Just For Him - Treebeard

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Just For Him - Treebeard

Bericht door jarnogab »

Afbeelding
Middle-Earth Pipeweed tobacco: pijptabakken genoemd en verwijzend naar de Lord of the Rings boeken en films.

Air cured
Virginia + Burley
Vanille
Ribbon-cut

Lichtjes zoet en notig.

Niet in tin, maar in bulk verkrijgbaar.

te bestellen bij: http://www.justforhim.com/catalog/index ... cts_id=613
Er kan besteld worden per ounce à 3.25 USD (1 ounce = 28.3 gram)


TR: http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... T&TID=2138



[Ik voeg later een update met eigen smaakervaring toe]
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
folkerz
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 sep 2011 18:55
Locatie: Tiel

Re: Just For Him - Treebeard

Bericht door folkerz »

Heb je hem inmiddels al getest? Ik ben op de site aan het rondkijken dus wellicht dat deze ook in het mandje gaat ;)

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Just For Him - Treebeard

Bericht door jarnogab »

Ik heb een paar maanden geleden zowel de ME sampler als van elke blend ook nog 2 oz dacht ik.
Wegens voldoende voorraad andere tabak ben ik pas onlangs begonnen met de eerste sample te roken, Treebeard.
Met de sample kun je meerdere pijpjes vullen.
Zo heel vaak heb ik 'm nog niet gerookt met andere woorden.


De eerste indruk bij het openen

Toen ik het samplezakje opende, kwam er geen overweldigende geur op me af. De tabak bleek dus op het eerste zicht al niet overdadig gearomatiseerd. Het zakje dichter bij mijn neus houdende kwam me wel een bekende geur tegemoet: vanille.
De tabak zelf bleek vrij grof gesneden, in relatief dikke draden.

Het stoppen en aansteken van de tabak
Deze Treebeard blend laat zich makkelijk stoppen, en is mijns inziens door deze grove snede wel geschikt voor een air pocket methode, of varianten hiervan. Gewoon stoppen blijft natuurlijk prima. De tabak liet zich gemakkelijk in gang vuren en bleef gedurende het eerste derde van de pijp vlotjes branden. Nadien moest ik toch wat bijvuren, zonder dit echter té vaak te moeten doen.
Dus qua brandbaarheid best ok schat ik.

Smaak
Al vanaf het begin laat de tabak zich een zoete smaak welgevallen, doch zachtjesaan. De zoetigheid treedt niet al te nadrukkelijk op de voorgrond, net zoals het vanille-aroma zich ook al kalmpjes maar wel voldoende waarneembaar liet aandienen tijdens de voorafgaandelijke geurwaarneming. De typische smaak van andere gekende vanille-tabakken (zoals bijvoorbeeld Stanwell Vanilla of MacBaren Vanilla) herken je in de Treebeard ook - maar dan in mindere mate.
Eigenlijk is deze tabak een vrij milde vanille-tabak. Sommigen zullen 'm saai vinden, en het is voorwaar geen topper waar je gedurende een zware dagtaak alvast reikhalzend naar uitkijkt. De tabak is aanvankelijk eerder vlak.
In die zin is de aanbeveling van de website (ook te lezen op tobaccoreviews) "rich vanilla [...] full blend best enjoyed after a long day in the great forests" toch wel een te nadrukkelijk verkoopspraatje en maakt de tabak deze stelling niet waar.
Na verloop van tijd vind ik ergens een kleine achtergrond smaak terug die ik niet direct kon plaatsen. Het deed mij nog het meest denken aan een klein vleugje venkel. Gezien de titel van de tabak en de associatie met bomen/bos is het geheel misschien wat op smaak gebracht met een anijsachtig kruid, bijvoorbeeld karwij. Misschien is het wel venkel zelf? Enfin, volgens reviews op TR en de site spreken ze eerder van een nootsmaak dan van anijs. De noten haal ik er evenwel niet echt uit, maar ik heb nog maar weinig smaakreferenties op het vlak van noten.

Is dit nu een goede tabak qua smaak? Tja. Waarschijnlijk hangt dit af van ieders voorkeur, maar ik vind het wél eens een leuke en al bij al toch best aangename tabak om zo eens af te wisselen. Vooral omdat het een milde tabak is.
Ik wil 'm best nog eens aanschaffen, maar dan als aanvulling op een andere bestelling - ik zou er niet bepaald een bestelling in de USA plaatsen (met serieuze verzendingskosten) voor enkel deze tabak.

Roomnote
Een gezellige en aangename roomnote, niet te overheersend, niet te nadrukkelijk.
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie