Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Werken die zakjes met strips niet ook goed? Is een stuk goedkoper. Maar vacuum is natuurlijk beter.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik heb zefl wel wat geëxperimenteerd met een gewoon tabaksblik opnieuw vacuum trekken, Een halve minuut kokend water was al genoeg. Om te voorkomen dat er water in het blik zou komen had ik het blik met deksel en al in een boterhammenzakje gedaan, en hield ik de open kant van het zakje ver boven het water. Even dompelen, deksel aandrukken, en inderdaad als vaccum als nieuw... Ik moet nog steeds beginnen aan een experiment met echte tabak in zo'n zelf vacuum getrokken blik.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo »

ik denk dat het dan wat langer zal duren,omdat de lucht in het blik trager zal opwarmen door de tabak...
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

@Janneman: gaat dat zakje dan niet smelten in dat kokende water? (ook al is het maar een halve minuut, het is toch 100 graden)

Hoe werkt het proces eigenlijk? Word de lucht uitgestoten en het blik dichtgezogen? Of moet je het aandrukken en dichtdraaien?

(dit weekend ga ik maar eens even experimenteren)


Gegroet,
Stan
Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Plastic boterhammenzakjes smelden echt niet bij 100 graden, daar is toch nog wel wat meer voor nodig. Ze worden alleen wat minder sterk. Bij mijn experiment had ik zo'n vierkant 50 gram blik, dat je gewoon dicht kunt drukken als het uit het water komt, dus dat was simpel. Voor blikken met een schroegfdeksel -de hogere 100 gram blikken die ik eigenlijk wil gaan gebruiken- moet ik nog even kijken. In primcipe kun je daar het deksel gewoon opleggen in de stand die het normaal dicghtgeschroefd heeft, en dan kun je het, dwars over de schroefdraad heen dichtdrukken (probeer maar eens koud met een leeg blik). Maar ik denk dat gewoon dichtschroeven ook wel zal lukken; gewoon vanuit het kokend water op een handdoek en met die handdoek als isolatie meteen dichtschroeven.

Je hoeft niet de tabak warm te stoken, in feite gaat het alleen maar om de lucht in het blik die warm moet zijn, en dat gaat vrij snel. Het warme blik help dan wel even om die lucht warm te houden. Voor sneller vaccuum kun je wel na dichtschroeven het blik in hetzelfde zakje nog even in koud water dompelen.

Al dit gedoe is dus niet bedoeld voor dagelijks gebruik, dit wil ik alleen doen met tabak waarvan ik zeker weet dat ik hem een jaar of langer wil bewaren zonder hem te roken. ALs ik wat geld over heb ik ik zo bijvoorbeeld wel eens wat meer rope tabak in Engeland bestellen, en die dan in een paar blikken doen die ik pas over jaren openruk. Als hij dan uiitgedroogd is, dan is dat jammer maar ik krijg hem toch wel weer bevochtigd. Maar ik zou het wel prettig vinden als die, net als een gewoon blik tabak, dan meteen klaar voor roken is.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo »

Alle ongeopende vacuüm blikjes bewaar ik gewoon in de kast.
Alle geopende blikjes,pakjes en ook ongeopende pakjes, bewaar ik in een elektrische koelbox.
In deze box heb ik een thermometer, vochtmeter, en een bakje met een stukje oasis geplakt. Door de oasis te bevochtigen probeer ik het vocht rond de 70% te houden.(Dat mag wat varieren,want de verpakkingen zijn ook nog gesloten)
In de koele maanden laat ik de lucht 2 keer per dag 15 minuutjes circuleren door middel van een schakelklok.In de warme maanden probeer ik, door wat te spelen met deze klok, de temperatuur rond de 20° te houden.
Dat lukt aardig.
Lijkt nogal maniakaal,ikweet het, maar het werkt wel...
Ik gebruik dit systeem nu 2 jaar en er liggen geopende pakjes baai-tabak in die nog zo vers als de eerste dag zijn !!
Ik hoef ook niet alle pakjes voortdurend te controleren.(er liggen bijna altijd een stuk of 15 geopende verpakkingen in ..)Als ik iets uit de box neem, is dat altijd goed om te roken.
Wordt er toch iets wat droog, dan zet ik het in de box met een zeer kleine luchtopening, om het aroma te bewaren. Na een tijdje is de tabak weer ok...
Ik heb ,zoals je op de foto's kan zien,de instroom van het ventilatortje wat afgeplakt, zodat er maar een zeer geringe (interne)luchtverplaatsing is.Het moet niet stormen in de box ...

