Semois

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Goede keuze !!
Rook, en geniet :wink:
JEF
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik deed gisteren-avond het pakje open en het bleek toch, fijn gesneden te zijn. Niet erg, ik denk niet dat er veel verschil in smaak/rookervaring op zit. het roken is eerder neutraal met gezellige prikkels in de mond zoals bij jenever. Na een tijd komt de tabak toch iets zwaarder aan dan ik dacht. Tot zelf een misselijk kantje toe. na een halve pijp moest ik de rest hellaas leeggooien, ik had meer dan voldoende op.
een tabak om niet teveel op één keer van te roken, in een kleine kop dus.

ik ben blij dat ik me niet heb laten verleiden tot de gesausde versie
o ja het uitzicht: waar andere tabakken sliertjes in verschillende kleuren hebben en duidelijk een mengeling zijn van verschillende tabakken, ziet semois, er egaal bruin uit. Duidelijk één soort. Nog perfecter zou semois flakes zijn!
heil Donar god van de donder!

Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Semois is inderdaad een wat zwaardere tabak, en zeker het merk dat je gekocht hebt.
Dit wordt nog versterkt door de snelle brand van de fijne snede.
Als je toch geintereseerd in de ECHTE semois, ga dan eens op zoek naar de ambachtelijke telers ( zoals eerder beschreven in deze topic), het is echt de moeite.
Een bezoek aan de prachtige streek in de omgevig is reeds de reis waard, je kan er ook de nodige contacten leggen voor verdere aankoop via onlinebestellingen
Suc6 JEF
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Hallo Stoffel en anderen natuurlijk

Ik heb eens geinformeerd naar de semois die je, je hebt aangeschaft, het is er waarschijnlijk een van het merk Windels.
Naar mijn bescheiden mening niet het beste voorbeeld van een echte semois.
Er zullen voor deze tabak wel een aantal liefhebbers zijn, maar ik persoonlijk vind hem te zwaar en te sterk bijten.
Voor een echte nicotineshot kan hij echter tellen.

Groeten Jef
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik vond dat het net niet hard beet, waarbij ik een blazentoch en pijplijke lippen bij andere tabaken krijg bijt deze maar een beetje, tot zelf het pretige toe, net zoals sterke drank in je mond soms doet, of pickelschips enzo
heil Donar god van de donder!

Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Als ge er maar deugd van hebt.
Er zijn er die van het zweepje krijgen, en die er nog voor betalen ook :P :P

Gelukkig verschillen de smaken van de mensen, anders rookten we allemaal dezelfde tabak, en was dit forum maar half zo interesant.
Dan nog allemaal dezelfde pijp, en weg was dit forum. :wink:
JEF
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

Blue Brain schreef:Als ge er maar deugd van hebt.
Er zijn er die van het zweepje krijgen, en die er nog voor betalen ook :P :P

Gelukkig verschillen de smaken van de mensen, anders rookten we allemaal dezelfde tabak, en was dit forum maar half zo interesant.
Dan nog allemaal dezelfde pijp, en weg was dit forum. :wink:
JEF
:lol:

dat is zeker waar, kijk maar naar de sigarettenrokers!
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Dirk Bauwens
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

stoffel schreef:Nog perfecter zou semois flakes zijn!
Inderdaad!!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Kan niet volgens mij, dat zou de tabak wel heel anders doen smaken.
Een deel van het karakter van Semois komt door het droogproces (de gekende schuren aan de oever...)
Samenpersen in blok om dan te verflaken zou dan onder stoom moeten gebeuren, en volgens mij dus heel andere tabak veroorzaken.

In dat verband : McBaren Navy flake doet met momenten vaag alsof hij Semois is...
Ik schrijf het ook even bij die topic.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

stoffel schreef:
Blue Brain schreef:Als ge er maar deugd van hebt.
Er zijn er die van het zweepje krijgen, en die er nog voor betalen ook :P :P

Gelukkig verschillen de smaken van de mensen, anders rookten we allemaal dezelfde tabak, en was dit forum maar half zo interesant.
Dan nog allemaal dezelfde pijp, en weg was dit forum. :wink:
JEF
:lol:

dat is zeker waar, kijk maar naar de sigarettenrokers!
http://www.cigreviews.com/forums/

Het kan wel! :P Maar toch een stuk minder interessant, ben ik bang.

