Tabak bewaren

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door janneman »

Ik gebruik die van mij -die met een metalen buitenkant- ondertussen een dikke 10 jaar... Min of meer continu in gebruik.

Ik leg ze doorgaans in lauw tot warm ledingwater omdat ik het gevoel heb dat ze dan meer of beter water opnemen. We hebben hier relatief vele kalk in het water, maar ik merk geen achteruitgang. Ik las laatst ergens hier dat koud water wordt aangeraden, dat wist ik niet, maar alweer, ik heb ook nog geen nadelige effecten gemerkt. Na het 'volzuigen droog ik het muntje doorgaans aan de buitenkant weer goed af voor ik ze bij de tabak leg.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Generaal »

Hier is misschien 'n oplossing voor het vacuum trekken van glazen potten.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Generaal »

Deze link lijkt me wel leuk om eens te lezen:
http://www.stogiefresh.com/journal/Ciga ... accos.html
Weer 'n andere kijk op het bewaren van tabak.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Flakeroker
Berichten: 410
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Locatie: Onder de rook van Rotterdam ;0)

Re: Hoe bewaar je je tabak.

Bericht door Flakeroker »

Ik heb een eigen mixture die goed bevalt. Ook Annie69 heeft 'm geprobeerd en ook hij vindt de mix lekker.

De mix bewaar ik in een speciale tabakspot van Savinelli. De pot heeft een mooie houten afwerking, maar is van binnen
van glas. De deksel werkt met een heel los rubber. Indien nodig kan ik in het deksel een bevochtigingssteentje bevestigen.
Maar doorgaans is dat niet nodig. De tabak blijft in de pot maanden op vochtigheid en smaak.
Pijprokers zijn echte levensgenieters, immers, alleen met een pijp als trouwe metgezel kan men de meest verfijnde smaak van tabak ervaren.

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Tabak bewaren

Bericht door Fossiel »

Ik zie op pakjes tabak nooit een houdbaarheidsdatum staan. Hoe lang blijft pijptabak goed zolang het pakje gesloten blijft? Stel dat je vandaag een pakje tabak koopt en het pas over 30 jaar opent, is de tabak dan nog rookbaar? Ik denk eraan vandaag een grote hoeveelheid pijptabak in te slaan voor over tientallen jaren. Gezien de neergang van pijproken de laatste halve eeuw, vrees ik namelijk dat er nogal wat pijptabakken zouden kunnen verdwijnen.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Paasei »

Luchtdichte blikjes geen probleem, pouches wel...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Fossiel »

Zijn dit soort pakjes luchtdicht?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Paasei »

In beperkte mate slechts, drogen makkelijk uit en verliezen zo hun aroma, in tegenstelling tot blikjes waarin de tabak rijpen kan. Dan wel de blikjes die openen met een sis uieraard: S. Gawith, Mcbaren, winslows...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Fossiel »

Paasei schreef:In beperkte mate slechts, drogen makkelijk uit en verliezen zo hun aroma, in tegenstelling tot blikjes waarin de tabak rijpen kan.
& Wat als ik die pakjes bewaar in een luchtdicht afgesloten doos? En ze zullen dan misschien wel uitgedroogd zijn na 30 jaar en dus hun aroma verloren hebben, maar zijn ze daarom niet meer rookbaar?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Winslow Collector

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Winslow Collector »

Fossiel schreef:
Paasei schreef:In beperkte mate slechts, drogen makkelijk uit en verliezen zo hun aroma, in tegenstelling tot blikjes waarin de tabak rijpen kan.
& Wat als ik die pakjes bewaar in een luchtdicht afgesloten doos? En ze zullen dan misschien wel uitgedroogd zijn na 30 jaar en dus hun aroma verloren hebben, maar zijn ze daarom niet meer rookbaar?
Met 30 oude tabak heb ik geen ervaring, Fossiel. Wél met een jaar of 15 oude tabak. En die smaakte, na al die tijd in haar nieuwe, eigen verpakking gezeten te hebben nog prima. Verpakking was een dichtgesealde plastic pouch in een niet-vacuum blik (één van de oude jaartabekken van Larsen).
Normaal gezien geeft een originele, ongeopende verpakking een lange garantie op smaak en aroma.