Een blik van 30° dat je in de zomer regelmatig openmaakt, verliest elke keer een smak warme lucht en dus ook vocht.Nu heb je dat ook veel minder.

Afbeelding

Afbeelding
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Aaaahhh! :shock: Ik bedoel AAAAAAH! :shock: :shock: :shock:

Ik begrijp dat het een kwestie van tijd is voor er een aangepaste kamer komt? Al is dit natuurlijk wel heel fraai zo!

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo »

Ik weet het... maar ik kan het niet laten.
Een aangepaste kamer lijkt me er wat over...
Ik krijg al die spleten nooit dicht ;( ha,ha)
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Een tabaksinloopkast.............AAAAAAAAAH Hoeeeeeeeeeeeeee :shock: :shock:
Zal leuk staan naast de Bierinloopkast. :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo »

Je kan ermee lachen (en dat kan ik wel hebben hoor), maar als je, zoals hier al aangehaald werd, een paar vakantiegelden aan tabak zou spenderen voor je ouwe dag, dan wil je toch de verzekering dat je hem alls de tijd komt ,ook nog kan roken!
Als je geen kelder hebt is een klimaatkast (of kamer) inderdaad ideaal hiervoor...


Afbeelding

ga hier eens kijken...

http://tobaccocellar.org/

Voor bier eigenlijk hetzelfde...Bieren op kurk kan je jaren laten rijpen, net als wijn,ALS je de ideale omstandigheden hebt, anders wordt het alleen maar slechter...
Dus als je geen goeie kelder hebt , maar wel de ruimte en mogelijkheid hebt om een klimaatkast te maken,waarom niet zou ik zeggen..
Zo gek is dat nog niet ...
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Tobaccocellar is inderdaad leuk om te bekijken! Leuk is ook dat je bij kan houden wat je allemaal hebt en hoelang je er nog mee vooruit kan! :wink:

Ik bewaar de tabak in de kast in de woonkamer. Daar is het droog en meestal rond de 20 graden. Ik heb tabakken van 10jaar en zelfs ouder en die zijn nog steeds perfect. Jammer genoeg heb ik een aantal jaren geleden veel van mijn voorraad opgerookt en niet aangevuld. Daar ben ik nu weer een beetje mee bezig.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Rubo, ik bedoelde het niet gekscherend, echter kreeg ik een beeld voor mijn ogen van een kamer met een perfect klimaat dat vol stond met op kleur en smaak gerangschikte blikken op stellingen die mij aan een mooie volle wand vol tabak in een grote pijptabakspeciaalzaak deed denken.
Deze gelukzalige kamer werd begrensd met een kamer vol mooie bieren, geen pilsen, gelijk de reclame van Freddie zaliger H.
Wat zou dat hemelsachtig kunnen zijn, zoveel ruimte voor zoveel heerlijkheden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo »

Als ik de middelen zou hebben,voerde ik het uit !! Het zal echter bij dromen blijven vrees ik...
Ik heb zo'n gevoel van,dat als ik nu een stevige voorraad begin aan te leggen, ze mij die toch al niet meer kunnen afpakken als ik oud ben...
Gaan we nog wel een pensioen krijgen van de staat ???
Gaan we binnen 10 jaar nog tabakken kunnen aankopen zoals we dat nu doen??
Misschien worden diegenen die nog roken wel bannelingen...
Wel, dat ze mij dan maar met mijn voorraad op een eiland afzetten.Ze zullen van mij geen last meer hebben .
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Interessant vraagstuk Rubo.

Ik heb in de kelder een heel aantal wekflessen staan.


Afbeelding

Zoiets.

Ze zijn vacuum dicht te krijgen met het rubber. Is het geen goed idee om tabak daar in te leggen met bijvoorbeeld een stukje koffiefilter en twee druppeltjes water?

Iemand ervaring mee?

Tevergeefs heb ik namelijk geprobeerd Three Nuns nieuw leven in te blazen na dit niet meer gerookt te hebben sinds de kerst. Resultaat: tot een wat droge tabak die erg scherp en aarde-achtig smaakt. Niet zo lekker. Dit mag nooit de nimmer gebeuren met mijn heilige Troost Slices!
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

@Boyenne, wanneer had je dat blikje 3nuns opengemaakt? Ik heb blikjes soms meer dan een jaar (of langer) open staan en dan zijn ze meestal niet uitgedroogd. Veel Amerikaanse tabakken hebben de neiging sneller uit te drogen omdat daaraan alleen water is toegevoegd om de tabak op de juiste vochtigheid te krijgen. En geen andere middeltjes. Het heeft ook wel met het blikje te maken. Als ik twijfel of het blikje wel goed sluit doe ik de inhoud in een glazenpotje. En zelf gebruik ik altijd deze dingetjes om de tabak weer op de juiste vochtigheid te brengen. Werken perfect!

Afbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Three Nuns heb ik ongeveer een half jaar open.

Ben benieuwd of iemand anders heeft geexpirimenteerd met het weckflessenidee.

Waar haal jij die dingen vandaahl en... hoe werken ze? :shock:
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

@Boyenne.
Bijvoorbeeld bij Danpipe.
http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 16682.html

Zo'n rondje 2 min in het water leggen. Afdrogen en bij de tabak doen en na één of twee dagen is je tabak weer zo als het moet zijn.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik heb het al een aantal keer gezien, volgens mij zou dat geen probleem moeten zijn, en het ziet er zeer netjes uit. Misschien opletten met vocht en schimmel,

misschien een beetje overdrive, maar zou het een id zijn om zo'n vochtknoopjes aan de binnenkant van het deksel vast te kleven?
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Rubo
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mar 2010 11:22
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Rubo »

in zo'n knoopjes zit vanbinnen oasis in (zoals gebruikt om bloemstukken te maken )
Ik zou aanraden om gedemineraliseerd water te gebruiken,want mijn ervaring is dat ze met gewoon water na een tijdje niet goed meer opzuigen.De porien verstoppen door de mineralen ...
Ik heb al eens zo'n knoop proberen open te prutsen om de oasis te vervangen, en dat is gelukt.

Wat de steriliseerbokaals betreft:Voor korte termijn met zo'n vochtknoop lijkt mij dat een goed idee.Om te bewaren voor vele jaren minder, tenzij je de pot eerst in warm water zet, zodat er een gedeeltelijk vacuum ontstaat, en het deksel met de rekker erop gezogen wordt. zonder vacuum zal hij uitdrogen...
Waarom?Als je de tabak er ,laat ons zeggen, bij een kamertemperatuur van 20° in de pot doet, en in de zomer loopt de temperatuur op tot boven de 30°, dan zet de lucht in de pot zodanig uit dat ze langzaam ontsnapt, samen met het vocht, omdat bij hogere temperatuur het vocht meer in de lucht zit dan in de tabak...
Het omgekeerde gaat ook op: Als je de tabak in het heetst van de zomer in de weckpot doet, en je zet hem daarna in een kelder met een min of meer stabiele temperatuur van 15°, dan heb je een (klein) gedeeltelijk vacuum gecreeërd, en zal het deksel blijven aanzuigen...
Nog iets: na hoeveel jaar is zo'n rekker van een weckpot verduurd ??
Zou een gewone bokaal niet beter zijn ?
A pipe a day, keeps the mosquito's away !!

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Bericht door Rob »

boyenne schreef:Ben benieuwd of iemand anders heeft geexpirimenteerd met het weckflessenidee.
Ik gebruik van die potjes die met rubberen ring afsluitbaar zijn. Ik heb een potje met Danish Blue - rook ik nooit, maar is niet echt uitgedroogd. Verder heb ik een potje met Stanwell Vanilla. Uiteindelijk droogt eht toch wel uit. Ik leg dan altijd een schilletje van een appel er in en na een weekje haal ik die er -verschrompeld en wel- weer uit. Ik denk dat het op die manier lang te bewaren is.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Robb met dubbel b hier :wink:

Zo'n anderhalve maand geleden heb wat advies ingewonnen bij een tabakswinkel aangaande wat zaken die voor een beginnende pijproker als ik wat onduidelijk kunnen zijn. Zo ook de bevochtiging van de tabak.

Ik kreeg toen het advies een plastic (tupperware) bak te kopen om de tabak in te bewaren en hier een soort bevochtigingskussentje in te doen. Ik heb toen een paar van die kussentjes aangeschaft en heb het advies opgevolgd. Er werd me verteld dat het kussentje zich in een glas water moesten volzuigen en in de bak kon worden gelegd. Hij zou dan 3 dagen meegaan waarna hij zich opnieuw kon laten volzuigen enz.

Maar ondertussen heb ik (eigenwijs als ik ben) het kussentje nog steeds niet verwisseld. Mijns inziens is de tabak vochtig genoeg, en dus zou ik kunnen concluderen dat de kussentjes veel langer hun werk doen.

Heeft iemand hier ervaring met de kussentjes? En hoe weet ik nou dat mijn tabak een goede vochtigheidsgraad heeft? Ik rook op het moment nogsteeds Sweet Dublin en Mac Baren Scottish blend in mijn BC pijp.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik heb ervaring met deze kussentjes. Ze werken uitstekend, maar bevochten de boel erg snel...