Gebruikersavatar
Dirk Bauwens
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Paasei schreef:Kan niet volgens mij, dat zou de tabak wel heel anders doen smaken.
Een deel van het karakter van Semois komt door het droogproces (de gekende schuren aan de oever...)
Samenpersen in blok om dan te verflaken zou dan onder stoom moeten gebeuren, en volgens mij dus heel andere tabak veroorzaken.
Samenpersen tot bijvoorbeeld plugs kan zeer zeker ook droog gebeuren.
Het is alleen de vraag hoe hanteerbaar dergelijke plugs zouden of kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Blue Brain schreef:Hallo Stoffel en anderen natuurlijk

Ik heb eens geinformeerd naar de semois die je, je hebt aangeschaft, het is er waarschijnlijk een van het merk Windels.
Naar mijn bescheiden mening niet het beste voorbeeld van een echte semois.
Er zullen voor deze tabak wel een aantal liefhebbers zijn, maar ik persoonlijk vind hem te zwaar en te sterk bijten.
Voor een echte nicotineshot kan hij echter tellen.

Groeten Jef
Ik vrees dat dit ook degene is die ik heb gerookt, het is overigens mijn eerste pijptabak ooit. Ik heb er vijf keer van gerookt. Maar ik sloeg telkens groen uit en vond hem veel te zwaar naar mijn smaak. dus ik ben niet echt een fan van Semoi. Maar misschien kan - zoals je zelf zegt - de ambachtelijke versie mij meer bekoren?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Dirk Bauwens
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Nekker schreef:Maar ik sloeg telkens groen uit en vond hem veel te zwaar naar mijn smaak.
Semois is 100% pure, stevige tabak!
Daar moet men op voorbereid zijn en daar moet men naar roken (= voorzichtig en langzaam).

Ik meen ergens gelezen te hebben dat sommige aromatische tabakken uit slechts voor 60% echte tabak bestaan.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Ik heb ook die Windels gekocht, dus niet die zeer ambachtelijke tabak waarvan hier boven sprake. Onlangs voor de eerste keer gerookt en ik vond die best ok. Goed, ik ben een aromatische roker, maar ik kon 'm wel appreciëren om eens af te wisselen. Ik zal 'm met genoegen roken. En misschien in de toekomst eens een pakje van die oer-Ardeense Semois kopen als ik in de Ardennen verblijf. 8)
Groeten,
jarnogab

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Dirk Bauwens schreef:
Nekker schreef:Maar ik sloeg telkens groen uit en vond hem veel te zwaar naar mijn smaak.
Semois is 100% pure, stevige tabak!
Daar moet men op voorbereid zijn en daar moet men naar roken (= voorzichtig en langzaam).

Ik meen ergens gelezen te hebben dat sommige aromatische tabakken uit slechts voor 60% echte tabak bestaan.

Ik ben benieuwd! ;)

endevos
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 mar 2010 21:14
Locatie: gent

Bericht door endevos »

Bedoelde je deze site: http://www.v-k.be/Tabak/tabid/3869/lang ... fault.aspx
Een Cavendish bestaat uit 60% tabak, 20% water, Glycerol of alchol8% en de rest zijn smaakstoffen.

Gebruikersavatar
Dirk Bauwens
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

endevos schreef:Bedoelde je deze site: http://www.v-k.be/Tabak/tabid/3869/lang ... fault.aspx
Een Cavendish bestaat uit 60% tabak, 20% water, Glycerol of alchol8% en de rest zijn smaakstoffen.
Ik denk het niet, maar het laat wel zien dat mijn bewering ongeveer klopt.

Ik dacht dat wat ik gelezen had, waarschijnlijk via een link op dit forum tabak kennis -> toevoegingen in tabak kwam.

Gebruikersavatar
Dirk Bauwens
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

drfretboard schreef:Ik ben benieuwd! ;)
Ik ben er zeker van dat je die tabak zult waarderen! Het is een volle, krachtige en 100 percent eerlijke tabak.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Dirk Bauwens schreef:
drfretboard schreef:Ik ben benieuwd! ;)
Ik ben er zeker van dat je die tabak zult waarderen! Het is een volle, krachtige en 100 percent eerlijke tabak.
Ik denk dat ik hem gewoon nog eens een kans moet geven. Ik denk dat het sowieso al niet echt een schitterend idee was om een Semoi als eerste tabak te roken. (Nochtans werd hij mij aangeraden door de winkelier, waar ik mijn pijp kocht) Mijn smaak qua tabak is nu al veel beter ontwikkeld, zo heb ik over mezelf geleerd dat ik net heel veel van naturel tabakken houdt die liefst niet te gesaust of gearomatiseerd zijn.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Dirk Bauwens
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 jan 2011 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Nekker schreef:Ik denk dat ik hem gewoon nog eens een kans moet geven.
Ik zou zeggen: probeer eens Florina, Oude Semois, coupe pipe. Kostprijs 3,40 euro voor 40 gram.