Voor heel lang bewaren is uitdrogen op zich niet zo'n probleem, al zal er wel wat aroma verloren kunnen gaan. Maar hoe tabak weer te herbevochtigen zal je wel bekend zijn.

Rookbaar blijft het wel, in die zin dat je er niet acuut ziek van wordt. Maar het zal best wat veranderen. Belangrijke boosdoener in dit verhaal van "minder worden" van tabak is de zuurstof in de lucht. Er zijn veel aroma- en smaakstoffen die kunnen oxideren onder invloed van zuurstof. Vooral een heel traag proces in al die lange jaren.

Als je denkt flink te investeren in tabakken, mag ik misschien ook een tip aan de hand doen om te investeren in een goed vacuumapparaat. Ik maak hier de laatste maanden veel gebruik van voor mijn tabakken en heb nu ongeveer een 12-13 kilogram vacuum verpakt in zakjes van 50 gram.

Met vacumeren zuig je dus echt alle lucht uit zo'n verpakking (de tabak wordt dan een bikkelhard blok) maar het grote voordeel is het gebrek aan lucht (dus ook zuurstof) in die gevacumeerde verpakking. Met als gevolg geen oxidatie meer tijdens lang bewaren.

Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee hoe mijn gevacumeerde tabak over tientallen jaren smaakt en ruikt. Want ik heb dat apparaat nog maar een klein half jaar.

Overigens: erg goede vraag want ik heb begrepen dat er de komende jaren veel tabakken gaan verdwijnen (in Nederland). Onder andere ook veel baaitabakken. Dus voor wie het zich kan permitteren: sla altijd wat extra in. Bijkomend voordeel: goedkoper zal tabak nooit meer worden, zoalng wij een roverheid hebben, dus op termijn haal je daar zeker nog financieel voordeel uit. Op de bank laten staan van je centen levert ook niet veel op. :wink:

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door janneman »

De pakjes drogen inderdaad uit, en ik weet niet of een luchtdichte doos daar echt tegen helpt. In principe kun je uitgedroogde tabak altijd wel weer bevochtigen, en je krijgt dan iets rookbaars.

Probleem bij met name de zoete, gesausde tabakken is dat een deel van de smaak via redelijk vluchtige of gecompliceerde aroma's aan de tabak worden toegevoegd, en als die 'vallen uit elkaar. Dan kun je ze niet herstellen. Wat overblijft is de tabak en een aantal minder vluchtige stoffen, en hoe dat smaakt is altijd afwachten. Soms gaat het goed, vaak valt het nogal tegen. Ik heb hier een pakje Stanwell van lang geleden staan (toen 50 gram tabak 2,25 kostte), totaal uitgedroogd. Die tabak is gewoon regelrecht zuur geworden, erg smerig.

In mijn ervaring overleven Virginia's, Latakiatabakken en de minder sterk gesausde tabakken uitdrogen en herbevochtigen vaak beter, soms gaat tabak er zelfs op vooruit. Maar uiteindelijk zijn inderdaad de vacuüm gezogen blikken in combinatie met de minst gesausde tabakken toch echt de beste oplossing.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Arno »

Ik zweer echt bij blikjes. Koop ook geen pouches meer. Zolang je de roest weg houdt bij een blikje kan je die met gemak 30 jaar bewaren. Bovendien zal de tabak er alleen maar beter op worden omdat die in het blikje opnieuw gaat fermenteren. In de VS kopen juist veel pijprokers blikken voor "in de kelder". Waarom? 1., roken wordt alleen maar duurder dus je kan het beter nu kopen en dan weg zetten. 2. Zie hierboven, tabak bewaren maakt die alleen maar beter. Vooral virginia tabakken profiteren enorm van een beetje ouderdom.
Voor de bulk tabakken heb ik trouwens weck potten. Dit werkt ook ideaal! In de potten waar ik Stonehaven en Penzance in heb opgeslagen zitten al suikerkristallen op de tabak. Een teken dat het zaakje lekker aan het fermenteren is :)

Ik ben trouwens benieuwd naar je vacuüm experiment WC omdat je toch altijd iets van lucht moet hebben zodat de tabak kan fermenteren volgens mij. Alhoewel dat met jou zoete meu.... tabakken niet echt nodig is.. :roll:
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Die tabak is gewoon regelrecht zuur geworden, erg smerig.

In mijn ervaring overleven Virginia's, Latakiatabakken en de minder sterk gesausde tabakken uitdrogen en herbevochtigen vaak beter, soms gaat tabak er zelfs op vooruit. Maar uiteindelijk zijn inderdaad de vacuüm gezogen blikken in combinatie met de minst gesausde tabakken toch echt de beste oplossing.
Die verzuring is juist die oxidatie: de zuurstof verandert de alcoholen. Zoete tabakken krijgen een topping, die in veel gevallen met alcohol wordt toegediend, de alcohol is hierbij de "drager" van de aromastoffen.
Die alcohol (de lichtere alcoholen) verdampen allemaal snel maar gaan toch wat verbindingen aan met de aromastoffen die zij dienen te vervoeren. Het zijn tenslotte allemaal koolwaterstoffen en die gaan tijdens de toediening (verwarmd) nog wat verbindingen aan. Als een "C-tje" (koolstofatoom) uit een of ander aroma zich toevoegd aan de neutrale ethyleenalcohol (C2H6O), kunnen er andere, zwaardere alcoholen ontstaan die niet zo snel vervliegen en dus in de tabak blijven zitten. Denk aan een uitwisseling van atomen tussen die alcohol en een suiker als glucose (C6H12O6), waar door oplossing in vloeistof (die alcohol) en verwarming tijdens het toedienen vand e topping, écht wel een paar atoompjes van de één naar de ander overspringen. Ergo: een chemische reactie.

En alcoholen met zuurstof... dat oxideert. Ofwel verzuurd. Derhalve een niet zo fijn zurig aroma. Ik merk dit zelf al snel bij tabakken die met drank bereid zijn, voornamelijk waar echte whisky aan toegevoegd is. Ook die Elyssee Marc de Champagne heeft de neiging te verzuren (binnen enkele weken). Misschien ben ik daar redelijk gevoelig voor, voor dat aroma.

Winslow Collector

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Winslow Collector »

Arno schreef:Ik zweer echt bij blikjes. Koop ook geen pouches meer. Zolang je de roest weg houdt bij een blikje kan je die met gemak 30 jaar bewaren. Bovendien zal de tabak er alleen maar beter op worden omdat die in het blikje opnieuw gaat fermenteren. In de VS kopen juist veel pijprokers blikken voor "in de kelder". Waarom? 1., roken wordt alleen maar duurder dus je kan het beter nu kopen en dan weg zetten. 2. Zie hierboven, tabak bewaren maakt die alleen maar beter. Vooral virginia tabakken profiteren enorm van een beetje ouderdom.
Voor de bulk tabakken heb ik trouwens weck potten. Dit werkt ook ideaal! In de potten waar ik Stonehaven en Penzance in heb opgeslagen zitten al suikerkristallen op de tabak. Een teken dat het zaakje lekker aan het fermenteren is :)

Ik ben trouwens benieuwd naar je vacuüm experiment WC omdat je toch altijd iets van lucht moet hebben zodat de tabak kan fermenteren volgens mij. Alhoewel dat met jou zoete meu.... tabakken niet echt nodig is.. :roll:
Fermenteren is het broeien van de tabak. Dat werkt door bacteriën (zoals gist) in te laten werken op suikers. En dat zijn kunstmatig toegevoegde suikers (dus ook zoete meuk :wink: ) die in de tabak zijn gebracht tijdens de casing. Zónder casing (dus toevoeging van bijvoorbeeld honing, witte chocolade wat eigenlijk geen chocolade is, want geen cacao, maar alleen maar eiwitten en vet, esdoornsiroop, laurier, munt) geen smaakvolle virginia's en burley's. Wat jij ziet zijn de suikerkristallen uit de tabaksbladeren en uit de aromastoffen van de casing, die naar de oppervlakte komen. In feite maakt dit de tabak bitterder, maar omdat blenders meerdere tabakssoorten gebruiken, blijft een bapaald gewenst karakter van de tabak in stand.

Lucht heeft daar maar deels iets mee te doen. Omdat er 2 soorten fermentatie zijn, een aerobe (mét zuurstof) en een an-aerobe (zonder zuurstof).
Dus het nodig zijn van zuurstof is maar een deel van het fermenteren. Wanneer in een afgesloten verpakking, de zuurstof opgebruikt is bij de aerobe fermentatie, zal de rest van al die jaren bewaren in afgesloten verpakking de an-aerobe fermentatie doorgang vinden zónder zuurstof.

