Beginnerstabak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

ha ha. Als hij bijna uit gaat heb ik soms de neiging om er gewoon even in te blazen. Het vuurtje weer een beetje opstoken als het ware. Maar ik begrijp uit bovenstaande dat dit niet ideal is :-)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Kan je proberen Schieper, beetje blazen. Laat de tabak en dus je pijp niet warmer worden dan strikt noodzakelijk.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Elysée Marc de Champagne, heerlijke roomnote, niet té zoet, gemakkelijk brandend en ideaal om het trucje te leren om het vuur in de pijp te houden.

Schieper
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jan 2011 15:50
Locatie: Wateringen

Bericht door Schieper »

Heren, bedankt maar weer. Ik heb eergisteren heeeeeeeel langzaam 2 pijpjes gerookt. De laatste met een wat scherpere tabak (my mixture). Door het langzaam roken is hij veel minder scherp en heeft veel meer smaak.

Bedankt voor dit, mede door jullie mogelijk gemaakte, rook genot :-)

Samenvattend is mijn beginners ervaring mbt beginnerstabak: een lichte tabak is altijd goed. Maar vooral goed inroken (20-25 keer) en heeeeeeeeel langzaam roken is het aller belangrijkste..

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Bij herlezing van bovenstaande posts springen er mij twee in het oog. Die van Teunis en Winslow C.
Namenlijk welke tabak handig is om mee te starten en voorlopig concentreren op de techniek de pijp aan de praat te houden, rest komt spelenderwijs.

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Beginnerstabak

Bericht door Fossiel »

Ik rook momenteel ongesausde semois, maar zou graag eens een gesausde tabak proberen. Wat valt aan te raden? Ik heb nog niet veel ervaring.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Beginnerstabak

Bericht door Paasei »

Er is zooveel...
Ik ben ook roker van ongesausden, maar toch af en toe op zoek naar een lekkere mét een smaakje.
Tot hiertoe twee van Samuel Gawith : Grousemoor mixture (met een geur en smaak van lemongrass en Celtic Talisman (kers en vanille)
Bij de gesausden van SG overheerst nooit de 'saus' maar toch geuren en smaken ze naar de saus, en tegelijk ook een degelijke tabakssmaak.
Beide staan onder de recensies hier op het forum.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beginnerstabak

Bericht door Pieter »

Ik adviseer as beginnerstabak Mac Baren Mixture. Dit omdat het een uitstekende 'leer'-tabak is. De smaak is voor een beginner uitstekend, en hij straft je niet direct af als je verkeerd bezig bent, maar zegt op dat moment gewoon nee.

Mixture is grof en 'buigzaam'. Hierdoor leer je goed hoe te stoppen: te strak en hij trekt niet goed, te los en hij brandt niet lekker.

Mixture steekt wat lastig aan. Hierdoor leer je uitstekend hoe een pijp goed aan te steken.

Mixture brandt traag en gemakkelijk, mits goed aangestoken en gestopt. Dus: als hij uit gaat of heet wordt, doe je echt iets fout. Corrigeer hier dus op, een goede oefening!

En daarbij is de smaak licht, een beetje zoet, en vooral aangenaam. Als introductie in de wereld van pijptabakssmaken een uitstekende keus.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Jordybrinkmann
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:47
Locatie: Amsterdam

Re: Beginnerstabak

Bericht door Jordybrinkmann »

ik ben met coopvaert begonnen, beviel me niet heel goed, vanwege het feit dat ie scherp rookt
Salt water licks my face, And wind fills the sails, We head for wars on distant shores!

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Beginnerstabak

Bericht door dr. Watson »

Coopvaert is baaitabak en kan voor een beginner erg heet roken. Ik zou je aanraden eerst maar eens een pakje Danske blue sky te roken of 7 Seas gold blend van MacBaren. Ze blijven makkelijk branden en roken niet heet.
Gediplomeerd Clan Roker

Jordybrinkmann
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:47
Locatie: Amsterdam

Re: Beginnerstabak

Bericht door Jordybrinkmann »

ik heb nu een pakje amphora original bled, en deze bevalt me wel, ik heb door het sigaar roken wel een tikkeltje de neiging iets sneller te roken, maar de rook wordt niet snel heet
Salt water licks my face, And wind fills the sails, We head for wars on distant shores!

