Zoete tabak voor beginnende pijproker

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Speedyconcarne

Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Speedyconcarne »

Hallo allemaal,

Ik ben al even geïnteresseerd in pijproken en heb een kleine maand geleden eindelijk de sprong gewaagd! Ik heb een pijp van savinelli gekocht. Ik ben toen naar mijn lokale pijprookwinkel gegaan (Huis Windels te Mechelen) en ben wat meer info gaan vragen in verband met een goeie pijptabak voor beginners. Ik ben toen uiteindelijk voor Peterson Irish oak gegaan. Dit is zeker geen slechte tabak, goed voor rond het vuur te zitten. Een iets wat hartigere tabak, maar dus niet echt een zoete tabak. Daarna heb ik wat onderzoek gedaan en ben ik terug gegaan voor de Stanwell Melange. Nu dit was al meer mijn ding! Hier ben ik zeer tevreden over! De smaak en de roomnote zijn echt fantastisch! Ik vind het naar karamel smaken. Een tabak die ik zeker meer ga kopen! Maar nu ben ik meer op zoek naar een zoete tabak met wat fruitsmaak. Appel, kers, citrusvruchten ... Maakt me allemaal niet echt veel uit. Zolang ik het fruitige maar goed kan smaken!
Aanraders zijn dus zeker welkom! Op de site staat hun aanbod (http://www.huiswindels.be/template.asp?f=pijptabak.htm), maar ik heb precies gemerkt dat ze in hun winkel meer hebben, dan wat er op de site staat. Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven :D

Alvast bedankt!

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door robvoorburg »

Uit die lijst zou ik de tabakken van Larsen kiezen, Neptune
wordt door velen ook als plezierig ervaren, maar schijnt bij jullie
niet verkocht te worden.

Speedyconcarne

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Speedyconcarne »

Bedankt voor de tip! Zal ze eens opzoeken :) En erinmore? Want ik lees op tobaccoreviews dat het ook redelijk fruitig is?

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8797
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door The_Undertaker »

Speedyconcarne schreef:Bedankt voor de tip! Zal ze eens opzoeken :) En erinmore? Want ik lees op tobaccoreviews dat het ook redelijk fruitig is?
Fruitig is niet per se zoet ;)

De fruitsoorten die je opnoemt zal je niet heel snel in pijptabak tegenkomen. Althans, appel en/of kers ben ik nog niet tegengekomen, maar daarop kan ik maar zo eens door een ander lid gecorrigeerd gaan worden.

Wel ben ik het met Robvoorburg eens dat de W.O. Larsen tabakken vrijwel altijd aangenaam zijn. Je kunt ook nog eens kijken of er nog een blikje St.Patrick's Day limited te verkrijgen is. Die heeft tonen van mango en passievrucht aan boord. Ook Solani 113: X Sweet Mystery, zal waarschijnlijk wel te verkrijgen zijn gok ik, en die heeft ook wat fruitigs aan boord (zwarte bes).

Overigens, zou je jezelf misschien nog willen voorstellen in het daarvoor bedoelde subforum: http://www.pijprokersforum.be/viewforum.php?f=6 Dat stellen we altijd zeer op prijs ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Asmodeus »

SG Black Cherry is toch een aardige kersen-overkill, dacht ik ?

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8797
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door The_Undertaker »

The_Undertaker schreef:Althans, appel en/of kers ben ik nog niet tegengekomen, maar daarop kan ik maar zo eens door een ander lid gecorrigeerd gaan worden.
Asmodeus schreef:SG Black Cherry is toch een aardige kersen-overkill, dacht ik ?
Dat dacht ik al wel :mrgreen:

Zelf heb ik geen ervaring met kersentabak, ben het ook nog niet tegengekomen of het is me niet bijgebleven dat ik het heb zien liggen. Sowieso heb ik een dusdanige aversie tegen 'kers' dat ik het ook niet zal proberen. Dank voor de correctie :D
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Dukdalf »

Danske Club, Captain Black, Borkum Riff, allen hadden of hebben een kersenblend. Er schijnen mensen te zijn die het lekker vinden... :wink: .

