tabak na 2 jaar rijpen.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
kiske

tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door kiske »

De afgelopen maand heb ik 4 tabakken gerookt welke hier 2 jaar in hun blikje hebben gerijpt.
Het betreft hier de Dunhill Standard Mixture Mellow, Samuel Gawith Squadron Leader, Mac Baren Plumcake, Peter Stokebye Lancers Slices.
Nu weet ik van mezelf dat ik weinig smaaknuances oppik, echter blijkt het wel voldoende om verschillen te proeven tussen een nieuw blik en een blik dat een paar jaar heeft gelegen. Wat blijkt nu, ik vind, met uitzondering van de Macbaren, de tabakken saaier geworden. De weinige nuances die ik eruit haalde zijn bijna volledig weg. Wel is van allen de smaak heerlijk zacht geworden en waar ik soms wel een een klein beetje bijterigheid ervaarde is dit nu totaal niet meer het geval. De tabakken onderling verschillen wel, maar iedere tabak apart vind ik behalve qua zachtheid er niet veel op vooruit zijn gegaan. Het is me bekend dat latakiahoudende tabakken minder fijn rijpen dan virginia's en VaPer's, maar dit valt me toch wel tegen. Het is zeker geen straf deze tabakken te roken, maar de specifieke smaken voor rijping mis ik wel een beetje.

Ben ik nu zo'n smaakbarbaar? Moest ik latakiamixtures niet zo lang laten rijpen? Of wellicht langer? Doe ik het verkeerd door de tabak in blik te laten rijpen (m.u.v. de Lancers slices)? Etc.

Het antwoord op de eerste vraag ken ik reeds, wat betreft de andere hoor ik graag jullie mening!

Winslow Collector

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Winslow Collector »

Tabak heeft bij uitstek de prachtige eigenschap zeer goed aroma's (smaken) op te nemen. Door de langere rijping gaan de verschillende aroma's in de afzonderlijke vezels dus erg mooi met elkaar blenden, en krijg je een veel homogenere verdeling van de aroma's in de afzonderlijke tabaksstukjes in de verpakking. Vandaar dat je hem misschien saaier en zachter vindt.
Rijp je niet zo lang (dus gewoon fabrieksrijping), dan rook je in de pijp de tabaksstukjes met hun afzonderlijke eigenschappen. Een bepaald aroma van een Virginia-soort, een burley of een latakia, komen dan meer als een aparte smaakervaring binnen wanneer dat stukje aan de beurt is om te smeulen. Een "propje" burley (bijvoorbeeld) dat je op dat moment rookt, geeft dan meer zijn eigen aroma's af dan na de lange rijping, waar dat propje burley dan een deel van zijn eigenschappen heeft verruild met andere tabakssoorten in de verpakking.

Tenminste, dat is mijn logica erachter. Of deze correct is??? :roll:

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Sidekickelvis »

Ik vind over het algemeen 'verse' tabakken ook lekkerder smaken. 'Frisser' denk ik dan.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Ribbon »

Ik deel de ervaringen van Kiske niet. Latakia neemt wat in kracht af na verloop van tijd, maar na twee jaar heb ik nog nooit grote verschillen waargenomen, misschien iets minder 'oomph' maar toch wel zeer smaakvol nog. Verder heeft het veel met persoonlijke voorkeur te maken. Latakia kan i.m.o. soms ook overheersen. Als de lat. dan wat afzwakt na verloop van tijd kan dat soms ook een voordeel zijn. Voor mensen die zoveel mogelijk latakia willen proeven is 'hoe verser, hoe beter' misschien wel een goed devies.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Sidekickelvis »

Ik merkte het met Red Rapparee en met Solani. Die rookte ik vers en Aged vlak na elkaar en het viel me op dat ik de verse lekkerder vond. Iets meer een uitgesproken smaak. Meer verschil. Ik denk dat WC het goed zegt.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

kiske

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door kiske »

Ribbon schreef:Ik deel de ervaringen van Kiske niet. Latakia neemt wat in kracht af na verloop van tijd, maar na twee jaar heb ik nog nooit grote verschillen waargenomen, misschien iets minder 'oomph' maar toch wel zeer smaakvol nog. Verder heeft het veel met persoonlijke voorkeur te maken. Latakia kan i.m.o. soms ook overheersen. Als de lat. dan wat afzwakt na verloop van tijd kan dat soms ook een voordeel zijn. Voor mensen die zoveel mogelijk latakia willen proeven is 'hoe verser, hoe beter' misschien wel een goed devies.

