PRF tobacco crawl

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

PRF tobacco crawl

Bericht door PhilipV »

Overlaatst was ik een exemplaar van Pipe and Tobacco magazine aan het (her)lezen - meer bepaald een column door G.L. Pease, voor velen hier geen onbekende meer - over een "virtual tobacco crawl". Het komt er op neer dat een groepje pijprokers elk dezelfde tabak roken in een bepaalde volgorde en onderling de ervaring bespreken, de tabak kritisch evalueren en proberen van elkaar iets op te steken.

Dit lijkt me wel leuk om eens te doen hier op het forum, zo er voldoende interesse hiervoor is natuurlijk. Dit is denk ik interessant voor zowel beginnende als meer ervaren pijprokers en we kunnen zeker van elkaar leren want de een proef iets verschillends dan de andere doch door uitwisseling van ervaring kunnen we misschien zowel qua reuk als smaak dieper doordringen tot een bepaalde blend. Ook kan dit leuk zijn om een tabak beter te leren analyseren!

Zo voldoende animo wil ik dit zeker proberen op poten zetten, zo kunnen we een sessie doen rond latakia, Va/Pers enz ... om al maar iets te zeggen.

Wat denken jullie?
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Arclaud »

I'm in!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Massis »

Leuk idee Philip! Ik heb zeker interesse om te lezen wat de ervaringen hiermee gaan zijn.

Om deel te nemen heb ik wel interesse, maar ik rook er denk ik te weinig voor?

Edit: Bovenstaande hangt natuurlijk af van je bedoeling.
Je zou - en dit is uiteraard puur een suggestie - bijvoorbeeld ook kunnen denken aan google hangouts incl video om het minder virtueel te maken en echt "samen" dezelfde tabak te roken.
Ik weet niet of dat de richting is waarin je denkt, of eerder een "deze maand staat tabak X op het programma, tegen het einde van de maand schrijft iedereen zijn ervaring neer" ?
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Jan.Beuwer
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 okt 2012 14:32
Locatie: Rotterdam

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Jan.Beuwer »

Lijkt mij ook een goed idee.

Groeten,
Jan

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

PRF tobacco crawl

Bericht door Janno »

Een heel leuk idee Philip.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Wowbagger »

Zeer goed idee inderdaad.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Asmodeus »

Leuk plan !

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door MfOx »

Leuk idee!

Of misschien in de chat? Dan kun je tijdens het roken de bevindingen bespreken/doorgeven?

Gebruikersavatar
L.deJong
Berichten: 565
Lid geworden op: 07 jan 2015 15:36
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door L.deJong »

ik heb ook interesse, ik twijfel alleen om dezelfde redenen als Massis.
De ene maand rook ik erg veel pijp, omdat het dan bijvoorbeeld lekker weer is.
Terwijl ik de volgende maand niet eens aan roken toe kom.
Graag wil ik dus de precieze vormgeving weten.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Freark »

Ik doe graag mee!
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door PhilipV »

Goed, voldoende interesse!

Ik ga eens nadenken welke opties er allemaal zijn cfr. de bemerkingen boven, ik laat iets weten!

Super!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Tobias Tobit »

I.p.v. boekenclub gaan we een tabakclubje oprichten. Ik vind het een leuk idee. Net als Lennart en Massis rook ik echter te weinig om hier echt aan mee te kunnen doen. Tenzij je met z'n allen een blik koopt en dat verdeelt in samples anders staat hier na elke bespreking een blik uit te drogen. Dat zou natuurlijk zonde zijn.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Wowbagger »

Tobias Tobit schreef:I.p.v. boekenclub gaan we een tabakclubje oprichten. Ik vind het een leuk idee. Net als Lennart en Massis rook ik echter te weinig om hier echt aan mee te kunnen doen. Tenzij je met z'n allen een blik koopt en dat verdeelt in samples anders staat hier na elke bespreking een blik uit te drogen. Dat zou natuurlijk zonde zijn.
Als er animo genoeg is, moet het denk ik niet al teveel moeite en kosten per persoon zijn om een pot te maken waaruit tabakken gekocht en in samples verstuurd worden voor de crawlers.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: RE: Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Tobias Tobit »

Wowbagger schreef:
Tobias Tobit schreef:I.p.v. boekenclub gaan we een tabakclubje oprichten. Ik vind het een leuk idee. Net als Lennart en Massis rook ik echter te weinig om hier echt aan mee te kunnen doen. Tenzij je met z'n allen een blik koopt en dat verdeelt in samples anders staat hier na elke bespreking een blik uit te drogen. Dat zou natuurlijk zonde zijn.
Als er animo genoeg is, moet het denk ik niet al teveel moeite en kosten per persoon zijn om een pot te maken waaruit tabakken gekocht en in samples verstuurd worden voor de crawlers.
Dat zou het in ieder geval toegankelijker maken voor alle leden van het forum. Ook als een blend tegen valt zit niet iedereen met een hele berg van de tegenvallende tabak opgescheept. Het zou maar wat druk worden op de marktplaats van het Forum.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Freark »

Uiteraard afhankelijk van de vraag of ik iets in voorraad heb, wil ik best een aantal blikjes ter beschikking stellen. Ik krijg die voorraad waarschijnlijk van mijn levensdagen niet op...
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Robbie-san »

Leuk idee. Indien mogelijk, zou ik graag meedoen!!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door NoneNicer »

Klinkt super! Het is denk ik een uitgelezen kans op ontdekken van andere tabaksoorten en melanges. Misschien zelfs een opzet naar de volgende forum tabak [emoji108]

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door teunis »

Het is een prima initiatief hoor, maar hoe dicht ligt dit tegen het topic "merken en resenties" aan?

Juist in dat topic worden toch de diverse tabakken besproken inclusief de rookervaring?

Hoe vaak moet er nog worden vastgesteld dat smaken verschillen voordat we het gaat geloven?

Zomaar mijn 2 centen.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door gewoon ik »

teunis schreef:Het is een prima initiatief hoor, maar hoe dicht ligt dit tegen het topic "merken en resenties" aan?

Juist in dat topic worden toch de diverse tabakken besproken inclusief de rookervaring?

Hoe vaak moet er nog worden vastgesteld dat smaken verschillen voordat we het gaat geloven?

Zomaar mijn 2 centen.
eerlijk. Ik lees daar soms zaken (en niet alleen hier voor de duidelijkheid) zodat je nog altijd niet weet of die tabak je nu smaakt of niet. En dan is zo een tabacco crawl wel tof. Je gaat een pak dingen proeven die je niet smaken, die je wel smaken die meh zijn, ... Dingen die je puur op basis van de slechte recensies nooit ging gekocht hebben.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Wowbagger »

teunis schreef:Het is een prima initiatief hoor, maar hoe dicht ligt dit tegen het topic "merken en resenties" aan?

Juist in dat topic worden toch de diverse tabakken besproken inclusief de rookervaring?

Hoe vaak moet er nog worden vastgesteld dat smaken verschillen voordat we het gaat geloven?

Zomaar mijn 2 centen.
Je had het laatst in een ander topic over dat oudere mensen tegenwoordig digitale mogelijkheden hebben om bij elkander binnen te lopen. Zo zie ik dit initiatief ook een beetje, iemand kiest een datum, tijd en tabak en vervolgens ga je er met elkaar over keuvelen tijdens het roken. Zeg maar een soort ersatz voor de mini- midi- en maxi-meetings door het jaar heen.

Gebruikersavatar
The_Undertaker
Administrator
Berichten: 8807
Lid geworden op: 22 nov 2012 17:37

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door The_Undertaker »

teunis schreef:Het is een prima initiatief hoor, maar hoe dicht ligt dit tegen het topic "merken en resenties" aan?

Juist in dat topic worden toch de diverse tabakken besproken inclusief de rookervaring?
Op zich heb je een punt natuurlijk, hoewel ik me kan voorstellen dat dit een laagdrempeligere manier is (zeker in combinatie met het sample-idee) om nieuwe tabakken uit te proberen, waarbij de rokers dan ook nog eens direct geprikkeld worden om bewuster met de tabak aan de slag te zijn.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Massis »

Precies, zeker als er echt een digitale meeting van gemaakt wordt (zoals eerder aangehaald: bijvoorbeeld met google Hangouts), krijg je toch een heel andere ervaring dan gewoon het lezen van de merken & recenties.

Je kan hiermee een tabak zelf proeven, kijken wat je er van vindt en meteen toetsen aan de ervaring van anderen. Hun omschrijvingen kunnen je dan weer helpen met het ontdekken van nieuwe smaken...

Zeker als we samenleggen en samples rondsturen (of gewoon om de beurt een tabak kopen en rondsturen aan de rest, volgens een vooraf bepaald schema van deelnemers en tabaksoorten ?) krijg je zoals hierboven aangehaald ook makkelijker nieuwe soorten te pakken.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door gewoon ik »

ik stel voor dat we maandelijks samenkomen in "de omgekeerde wereld" om daar te zitten discusseren erover. Ik denk dat Philip zich hierin wel kan vinden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door teunis »

:oops: :oops: :oops:

Zoals ik al zei: een prima initiatief, heren!
Vooral mee doorgaan, en vergeten dat ik er ook maar iets over heb gepost!

Wat weet een ex-pijproker nou nog van deze zaken; dacht al dat het beter was me er niet mee te bemoeien.
Note to myself: luister nu eens naar dat stemmetje wat waarschuwt.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
Marielle32
Berichten: 1662
Lid geworden op: 05 sep 2014 22:39
Locatie: Geldermalsen

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Marielle32 »

Super leuk idee ! Ik heb veel te weinig ervaring om een nuttige toevoeging te zijn maar ik ben wel erg benieuwd naar de verschillende menigen !
Afbeelding

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door PhilipV »

Ik ben blij dat er interesse is. Ik ben de verschillende opmerkingen eens aan het oplijsten en hoop een soort van grote gemene deler te vinden qua opzet zodat iedereen er zich in kan vinden. Info volgt nog voor Wuustwezel waarschijnlijk.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Akkie
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 jul 2015 17:48
Locatie: Geulle

Re: PRF tobacco crawl

Bericht door Akkie »

Geweldig voornemen, wil ik graag aan deelnemen. Blijf, naar mijn mening, te zeer op "safe" spelen wat betreft mijn tabakkeuze. Dit lijkt mij een super gelegenheid om eenieders spectrum en info uit te breiden. :sherlock:
" Figuring Shit Out "

Plaats reactie