Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnerstabak

Bericht door Luys »

Peregrijn schreef:Zit hier al enige tijd over na te denken en gooi het nu maar eens in de groep. Zou een goede beginners tabak niet ook afhangen van het soort beginner? Gestoeld op mijn eigen ervaringen hierbij mijn 2 cent:

Voor iemand die nog nooit gerookt heeft is een aromatische tabak erg aantrekkelijk: ruikt lekker en veel neigen naar een zoete smaak, maar voor iemand die sigaretten rookt of graag sigaren zijn de smaak papillen al meer op tabakssmaak ingesteld. Zou het voor die tweede groep dan toch niet raadzamer zijn te beginnen met een Virginia-Perique of misschien zelfs een milde Latakia blend?
Daarbij komt dat gesausde tabak van zichzelf al behoorlijk heet wordt in combinatie met sigaretten rokers die gewent zijn korte halen te nemen in een vlot tempo het ultieme recept voor een verschroeide tong en smakeloze tabak…
Nog iets wat me uit eigen ervaring mogelijkerwijs een goede tip voor beginners lijkt is, wanneer je voor een gesausde tabak kiest voor je eerste pijprook ervaringen, om dan vooral gebruik te maken van een filterpijp MET filter!
Het filter, hoe logisch*, maakt de tabak milder/minder scherp waardoor het sowieso prettiger is op de tong maar ook het ‘smaakje’ iets meer tot zijn recht komt.

*foutje geheel van mijn kant, maar wilde eerst nooit gebruik maken van filters ... dom, dom, dom :oops:
Peregrijn mag ik je danken?! In mijn optiek (en nee, ik verkoop geen brillen) heb je helemaal gelijk. Er is volgens mij niet 1 beginnerstabak. Ik vind zelf Kentucky Bird wel een aangename tabak, maar vind hem niet altijd even prettig in de omgang. Old Dublin daarentegen is een moeiteloze tabak voor mij: nooit heet, weinig aandacht nodig, enz. Maar is qua smaak wat excentrieker en niet voor iedereen geschikt (dat geld als ik zo de meningen op het forum na lees ook voor Kentucky Bird).

Ben zelf 'verkeerd' begonnen met een behoorlijk gebogen pijp en een tabak die me echt niet aanstond (volgens mij een Stanwell Vannille) en zonder filter (sigaren rook ik immers ook zonder filter :roll: ). D'r is inmiddels een hoop veranderd: voorkeur voor tabakken met een tabaksmaak, maar vooral niet te zoet en Latakia/Perique als favoriete ingredienten. Qua pijp is het alles door elkaar, en ik rook tegenwoordig regelmatig met filter (vooral de paar aromatics die ik heb).

Kortom, het is heel moeilijk om vooraf te bepalen waar je voorkeur naar uitgaat als iets (nagenoeg) onbekend is! Een beginner adviseren kan dan naar mijn bescheiden mening alleen uit veel ervaring of je eigen voorkeuren... Een tip die algemeen opgaat als je ergens mee begint: geef niet te snel op, wijzig de variabelen en de kans is groot dat je een klik krijgt met een nieuwe hobby of wat dan ook :)
Pijproker des forums

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnerstabak

Bericht door robvoorburg »

Destijds ben ik in het diepe gesprongen.

Koop nu niet gelijk de duurdere pijptabak, want voorlopig
moet je eerst de techniek onder de knie krijgen.

Door van alles te proberen komt er langzamerhand lijn in.
Zie dit niet als een opgave, het is niet
anders dan het leren kennen van jouw voorkeuren.

Tabakken beoordelen aan het luchtje in het pakje of blik
is iets dat ik pas na jaren in de gaten kreeg.
Tabak waarvan ik vroeger zei dat ik deze niet wilde
proberen bleken later vaak de lekkerste.

Filters gebruik ik dagelijks en gooi deze na 1 rookbeurt weg.

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Beginnerstabak

Bericht door Peregrijn »

Eens even kijken want Luys en Rob jullie posten daar gelijk een hoop interresants!
Luys schreef:Peregrijn mag ik je danken?!
Nee, geen dank :wink:
Luys schreef:sigaren rook ik immers ook zonder filter
Ongeveer ook mijn redenatie ten opzichte van filters tot voorkort! Overigens wat mij betreft ergens ook wel corect, een kwalitatief goede sigaar behoeft geen filter dus kwalitatief goede tabak behoeft die ook niet :mrgreen:
Luys schreef:Een tip die algemeen opgaat als je ergens mee begint: geef niet te snel op, wijzig de variabelen en de kans is groot dat je een klik krijgt met een nieuwe hobby of wat dan ook
Hij is wat lang van stof maar 't zou zo op een tegeltje kunnen!
robvoorburg schreef:Koop nu niet gelijk de duurdere pijptabak, want voorlopig
moet je eerst de techniek onder de knie krijgen.
Gedeeltelijk met je eens rob mijn kanttekening is wel dat iets duurdere tabak (als €12,50 voor 50gram duur is) toch ook vaak smaakvaster is, bij een gesausde tabak is het toch wel belangrijk dat de smaak ook tot het einde van de kop mee gaat, vind ik, en dat is bij sommige goedkopere varianten niet altijd het geval.
robvoorburg schreef:Door van alles te proberen komt er langzamerhand lijn in.
Zie dit niet als een opgave, het is niet
anders dan het leren kennen van jouw voorkeuren
Hoop niet dat ik je die indruk gegeven heb dat als een opgave te ervaren, ik vind juist het uitproberen het lekkerste en fijnste aan het hele pijproken :D
robvoorburg schreef:Tabakken beoordelen aan het luchtje in het pakje of blik
is iets dat ik pas na jaren in de gaten kreeg.
Tabak waarvan ik vroeger zei dat ik deze niet wilde
proberen bleken later vaak de lekkerste.
"Eten met je neus" noemde mijn vader dat vroeger, en hoewel het soms best fijn kan zijn je neus eens diep in een blikje tabak te steken heb je helemaal gelijk zelfs latakia smaakt niet zoals ze ruikt!
robvoorburg schreef:Filters gebruik ik dagelijks en gooi deze na 1 rookbeurt weg
Ik gebruik momenteel de methode die Janneman volgens mij in een ander topic noemde: na 1 keer roken haal ik het filter er uit en stop het in een blikje tot alle filters een keer gerookt zijn en begin dan opnieuw, verwacht ze de na 2e keer dan wel weg te moeten gooien.
Post Scriptum: ik hoop niet de indruk te wekken dat ik iets tegen gesausde tabakken heb… mede door de tussenkomst van filters bevallen ze me juist goed! Anderzijds vind ik ongesausde nu juist erg lekker omdat ik niet op het verkeerde been gezet kan worden terwijl ik wel in meer of mindere mate: zoet, zout, zuur, hartig of pittig (gekruid) kan proeven.
Laatst gewijzigd door Peregrijn op 23 feb 2012 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Beginnerstabak

Bericht door Bert van Hell »

janneman schreef:Net als de meeste andere baaitabakken kan Witte Os wat scherp uit de hoek komen. Ik weet overigens niet of hij nog gemaakt wordt, ik dacht dat ik hem nog wel eens zag hier en daar.
Om nog even een oud bericht op te halen, Witte Os van Douwe Egberts is al jaren uit de handel. Ik meen eind jaren '90 al. Het was een heerlijke baai. Ik kocht er nog wel eens een pakje van. De tabak die er nu veel op lijkt is mijn favoriete Stad Ootmarsum extra krul. Daar zit ook Portorico in. Een ideale tabak ook om een pijp mee in te roken.

Luys, dat jij daar nog een pakje van hebt is uniek te noemen.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnerstabak

Bericht door Luys »

Bert van Hell schreef:
janneman schreef:Net als de meeste andere baaitabakken kan Witte Os wat scherp uit de hoek komen. Ik weet overigens niet of hij nog gemaakt wordt, ik dacht dat ik hem nog wel eens zag hier en daar.
Om nog even een oud bericht op te halen, Witte Os van Douwe Egberts is al jaren uit de handel. Ik meen eind jaren '90 al. Het was een heerlijke baai. Ik kocht er nog wel eens een pakje van. De tabak die er nu veel op lijkt is mijn favoriete Stad Ootmarsum extra krul. Daar zit ook Portorico in. Een ideale tabak ook om een pijp mee in te roken.