Hela! Het antwoord op de 1e vraag wist ik al! ;-)

Maar zoals gemeld, ik proef al weinig nuances en na enige rijping is dat voor mij toch opnieuw al veel minder. Je hebt zeker gelijk dat latakia snel in "kracht" afneemt. Ik heb nog nooit een latakiatabak gehad die me te zwaar binnenkwam ook niet pure latakia maar dat vind ik dan weer een vieze grondsmaak hebben. Latakiahoudend gaat nu bij mij maximaal een half jaar op de plank blijven liggen. Ik kan me mbt virginia's overigens wel voorstellen dat dit de smaak ten goede komt en dit de scherpte weghaald (Alles voor mij persoonlijk geldend natuurlijk).

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Kees Flake »

Vind dit een erg interessant onderwerp en heb hier toch nog een vraagje over.
Zit nog te kort hier op het forum maar ben ook aan het kijken naar het smaak verschil net als Kiske.
Mijn vraag is hoe lang moet tabak rijpen en daar bedoel ik mee 1 jaar of tenminste 5 jaar voor je over rijpen kunt spreken
Heb nu twee blikjes Janneman flake van 2 jaar oud noem je dit al rijpen of moet het nog langer voordat je hierover spreekt.
Als ik een bestelling tabak binnen krijg zet ik er voortaan de datum op om zo te zien hoe oud deze is.
Ik stel deze vraag omdat ik een blikje Janneman flake heb geopend van ander half jaar oud en ik totaal geen verschil merk.
Ook de flake komt net zo vochtig uit het blik als toen ik hem voor de eerste keer pakte.
Misschien dat iemand mij hier iets over kan uitleggen ben heel benieuwd.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Arno »

Kees Flake schreef:Vind dit een erg interessant onderwerp en heb hier toch nog een vraagje over.
Zit nog te kort hier op het forum maar ben ook aan het kijken naar het smaak verschil net als Kiske.
Mijn vraag is hoe lang moet tabak rijpen en daar bedoel ik mee 1 jaar of tenminste 5 jaar voor je over rijpen kunt spreken
Heb nu twee blikjes Janneman flake van 2 jaar oud noem je dit al rijpen of moet het nog langer voordat je hierover spreekt.
Als ik een bestelling tabak binnen krijg zet ik er voortaan de datum op om zo te zien hoe oud deze is.
Ik stel deze vraag omdat ik een blikje Janneman flake heb geopend van ander half jaar oud en ik totaal geen verschil merk.
Ook de flake komt net zo vochtig uit het blik als toen ik hem voor de eerste keer pakte.
Misschien dat iemand mij hier iets over kan uitleggen ben heel benieuwd.
https://dutchpipesmoker.wordpress.com/2 ... he-better/ :mrgreen:
Afbeelding

kiske

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door kiske »

Bedankt Arno,

Zowel uit jouw input als die van Ribbon (ook thx) merk ik op dat mbt latakia het al snel zachter van smaak kan worden, terwijl ik juist zo graag die latakiabom heb. In slechts 2 jaar tijd merk ik dus juist op dat gebied al een groot verschil ten opzichte van mijn voorkeur. Duidelijk dus dat ik voor mijn smaakvoorkeur latakiahoudende mixtures niet lang moet laten liggen. En zo heb ik weer een stap in de wonderlijke wereld van pijptabak gezet!

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Kees Flake »

Arno bedankt voor deze info erg interessant .
Heb nu in de gaten dat ik te laat ben begonnen met pijp roken.(wat rijpen betreft)
Ga het nog eens aandachtig door lezen en ga dan toch het rijp proces uit proberen.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Ribbon »

Het laten rijpen van tabak is bij mij ondertussen zo'n gewoonte geworden dat ik soms vergeet dat sommige blends 'vers' ook nog steeds erg lekker kunnen zijn.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door MaartenS »

Kees Flake schreef:Arno bedankt voor deze info erg interessant .
Heb nu in de gaten dat ik te laat ben begonnen met pijp roken.(wat rijpen betreft)
Ga het nog eens aandachtig door lezen en ga dan toch het rijp proces uit proberen.
Nee , je bent niet telaat begonnen met roken, eerder te vroeg.. :D

Maar met kopen van Tabak, voor je pijp, had je dus al een paar jaar eerder moeten zijn begonnen..

Een echte Beginners fout dus... en dan spreek ik mede voor mezelf.. :mrgreen:
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Geloof

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Geloof »

Dan toch maar een antwoord op je eerste vraag Kiske.

Ja je bent volgens mij een smaakbarbaar.

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door The Fonz »

Arno, bedankt! Goed bezig!

Ik heb de tekst "onder de link" gelezen en kan niet anders zeggen dan dat ik vandaag weer hoopjes heb bij geleerd en ook nog in menig opzicht!

Tegelijkertijd denk ik soms dat er wel eens een heel klein maar venijnig addertje onder het gras zou kunnen zitten.

Met een mengeling van verwondering, verbazing en wellicht een beetje jaloezie, lees ik namelijk soms berichten over de voorraad pijptabak die menigeen aanlegt of aangelegd heeft. Ik kan het niet laten om af en toe te denken dat het PTKZ-syndroom minstens even welig tiert dan de overbekende PKZ aandoening...

In alles, ook hierin, kun je makkelijk doorschieten, dunkt me. Daarmee bedoel ik dat je, voor je er erg in hebt, makkelijk tientallen kilo's pijptabak kunt verzamelen en dat kan dan toch echt zomaar behoorlijk in de papieren gaan lopen! Als iemand zich dat kan en wil permitteren, is dat natuurlijk op zich prima. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om je af en toe eens af te vragen: hoe krijg ik dat in 's hemelsnaam allemaal weggepaft?! En dan heb ik het nog niet over het feit dat de persoonlijke voorkeuren voor bepaalde tabakken, ook als je al wat langer pijp rookt, flink tot heel erg kan verschuiven en veranderen tot en met zelfs in een "tegenovergestelde" richting! De voorbeelden daarvan hier op dit forum, zijn legio...

Zo heb ik bijvoorbeeld zelf, lang geleden en in bijzondere omstandigheden (is weer een heel ander verhaal), de kans gehad om voor een prikje (relatief gezien dan) een flinke voorraad tabak op te bouwen. Onlangs heb ik die weer eens geïnventariseerd - de kartonnen doos met al die blikjes en wat pouches was onderhevig aan enige slijtage - en genoteerd en opnieuw netjes opgeborgen. Toen ik het lijstje vervolgens in mijn pc klopte, kwam ik op het idee om het hele spul qua gewicht eens bij elkaar op te tellen. Tot mijn eigen grote verbazing en toch ook wel lichte schrik, kwam ik op een totaalgewicht uit van bijna 5 kilo! Eerlijk is eerlijk: ik begin me langzamerhand af te vragen hoe ik dat allemaal weggerookt ga krijgen en hoe zinvol het eigenlijk destijds was, om zoveel voorraad op te bouwen... Uiteraard heb ik af en toe een beetje bijgekocht en er ook van gerookt, maar toch...

Nou snap ik ook wel dat de prijzen voor ons kostbare "pijpenkruid" gedurende de voorbije jaren schrikbarend is gestegen en ik heb momenteel ook niet echt spijt van mijn voorraad: nog even en de geldelijke waarde ervan is onderhand verdubbeld en gelukkig heb ik nog steeds zin in bijna alle tabakken in mijn voorraad. Op dit moment tenminste...