Wordt iets vochtiger verkocht dan de Semois van Windels en heeft een voor mij aangenaam, licht anijsachtig aroma (volgens sommigen afkomstig van de tonka boon).

Deze tabak staat, voor een kleine pijp en een korte rookbeurt, momenteel op een "eenzame" nr 1!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Anders dan met orientaalse tabak komt deze van de lage landen. Het lijkt wanneer ik deze rook alsof ik het platteland proef, geen gedoe, geen franje, een boerserige tabak waar Belgie trots op kan zijn.

Bij tijd en wijle een heerlijke nostalgische tabak (vroeger in Nederland verkrijgbaar)
Wanneer ik weer naar Antwerpen ga inverband met Samuel Gawith, gaat er ook weer Semois mee richting Nederland.
De lekkerste (wel meest staffe) onder de baaitabak.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik had het al bij expiditieleden gezocht gevraagd, maar wordt deze tabak altijd in papier verpakt of niet? :?:
The eagle flies alone!

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Semois heb ik niet anders gezien dan in papier verpakt.
Een eenvoudige, ouderwetse, onhandige verpakking.
Toch vind ik dat de nostalgische, natuurlijke sfeer van deze tabak in de wijze van deze verpakking prachtig tijdloos tot uitdrukking wordt gebracht.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

pijpliefhebberrobin schreef:Ik had het al bij expiditieleden gezocht gevraagd, maar wordt deze tabak altijd in papier verpakt of niet? :?:
De artisanale wel, de meer commerciele die je in (de Belgische) winkels vindt zit in pouches. Veel maakt het niet uit, want de tabak is gortdroog en wordt gortdroog gerookt.
Koninklijke Eikel Des Forums.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

Hij is nog op de oude manier verpakt in goudpapier met omslag (geen plastic dus) en dit in pakjes van 100 en 250 gr
zie hier :D stond in het eerste berichtje. aldus de heeren blue brain & stoffel

bij ons zit de semois, in een kartonnen doosje met plastieken deksel, een veel te dik pringles doosjes
Groet,
Tom

Bruyère
Berichten: 256
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:29
Locatie: Mechelen - België

Bericht door Bruyère »

Paasei schreef:... want de tabak is gortdroog en wordt gortdroog gerookt.
Ofschoon ik me afwezig diende te melden voor de expeditie van Paasei, ben ik deze namiddag toch in het bezit gekomen van een halve kilo grove Semois. Een forumlid uit de buurt heeft de bestelling voor me meegebracht.

Thuiskomen, openmaken, pijp stoppen en roken.

Heerlijke tabak dus. Dit is nog eens het echte spul. Zoals gemeld, gortdroog. Voor mij mag hij zelfs nog droger zijn zodat een goed gevulde pijp zeer stevig aangedrukt moet worden.

Inmiddels het eerste pakje geopend en m'n tabakspot gevuld. Je ziet nauwelijks dat er wat uit het pak is. :D

Een halve kilo... dit wordt nog uuuren genieten.

Bedankt Smoorder :D
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Is die grof gesneden Semois te vergelijken met Stad Ootmarsum extra krul? Weet iemand dat? In de extra krul zit Portorico tabak en dat is te proeven. Maar waarmee is de Semois te vergelijken? Al het om baai gaat ben ik altijd gespitst.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik wordt steeds enthousiaster van deze tabak. Ik ga hem duidelijk een keer kopen. En ik hou wel van zwaar vallende dingen(ik heb begrepen dat het een zware tabak is).
The eagle flies alone!

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

En ik hou wel van zwaar vallende dingen(ik heb begrepen dat het een zware tabak is).
suc6 maatje, als je american whiskey blend je je ontbijt al naar boven doet komen ;). in alle ernst, ik ben het met je eens klinkt zeer interesant en ik zou de tabak zelf ook wel is willen proberen.. ooit.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bert van Hell schreef:Is die grof gesneden Semois te vergelijken met Stad Ootmarsum extra krul? Weet iemand dat? In de extra krul zit Portorico tabak en dat is te proeven. Maar waarmee is de Semois te vergelijken? Al het om baai gaat ben ik altijd gespitst.
Ikzelf vind de Semois wat zachter wegroken als Stad Ootmarsum die (mijns inziens) soms wat heftig kan zijn. Ook is de geur en smaak wat grassiger. Kan ik je een sample sturen anders?

Plaats reactie