Luys, dat jij daar nog een pakje van hebt is uniek te noemen.
Ik weet het! Met dank aan Dukdalf :)

@Janneman: Maarre, een Os die wat scherp uit de hoek kan komen??? Dan zijn bij de Os die ik heb de horens aardig afgesleten denk ik, want dat is me nog niet overkomen :P
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnerstabak

Bericht door Luys »

Peregrijn schreef: Nee, geen dank :wink:
Hmm, ik mag ook niets! :evil: :wink:
Peregrijn schreef:
Peregrijn schreef:Een tip die algemeen opgaat als je ergens mee begint: geef niet te snel op, wijzig de variabelen en de kans is groot dat je een klik krijgt met een nieuwe hobby of wat dan ook
Hij is wat lang van stof maar 't zou zo op een tegeltje kunnen!
Inkorten waar nodig! Enne, die tekst was van mij, wel je quotes op orde houden he [-X
Peregrijn schreef: Hoop niet dat ik je die indruk gegeven heb dat als een opgave te ervaren, ik vind juist het uitproberen het lekkerste en fijnste aan het hele pijproken :D
Ben ik weer met jou eens. Alleen met sommige dingen moet je oppassen met alles willen proberen/proeven ook al is er veel keus (vooral vrouwen, met name als je getrouwd bent :P ).
Peregrijn schreef:
robvoorburg schreef:Filters gebruik ik dagelijks en gooi deze na 1 rookbeurt weg
Ik gebruik momenteel de methode die Janneman volgens mij in een ander topic noemde: na 1 keer roken haal ik het filter er uit en stop het in een blikje tot alle filters een keer gerookt zijn en begin dan opnieuw, verwacht ze de na 2e keer dan wel weg te moeten gooien.
Hmm, ik heb uiteindelijk toch ook wel ontdekt dat filters hun waarde hebben... Gebruik ze hoofdzakelijk voor moeilijkere tabakken, of voor gesausd spul. Latakia en English blends eigenlijk altijd zonder. En ik gooi ze, net als Rob, na 1 keer weg.
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Beginnerstabak

Bericht door jarnogab »

robvoorburg schreef:Destijds ben ik in het diepe gesprongen.

Koop nu niet gelijk de duurdere pijptabak, want voorlopig
moet je eerst de techniek onder de knie krijgen.
Ik ben inderdaad begonnen met wat goedkopere tabakken, kwestie van de rooktechniek onder de knie
te krijgen. Ik rookte te snel, de tabak werd te vochtig onderin de ketel, enz. Ik vond het dan best
wel fijn te weten dat ik geen dure tabak om zeep had geholpen.
robvoorburg schreef:Door van alles te proberen komt er langzamerhand lijn in.
Zie dit niet als een opgave, het is niet
anders dan het leren kennen van jouw voorkeuren.
Ik heb inderdaad heel wat tabak gekocht. Er zijn er waar ik nog maar een stuk of tien pijpen uit gerookt heb, niet
zozeer omdat de tabak me niet bevalt, maar gewoon omdat ik heel veel aan het proeven ben. Er zijn er ook waar
ik al een paar tins of pouches van gerookt heb.

Langzamerhand komt er lijn in.
Dat wil zeggen: ik begin zo'n beetje mijn eigen smaak te kennen. Althans, dat dacht ik. Ik ben een zoetroker
maar onlangs ben ik met heel milde latakia tabak begonnen. Niet te zwaar, want dan haak ik af. Dat is ook het leuke
en spannende eraan: een hele wereld gaat telkens voor je open.

