de xenos binnen gelopen en heb 3 potjes gekocht om er mijn kleine voorraad tabak in te doen.

Afbeelding
Die pijp is mijn nieuwe aanwinst nl een royal dutch 2 449
In twee potjes zitten in elk 1 vochtigheids munt en in ene en stuk koffie filter.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Mooie pijp Annie ik kan er gerust vanuit gaan dat ze lekker rookt.
Afbeelding

Smokey
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 feb 2010 20:57

Bericht door Smokey »

Blijkbaar heb ik het geluk een uiterst geschikte kelder te hebben voor het opslaan van tabak. De oudste pakjes dateren nu van 2002. Wanneer ik een pakje open is de tabak nog altijd vers en voldoende vochtig. De vochtmeter wijst er steeds 79-80% aan.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

annie69 schreef:Ik ben eens de xenos binnen gelopen en heb 3 potjes gekocht om er mijn kleine voorraad tabak in te doen.

Afbeelding
Die pijp is mijn nieuwe aanwinst nl een royal dutch 2 449
In twee potjes zitten in elk 1 vochtigheids munt en in ene en stuk koffie filter.
wat een leuk dekseltje op die pijp!, heeft het een naam, kan je ze los vinden?
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Deze dekseltjes zijn bij de meeste tabakzaken wel te vinden denk ik. De meeste online winkels hebben ze zeker. Onder andere bij Danpipe.

http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 17245.html
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Don Fernando
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:33
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht door Don Fernando »

Ik heb een grote humidor voor mijn sigaren (daar liggen er nu zo'n 750 stuks in) en een grote koelbox met humidity beads voor de overloop (op dit moment zo'n 250 sigaren). Mijn pijptabak ligt in blik of ziplock bags ook in deze koelbox.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

http://www.marskramer.nl/marskramer_folder.php

Pagina 4, links boven. Hier zoek ik al een hele tijd naar :D Ik wist dat er zoiets zou moeten bestaan.

Heeft iemand al eens zoiets geprobeerd?


Groeten,
Stan
Afbeelding

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Ik bewaar het of gewoon in pakjes/blik en heb gisteren ook van die potten gehaald met zoon rubberen rand er tussen zodat ie helemaal lucht dicht afsluit ideaal lijkt me zo, ze hadden er gister nog maar 1 bij de blokker dus vandaag nog maar een paar bij halen. Vooral omdat ik niet zoveel rook maar wel leuk vind om nieuwe tabak te kopen is dit voor mijn een uitkomst omdat mijn tabak anders uitdroogt.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

remi schreef:Ik bewaar het of gewoon in pakjes/blik en heb gisteren ook van die potten gehaald met zoon rubberen rand er tussen zodat ie helemaal lucht dicht afsluit ideaal lijkt me zo, ze hadden er gister nog maar 1 bij de blokker dus vandaag nog maar een paar bij halen. Vooral omdat ik niet zoveel rook maar wel leuk vind om nieuwe tabak te kopen is dit voor mijn een uitkomst omdat mijn tabak anders uitdroogt.
Ik rook ook niet extreem veel. Luchtdicht is natuurlijk erg belangrijk, maar zelfs dan droogt de tabak na een tijdje uit. Als je een blik tabak koopt, maakt het haast niet uit hoelang je ermee wacht tot je hem open maakt: de vochtigheid blijft goed. Dit komt omdat het vacuumverpakt is.

Dus zou je een tabak voor een langere tijd niet roken en je hebt hem vacuumverpakt, dan kun je er (waarschijnlijk) van op aan dat de vochtigheid na een lange tijd nog steeds goed zal zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik heb ze vandaag gekocht :) Ok.. Het ziet er niet mooi uit, maar het werkt wel. In het pak wat ik heb gekocht zaten 4 van die deksels, klein naar groot. De grootste past op een emmer :D Ik ga dus nu even alle tabak op de juiste vochtigheid brengen om de blikken en pakjes vervolgens in 1 emmer vacuüm te verpakken :) (de tabakken die ik de komende maanden niet ga roken dan) Over een paar maanden check ik of het werkt of niet..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo »

Sommige blikken en pakjes natuurlijk zijn niet vacuum...
Ik had gedacht me zo'n vacuum sealer aan te schaffen ( tussen de 50 en 100 euro...)
Ik vraag me dan weer af of de vacuum zakken 10 jaar of langer vacuum blijven ???
Plastiek desintegreert toch ook na verloop van tijd denk ik.
Enig idee hierover ???
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo »

om bokaals vacuum te maken staat er ergens op het net een handleiding:
Je moet de bokaal, goed gevuld met tabak, en het deksel er los op, ongeveer 15 minuten in water van 60° C zetten . Het water zo hoog als de tabak. Dan het deksel dichtdraaien.
Ik heb het eens geprobeerd met een tabak die ik niet echt wou conserveren,gewoon om het systeem te testen, en ik moet zeggen dat het toch wel werkt. Ik kreeg na afkoeling het deksel van de bokaal niet meer los, pas toen ik er met een schaar een gat in gemaakt heb, ging het terug makkelijk los.

Wat het vocht betreft: Een bokaal is luchtdicht. Dus als de pot GOED GEVULD is met tabak, moet deze normaal zijn vochtigheid behouden. Lijkt me simpele fysica.
Is de tabak al naar de droge kant bij het "inmaken" kan je altijd het deksel wat vochtig maken langs de binnenkant. Moet lukken.

Dan is er nog de vraag of een KLEIN BEETJE lucht in de bokaal de tabak niet verder laat evolueren( zoals wijn). Voor sommige tabakken zou dat een voordeel kunnen zijn.
Ik heb toch al veel gelezen over oude virginia's die prachtig geëvolueerd zijn.(maar ik heb ze nog niet gerookt !)
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Plaats reactie