Peterson - Sweet Killarney

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door Bommel »

Bommel schreef:Na een pijpje is het moeilijk om direct iets te zeggen van een tabak die men test.
Maar een eerste indruk, deze tabak rookt iets scherp uit een pijp zonder filter waar door de smaak iets achter blijft.
De odeur die de kamer vult is acceptabel en niet overheersend.
De tabak rookt prettig en bij goed onderhoud hoeft men niet bij te vlammen.
Wel een lekker tabaksmaak, de topping van caramel is, wellicht door niet filter roken, niet merkbaar.
Morgen een filter pijp verwennen en dan zien wat de verschillen zijn.
Op dit moment geen min of plus.
Ergo ze springt er nu nog niet uit.
Zij het een dag later heb ik deze tabak weer getest nu uit een filterpijp.
Kan het zijn dat de tabak gecomponeerd is speciaal voor pijpen met een filter?
De scherpte is van de tabak, ze is zelfs een beetje romig.
Het resultaat van de brandbaarheid is het zelfde als zonder filter roken, makkelijk aan te houden, zelfs als men de pijp bijna laat uitgaan kan de rooksessie makkelijk hervat worden door enkele wat stevige trekken aan de pijp.
Ik proef iets van caramel, zij het in de verte, dus geen volle zoetige smaak waar ik wel van hou als ik zoet wil roken.
De smaak van tabak is iets minder waardoor wellicht de topping meer kans krijgt en er meer een harmonie ontstaat.
Uiteraard blijft de roomnote aangenaam en niet overheersend.
Mijn gevoel zegt, dat als het blik wat langer open is en de tabak iets droger de beloofde smaak meer naar voren kan komen door verbranding van de tabak.
Ook zegt mijn gevoel dat dan juist rustig gerookt dient te worden om scherpte en tongbite te voorkomen.
Maar dan kan genoten worden van een aardige tabak.
Ik zeg aardige tabak omdat ik niet direct in de startblokken sta om naar de tabaconist te rennen.
Maar ik spreek alleen uit een kleine ervaring met deze tabak vanuit een sample.
Ik ben dan ook van mening dat forumleden met een vol blik na meerdere gerookte pijpen deze review kunnen bijstellen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door Paasei »

Bommel schreef:Kan het zijn dat de tabak gecomponeerd is speciaal voor pijpen met een filter?
Die gedachte heb ik ook, zeker wat de aromatics betreft.
Mooie review, lijkt me eentje om eens te proberen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Rhialto
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 mar 2013 17:30

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door Rhialto »

Vorige week, op vakantie was mn Winslow 1 op, laatste paar dagen deze gerookt. Zo'n 4 pijpen uit een klein blik. Niet mijn tabak, al is ie prima te doen, maar misschien kan ik er iemand blij mee maken...

Vergoeding voor verzendkosten is voldoende. :)

bobby
Berichten: 94
Lid geworden op: 22 mar 2013 23:35
Locatie: Kemmel

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door bobby »

Heb hier deze morgen een blik van gekocht en al één pijp van gerookt, voor deze tabak laat ik graag alles wat ik op dat moment in handen heb vallen. een heerlijke tabak met een lekker zoet aroma,brand zeer goed,deze tabak heeft ook mijn hart verovert.




Groet Bobby
Hij is leeg die vol is van zichzelf

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:13
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door Sander »

Deze tabak een jaar geleden gekocht. Vond er destijds niets aan, bijna vies. Te chemisch, scherp, bleh! :(

Vandaag toch nog een kans gegeven: Blij dat ik dat deed! Sweet Killarney heeft duidelijk wat rijping nodig. Nu een aangename rookervaring. Goede tabak smaak met in de verte een licht zoetje. :)

Voor de volledigheid zowel met als zonder filter gerookt. Filter is een aanrader, komt de rookervaring ten goede!

Conclusie: Na rijping is dit prima tabak. Hier ren ik niet voor naar de tabakswinkel, maar kan zeker erger. Veel erger.... :-T
"If it works for you, then you're doing it right."

Whitesnake

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door Whitesnake »

Niet slecht maar geeft mij maar de Sunset breeze! Dat is één van mijn favorieten.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:13
Locatie: Wijk aan Zee

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door Sander »

Whitesnake schreef:Niet slecht maar geeft mij maar de Sunset breeze! Dat is één van mijn favorieten.
Nog niet gehad, maar je maakt me nieuwsgierig! :D
"If it works for you, then you're doing it right."

Whitesnake

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door Whitesnake »

Zeker de moeite!

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door magicmarcello »

Voor mij is deze tabak samen met de Sunset Breeze en de Connoisseur's Choice één van de weinige zoete aromatics waar ik altijd wel een paar blikken van in huis heb.
Ik rook ze niet eerder dan na 2 a 3 jaar rijping, het komt in mijn smaakbeleving de verfijning wel ten goede...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door spitfire »

Heb deze tabak ruim een jaar geleden geprobeerd en vondt hem te "chemisch". Zal hem misschien toch maar een tweede kans geven na rijping.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door jarnogab »

magicmarcello schreef: Ik rook ze niet eerder dan na 2 a 3 jaar rijping, het komt in mijn smaakbeleving de verfijning wel ten goede...
Zijn ze nog op voldoende vochtigheid? Mijn ervaring met de Sunset Breeze is dat ie beter smaakt als ie nét dat tikkeltje vochtiger is. Maar uiteraard niet té, want dan krijg je een natte prop onderin de ketel.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Peterson - Sweet Killarney

Bericht door magicmarcello »

jarnogab schreef:
magicmarcello schreef: Ik rook ze niet eerder dan na 2 a 3 jaar rijping, het komt in mijn smaakbeleving de verfijning wel ten goede...
Zijn ze nog op voldoende vochtigheid? Mijn ervaring met de Sunset Breeze is dat ie beter smaakt als ie nét dat tikkeltje vochtiger is. Maar uiteraard niet té, want dan krijg je een natte prop onderin de ketel.
Ik heb er tot nu toe geen enkel probleem mee gehad, gewoon het blik niet eerder openen dan na 2 a 3 jaar...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Plaats reactie