Hoe lang de zuurstof fermentatie bij tabak aanhoudt weet ik niet. Van de whisky weet ik dat dit een kwestie van uren is, voordat de zuurstof opgebruikt is en de an-aerobe vergisting begint.

Maar zoals gezegd wordt de zuurstof niet alleen voor een deel van de fermentatie gebruikt, maar verzuurt het ook de onderhavige stoffen (hetzij tabak, hetzij voedsel of drank).

En die verzuring is hetgeen ik tegenga met vacumeren. Zuurstof hebben we nodig om te leven, maar voor lange bewaring van voeding, drank en tabak is het niet altijd het meest ideale stofje.

De reden van de aanschaf van een vacumeerapparaat lag ook in het groot inslaan met boodschappen doen (vooral vlees), en dit vacuum in de vriezer leggen. Bewezen is dat het de invriestijden meer dan verdubbelt (soms verviervoudigd) met behoud van smaak. Want geen zuurstof, geen smaakverandering.

Dat is ook de reden van (lichtjes) vacumeren van blikken tabak in de fabriek. Om de houdbaarheid te verlengen. Anders hadden ze die stap echt niet in het productie/verpakkingsproces opgenomen.

Bovendien zijn de tabakken al gefermenteerd in de productie. Je zult de tabak dus stevig moeten persen om een goede fermentatie verder te laten verlopen. Je hebt die persen gezien bij DTM.

Kortom: ik vrees dat er veel verwarring is rond de termen fermenteren, oxideren, enz als het gaat om rijping en bewaring van o.a. tabak. Of ik heb het helemaal bij het verkeerde eind, dat kan natuurlijk ook.

Een ander aspect is, en nu ga ik me begeven op het gladde ijs van veel kritiek te kunnen krijgen, dat heel veel onwetende hobbyisten maar wat schrijven en alleen maar "denken" dat hun tabakken door lange bewaartijd beter worden. Een psycoholische factor eraan toegevoegd. Zoals dat glas ouzo dat op vakantie in Griekenland veel beter smaakt dan al die glazen die je van hetzelfde merk in je eigen achtertuin nuttigt. Want al met al wordt er ook een hoop bullsh!t geschreven op internet en zelfs die bullsh!t heeft een hoop volgers. Als je het maar vaak genoeg herhaalt en kopieert, wordt ook die bullsh!t waarheid voor velen.

Wil je zeker weten hoe het zit, ontleedt een rijpings- of fermentatieproces dan in chemische analyses. Ik doe dit met whisky en dat is heel leerzaam en brengt je veel verder dan de marketingverhalen en subjectieve ervaringen van anderen. En je zult dan zelf veel onderzoek moeten verrichten, want zelfs veel fabrikanten en zéker winkeliers weten niet eens hoe het met hun eigen producten eigenlijk in elkaar zit.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Arno »

Dank voor het lange antwoord WC! Het is inderdaad een moeilijk iets, fermentatie.. Maar hoe dan ook, feit voor mij is wel dat een tabak beter wordt na een paar jaar op de planken. Daar heb ik genoeg vintage tabakken voor gerookt. Ik kan je het verschil laten proeven met een oud en nieuw blik Capstan. Een tabaksmaker als GL Pease ontwerpt zijn tabakken zelfs met het rijpingsproces in gedachten. Hij is ook chemicus en weet dus ongeveer wat de tabakken in een mixture ONGEVEER gaan doen na een paar jaar. Ongeveer ja want laatst las ik ook in een blog van hem dat hij een paar oude blikken van hemzelf had open gemaakt en dat de inhoud hem zeer verraste.. Maar ja, dat vind ik ook wel het mooie. Het tikje onzekerheid, houdt het spannend he? ;)
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Winslow Collector »

Het blijft inderdaad moeilijk, Arno. Omdat smaakervaringen subjectief zijn, haast per definitie.