Het is lastig uit te leggen wat te vochtig of te droog is, maar ik zou zeggen: als de pijp steeds uit blijft gaan (nadat je de tabak vochtiger hebt gemaakt), kun je er vanuit gaan dat hij te vochtig is =)

Ik weet niet wanneer een tabak echt te droog is... Daar heb ik nog te weinig ervaring voor..


Groeten,
Stan
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Dat kun je ook wel goed voelen.

Voel en betast de tabak eens goed bij aanschaf; vaak moet de tabak ongeveer op die vochtigheid zijn.

Rook je wel eens Shag? Een beetje zoals dat..
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Bericht door Ribbon »

Aha, dan zit ik nu wel op een goede vochtigheid denk ik.

Dank.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Victor Baarn schreef:Heb je vraag even onder het topic 'Tabak' geplaatst. Lijkt me een logischere plek.

Liep zelf ook al rond met die vraag. Merk namelijk dat sommige pijptabakken toch wel uitdrogen (waardoor je er vervolgens weer voor moet zorgen dat ze vochtig genoeg worden). Vroeg me af of het niet beter is om pijptabakken gewoon in een humiodor te bewaren. Maar ja, hoe vochtig?
Pas op met open verpakkingen in de humidor. Qua temperatuur en vochtigheid een prima oplossing, maar tabak heeft van nature de neiging heel snel aroma's uit de omgeving op te nemen. Daarom is tabak zo gemakkelijk te "sauzen". Verschillende tabakken in die kleine ruimte van de humidor gaan dus steeds meer op elkaar lijken/vermengen. En 2 lekkere tabakken mengen hoeft niet altijd een goed resultaat te hebben.

En zitten er ook sigaren in de humidor? Die hebben dezelfde neiging tot opnemen van smaak/aroma, dus gaan jouw dure Cohiba's ook naar pijptabak geuren. Niet echt de bedoeling denk ik...

Gebruikersavatar
Mortimer
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 okt 2009 07:33
Locatie: Ede

Bericht door Mortimer »

De hier voor genoemde kussentjes heb ik ook. Ik heb ze bij Van de Loosdrecht in Veenendaal gekocht met het verschil dat ik er bijbehorende plastic zakjes bij kreeg. Na het volzuigen van de kussentjes moeten deze dus in het zakje daarmee is het probleem van te snel vochtig worden opgelost. Volgens Van de Loosdrecht blijven de kussentjes hierdoor ook veel langer vochtig en wordt dit veel trager door de tabak opgenomen waardoor het dus niet te snel te vochtig wordt en het kussentje vrij lang vochtig blijft.
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

djaggerke
Berichten: 35
Lid geworden op: 16 jun 2011 22:15
Locatie: belgie

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door djaggerke »

hoe bewaar je best je pakjes tabak of is het niet nodig deze beschermen en mogen de verschillende pakjes samen in bv in doos gelegd worden ?
alvast bedankt
djaggerke

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door St Patrick »

@djaggerke; Ik heb mijn pakjes tabak gewoon in de tabakslade liggen. Deze pakjes zijn dichtgevouwen en met de plakker dicht geplakt. Deze blijven bij mij zeker een week of 4 a 5 goed. Natuurlijk moet je ze niet veel langer open laten liggen want dan kan de tabak droog worden. Dit is overigens ook geen probleem, want die heb je zo weer vochtig. Probeer maar eens wat jou het beste uitkomt, en dan kunnen we altijd de tabak terug op de juiste vochtigheid terugbrengen... Veel succes en ik ben benieuwd...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door janneman »

Ik sluit me aan bij St Patrick; gewoon bewaren, geen zorgen. Als de tabak echt te droog lijkt te worden wat druppels water op een stukje koffiefilter, en vort met de geit. De meeste tabak die ik heb zit in blik, maar ik heb doorgaans ook één of twee pakjes open, en die gaan vaak maanden of en half jaar mee voor ze op zijn. Veel tabak droogt helemaal niet zo snel uit, of mag wel wat droger zijn. Pas als je merkt dat tabak ineens veel harder brandt en scherper smaakt is het tijd voor dat stukje filterpapier, en dan nog heel voorzichtig.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Pieter »

Maak zelf ook wel gebruik van de bekende 'pouch buttons' als een tabak wat dreigt uit te drogen. Helaas drink ik geen koffie, dus koffiefilters blijven uit... :P
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie