van aromatische tabakken naar het zwaardere spul

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

van aromatische tabakken naar het zwaardere spul

Bericht door wiele »

beste collega's,

ik ben nu een 3 maanden bezig met pijproken. ik ben begonnen met de aromatische tabakken zoals de mac baren vanilla cream en de peterson special reserve 2014. prima tabakken hoor, versta me niet verkeerd.

Maar al snel stapte ik over op wat meer naturel tabakken, misschien mede omdat ik sigarettenroker ben (en probeer dat uit te doven omdat de pijp toch wel lekkerder is). Semois half grove snede van Huis Windels bvb. ook de mac baren scottishc mixture (gekocht in luxemburg om bij mijn nieuwe pijp te roken) bevalt me erg.

Maar ik begin precies te merken dat al die aromatics wel leuk ruiken, maar de smaak is soms niet dat. en soms ook erg heet. En ik die dacht dat de meer naturel tabakken (vooral de scotisch mixture verschoot ik van) meer zouden stinken en vies smaken (zoiets als sigaretten maar dan veel meer domp). maar het tegendeel is waar, ik vind ze erg zoet soms en erg lekker en zacht en bijten minder in mijn ervaring.
om dan maar te zwijgen over de latakia's die ik heb ontdekt (dunhill 965 en de SG commonwealth). wat een smaak zeg, romerig en vol. niet wat je op het eerste zicht (of zeg maar neus) zou verwachten.

vroeg me maar af of er nog zo mensen waren met dezelfde ervaring, of die eigenlijk alleen maar tabakken roken zonder al teveel toevoegingen. want ik ben in staat al mijn pijpen waar ik de aromatics in rookte nu eerst te neutraliseren en er andere "stevigere" tabakken in te roken.

iemand tips om dit te doen? vb voortrekker erin doen voor de eerste keren?

en als ik bvb dunhill 965 rook in een pijp, kan er dan de keer erop de SG commonwealth in? of kan mengen van latakia's ook niet?

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: van aromatische tabakken naar het zwaardere spul

Bericht door Sidekickelvis »

Latakia's door elkaar kan zeker. Het is meer zo dat als je een Latakia in een pijp rookt deze de eerstvolgende keer met een aromaat of neutrale tabak een hint van Latakia geeft. Andersom ook maar het is na een paar pijpvullingen wel weg. Neutraal roken met baai kan dus wel maar hoeft niet. Van latakia naar aromaat is vervelender.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

kiske

Re: van aromatische tabakken naar het zwaardere spul

Bericht door kiske »

Hoi!

Mooi he, die tabaksafari die waarschijnlijk een leven lang zal duren?

De ghost van vorige tabakken krijg je er vanzelf uit door er de tabak die je wilt gaan roken er voortaan uit te gaan roken. Meestal is deze ghost na 2 tot 3 keer roken er wel uit. Extremere tabakken uitgezonderd. Iedere speciefieke tabak zal in meer of mindere mate een ghost achter laten.
Onder andere om die reden reserveren vele pijprokers verschillende pijpen voor verschillende tabakken. Ikzelf heb een batterij latakiapijpen waarbij ik er weer enkele heb welke gereserverd zijn voor flaketabakken, sommige voor de lichtere latakia mixtures en sommige voor de zwaardere. Hetzelfde verhaal geldt voor mijn virginiapijpen. Voor Baai, Semois en Adiyaman zijn weer een ander stelletje gereserveerd. Latakia rook ik uit iets kleinere ketels, virginia's en vape'rs uit een middelmaat en de andere uit een grotere ketel. Ook hierop heb ik natuurlijk weer uitzonderingen omdat ik sommige tabakken weer beter uit een andere ketel wil roken enzovoorts.
Ik snap dat dit antwoord op jouw vraag je eerder meer verward maakt dan dat het je veel helderder wordt. Helaas/gelukkig is het met pijproken nu eenmaal zo dat iedere pijproker voor zichzelf mag gaan ontdekken welke pijp met welke tabak voor hem het beste huwelijk vormt. Daar komen nog zoveel kleinere zaken bij als filter/-niet filter, vochtigheid van de tabak, jouw eigen manier van roken, enzovoorts, enzovoorts.
Als je me via pb je adres doorstuurd zal ik je een pakketje met verschillende samples van minder- of niet gesausde/zoete tabakken toesturen.

Succes met je ontdekkingsreis!

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: van aromatische tabakken naar het zwaardere spul

Bericht door wiele »

alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik dacht al zoiets maar vraag het liever eerst eens.

heb net nieuwe tabak besteld bij HU tobacco. de brullende leeuw, peterson balkan delight en peterson irish oak.

denk dat de smaken in tabak die ik nu verkies ook mee in de lijn liggen van mijn keuze aan whiskey bvb. ook daarin verkies ik de meer turfgestookte whiskey's die toch een uitgesproken smaak hebben.

ben nu erg benieuwd naar de balkan delight. mijn eerste perique ervaring.

en nu mijn pijpjes het goede nieuws vertellen.

en even over de soorten pijp die ik verkies voor mijn latakia's tegenwoordig: allemaal grotere ketels (enfin, wat is groot?).
een peterson st patrick's day 05 en een peterson dracula 68 bvb. en nog een muhlensiepen met grote kop (via annie69 :lol: )

Pellie
Berichten: 721
Lid geworden op: 24 jul 2015 22:58
Locatie: Enschede

Re: van aromatische tabakken naar het zwaardere spul

Bericht door Pellie »

Ik doe het precies andersom. Na een aantal Latakia houdende tabakken te hebben geprobeerd heb ik daarna de gesausde geprobeerd en merk aan mezelf dat ik die toch eerder pak. Niet dat ik Latakia niet lekker vind, maar de zoetere tabakken spreken mij meer aan.
Je zegt al dat je eerder naar turfwhiskies grijpt, ook dat is bij mij precies andersom. Ik pak eerder een op bourbon of op sherry gerijpte whisky.
Smaken verschillen en dat is juist het leuke er van naar mijn mening! :-)
Laatst gewijzigd door Pellie op 04 okt 2015 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2015 23:43
Locatie: Guttecoven (Sittard-Geleen)

Re: van aromatische tabakken naar het zwaardere spul

Bericht door Ruud »

Van proberen kun je leere.

Plaats reactie