Inmiddels ben ik er echter al achter dat zo'n hoeveelheid nauwelijks iets voorstelt, in vergelijking met wat menig andere pijproker "in stock" heeft...

Voor mij persoonlijk geldt in ieder geval: voor ik het weet, ben ik tabak aan het verzamelen, omwille van het verzamelen, zeg maar: gewoon "voor de heb". En dan kan tabak kopen en voorraden aanleggen, zomaar een doel op zichzelf worden en word (of ben) ik slachtoffer van het PTKZ syndroom. Terwijl het doel volgens mij toch eigenlijk moet zijn dat je tabak koopt om hem op te roken. En ja: veel, heel veel tabakken worden nog wat beter in de loop der jaren en dat is mooi meegenomen. Maar ik moet ze natuurlijk wel ook nog allemaal eens een keer zien op te roken...! En dan maar hopen dat mijn smaak en voorkeur van destijds (of van nu) niet al te veel gaan veranderen. Hetgeen een zeer reëel risico is, nietwaar?

Ik heb me in ieder geval voorgenomen om voorlopig nog maar mondjesmaat tabak te kopen en ik ga proberen minder bij te kopen dan dat ik oprook om zo mijn voorraad langzaam maar zeker wat af te bouwen. Wat dat betreft is ruilen, bijvoorbeeld voor een leuke pijp of zo, misschien ook nog wel een idee. Maar ja, dan krijg ik misschien weer te veel pijpen en word ik slachtoffer van een andere, eerder genoemde aandoening...

Tjonge, zo zie je maar: het leven van een pijproker is vol gevaren...

Ach ja, ik heb het hier natuurlijk wel over een luxe probleem - zoveel is duidelijk. Maar toch: mijn voornemen ligt er. En dat is in ieder geval een begin. Nu maar eens kijken wat ervan terecht komt...


Groetjes,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

kiske

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door kiske »

Een ander voordeel van tabak groot inkopen is wegens economische redenen. Als je kijkt wat tabak in alleen al 2 jaren in prijs is toegenomen is het een goede belegging. Mocht je een gewilde tabak die ook nog jarenlang heeft kunnen rijpen opnieuw aanbieden kun je denk ik best een leuke winst maken op tabak die je vanwege wijziging in smaak niet meer wilt roken.

Godfrey59

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Godfrey59 »

kiske schreef:Een ander voordeel van tabak groot inkopen is wegens economische redenen. Als je kijkt wat tabak in alleen al 2 jaren in prijs is toegenomen is het een goede belegging. Mocht je een gewilde tabak die ook nog jarenlang heeft kunnen rijpen opnieuw aanbieden kun je denk ik best een leuke winst maken op tabak die je vanwege wijziging in smaak niet meer wilt roken.
Een goed voorbeeld is de orginele Sobranie . Had je toendertijd een doos gekocht had je er nu een kleine auto van kunnen kopen :wink:

Godfrey

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door The Fonz »

Een voorraad pijptabak aanleggen als een soort van belegging... Tja, zo had ik het nog niet bekeken. Moet je volgens mij wel óf erg oud worden (en dat liefst dan van tevoren zo'n beetje weten...) óf erg groot inkopen, wil het een beetje zinvol zijn. Dat neemt echter niet weg dat het toch een aardig idee is. Tenslotte geldt nog steeds: alle kleine beetjes helpen, nietwaar? Hoef ik bovendien mijn geweten niet meer zo te belasten en te letten op eventuele besmettingen met PTKZ... Interessant, moet ik toch eens over nadenken...


Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: tabak na 2 jaar rijpen.

Bericht door Ribbon »

Als je jezelf richt op Esoterica tabakken, of Balkan Sobranie, oude Capstan, of oude Bengal Slices etc., dan komt het helemaal goed. ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie