Welke pijp voor Latakia?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Welke pijp voor Latakia?

Bericht door NoneNicer »

Dag waarde pijp rokers, zoals in mijn introductie aangaf wil ik met Latakia tabakken aan de slag.

Een tijd geleden heb ik met veel genoegen de Dunhill My Mixture en Nightcap gerookt, maar voordat ik met Frog Morton aansteek wilde ik even vragen in welke pijp ik dit het beste kan opsteken.

Is het beter om in een brede, smalle, lage of hoge ketel te roken?
Vooralsnog heb ik de volgende maten bij de hand:
2x Tattoo (kan altijd)
2x Brookfield (alles rokertjes, diam. 16,9mm x 33mm)
Butz Choquin 1 (perique roker, diam. 18,2mm x 40mm)
Butz Choquin 2 (alles roker, diam. 18,0mm x 35mm)
Big Ben (weinig gerookt, diam. 18,5 x 35mm)
Danske Club (aromatics, diam. 19,1 x 37mm)

Alvast dank!

kiske

Re: Welke pijp voor Latakia?

Bericht door kiske »

Persoonlijk heb ik het liefst een pijp met een brede en ondiepe ketel. Verhouding diameter ketel : diepte ketel ongeveer 1 : 1,5. Dus bij keteldiameter van 20 mm een keteldiepte van 30 mm.
Maar........ zoals bij alles met pijproken is er niets in beton gegoten! Ik heb ook enkele pijpen die hier perfect aan voldoen en waar me latakiahoudend toch niet in smaakt. Ook heb ik pijpen met een aparte ketel die met geen enkele tabak vriendjes leken te worden. Toen ik deze met latakia rookte was het direct het perfecte huwelijk.
Het zijn allemaal richtlijnen, zoveel zaken hebben invloed. Ketelvorm en afmetingen, koollaag, rookgedrag, tabak, vochtigheid van de tabak, soort en/of merk van de tabak, ouderdom van de tabak, vochtigheid van de omgeving, manier van stoppen, etc. etc.
Neem de tijd om te onderzoeken waarmee voor jou het beste resultaat wordt bereikt. Begin vanuit de richtlijn en durf indien het resultaat niet bevredigend is ook totaal anders te proberen. Dat is het wat onze hobby zo mooi maakt. Na verloop van tijd kun je door even de tabak te ruiken en te voelen vaak al bepalen in welke pijp deze het best tot zijn recht komt. Maar ook dan kun je jezelf nog wel een lelijk vergissen. Dat houdt je bescheiden. Succes en geniet van je speurtocht!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Welke pijp voor Latakia?

Bericht door Arno »

Heel grofweg kan je onderstaande aanhouden. Dit heeft de bekende blogger Neil Archer Roan ooit gemaakt en ik heb het aangevuld:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Welke pijp voor Latakia?

Bericht door NoneNicer »

Dank Kiske en Arno, dat helpt al weer wat meer. Eigenlijk blijkt uit beide antwoorden dat ik nog een pijp nodig heb, of alles uit de Tattoo kan roken. De Tattoos roken echter ietwat nat, omdat het keramiek geen vocht opneemt.

Misschien toch maar even naar een prince op jacht...

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Welke pijp voor Latakia?

Bericht door dinck »

Mocht je nog ergens een BigBen Pipo vinden (vaak zijn deze heel redelijk geprijsd) heb je daar een goede aan. Omdat de pijp zo kort is wel voorzichtig roken, niet te heet, maar als sigarenroker zul je dat waarschijnlijk we gewend zijn. Ze zijn er in vele uitvoeringen: met en zonder meerschaum inzet, glad gerustificeerd en in leer bekleed. Ik heb er drie, zonder meerschaum inzet, en die zijn super voor mijn meeste latakiablends. Vaak wordt aangeraden hier het metaalfiltertje niet te verwijderen omdat dit extra koeling zou geven, maar ik heb die dingen er uit gehaald en mis ze niet.

Afbeelding
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: RE: Re: Welke pijp voor Latakia?

Bericht door NoneNicer »

dinck schreef:Mocht je nog ergens een BigBen Pipo vinden (vaak zijn deze heel redelijk geprijsd) heb je daar een goede aan. Omdat de pijp zo kort is wel voorzichtig roken, niet te heet, maar als sigarenroker zul je dat waarschijnlijk we gewend zijn. Ze zijn er in vele uitvoeringen: met en zonder meerschaum inzet, glad gerustificeerd en in leer bekleed. Ik heb er drie, zonder meerschaum inzet, en die zijn super voor mijn meeste latakiablends. Vaak wordt aangeraden hier het metaalfiltertje niet te verwijderen omdat dit extra koeling zou geven, maar ik heb die dingen er uit gehaald en mis ze niet.

Afbeelding
Goed idee, ik zal deze nog even in de gaten houden de komende tijd.

De 19e maart komt al gauw in zicht en dan staat voor mij een bezoekje aan het pijpen kabinet en Hajenius gepland.

Per locatie mag ik 1 pijp meenemen van mezelf, dus ik hou deze zeker in het achterhoofd!

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Welke pijp voor Latakia?

Bericht door Claude »

Ben steeds meer van mening dat die richtlijnen niet altijd opgaan voor iedereen.
Ik vind latakia's als VA/VP roker erg goed uit een wat smallere ketel, en straight virginia flakes smaken mij het allerbeste in het tegenover gestelde: een wijde en ondiepe ketel.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Welke pijp voor Latakia?

Bericht door wiele »

Het hangt soms echt van de pijp zelf af. Ik rookte SG commonwealth uit een grote muhlensiepen met duidelijk een rechthoekige vorm.
En ik stop een VaPer ook in mn smalle peterson 05 model wat volgens de tekening niet ideaal zou zijn van cut.
Ik heb eigenlijk geen enkele pot of prince modellen in mn pijpen arsenaal en ik rook vaak latakiahoudende tabakken, om niet te zeggen 70% van de tijd.

Plaats reactie