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Bommel »

Stanwell Kir and Apple.
Is mij nooit goed bevallen maar zo heb je beiden in een pakje.

MacBaren Original choice heeft een abrikozen smaakje.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door robvoorburg »

Alsbo black is ook een zoete realiseer ik me nu en toen ik nog
wel eens zoet rookte best een aparte.

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Smokomang »

Alsbo black is zachtjesaan een van mij vaste tabakken en idd wat zoetig maar zeker niet overdadig
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Speedyconcarne

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Speedyconcarne »

Bedankt iedereen voor de reacties! :) Zal met de info zelf eens langs gaan en dan kunnen ze me misschien nog wel verdere info geven

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Eliminator »

Samuel Gawith - Black Cherry
Hausmarke - Cherry
Captain Black - Cherry
Danske Club - Cherry Mild
Holland House - Cherry Cavendish
John Sinclair - Wild Cherry

:lol: :lol:

Lang dacht ik in die hoek mijn favo tabak te vinden, niet bleek minder waar, alleen de eerste is de moeite waard.

p.s. check deze topics ook eens, veel info voor de startende en zoet roker:

http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=65
Topic over beginnerstabak

http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=4350
Topic over zoete tabakken
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8797
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door The_Undertaker »

:oops:


:lol:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door wiele »

Ik kan ook altijd de oud brugge aanraden.
Is niet fruitig maar vanille. Is ook een erg droge tabak, en heeft een sjag cut. Zoals de baaitabak ken. Het is een Belgische tabak. En rookt dus ook droog zoals veel baaitabakken.

Dan heb je ook nog de peterson summertime edities of de special reserves die meestal erg fruitig zijn. Aangezien je al peterson hebt geprobeerd en het je aanstaan, zijn deze tabakken misschien wel jou ding. Ze hebben wel wat dezelfde eigenschappen naar rookeigenschappen toe.

Of nog een Belgische tabak is de V.B. range. Ze hebben een fruitige en een Engelse versie. Die fruitige heb ik enkel een sample van en nog niet gerookt. Mr ruikt wel goed.

Enfin. Veel plezier op de tabaksreis.

Gebruikersavatar
Carlo W
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2015 10:59
Locatie: Wildervank / Veendam

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Carlo W »

Onlangs Stanwell Kir & Apple aangeschaft. was geen success.
Overigens vind ik de meeste kersen tabak naar cherry flavoured gummibears smaken ipv. het vrucht zelve.

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Janno »

Heb je Celtic Talisman van Samuel Gawith al eens geprobeerd? Die heeft een echte kersenaroma (met een beetje vanille) die blijft tot de ketel leeg is.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 57
Lid geworden op: 14 jan 2015 23:43
Locatie: Guttecoven (Sittard-Geleen)

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door Ruud »

Zeker de moeite waard,
The pipe smoker's edition no 1
en yellow and brown van
John Aylesbury.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Zoete tabak voor beginnende pijproker

Bericht door NoneNicer »

Wat voor mij een fijne was in het begin is Holger Danske met Mango & Vanilla. Deze konden ook niet-rokers wel waarderen qua roomnote.
Erinmore Mixture en Erinmore Flake hebben wel wat fruitigs, maar zelf vind ik Flake (vierkant blik) niet echt vergelijkbaar met flink zoet gesausde tabak.
Erinmore Mixture (rond) schijnt wat abrikozigs te hebben.
Er is nog een Solani blend die Mango heeft. Verder zijn er een heleboel Duitse merken die tabak met een smaakje verkopen van Planta.
Let op: niet alles van W.Ø. Larsen is zoet, er is er een die True Delight heet met een groen pakje wat een oriental is, en nog scherp ook vond ik destijds. Vraag er specifiek naar in de winkel.

Plaats reactie