Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Eliminator »

Ik bewaar mijn tabak gewoon in de originele verpakking, maar wetende dat ik gemiddeld zo'n vijf, zes tabakken maximaal open heb, kan dat geen problemen opleveren.
Afbeelding

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Kynikos »

Daar sluit ik me bij aan. En anders hebben we altijd 't vochtmuntje nog.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door robvoorburg »

Ik had het al eens ergens gelezen, maar vorige week kwam de meneer Van de Oude Leeuw met dezelfde tip.
De tabak in een zeef even boven stoom houden. Heeft iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Joey Peters »

Met herbevochtigen ben ik altijd bang dat de tabak zijn smaak verliest...
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door robvoorburg »

Nooit iets van gemerkt, sterker de smaak komt juist weer terug.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door janneman »

Bij gewoon en voorzichtig herbevochtigen merk ik doorgaans niets van smaakverlies.

Ik ben wel erg voorzichtig met alle methoden die zouden kunnen maken dat tabak ineens te vochtig wordt. Dit is vooral omdat ik dan weer langer moet wachten tot de tabak droog genoeg is; een, soms 2 keer per dag wat verse druppels water op een filterpapiertje maakt de meeste tabak weer op vochtigheid in twee of drie dagen. Te natte tabak heeft vaak een week of langer nodig om weer wat uit te drogen. of ik moet hem helemaal uit elkaar plukken en op een dienblad uitspreiden. En dat is dan weer iets wat ik liever niet doe; ik haal tabak liever niet uit de verpakking of pluk hem liever niet uit elkaar tot het moment waarop ik hem ga roken.
Vandaar altijd mijn voorzichtige stapjes bij het opnieuw bevochtigen van tabak
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door St Patrick »

Als mijn tabak iets droog is doe ik deze in een bakje, met een iets vochtig theedoek afgedekt. Deze laat ik dan een avond zo staan. Regelmatig controleren totdat de tabak weer goed aanvoelt... Nooit problemen mee gehad en de smaak komt juist lekkerder terug.
Wel voorzichtig zijn met het vocht in de doek. Dit doe ik altijd met afgekoeld gekookt water...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Dubois
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 sep 2011 20:28
Locatie: Antwàààààrpe

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Dubois »

Ik gebruik sinds eeuwen mijn Weck-glazen. Met hun rubber-dichting zijn ze prachtig afgesloten en kan de tabak maandenlang perfect opgeslagen blijven. Daarbij spotgoedkoop in verhouding tot "echte" tabakspotten.
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Paasei »

Heij !
Iejne vang tStad !

steldoewaaigen ies veur...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Eliminator »

Euhmm :shock: :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5378
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Paasei »

Of 'ie zich even wil voorstellen, Eli...
:wink:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Dubois
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 sep 2011 20:28
Locatie: Antwàààààrpe

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Dubois »

Paasei schreef:Heij !
Iejne vang tStad !

steldoewaaigen ies veur...
Alééé veuroat... :wink:

Ben zodanig onder de indruk van dit forum dat ik vergeten ben mij aan dit geacht gezelschap voor te stellen:
Ben een vijftiger, wonende in " 't stad " en ben reeds pijproker sinds mijn twintigste.
Ik heb een voorkeur aan klassieke pijpmodellen en rook (afwisselend) Dunhill-tabak (voor zover hier nog verkrijgbaar... :( ), Amphora-rood en semois.
Ik kijk ernaar uit om op dit forum " 't ien en t'ander oep te steke " aangaande onze prachtige passie !
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2841
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Luys »

Dubois schreef:
Paasei schreef:Heij !
Iejne vang tStad !

steldoewaaigen ies veur...
Alééé veuroat... :wink:

Ben zodanig onder de indruk van dit forum dat ik vergeten ben mij aan dit geacht gezelschap voor te stellen:
Ben een vijftiger, wonende in " 't stad " en ben reeds pijproker sinds mijn twintigste.
Ik heb een voorkeur aan klassieke pijpmodellen en rook (afwisselend) Dunhill-tabak (voor zover hier nog verkrijgbaar... :( ), Amphora-rood en semois.
Ik kijk ernaar uit om op dit forum " 't ien en t'ander oep te steke " aangaande onze prachtige passie !
Minpuntje van Paasei; 't is wel leuk dat platte dialect (of wat het dan ook is :P), maar hij verzuimd wel te vermelden dat we daar een apart deel voor hebben op het forum. Voorstellen kan je het beste onder 'Stel je even voor' doen, maak daar een topic met als titel je loginnaam. Dan kan je daar je verhaal kwijt en kan iedereen je verwelkomen!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Eliminator »

Alvast een welkom dan, maar inderdaad graag even hier http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=6 jezelf voorstellen, alvast bedankt en veel plezier op dit forum.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Ribbon »

Ik bewaar mijn tabakken nu al enige tijd in de orginele verpakking (blik of pouch) en die stop ik dan weer in een grote tupperware bak. Daarin een vochtsteentje of kussentje, en dan houd ik ze redelijk lang op vocht.

Maar ik merk de laatste tijd dat deze manier van bewaren gevoeliger is voor schimmel en roest. Ik heb het dan over kleine beetjes schimmel op losse stukjes tabak in de bak, gelukkig nog niet in de blikken of pouches. De vochtsteentjes die ik bij de Oude Tijd kocht krijgen naar verloop van tijd een pluizig randje. Niet helemaal sjofel dus.

De roest vind in voornamelijk terug in de randen van de blikkken die al wat langer in de bak zitten. Ik sta nu op het punt om wat weckpotten aan te schaffen waar ik mijn meest gerookte tabak in ga bewaren.

Hebben meer mensen hier ervaring mee? Tips zijn erg welkom.

edit: Tips over waar de vochtmuntjes zijn te vinden ontvang ik ook graag. Ik heb op de website van de Oude Leeuw gekeken, maar ik kan ze niet vinden. :(
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door robvoorburg »

Sinds kort heeft de Oude Leeuw vochtmuntjes, waarschijnlijk
nog niet aangepast op hun website.
Ik gebruik deze ook, maar dan i n de verpakking. Het heeft
een weekje nodig om aan de tabak te voelen van de aanwezigheid
ervan, af en toe "verhuizen" in de verpakking kan het proces
bespoedigen.
(niet vergeten de munt zo nu en dan te bevochtigen)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door janneman »

Ik heb nog nooit schimmel gehad op die vochtmuntjes, een keer serieus een kwartiertje in kokend water lijkt me een goed idee, want anders worden de steentjes denk ik een bron van ellende. Ik weet overigens niet of de steentjes kokend water overleven, maar steentjes waar iets op groeit zou ik niet meer gebruiken tenzij ik zeker weet dat ik ze ontsmet krijg...

Roestende blikken duiden eigenlijk meer op een te hoge vochtigheid in de tupperware bak, zou ik zeggen. In zo'n bak, of in een humidoir moet het een beetje vochtig zijn, geen klam tropisch klimaat; het zijn geen longfiller-cigaren...

Nu denk ik dat het ook niet zo zinvol is om gesloten blikken in een vochtige omgeving te plaatsen, dat vocht zal niet of nauwelijks tot in de blikken doordringen. Bij open pakjes kan ik me daar al meer bij voorstellen, al geef ik ook daarvoor de voorkeur aan steentjes of koffiefilters.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Mus »

Ik bewaar mijn tabak gewoon bij kamertemperatuur in een donkere kast. Als een pakje tabak bij mij uitgedroogd is dan gaat de inhoud van het pakje in een Weck-pot (van de Blokker, met rubberen ring) met afhankelijk van de droogtegraad een tot vier vochtmuntjes erbij.

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Tati60 »

Robb schreef:Ik bewaar mijn tabakken nu al enige tijd in de orginele verpakking (blik of pouch) en die stop ik dan weer in een grote tupperware bak. Daarin een vochtsteentje of kussentje, en dan houd ik ze redelijk lang op vocht. Maar ik merk de laatste tijd dat deze manier van bewaren gevoeliger is voor schimmel en roest. Ik heb het dan over kleine beetjes schimmel op losse stukjes tabak in de bak, gelukkig nog niet in de blikken of pouches. De vochtsteentjes die ik bij de Oude Tijd kocht krijgen naar verloop van tijd een pluizig randje. Niet helemaal sjofel dus. (
Ik zou die Tupperware doos dan maar niet meer gebruiken. Het lijkt erop dat de doos zorgt voor een te vochtig klimaat, anders gaan de metalen dozen niet roesten. Ikzelf gebruik gewone plastic zakken met een zipsluiting (heet dat zo?) voor grotere hoeveelheden tabak: gewoon bij het sluiten zoveel mogelijk lucht eruit duwen, oprollen en dichtzippen. Daarrond komt bij mij nog eens een (grotere) plastic zak die op dezelfde wijze gesloten wordt. Deze methode gebruikt 4Noggins om tabakken te versturen en ik ben er zeer tevreden mee.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Ribbon »

Dank voor u antwoorden heren. Ik ga mijn manier van bewaren in heroverweging nemen. Ten eerste hoop ik snel in het bezit van de vochtmuntjes te komen. Voorlopig haal ik de vochtkussentjes en steentjes uit de bakken. Verder lijkt het me zelf niet zo'n probleem om mijn tabak in de dozen te bewaren zonder de kussens en stenen. Zo ja, dan ga ik de bakken alsnog ergens anders voor gebruiken.

Ik heb weckpotten gekocht voor de grotere hoeveelheden tabak. Verder ga ik maar een experimenteren.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Ribbon »

De vochtmuntjes heb ik ondertussen bij de Oude Leeuw (http://www.deoudeleeuw.nl/?p=producten&md=det&prod=2064) en bij tobaccoshop.nl (http://www.tobaccoshop.nl/tobaccoshop/p ... cts_id/292) gevonden. Bij de laatste webwinkel zijn ze 35 cent goedkoper. Ik geloof dat het dezelfde zijn.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Geloof

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Geloof »

Wij hebben hier een vacuumapparaat, en daar heb ik een maand of 5 terug enige tabak op de juiste vochtigheid mee verpakt. Tabak ziet er na 5 maanden zo op het oog uit zoals deze erin gegaan is.
De eerste van deze verpakkingen gaat naar alle waarschijnlijkheid binnenkort opengemaakt worden, en dan post ik hier weer wat de ervaring is.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door jarnogab »

Ah interessant gegeven zoiets!

Ik heb momenteel mijn wat uitgedroogdere tabakken vochtig gemaakt met natte koffiefilter. Enig probleem is dat je niet weet hoé nat je die filter natuurlijk moet maken. Kwestie van ervaring denk ik.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Eliminator »

Ik zou je aan willen raden, zo min mogelijk nat, beter een tweede ronde als het gewenste resultaat nog niet bereikt is, als dat je de tabak té vochtig maakt.
Te vochtig wordt je ook niet vrolijker van, dan zou de tabak weer moeten drogen (ik denk toch smaakverlies) en het vergroot de kans op schimmelvorming.
Rustig aan en mocht een tweede ronde noodzakelijk zijn, geduld is een schone zaak, zeker voor pijprokers :wink:
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door robvoorburg »

Ik gebruik de tabaksmunt, heeft denk ik dezelfde werking
als een koffiefilter.
Het is niet zo dat je tabak de volgende dag al op de
gewenste vochtigheid is.
Kijk na enige dagen/week eens hoe de tabak erbij ligt
en verhuis de munt door het blikje/pakje.

De versnelde methode is de tabak overdoen in een ruime
kom en er een natte hand boven uit slaan. Tijdje laten
rusten en husselen, vervolgens weer retour in de verpakking.

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Gypscoprotheres »

Het is met die vochtmunten wel verstandig om de tabak dagelijks te controleren.

Ik ben een keer zo'n muntje vergeten en trof een doordrenkte tabak aan die ik vervolgens weer kon laten drogen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
belphegor
Berichten: 352
Lid geworden op: 10 jan 2012 12:43
Locatie: Brunssum

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door belphegor »

Een andere manier om tabak te bewaren is:

Het niet roken. :mrgreen: :D
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door AlbertE »

Eigenlijk doe ik zo min mogelijk. Blikjes/pakjes liggen naast mijn pijpen. Wordt het te droog dan bevochtig ik (vroeger met koffiefilter/water, maar tegenwoordig heb ik wat van die muntjes).

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Ribbon »

Iemand enig idee hoe vaak je de vochtmuntjes kan hergebruiken?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door robvoorburg »

Geen idee, de muntjes die ik heb zijn nu zo'n 2 jaar in gebruik
en ik merk geen achteruitgang in de werking Ik neem gewoon
leidingwater om ze te herbevochtigen.

Zo af en toe ga ik met de vingers door de tabak om te voelen
hoe de tabak erbij ligt.
Voor mij moet de tabak veerkrachtig aanvoelen, dus niet te droog,
maar ook niet te nat, maar wel gebruiksklaar.

Plaats reactie