Niettegenstaande dit gegeven, ben ik toch van mening dat er lijn in begint te komen. In
die zin dat ik nu een betere tabak kan onderscheiden van een kwalitatief mindere tabak: de tabak die
extreem chemisch gesausd waren vond ik voorheen prima. Dat was natuurlijk omdat ik dan tenminste iets proefde
in mijn veel te snel gerookte pijpen. Nu rook ik trager, geniet ik veel meer van de pijp en kan ik dergelijke al te chemische
tabak niet meer waarderen.
Voor mij houdt 'lijn' krijgen in de tabak niet zozeer in dat ik een bepaald blendtype aanschaf, maar wel weet wat ik lust
en daar nu de goede tabak in uitzoek. En al evenzeer houdt het in dat ik weet wat ik niet lust, maar waar ik open sta voor
suggesties die me van het tegendeel overtuigen.

robvoorburg schreef: Tabak waarvan ik vroeger zei dat ik deze niet wilde
proberen bleken later vaak de lekkerste.
Onlangs zo'n ervaring gehad.




Nagel op de kop, Rob!
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Beginnerstabak

Bericht door Peregrijn »

Luys schreef:Inkorten waar nodig! Enne, die tekst was van mij, wel je quotes op orde houden he
Oeps... Zal kijken het te corrigeren :mrgreen:

Done!
Afbeelding

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Beginnerstabak

Bericht door maboc »

jarnogab schreef:
robvoorburg schreef:...
Ik ben inderdaad begonnen met wat goedkopere tabakken, kwestie van de rooktechniek onder de knie
te krijgen. Ik rookte te snel, de tabak werd te vochtig onderin de ketel, enz. Ik vond het dan best
wel fijn te weten dat ik geen dure tabak om zeep had geholpen.
Goed om te lezen dat het langzaam aan beter kan gaan. Dat biedt perspectief voor de toekomst. Niet alle pijpjes gaan even goed op het moment zal ik maar zeggen. :-)
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Beginnerstabak

Bericht door Peregrijn »

maboc schreef:Goed om te lezen dat het langzaam aan beter kan gaan. Dat biedt perspectief voor de toekomst. Niet alle pijpjes gaan even goed op het moment zal ik maar zeggen.
Bij mij ook nog lang niet altijd Maboc! Maar het is wel anders dan in het begin, stopte ik toen vaak te vast of rookte ik te vlot, nu moet ik meer de pijp brandende zien te houden en leren wanneer wel en wanneer niet de tamper te gebruiken. Overigens vind ik de charme van pijproken nou juist dat lekker een beetje klungelen ... Tenslotte, wie maakt het uit of het perfect ging? Zolang jij maar genoten hebt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Beginnerstabak

Bericht door Toon »

Peregrijn schreef:Tenslotte, wie maakt het uit of het perfect ging? Zolang jij maar genoten hebt!
Helemaal mee eens. Wijze woorden van een genieter =D>
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Beginnerstabak

Bericht door maboc »

Peregrijn schreef:
maboc schreef:Goed om te lezen dat het langzaam aan beter kan gaan. Dat biedt perspectief voor de toekomst. Niet alle pijpjes gaan even goed op het moment zal ik maar zeggen.
Bij mij ook nog lang niet altijd Maboc! Maar het is wel anders dan in het begin, stopte ik toen vaak te vast of rookte ik te vlot, nu moet ik meer de pijp brandende zien te houden en leren wanneer wel en wanneer niet de tamper te gebruiken. Overigens vind ik de charme van pijproken nou juist dat lekker een beetje klungelen ... Tenslotte, wie maakt het uit of het perfect ging? Zolang jij maar genoten hebt!
Helemaal mee eens. Dat klungelen is mij op het lijf geschreven :-)
Maar...zo'n natte prop tabak onder in de pijp vind ik toch wel irritant.
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Beginnerstabak

Bericht door Toon »

Je zult merken dat het ongemerkt beter gaat.
Op een gegeven moment hou je gewoon een bodempje droge as over na de pijp.
Heb vertrouwen.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnerstabak

Bericht door robvoorburg »

Dan heb je rustig gerookt Toon, anders lukt dat niet.
Een status die lang niet iedere pijproker weet te
bereiken.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Beginnerstabak

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Dan heb je rustig gerookt Toon, anders lukt dat niet.
Een status die lang niet iedere pijproker weet te
bereiken.
En niet iedere pijp leent zich hiervoor.
Pijpen met een hoger boorgat dat niet de bodem van de ketel bereikt is altijd een garantie voor een propje natte tabak.
Sinds kort heb ik deze status bereikt met vooral de Winslow pijpen.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnerstabak

Bericht door robvoorburg »

Dat klopt Bommel.
Je moet het goede materiaal hebben.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Beginnerstabak

Bericht door Toon »

Het lukt ook niet altijd, hoor. Zit inderdaad wel verschil tussen de diverse pijpen en tabakken, maar met (bijna) allemaal is het wel voorgekomen.
Als ik rustig kan roken (zowel binnen, maar ook wel buiten lopend), merk ik dat ik denk dat ik nog een bij moet vuren.
Als dit dan niet helpt, kijk ik eens nader in de ketel. regelmatig kan ik hem dan omkeren en valt er een wolkje droge as uit en is de pijp geheel leeg. :D
Bij te snel of gehaast roken is het hopeloos. Dan blijft er altijd een rest achter en smaakt de pijp ook beduidend minder lekker.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Beginnerstabak

Bericht door Bommel »

Toon schreef: Als ik rustig kan roken (zowel binnen, maar ook wel buiten lopend), merk ik dat ik denk dat ik nog een bij moet vuren. Als dit dan niet helpt, kijk ik eens nader in de ketel. regelmatig kan ik hem dan omkeren en valt er een wolkje droge as uit en is de pijp geheel leeg. :D
Ooit in een ver verleden tikte ik in gedachten mijn pijp uit om de pijp van overvloedige as te ontdoen en de pijp daarna weer aan te vlammen.
Zuig ik de vlam te diep de ketel en tige in met als gevolg een hete adem en iets wat op tong brand leek.
Dat is ook een manier om de onderzoeken of je de pijp leeg gerookt heb. :oops: :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Beginnerstabak

Bericht door maboc »

Gisteravond geleerd dat de druk die je uitoefent op de tabak bij het stoppen, en later met de tamper, een vrij grote invloed heeft.
Kennelijk deed ik eea. allemaal veel te strak.

Gisteravond als proef maar eens wat minder druk en de tamper wat losser gehanteerd : de smaak gans anders en (tadaa) een hoopje grijze as + wat onverbrande stukjes tabak.

Nuja aldoende leert men.


(ahum....en een stevige nicotine-rush....niet leuk)
--
Cheers maboc

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Beginnerstabak

Bericht door antonius »

Als ik een beginners tabak zou moeten aanraden dan zou ik de MC Baren seven seas regular blend nemen.
Een lekkere lichte tabak,weinig tong bite en makkelijk brandbaar.
Makkelijk om je pijp te stoppen en zeer vergevings gezind met te vast stoppen
En het mooie van deze tabak is dat het kost ook nog geen drol,50 gr voor 5 pleuri.
Jawel je leest het goed 50 gr voor maar 5 pleuri.
Een lekkere cavendis smaak gemixed met een golden burley.

gr antonius

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Beginnerstabak

Bericht door robvoorburg »

Klopt Antonius, ik heb er ooit een pijp van gerookt en het
viel me niet tegen.
Vergis je je niet 10 gram?

antonius
Berichten: 722
Lid geworden op: 16 feb 2009 18:05

Re: Beginnerstabak

Bericht door antonius »

robvoorburg schreef:Klopt Antonius, ik heb er ooit een pijp van gerookt en het
viel me niet tegen.
Vergis je je niet 10 gram?
klopt volgens de belastingstikker was het 40 gr,maar ik heb het niet nagewogen
maar wel een lekkere dagelijkse tabak


gr antonius

Schop
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 mar 2012 23:54

Re: Beginnerstabak

Bericht door Schop »

Dag heren, dames! (Hoi, ja ik ben nieuw hier)

Ik ben van plan het pijproken eens te proberen en ben op zoek naar een (web)shop waar ik Voortrekker tabak kan krijgen. Uit het een en ander aan berichten en informatie lijkt mij dit de tabak die het beste bij mij past voor het inroken van de nog aan te schaffen Big Ben.

