Perique.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Perique.

Bericht door Robbie-san »

Hoi dinck,

Mijn tabak volet inderdaad ook vettig aan. De geur sensatie die ik eerder aangaf dien ik bij te stellen. Jij gebruikt het woordt "unami", daar ik een liefhebber ben van de chinese keuken en wel eens Sechuan style gefondued heb, kwam mij de geur in vergelijking over als de geur van Sechuan saus. Een saus gebaseerd op soja saus en pepertjes. Een beetje zoet zoutig pittige saus.


Enfin, daar deed de geur van de Perique mij het meest aan denken



Groet,


Robbie-san
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Perique.

Bericht door dinck »

Robbie-san schreef:Hoi dinck,

Mijn tabak volet inderdaad ook vettig aan. De geur sensatie die ik eerder aangaf dien ik bij te stellen. Jij gebruikt het woordt "unami", daar ik een liefhebber ben van de chinese keuken en wel eens Sechuan style gefondued heb, kwam mij de geur in vergelijking over als de geur van Sechuan saus. Een saus gebaseerd op soja saus en pepertjes. Een beetje zoet zoutig pittige saus.


Enfin, daar deed de geur van de Perique mij het meest aan denken



Groet,


Robbie-san
Sojasuas, oester- en vissaus, ve-tsin, trassi, maar ook bijv. ingemaakte ansjovis bevatten smaakcomponenten die unami worden genoemd. In bescheiden hoeveelheid is unami smaakversterkend, maar overdaad schaadt.

Ik ben toch benieuwd of je de perique puur gaat proberen. Post je bevindingen vooral!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Perique.

Bericht door Arno »

Wacht aub met pure perique roken tot Heukelum. Ik wil je gezicht kunnen zien :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Perique.

Bericht door Asmodeus »

dinck schreef:
Robbie-san schreef:Hoi dinck,

Mijn tabak volet inderdaad ook vettig aan. De geur sensatie die ik eerder aangaf dien ik bij te stellen. Jij gebruikt het woordt "unami", daar ik een liefhebber ben van de chinese keuken en wel eens Sechuan style gefondued heb, kwam mij de geur in vergelijking over als de geur van Sechuan saus. Een saus gebaseerd op soja saus en pepertjes. Een beetje zoet zoutig pittige saus.


Enfin, daar deed de geur van de Perique mij het meest aan denken



Groet,


Robbie-san
Sojasuas, oester- en vissaus, ve-tsin, trassi, maar ook bijv. ingemaakte ansjovis bevatten smaakcomponenten die unami worden genoemd. In bescheiden hoeveelheid is unami smaakversterkend, maar overdaad schaadt.

Ik ben toch benieuwd of je de perique puur gaat proberen. Post je bevindingen vooral!
Umami = mononatriumglutamaat = e621, de stof die zorgt dat onze hersens denken dat iets lekker is, daarom wordt het aan bijna alle vormen van bewerkt (hartig) voedsel toegevoegd

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Perique.

Bericht door Ribbon »

Na het openen van een blikje moderne Three Nuns begin ik steeds nieuwsgieriger te worden hoe het zal smaken als ik er zelf wat Perique aan toevoeg. Aangezien ik voor dit experimentje maar een klein gedeelte Perique nodig heb, zou ik hier willen vragen of iemand een grammetje of 10 á 15 kan missen. Uiteraard staat hier wat tegenover in de vorm van sample andere tabak of vergoeding van de gemaakte kosten.

Wel graag echte Perique vanuit St. James Parish. :wink:

Wie-o-wie?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Perique.

Bericht door dinck »

We zien elkaar toch de 30ste, dan neem ik wel twee samples voor je mee (Robert McConnell en De Graaff).
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Perique.

Bericht door Ribbon »

Super. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Perique.

Bericht door janneman »

Ha, mooi Heeren, hou ons op de hoogte!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Perique

Bericht door Claude »

In de afgelopen tien jaar ben ik een groot liefhebber van Perique geworden. Ik weet niet of iemand het hier zal herkennen, maar ik merk dat ik tegenwoordig dit bestanddeel mis als ik een straight-Virginia rook. Ik weet niet precies wát het precies is, maar perique geeft een blend pit, en een goede ondertoon. Ik geniet ook steeds meer van blends waar wat burley in zit, dus welke kant dit op zal gaan... Geen idee.

Nu mijn vraag: ik hoorde iemand zeggen dat mensen die perique lekker vinden, bijna altijd van sigaren houden. En ik hou niet van sigaren. Is de smaak volgens jullie in dezelfde lijn?

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Perique

Bericht door dinck »

Hoewel ik niet vies ben van sigaren rook ik ze eigenlijk nooit, zelfs de Pure Cuban pijptabak rook ik zelden. Daarentegen kan ik VaPers wel waarderen!

Meer over Perique kun je hier lezen, waarschijnlijk zal een der mods de topics wel samenvoegen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Perique.

