Semois en de bewaring ervan

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Genieter
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:59

Semois en de bewaring ervan

Bericht door Genieter »

Beste pijprokers,

Ik heb een vraag over mijn geliefkoosde tabak Semois. Het is te zeggen, ik heb meer een vraag over de bewaring ervan. Deze vraag is in mijn hoofd komen opdoemen omdat ik zinnens ben heel wat voorraad Semois in te slaan met het oog op jarenlange bewaring omdat mijn tabak binnen een X aantal jaar voor mij mogelijk onbetaalbaar wordt. Ik bedoel maar weet ik veel hoeveel accijnzen de Belgische regering in de toekomst gaat heffen op tabak?

Veel tabakken worden in blik verkocht en zijn vacuüm getrokken en hierdoor zo goed als levenslang houdbaar. Jammer genoeg wordt deze verpakkingsvorm niet toegepast voor Semois. Tabak van de Semois komt namelijk in een dikke papieren wikkel.

Is deze verpakkingsvorm volgens jullie schadelijk voor bewaring op lange termijn?

Ik heb zo een gevoel dat het niet zal uitmaken bij bewaring in een "huiskamerklimaat" omdat Semois normaliter toch droog gerookt wordt maar ik zou toch graag de mening willen hebben van nog andere Semoisrokers omdat ik het anders ook echt zonde zou vinden als de voorraad onrookbaar zou zijn na een lange bewaring.

Alvast bedankt.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door Arclaud »

Volgens mij hangt het er vanaf waar je de tabak denkt te bewaren. De papieren wikkel is poreus en derhalve ook gevoelig aan vocht en externe geuren. Als je de pakjes nabij een geurtje (zoals in kasten waar moeder de vrouw van die geursteentjes legt, kamers waar geurkaarsen of -lampen branden, ...) in bewaring legt, denk ik dat dit na enige tijd in de tabak te proeven zal zijn.

Veel veiliger is het om alles in grote weckpotten te stoppen. Die kan je bij de IKEA in grote formaten (tot 2 liter) voor weinig geld kopen. Die potten bewaar je dan best op een donkere plaats, want naar verluid doet daglicht afbreuk aan de kwaliteit van tabak.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door rivulus »

Nog een opmerking over lsnge termijn opslag in wekpotten: overweeg om de rubber ringen te vervangen door siliconen ringen. Rubber verliest zijn flexibiliteit.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door Afficionado »

Als sigaren roker bewaar ik mijn semois in de humidor bij de sigaren.

Dit kan enkel bij semois omdat die zo goed als geen geuren door geeft aan de sigaren. Bij alle andere pijptabakken is dit niet aan te raden. Goed voor je tabak maar nefast voor je sigaren.

De semois heeft dan constant een LV van 65-70° en blijft net goed op vocht. Kan je zo jaren en jaren laten liggen.

Indien je echt veel wil hamsteren (know the feeling :-)) kan je een klimaatkastje overwegen voor je semois
Een goed bevochtigingssysteem zal om en bij de 150-200 Euro kosten en kan je in vrijwel elke kast inbouwen. Let er dan wel op dat je alle spleten van de kast moet afdichten omdat je anders teveel vocht verlies zal hebben.
Happy smoking

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door janneman »

Ik bewaar de Semois die ik koop (Vincent Manil, grove snede) gewoon in de papieren pakken waarin hij verkocht wordt. Ik heb in de loop van 2 jaar bewaren geen smaakverandering gemerkt, de tabak blijft prima te roken.
Natuurlijk wordt hij kurkdroog, maar het enige nadeel dat ik daarvan merk is dat je wat voorzichtiger moet zijn bij het uit elkaar plukken; de tabak verkruimeld anders een beetje waardoor een deel wat fijner van snede wordt. Ik geef de voorkeur aan de grovere snede omdat de tabak dan wat zachter smaakt.
Omdat de tabak van Manil redelijk naturel is denk ik dat hij in principe heel goed en heel lang houdbaar is zonder speciale voorzorg. Het is zo'n tabak die ik liever droog bewaar (minste kans op schimmel) en eventueel alleen voor het roken wat op vochtigheid zou brengen (hoewel ik de voorkeur geef an droge Semois).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door wiele »

Meeste is gezegd denk ik. Er is ook semois van huis windels die in pouches van 40 gr komen. Die zijn dicht geseald en dus redelijk lang te bewaren in de toestand dat ie in de verpakking ging?
Maar das kwestie van smaak van semois natuurlijk. De Vincent Manil is redelijk droog en dat vind ik precies minder aangenaam en soms ook bijtend van aard. De Windels semois is redelijk zacht en romig.

Enfin. Genoeg info denk ik zo.

Genieter
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 mei 2016 08:59

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door Genieter »

Dank voor de reacties heren. Top.

Zoals Janneman zegt, bewaar ik mijn Semois ook het liefst droog en ik rook hem ook het liefst droog. Ik heb nooit Semois bevochtigt en ik plan dat ook niet te doen.

Semois komt mijns inziens altijd droog uit het pakje. Zeker die van Manil, die van Maison Martin "vieux Bohan", die is licht vochtiger en ruikt hierdoor ook iets anders dan die van Manil.

Mijn voorraadplaats is droog, koel en geurloos. Ik wil hem dus ook in die papieren pakken waarin hij verkocht wordt bewaren. Mijn vrees hierbij is enkel dat de snede kapot zal gaan omdat de tabak niet meer veerkrachtig is.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door Paasei »

wiele schreef: De Windels semois is redelijk zacht en romig.
maar geen 'echte' Semois...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door Rudolus »

Genieter,

In je plaats zou ik mijn hamstertabak mooi stapelen in blikken dozen van koeken of wat anders, je weet wel met van die mooie prentjes op het deksel. Dan is je tabak wat beter beschermd tegen de omgeving voor het lange bewaren.
Als je echt "freaky" bent, zou je nog het deksel kunnen verzegelen met in de rand kaarsvet te smelten of randje silicone spuiten.

Groet
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Semois en de bewaring ervan

Bericht door semois »

Hoi,

Ik heb een klein pakje Semois (chateau...) op een rommelmarkt gekocht daterend uit de jaren 30.
Op het pakje staat dat het 'très vieux' is, dus je kan al rekenen dat deze tabak al een hele tijd geleden op het veld heeft gestaan.
Die smaakt nog steeds prima, ondanks de papieren verpakking en daardoor niet luchtdicht zijn. Ik heb het pakje nu niet bij me, maar er staat een kasteel op. De prijsband vermeld 3,25 fr.

Plaats reactie