Een ander aspect over oude en nieuwe tabakken (maar heeft niet alles met bewaren te maken), zoals jouw voorbeeld van de Capstan, is dat de oude Capstan nu eenmaal (en zeer logisch) van een andere tabaksplant-oogst is gemaakt dan de nieuwe versie. Je kunt als fabrikant nog zo hard proberen je recepturen constant te houden, toch heeft de fabrikant met een natuurlijke grondstof te maken dat de basis is voor zijn product.
De ene oogst is de andere niet:
Tabak uit een droog jaar of een nat jaar?
Toevallig wat meer ziekten of kevertjes, bijgevolg meer gesproeid?
Warm jaar of wat koeler?
Wat meer kunstmest gebruikt dan het jaar ervoor, of juist minder?
Warm en zonnig of warm en bewolkt?
Koeler en zonnig of koeler en bewolkt?
Wat stond er het vorige jaar op die plantage?
Hoeveel jaar staan de planten al?
Moest de droging een weekje langer of korter dan vorig jaar?
En wat waren de omstandigheden tijdens de wekenlange droging?
Enz, enz.

Allemaal factoren die een tabak beïnvloeden, omdat er nu eenmaal chemische moleculen en atomen met elkaar "aan het spelen zijn".
Factoren die een tabak per jaar kan laten verschillen, laat staan over meerdere jaren.

Ook dit is weer een parallel met de whisky. Waar hetzelfde optreedt voor de gebruikte gerst.
Consistentie naar aroma en smaak is wat men nastreeft. De verschillen per jaar zijn niet of miniem aanwezig. Maar vergelijk je een merk/versie van toen en nu, zijn er zeker verschillen.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door magicmarcello »

Goede wetenschappelijk onderbouwde en zeer gedetailleerde uiteenzetting WC, dit geeft de juiste bredere kijk op deze complexe materie, chapeau! =D>
Bekendheid met de geschetste diverse chemische processen is cruciaal om dit soort aspecten ten volle te kunnen begrijpen.
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Winslow Collector

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Winslow Collector »

magicmarcello schreef:Goede wetenschappelijk onderbouwde en zeer gedetailleerde uiteenzetting WC, dit geeft de juiste bredere kijk op deze complexe materie, chapeau! =D>
Bekendheid met de geschetste diverse chemische processen is cruciaal om dit soort aspecten ten volle te kunnen begrijpen.
;p
Dank voor uw compliment.

Echter, of mijn bewoordingen wetenschappelijk zijn durf ik niet te beweren. En dat is geen valse bescheidenheid, of zo. Ik "studeer" momenteel whisky (als je dat zo mag noemen ofwel om maar een zeer irritant persoon te quoten: "mag ik dat zo zeggen? Ja dat mag ik zo zeggen" :mrgreen: ) en mijn ogen zijn een tijd geleden werkelijk open gegaan met de werking van koolwaterstoffen (de C'tjes, O'tjes en H'tjes uit de scheikunde), waaruit eigenlijk alle levende materie grotendeels bestaat. En de daarbij horende processen die zowel in de natuur als door menselijke bewerkingen plaatsvinden.

Omdat tabakaroma's en -smaken niet anders werken (chemisch gezien) dan whisky, trek ik steeds die parallel. En dat zie ik meer als voortborduren op bestaande feiten. En heel graag laat ik me verbeteren op dit soort zaken, want dat vind ik interessante leerstof. :)

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door magicmarcello »

Die parallel mag je zonder meer trekken, koolwaterstoffen gedragen zich als aromatische verbindingen (zo heten ze niet voor niets in de chemie) op analoge wijze, voedsel, drank, tabak, dat maakt niet uit...
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Geloof

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Geloof »

Winslow Collector schreef:
Fossiel schreef:
Paasei schreef:In beperkte mate slechts, drogen makkelijk uit en verliezen zo hun aroma, in tegenstelling tot blikjes waarin de tabak rijpen kan.
& Wat als ik die pakjes bewaar in een luchtdicht afgesloten doos? En ze zullen dan misschien wel uitgedroogd zijn na 30 jaar en dus hun aroma verloren hebben, maar zijn ze daarom niet meer rookbaar?
Als je denkt flink te investeren in tabakken, mag ik misschien ook een tip aan de hand doen om te investeren in een goed vacuumapparaat. Ik maak hier de laatste maanden veel gebruik van voor mijn tabakken en heb nu ongeveer een 12-13 kilogram vacuum verpakt in zakjes van 50 gram.

Met vacumeren zuig je dus echt alle lucht uit zo'n verpakking (de tabak wordt dan een bikkelhard blok) maar het grote voordeel is het gebrek aan lucht (dus ook zuurstof) in die gevacumeerde verpakking. Met als gevolg geen oxidatie meer tijdens lang bewaren.

Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee hoe mijn gevacumeerde tabak over tientallen jaren smaakt en ruikt. Want ik heb dat apparaat nog maar een klein half jaar.

. :wink:
Ik heb hiermee ondertussen wel ervaring.
Had een paar sterk gesausde tabakken vacuum getrokken, en inderdaad tot een hard blok.
Na een half jaar de tabak eruitgehaald, en het was helaas net of deze aan het rotten was.
Op een of andere manier is de tabak veel vochtiger gaan worden (lijkt het, maar dat kan dus niet echt), en de tabaksvezels zijn van structuur gaan veranderen.
De tabak is er hierdoor niet lekkerder door geworden.

Vervolgens heb ik een nieuw experiment gedaan, met lege tabaksblikken.
Als je deze vult met tabak, en dan in een vacuumpot doet, Deze pot vacuum trekken, dan trek je ook het tabaksblik vacuum.
Dit lukt met de MB blikken, en ook met de blikken van SG.

De tabak word zo niet tot een blok geperst, maar houd zijn eigen structuur, en ook de juiste vochtigheid.

Deze kwamen er na een half jaar gewoon uit alsof ze er een dag tevoren waren ingegaan.
Als je het blik opend hoor je ook de sis zoals bij een nieuw blik.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door magicmarcello »

Dat klinkt als een heel werkbare benadering waarde Heer Geloof :wink:
De kritische factoren die we dienen te begrijpen binnen dit samenspel zijn licht, lucht (zuurstof) en temperatuur.
Wanneer het vacuum zuigen leidt tot een gecomprimeerd blok tabak, dan zal het duidelijk zijn dat dezelfde hoeveelheid vocht die er van begin af aan in de tabak zat nu in een kleiner volume aanwezig zal zijn hetgeen direct leidt tot een hogere relatief vochtigheidsgehalte (want 1 liter water verdampt in 10.000 liter lucht zal een andere relatieve luchtvochtigheidswaarde aangeven dan diezelfde liter water in 2 liter lucht.
De temperatuur speelt ook een cruciale rol daar het duidelijk is dat wanneer de temperatuur hoger is er eenvoudig meer water verdampt in de beschikbare lucht.
Daarom is de droogste lucht op aarde te vinden op de beide polen waar het evenwel barst van het water in vaste vorm, en de natste lucht te vinden is in de tropische jungle waar het ook barst van het water.
Het enige verschil is de temperatuur.
Dat is op chemisch reactie-niveau idem-dito.
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de moleculen bewegen en hoe sneller chemische reactietijden worden.
Ergo;
Wanneer wij onze tabak uitsluitend in dezelfde conditie willen opslaan als die waarin zij ons bereikt, dan is er eigenlijk maar 1 optie en ik weet niet in hoeverre dat praktisch haalbaar is voor de meesten van ons.
Die optie is gebruik maken van ongeopende vacuum gezogen blikken (af fabriek) en ze middels cryogenics (permanente onderdompeling in vloeibare stikstof) op de voor ons mensen laagst bereikbare temperatuur brengen, tevens ook geheel afgesloten van licht en lucht.
Daarmee leg je alle processen vrijwel absoluut stil in chemisch opzicht.
Aangezien wij allen veleer praktizerende rokers zijn die onder gangbare omstandigheden onze tabak willen bewaren voor later en een eventuele narijping al dan niet ingecalculeerd willen meenemen in onze overwegingen lijkt het mij raadzaam, ook op basis van alle bovenvermelde ervaringen en tips om inderdaad te kijken naar andere vormen van opleg/rijping zoals eerder beschreven qua dranken, ook daar gelden dezelfde richtlijnen.
Een wijnkelder is daarom altijd koel en donker en wijnflessen hebben daarom een kurk/rubbertje/seal i.p.v. open in een karaf of vat.
Die combinatie van afsluiting van lucht, licht en het handhaven van een lage(re) temperatuur zijn de sleutelbegrippen in deze materie.
Ik ben benieuwd naar de lange(re) termijneffecten van uw diverse pogingen.
Mijn advies;
Gekochte tabak zoveel mogelijk onveranderd bewaren? Dan uitsluitend vacuum fabrieksblikken in diepvrieskist doen.
Gekochte tabak in rustig tempo laten rijpen? Vacuum fabrieksblikken in koele kelder opslaan.
Gekochte tabak sneller laten rijpen? Idem op kamertemperatuur.
Bulktabak?
IMHO is de ervaring van Geloof een indicatie dat het ook mis kan gaan met zelf vacuum zuigen, maar ik vermoed dat hier ook de specifieke tabak (soort? vochtigheidsgraad?) en de bewaartemperatuur een kritische rol spelen.
Eveneens bestaan er verschillende gradaties in de werking van diverse vacuumverpakkers en de mate van vacuum.
Denk niet dat er geen lucht zit in vacuum gezogen blikken vanaf de fabriek, dat is een fundamenteel misverstand.
In dat geval zou je de blikken namelijk niet eens open kunnen krijgen met een muntje of driepootje...
Het betreft hier gewoon een verschil in luchtdruk tussen de omgeving en de inhoud van het blikje waarbij de gradatie bepalend is.
Al het bovenstaande is eveneens uitgaande van het feit dat we allemaal weten dat het in ieder geval niet in het (volle zon-) licht goed bewaard kan worden.
Ben benieuwd naar ieders wegen in deze...
;p
Laatst gewijzigd door magicmarcello op 09 aug 2012 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door magicmarcello »

...o ja, en nog iets, dat was ik bijna vergeten, kristalvorming van watermoleculen bij invriezen...
Dit is even om het allemaal wat makkelijker te maken :mrgreen:
Het is een bekend feit dat diverse groenten (dat zijn ook plantjes) een iets andere smaak en consistentie van het mondgevoel opleveren bij bereiding na bevriezing/ontdooiing als dat zij opleveren bij verse applicatie...
Het lijkt me dat ook dit voor tabak een specifiek resultaat geeft...
Kortom, zeer complex allemaal :shock:
Mijn eigenste voorkeur gaat uit naar de koele kelder, al was het alleen maar op basis van de verregaande geschiedenis en ervaringen van den menscheid op het gebied van wijnen.
Over bulk ben ik nog niet uit mijn overpeinzingen maar ik neig lichtelijk naar de methode van Geloof omwille van het voorkomen van comprimeren tot een vast blok met bijbehorende vochtproblematiek in een kleiner volume.
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Aenigma
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 aug 2012 02:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Aenigma »

Ik begin te vermoeden dat magicmarcello scheikundige is of natuurwetenschapper.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door magicmarcello »

Aenigma schreef:Ik begin te vermoeden dat magicmarcello scheikundige is of natuurwetenschapper.
:D ...nee hoor, ik ben slechts de kleine tovenaar des forums en heb in dier voege al vele dikke boeken doorgeworsteld en vele experimentjes uitgehaald en ook nog overleefd... :mrgreen:
Enige kennis van zaken is daarvan het evidente resultaat.
Eerlijkheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat biologie, chemie, natuurkunde, wiskunde en astronomie naast zijnde gekozen vakken op de middelbare school ook altijd mijn interesse hebben gehouden in mijn verdere leven.
Die interesse had ik al als kind.
Alchemisten moeten toch ergens beginnen nietwaar... :mrgreen:
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Aenigma
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 aug 2012 02:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Aenigma »

magicmarcello schreef:
Aenigma schreef:Ik begin te vermoeden dat magicmarcello scheikundige is of natuurwetenschapper.
:D ...nee hoor, ik ben slechts de kleine tovenaar des forums en heb in dier voege al vele dikke boeken doorgeworsteld en vele experimentjes uitgehaald en ook nog overleefd... :mrgreen:
Enige kennis van zaken is daarvan het evidente resultaat.
Eerlijkheidshalve moet ik hieraan toevoegen dat biologie, chemie, natuurkunde, wiskunde en astronomie naast zijnde gekozen vakken op de middelbare school ook altijd mijn interesse hebben gehouden in mijn verdere leven.
Die interesse had ik al als kind.
Alchemisten moeten toch ergens beginnen nietwaar... :mrgreen:
;p
]
Ik snap het. Leuk. En leerzaam.

Ik was laatst in de boekhandel, daar vroeg een winkelbediende of ik een boek wou kopen. "Nee", zei ik "ik heb al een boek." :)

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door magicmarcello »

:mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Winslow Collector

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Winslow Collector »

@ Geloof en @MM:

Laat ik nu vanmorgen wat lege blikken ontvangen hebben (besteld bij DTM) om inderdaad het blik te vullen met bulktabak, dit dan in een vacumeerzakje te doen en als blik te vacumeren. Zo blijft de structuur van de tabak inderdaad losser, omdat de vorm dan wordt beschermd door het blik.