Yakob
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 aug 2011 12:57
Locatie: Noorden van Nederland

Re: Beginnerstabak

Bericht door Yakob »

Ik ben zelf begonnen met Mac Baren vanilla cream. Vond dit een uiteindelijk een goede keuze van mezelf, want het is een lekkere tabak en rookt makkelijk.

Nick
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2011 04:32

Re: Beginnerstabak

Bericht door Nick »

Is voortrekker iets?

Morgen is mn pijpje zo goed als klaar en moet ik hem inroken..
Hier in de tabak winkels heb ik voor zover ik me kan herinneren alleen voortrekker gezien.

Maar ik moet een tabak hebben die niet heel erg scherp rookt en een fijn smaakje heeft, iets zoetigs zeg maar.

En de middle earth serie uitproberen.

Vond het een beetje nutteloos een nieuw topic aan te maken..

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Beginnerstabak

Bericht door St Patrick »

@Nick, dan zou ik NIET beginnen met Voortrekker... Maar idd een MacBaren Vanile Cream, Kentucky Bird, Stanwell Vanille, MacBaren Golden Ambrosia etc... De laatste is mijn eerste tabak en nog steeds een lekkere, smaakvolle en zachte tabak om te roken...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Beginnerstabak

Bericht door Ribbon »

Voortrekker is goed om nieuwe pijpen in te roken, doch als je niet zo lang pijprookt kan ie snel te heet roken en scherp worden. Meer iets voor als je wat meer ervaring hebt met (in)roken IMHO.

Ik rook een nieuwe pijp vaak in met Voortrekker vanwege de neutrale smaak. Dit doe ik vooral als ik er nog niet helemaal uit ben welke soort tabak (aromatic, english mixture, latakia, baai etc.) ik in die pijp wil gaan roken.

Iets als Neptune zou ik aanraden in jou geval. Ook omdat de smaak van stevige aromatics in je pijp kunnen blijven hangen. Neptune is wat gematigder dan bijvoorbeeld sterke aromatics als Stanwell Vanille (met alle respect St. Patrick :wink:)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Beginnerstabak

Bericht door St Patrick »

Robb schreef:Voortrekker is goed om nieuwe pijpen in te roken, doch als je niet zo lang pijprookt kan ie snel te heet roken en scherp worden. Meer iets voor als je wat meer ervaring hebt met (in)roken IMHO.

Ik rook een nieuwe pijp vaak in met Voortrekker vanwege de neutrale smaak. Dit doe ik vooral als ik er nog niet helemaal uit ben welke soort tabak (aromatic, english mixture, latakia, baai etc.) ik in die pijp wil gaan roken.

Iets als Neptune zou ik aanraden in jou geval. Ook omdat de smaak van stevige aromatics in je pijp kunnen blijven hangen. Neptune is wat gematigder dan bijvoorbeeld sterke aromatics als Stanwell Vanille (met alle respect St. Patrick :wink:)
No Offence... Alle adviezen zijn mooi meegenomen. En gelukkig heeft zo ieder zijn eigen smaak...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Beginnerstabak

Bericht door Ribbon »

St Patrick schreef:
Robb schreef:Voortrekker is goed om nieuwe pijpen in te roken, doch als je niet zo lang pijprookt kan ie snel te heet roken en scherp worden. Meer iets voor als je wat meer ervaring hebt met (in)roken IMHO.

Ik rook een nieuwe pijp vaak in met Voortrekker vanwege de neutrale smaak. Dit doe ik vooral als ik er nog niet helemaal uit ben welke soort tabak (aromatic, english mixture, latakia, baai etc.) ik in die pijp wil gaan roken.

Iets als Neptune zou ik aanraden in jou geval. Ook omdat de smaak van stevige aromatics in je pijp kunnen blijven hangen. Neptune is wat gematigder dan bijvoorbeeld sterke aromatics als Stanwell Vanille (met alle respect St. Patrick :wink:)
No Offence... Alle adviezen zijn mooi meegenomen. En gelukkig heeft zo ieder zijn eigen smaak...
:B
Precies, en laten we dat vooral zo houden. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Nick
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2011 04:32

Re: Beginnerstabak

Bericht door Nick »

Ik bedoelde voortrekker alleen om in te roken.

Maar daarna ben ik de zachtste meest smaakvolle tabak nodig.

Hoe kan ik foto's posten trouwens?
Nog nooit eerder gedaan, omdat mn pijpje er nu wel akelig mooi uit begint te zien na 2 laagjes mahoni beits.

Geen idee of dat geschikte beits is maar het blijft plakken en ziet er mooi uit.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Beginnerstabak

Bericht door Eliminator »

" • Add image to post` staat onder je berichtveld, dat wijst verder voor zich
Afbeelding

Nick
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2011 04:32

Re: Beginnerstabak

Bericht door Nick »

Heb vandaag een pakje Macbaren vanilla cream en stanwell kir&apple opgehaald.

En gisteren een pakje voortrekker om een beetje in te roken, maar dat spul smaakt echt nergens naar.

Vanilla cream smaakt me het beste.

O ja, ik heb nog een pakje Amphora full aroma liggen, mocht ik er iemand blij mee kunnen maken hier in Twente en omstreken gratis af te halen.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnerstabak

Bericht door Luys »

Renee1956 schreef:Iemand hier die het merk Witte Os kent, deze zou ik ook aan beginnende pijprokers kunnen aanraden!
Word zover ik weet niet meer gemaakt? Heb hier een pakje Witte Os Krulsnede liggen. Volgens de verpakking: DOUWE EGBERTS - Geurige Porto-Rico Pijptabak.

Lekker neutraal tabakje om een Goudsche kleipijp mee in te roken :)
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Beginnerstabak

Bericht door janneman »

Net als de meeste andere baaitabakken kan Witte Os wat scherp uit de hoek komen. Ik weet overigens niet of hij nog gemaakt wordt, ik dacht dat ik hem nog wel eens zag hier en daar.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Beginnerstabak

Bericht door Luys »

janneman schreef:Net als de meeste andere baaitabakken kan Witte Os wat scherp uit de hoek komen. Ik weet overigens niet of hij nog gemaakt wordt, ik dacht dat ik hem nog wel eens zag hier en daar.
Dan vermoed ik dat het een andere Witte Os is dan die ik heb; want zover mij bekend is DE alweer een tijdje opgehouden tabak te produceren. Uiteraard kan het zijn dat de receptuur is overgenomen door een ander (STG of zo...).

Misschien toch maar eens wat googlen...
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Beginnerstabak

Bericht door Fossiel »

Is Wervik niet aan te raden? Een fijngesneden, ongesausde tabak die gemakkelijk brandt, en je moet er niet voor naar een speciaalzaak.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Beginnerstabak

Bericht door pipealicious »

Ik ben ooit weer opnieuw begonnen met Erinmore Mixture. Er goeie tabak en de prijs is laag.
Als je overstapt van sigaretten en niet te zoetig wil beginnen is een burley mix ook erg goed,
ik denk bvb aan mc baren golden blend. Ik vind de pakjes van Stanwell en Alsbo ook wel goed voor beginners, leer je omgaan met wat grovere snede.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Beginnerstabak

Bericht door Kapitein Haddock »

Een vraag over een beginnerstabak, maar misschien eerst wat voorkennis.