VanLookeren.nl heeft deze tabak wel te koop maar een kwart kilogram vind ik een beetje veel voor een eerste kennismaking ;)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Beginnerstabak

Bericht door metaltommy »

oude leeuw zou het toch wel moeten hebben. het zou trouwens leuk zijn als je jezelf welkom heetin het daarvoor bestemde topic
Groet,
Tom

Schop
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 mar 2012 23:54

Re: Beginnerstabak

Bericht door Schop »

Ah top, dank je. Zij hebben het inderdaad. Al zijn de verzendkosten wat stug maar daar is niks aan te doen :s

Straal vergeten om mezelf fatsoenlijk te introduceren, ga ik zo doen.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Beginnerstabak

Bericht door pipealicious »

Ik weet niet of het zo wijs is om een pijp in te roken met voortrekker. Die baaitabakken roken best heet, zeker bij een beginner, waardoor je je pijp kan beschadigen. Je rookt het best een pijp in met een koel brandende neutrale tabak, ik verkies burley of pure virginia. Maar het zou met Neptune bvb ook wel goed gaan.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Beginnerstabak

Bericht door Nekker »

Dan vergeet je nog te vermelden dat baai-tabakken een erge ghost kunnen achterlaten in een pijp. Een pijp die ingerookt wordt met baai, dient best blijvend gerookt worden met baai. Dat is toch mijn ondervinding bij mijn eerste pijp die ingerookt is met semois. Indien ik daar een andere tabak in rook blijf ik Semois proeven.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Schop
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 mar 2012 23:54

Re: Beginnerstabak

Bericht door Schop »

Ik heb de adviezen opgevolgd. Het is Danske Blue Sky geworden n.a.v. eerdere post in dit topic en de beschrijving op de oude leeuw website. Iets zoet is denk ik toch mijn smaak dus geen probleem als dat blijft hangen.

Overigens heb ik de Voortrekker ook gewoon besteld omdat ik nu eenmaal eigenwijs ben ;)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Beginnerstabak

Bericht door Ribbon »

pipealicious schreef:Ik weet niet of het zo wijs is om een pijp in te roken met voortrekker. Die baaitabakken roken best heet, zeker bij een beginner, waardoor je je pijp kan beschadigen. Je rookt het best een pijp in met een koel brandende neutrale tabak, ik verkies burley of pure virginia. Maar het zou met Neptune bvb ook wel goed gaan.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik rook mijn nieuwe pijpen de eerste 9 beurten altijd in met Voortrekker. Dit voornamelijk vanwege de relatief neutrale smaak. Na deze eerste 9 rookbeurten heb ik een beter beeld van welke tabak geschikt zou zijn voor de desbetreffende pijp (mocht ik dit nog niet precies weten). Verder lukt het me goed om Voortrekker tot te bodem op te roken waardoor er ook onderin de ketel een kleine koollaag ontstaat. Dit lukt me lang niet bij iedere tabak. Een nadeel van inroken met Neptune lijkt me dat ik dan al vrij snel een kleine 'ghost' van een gesausde tabak in mijn pijp heb hangen. Maar goed, als je al weet dat je Neptune en andere gesausde tabakken lekker vindt hoeft dit geen probleem te zijn natuurlijk.

Als beginner zou ik trouwens minder snel met Voortrekker (of een andere baai) beginnen. Zoals je zegt is het dan toch iets te scherp en heet rokend van karakter.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Beginnerstabak

Bericht door pipealicious »

Indien ik beslis van voornamelijk virginias in de pijp te roken, dan rook ik 'm steevast in met Old Gowrie. Die brandt namelijk koel, altijd netjes tot op de bodem en laat een goeie koollaag achter door de suikers in de Virginia.
Wordt het wat anders, dan rook ik meestal in met een nagenoeg pure burley (zoals Mc Baren Golden Blend), rookt ook droog, koel en bouwt heel langzaam een koollaag op.
Ik rook altijd in met 1/3 of 1/2 pijp en pas naeen tiental rookbeurten vul ik ze helemaal op. Ik laat ze ook telkens 24u uuitdrogen na de eerste rookbeurten .Dit is het moeilijkst, want je wil je nieuwe mooie pijp namelijk zoveel mogelijk roken natuurlijk. Maar: geduld is een schone deugd zeggen ze bij ons.

Plaats reactie