Kan iemand mij helpen?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aaron
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2014 16:18
Locatie: Wuustwezel

Kan iemand mij helpen?

Bericht door Aaron »

Allereerst, ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat, moest dit niet het geval zijn mijn excuses.

Ik wou de meer ervaren leden even om hulp vragen. Mijn vraag is volgende;

Toen ik nog sigaretten rookte, rookte ik Johnson roltabak. Nu ik enkel nog pijp rook ben ik eigenlijk op zoek naar een zware tabak.
Ik ben nog niet echt thuis in het tabak jargon, toch zal ik proberen uit te leggen wat ik bedoel.

JA Broken Virginia is wat aan de brave kant

JA Brown & Yellow en MB Vanilla loose cut vind ik nogl zoet

Niemeyer Clan komt eigenlijk het best in de buurt bij wat ik zoek

Peterson Irish Oak komt ook in de buurt al mis ik hier ook wat 'oempf'

Begrijp me niet verkeerd al de boven genoemde tabakken vind ik zeker lekker en ze hebben allemaal hun plaats. Maar niet dat zwaardere dat ik zoek.

Dus beste mensen, kunnen jullie me in de richting wijzen van een tabak waar men de spreekwoordelijke haren van op de borst krijgt?

Alvast hartelijk bedankt
What is a good man but a bad man's teacher,
What is a bad man but a good man's job.

- Tao Te Tjing

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Wowbagger »

Het makkelijkst verkrijgbaar is Peterson Irish Flake.

Gebruikersavatar
Aaron
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2014 16:18
Locatie: Wuustwezel

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Aaron »

Dat is snel :)

Bedankt ik zal hem zeker eens proberen
What is a good man but a bad man's teacher,
What is a bad man but a good man's job.

- Tao Te Tjing

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Janno »

Ervaren zou ik mij niet noemen, maar als je wat zwaardere tabak zoekt denk ik toch aan Latakia. Check dit onderwerp eens: http://pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=136
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Aaron
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2014 16:18
Locatie: Wuustwezel

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Aaron »

Ik zal het zeker eens doorlezen. 20 pagina's, dat zou me even bezig moeten houden
What is a good man but a bad man's teacher,
What is a bad man but a good man's job.

- Tao Te Tjing

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Janno »

En anders gewoon Nightcap of London Mixture van Dunhill eens proberen
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

kiske

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door kiske »

Irish Flake van Peterson inderdaad, de Irish Oak van Peterson heeft overigens ook nogal wat vitamine N. Cuban van Robert Mac Connell is ook erg vol van smaak. Latakiahoudende mixtures hebben dit ook. Tenslotte nog de Semois.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door gezel »

J.A, Dark virginia flake.
Er zijn ook wat zwaardere Semois varianten.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door teunis »

Als ex-shagroker begrijp ik de termen licht, halfzwaar en zwaar (heeft te maken met nicotinegehalte). Deze termen zijn absoluut niet van toepassing op pijptabak.
Zover ik weet hebben Virginia en Burley meer nicotine dan een volle latakia, maar 'smaken' lichter dan latakia.
Leg goed uit wat je zoekt: nicotine of een volle smaak in de mond?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door lindbergh-nl »

Dit is ook een vraag die mij bezighoudt. Aangezien zware shag bestaat uit Kentucky tabak komt het er eigenlijk op neer: Bestaat er Kentucky pijptabak?

Karel

PJ
Berichten: 71
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:39

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door PJ »

Mac Baren Dark Kentucky. Ik heb na de flake de ready rubbed gekocht en na een keer roken dacht ik dat ik zware Van Nelle in mijn pijp had. Maar er zijn zwaardere tabakken. Irish flake is inderdaad een sterke Samuel Gawith heeft er ook een paar.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Asmodeus »

De bovengenoemde Irish Flake bevat ook Kentucky. Deze tabak is zwaar qua nicotinegehalte en vol van smaak. Ik denk dat deze je echt wel de 'oempf' geeft die je zoekt

Gebruikersavatar
Aaron
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2014 16:18
Locatie: Wuustwezel

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Aaron »

Bedankt allemaal voor jullie suggesties.

Ik bedoel een volle smaak in de mond en niet zozeer het nicotine gehalte.

Ik ga eens rondkijken welke van de door jullie genoemde merken ik kan vinden en van daar kijken we wel weer verder. Leverbaarheid, prijs, welke verpakkingen, e.d.
What is a good man but a bad man's teacher,
What is a bad man but a good man's job.

- Tao Te Tjing

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6378
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Wowbagger »

Aaron schreef:Bedankt allemaal voor jullie suggesties.

Ik bedoel een volle smaak in de mond en niet zozeer het nicotine gehalte.

Ik ga eens rondkijken welke van de door jullie genoemde merken ik kan vinden en van daar kijken we wel weer verder. Leverbaarheid, prijs, welke verpakkingen, e.d.
Voor een volle smaak in de mond is wellicht een latakia meer voor de hand liggend.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4215
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Ribbon »

lindbergh-nl schreef:Dit is ook een vraag die mij bezighoudt. Aangezien zware shag bestaat uit Kentucky tabak komt het er eigenlijk op neer: Bestaat er Kentucky pijptabak?

Karel
Kentucky is strikt gezien geen tabakssoort, maar een vorm van Burley. Als ik het goed heb worden de Burleybladeren vuurgedroogd in een schuur voordat het Kentucky genoemd mag worden. Irish flake is een goed voorbeeld van Kentucky. Het komt op mij over als een 'droog' smaakje wat vergelijkbaar is met geroosterd brood.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door teunis »

Ribbon schreef:
lindbergh-nl schreef:Dit is ook een vraag die mij bezighoudt. Aangezien zware shag bestaat uit Kentucky tabak komt het er eigenlijk op neer: Bestaat er Kentucky pijptabak?

Karel
Kentucky is strikt gezien geen tabakssoort, maar een vorm van Burley. Als ik het goed heb worden de Burleybladeren vuurgedroogd in een schuur voordat het Kentucky genoemd mag worden. Irish flake is een goed voorbeeld van Kentucky. Het komt op mij over als een 'droog' smaakje wat vergelijkbaar is met geroosterd brood.
Is het zelfs niet zo dat er maar 1 plant is die tabaccum nicotanicum (of zo iets) heet, en alle 'soorten' tabak in feite variëteiten, ivm grondsoort en zo, van die ene plant zijn, of zelfs een bewerkingsprocedure (Cavendish, bijv.)?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Dukdalf »

teunis schreef: Is het zelfs niet zo dat er maar 1 plant is die tabaccum nicotanicum (of zo iets) heet, en alle 'soorten' tabak in feite variëteiten, ivm grondsoort en zo, van die ene plant zijn, of zelfs een bewerkingsprocedure (Cavendish, bijv.)?
In die veronderstelling verkeer ik ook. Nicotiana tabacum is het, overigens :wink: .

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4215
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Ribbon »

Biologisch/taxonomisch gezien hebben jullie gelijk. Met tabakssoort bedoel ik niet een taxon binnen het plantenrijk, maar een soort pijptabak zoals Virginia, Latakia, Cavendish etc.

Beter zo heren? :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Toonster
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2016 18:53

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door Toonster »

Ah, blij dat ik dit topic heb gevonden, pijproken bevalt mij tot nu toe prima, maar als zware shag roker, die al een stuk minder shag rookt sinds het pijproken de afgelopen paar weken, mis ik toch veel tabakssmaak in de mond. De Sail Green en Mac Baren Navy Flake en Vanilla Cream Loose Cut die ik tot nu toe heb gerookt, bevallen me opzich prima, maar ik denk dat ik toch nog een iets meer tabaksmaak wil proeven.

Ik hoop dat ik 1 van de hiervoor genoemde tips tegenkom. Hebben er mensen nog meer tips, met de huidige stand van zaken? Dit topic stamt per slot van rekening alweer uit 2014..

Gebruikersavatar
fransp
Berichten: 748
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:29
Locatie: Elst (Gld)

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door fransp »

Stuur mij je adres via bp. Dan stuur ik je wat sample toe van Robert Mc Connell Oriental, Scottisch Cake, Westminster van G.L.Pease en The Mellow Mallard toe. In mijn smaakbeleving behoorlijke pittige tabak. Maar.......smaken verschillen.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Kan iemand mij helpen?

Bericht door wiele »

Ben ook een sjag roker.
Maar toen ik de eerste keer samuel gawith 1792 flake in min pijp stopte kwamen mijn haren recht omhoog! Stevige tabak. Zoek deze maar eens op hier op het forum.

De irish flake ken ik nog niet maar staat op mijn lijstje.

Semois is ook straffe toebak. En vol van smaak als je hem maar niet te snel puft. De tabak zoals onze opa's ze veel rookten.

En latakia is iets waar ik snel naar grijp. Niet straf. Maar bepaalde tabakken hebben echt iets kruidig. Iets wat ik in de geur van vanelle ook wel terugvind.

Plaats reactie