M'n nonkel heeft een pijp van zijn vader gevonden na diens dood en vroeg mij of ik dat ik dat pijproken niet eens wilde uitleggen. M'n nonkel komt de Kerst bij ons vieren dus dacht ik als geschenk tamper, ragers en tabak te geven. Ik las daarstraks dit topic en ging op pad om Neptune of MacBaren Golden Blend te vinden. Mijn eerste ervaring was semois en dat liep niet altijd van een leien dakje...

Wel, die twee tabakken hadden ze niet dus kocht ik MacBaren Virginia no. 1. De vraag is dus: is dit een goede beginnerstabak of zal ik 'm zelf moeten oproken?

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Beginnerstabak

Bericht door Master-Fan »

de pijp is dus al ingerookt ? Ik ben ooit begonnen met mac baren vanille. Maar als ik nu iemand iets zou moeten aanraden als beginners tabak : Kentucky Bird.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Beginnerstabak

Bericht door pipealicious »

Kapitein Haddock schreef:Een vraag over een beginnerstabak, maar misschien eerst wat voorkennis.

M'n nonkel heeft een pijp van zijn vader gevonden na diens dood en vroeg mij of ik dat ik dat pijproken niet eens wilde uitleggen. M'n nonkel komt de Kerst bij ons vieren dus dacht ik als geschenk tamper, ragers en tabak te geven. Ik las daarstraks dit topic en ging op pad om Neptune of MacBaren Golden Blend te vinden. Mijn eerste ervaring was semois en dat liep niet altijd van een leien dakje...

Wel, die twee tabakken hadden ze niet dus kocht ik MacBaren Virginia no. 1. De vraag is dus: is dit een goede beginnerstabak of zal ik 'm zelf moeten oproken?
Mc Baren Virginia Nr1 is een kwalitatief heel goeie tabal, vermits het rubbed flake is, zou hij traag moeten branden. laat 'm eerst wat luchten, 30 min of zo, redelijk stevig stoppen en rustig rustiggggg roken. Erg smaakvol, pure kwaliteitsvirginia.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Beginnerstabak

Bericht door Kapitein Haddock »

Hm, dus geschikt als beginnerstabak?
Master-Fan schreef:de pijp is dus al ingerookt ? Ik ben ooit begonnen met mac baren vanille. Maar als ik nu iemand iets zou moeten aanraden als beginners tabak : Kentucky Bird.
Geen idee, maar ik vermoed van wel.

Gebruikersavatar
Peregrijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jan 2012 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Beginnerstabak

Bericht door Peregrijn »

Zit hier al enige tijd over na te denken en gooi het nu maar eens in de groep. Zou een goede beginners tabak niet ook afhangen van het soort beginner? Gestoeld op mijn eigen ervaringen hierbij mijn 2 cent:

Voor iemand die nog nooit gerookt heeft is een aromatische tabak erg aantrekkelijk: ruikt lekker en veel neigen naar een zoete smaak, maar voor iemand die sigaretten rookt of graag sigaren zijn de smaak papillen al meer op tabakssmaak ingesteld. Zou het voor die tweede groep dan toch niet raadzamer zijn te beginnen met een Virginia-Perique of misschien zelfs een milde Latakia blend?
Daarbij komt dat gesausde tabak van zichzelf al behoorlijk heet wordt in combinatie met sigaretten rokers die gewent zijn korte halen te nemen in een vlot tempo het ultieme recept voor een verschroeide tong en smakeloze tabak…
Nog iets wat me uit eigen ervaring mogelijkerwijs een goede tip voor beginners lijkt is, wanneer je voor een gesausde tabak kiest voor je eerste pijprook ervaringen, om dan vooral gebruik te maken van een filterpijp MET filter!
Het filter, hoe logisch*, maakt de tabak milder/minder scherp waardoor het sowieso prettiger is op de tong maar ook het ‘smaakje’ iets meer tot zijn recht komt.

*foutje geheel van mijn kant, maar wilde eerst nooit gebruik maken van filters ... dom, dom, dom :oops:
Afbeelding

Plaats reactie