Voor ons vacuumapparaat zijn inderdaad ook potten te koop. Maar die zijn wel wat prijziger en dan heb je toch al gauw 300-400 gram in een pot. Terwijl ik juist bulk wil verpakken en vacumeren in 50 grams porties.

Dank voor de aanvullingen in ieder geval. Ik blijf bijleren en experimenteren hiermee.

Tsja, en invriezen? Gezien de hoeveelheden tabak en de beschikbare ruimte om diepvriezen neer te zetten, denk ik dat ook mevrouw Collector grenzen gaat aangeven in huis. :lol:

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door magicmarcello »

@WC; ...ziehier de juiste oplossingen tezamen komen... :D
Zowel betreffende de tabak alsook betreffende het huishoudregelement... :mrgreen:
@Geloof; ...dat was een hele belangrijke ervaring en een hele goede tip!
Bij deze biedt het forum opnieuw antwoord op al uw belangrijke vragen!
(...samen zijn we met z'n allen eigenlijk best wel heel erg goed bezig...)
;p
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Geloof

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Geloof »

Winslow Collector schreef:@ Geloof en @MM:

Laat ik nu vanmorgen wat lege blikken ontvangen hebben (besteld bij DTM) om inderdaad het blik te vullen met bulktabak, dit dan in een vacumeerzakje te doen en als blik te vacumeren. Zo blijft de structuur van de tabak inderdaad losser, omdat de vorm dan wordt beschermd door het blik.

Voor ons vacuumapparaat zijn inderdaad ook potten te koop. Maar die zijn wel wat prijziger en dan heb je toch al gauw 300-400 gram in een pot. Terwijl ik juist bulk wil verpakken en vacumeren in 50 grams porties.

Dank voor de aanvullingen in ieder geval. Ik blijf bijleren en experimenteren hiermee.

Tsja, en invriezen? Gezien de hoeveelheden tabak en de beschikbare ruimte om diepvriezen neer te zetten, denk ik dat ook mevrouw Collector grenzen gaat aangeven in huis. :lol:
Maar je moet maar 1 pot kopen, en de lege blikken gevuld( een vol blik verolgens) vacumeern in deze pot, en dan het blik eruithalen zodat je in deze zelfde pot een nieuw blik kunt doen.

Eigenlijk hetzelfde als wanneer je een blik in een acumeer zak stopt, het apparaat zijn werk laat doen, de acumeerzak openknippen, en vervolgens met dezelfde zak een nieuw blik vacumeren.

Nu zijn die speciale vacumeerzakken noal prijzig, dus de prijs van 1 pot heb je er al snel uit, want de pot blijf je gebruiken, en de zak niet. (nou ja de vaumeer zak dan toch).

Winslow Collector

Re: Hoe lang kan je tabak bewaren?

Bericht door Winslow Collector »

Geloof schreef:Maar je moet maar 1 pot kopen, en de lege blikken gevuld( een vol blik verolgens) vacumeern in deze pot, en dan het blik eruithalen zodat je in deze zelfde pot een nieuw blik kunt doen.

Eigenlijk hetzelfde als wanneer je een blik in een acumeer zak stopt, het apparaat zijn werk laat doen, de acumeerzak openknippen, en vervolgens met dezelfde zak een nieuw blik vacumeren.

Nu zijn die speciale vacumeerzakken noal prijzig, dus de prijs van 1 pot heb je er al snel uit, want de pot blijf je gebruiken, en de zak niet. (nou ja de vaumeer zak dan toch).
BRILJANT. Dat meen ik. We hebben zo'n vacumeerpot gevuld met bloem (voor mevr. Collector's bakkunsten) en die pot dient dus meteen als bewaarpot.
En ik dacht niet verder na, dan een aantal potten te moeten vullen. Maar wat jij schrijft is logisch en veel slimmer.

Dus ga ik snel zo'n vacumeerpot bijbestellen. Even kijken welke formaten er zijn, want als er meer blikjes in passen, gaat het nog sneller.

Dank voor deze geweldige tip.

Plaats reactie