Bericht door Eliminator »

What he said ▲ :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Perique.

Bericht door dinck »

Eliminator schreef:What he said ▲ :wink:
Tja, dat is er toen niet van gekomen, binnenkort in de herkansing (al wordt dat een dark leaf meeting).

Maar wat in het vat zit verzuurt niet...
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Perique.

Bericht door robvoorburg »

Specerijen toevoegen aan een gerecht is iets dat ik graag doe en dat
verhoogd de smakelijkheid en gaat (mij) nooit vervelen.

Bij tabak ligt dat wat anders realiseer ik mij nu. Het liefst rook ik iets
met latakia erin. Wil latakia rookbaar zijn doen moeten er tabakken aan
toegevoegd worden, niet overheersend, maar ondersteunend, tevens
wordt daardoor de brandbaarheid vergroot.

Perique erbij kan en velen waarderen dat, ik aanvankelijk ook,
toch bedacht ik me een tijdje geleden dat ik voldoende aan smaak
heb van latakia met enige toevoegingen en dat perique net een
scheutje teveel is, het gaat een concurrentie aan met latakia.
Dan weer ligt de een boven, dan weer de andere.

Ik heb voldoende aan latakia.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: RE: Re: Perique.

Bericht door NoneNicer »

Asmodeus schreef:
dinck schreef:
Robbie-san schreef:Hoi dinck,

Mijn tabak volet inderdaad ook vettig aan. De geur sensatie die ik eerder aangaf dien ik bij te stellen. Jij gebruikt het woordt "unami", daar ik een liefhebber ben van de chinese keuken en wel eens Sechuan style gefondued heb, kwam mij de geur in vergelijking over als de geur van Sechuan saus. Een saus gebaseerd op soja saus en pepertjes. Een beetje zoet zoutig pittige saus.


Enfin, daar deed de geur van de Perique mij het meest aan denken



Groet,


Robbie-san
Sojasuas, oester- en vissaus, ve-tsin, trassi, maar ook bijv. ingemaakte ansjovis bevatten smaakcomponenten die unami worden genoemd. In bescheiden hoeveelheid is unami smaakversterkend, maar overdaad schaadt.

Ik ben toch benieuwd of je de perique puur gaat proberen. Post je bevindingen vooral!
Umami = mononatriumglutamaat = e621, de stof die zorgt dat onze hersens denken dat iets lekker is, daarom wordt het aan bijna alle vormen van bewerkt (hartig) voedsel toegevoegd
food nerd mode
Naast e621 zijn er ook andere, gelijkwaardige ingrediënten die umami smaken. Daaronder vallen: gehydrolyseerd soja, andere gehydrolyseerde plantaardige vetten, harde kaas zoals parmesan en, hiubje vast: gekookte tomaat! Vandaar dat zoveel mensen Italiaans eten lekker vinden... Let maar eens op hoeveel 'lekkere dooreters' tegenwoordig geen e621 meer hebben, maar wel gehydrolyseerd x.
/food nerd mode

Perique proef je in de ene tabak beter dan de andere. In mijn beleving ligt het vooral aan de suikers in de Virginia waar mee gewerkt is.

Ik ben niet vies van een sigaar, maar ik vind het niet per sé in die lijn liggen. Bij gebrek aan betere omschrijving zou ik zeggen dat een sigaar vaak, zeker de Nederlandse shortfiller, wat aardser smaakt. Dat vind ik weer terug in de VaPer, zoet, beetje aards, leuk wit pepertje wat je prikkelt maar niet bijt.

Zeker de escudo proberen of de luxe navy Rolls.
Ribbon schreef:Na het openen van een blikje moderne Three Nuns begin ik steeds nieuwsgieriger te worden hoe het zal smaken als ik er zelf wat Perique aan toevoeg. Aangezien ik voor dit experimentje maar een klein gedeelte Perique nodig heb, zou ik hier willen vragen of iemand een grammetje of 10 á 15 kan missen. Uiteraard staat hier wat tegenover in de vorm van sample andere tabak of vergoeding van de gemaakte kosten.

Wel graag echte Perique vanuit St. James Parish. :wink:

Wie-o-wie?

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Perique.

Bericht door Afficionado »

Ik denk dat ik wel kan beamen wat Claude stelde maar dan vooral bij sigaren waar veel ligero in verwerkt zit.
Die sigaren hebben ook dat pepertje en "in your face" rookbeleving.
Deze hebben ook een veel hoger Vitamine N gehalte dan andere sigaren wat dus wel overeenkomt met de Perique.

Ik zou zeggen probeer eens een Cohiba Behike sigaar en vergelijk dat met een pijp tabak waar veel Perique in terug te vinden is.
Let er wel op dat die stokjes niet bepaald goedkoop zijn maar dat is net zoals met Perique. Ligero bladen zijn maar beperkt voorhanden en dus peperduur.
Happy smoking

Plaats reactie