Mc Clelland - Grand Orientals: Classic Samsun

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Mc Clelland - Grand Orientals: Classic Samsun

Bericht door Arno »

Afbeelding

Verpakking
50 grams blik

Samenstelling
Samsun, orientals, virginia's

Geur vanuit het blik
Het eerste wat opvalt is de bekende McClelland "ketchup" geur wat komt door de gefermenteerde virginia's. Voor de rest kan ik weinig met de geur, ik weet niet precies waar het naar ruikt. Beetje aarde, noot achtig maar ook weer niet.

Roomnote
Mijn vriendin klaagt niet maar zegt ook geen halleluhja.

Smaak
De smaak van deze tabak is uniek voor mij. Ik ken niets wat er ook maar op lijkt. Het is een beetje, cremig, nootachtig, vettig en vol. Een tabak waarbij ik bijna bij elke puf denk van, hmm, ja, lekker, apart. Een tabak waar ik steeds dingen in blijf ontdekken.

Brandbaarheid
Prima, de tabak is redelijk fijn gesneden en pakt en brandt goed zonder al te veel bij te vlammen. Een tabak die het in veel soorten pijpen goed doet.

Varia
Voor degenen die graag een nicotinestoot willen hebben, ga iets anders roken als deze tabak en laat het over aan nicotinewatjes als mijzelf :wink:
Hier nog de omschrijving van McClelland: In the hinterlands just south of the Black Sea in Eastern Turkey, these prized Oriental tobaccos draw their sweet, nutty flavor from the rocky soil as they have done for 350 years. Enjoy the distinctive, mellow, pleasant character of the famed Samsun in this fine blend.

Prijs
Gekocht bij 4 noggins. Een blikje van 50 gram voor $10,09.

Conclusie
Apart maar lekker!! Een tabak die ik regelmatiger als andere tabakken rook en waar veel in te ontdekken valt.

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Het is al vaker geschreven en gezegd. Het mooie van dit forum is de saamhorigheid van de leden over de zo ons geliefde pijptabak. De adviezen, recensies en behulpzaamheid waarop men elkaar helpt om het genieten van het pijproken op een hoger nivo te brengen.

Ik rook al 40 jaar pijp en ben nu bijna 1 jaar lid. In dit jaar ben ik meer over pijproken en tabakken te weten gekomen dan de 39 jaar daarvoor. Met merken als Samuel Gawith en amerikaanse tabakken waar ik eerder nog nooit van gehoord had.
Dit ook weer dankzij de link ' tabacco revieuws' die ik op dit forum vond en het assortiment bij de retailer 4 Noggins.

Maar nu even terzake. In Leerdam heb ik Arno ontmoet en wij hebben inmiddels een samenwerkingsverband of verbond gesloten om met elkaar tabakken uit te wisselen.

Ik kreeg van hem deze Classic Samsun als sample. Voor dit soort werk heb ik een speciale Big Ben pijp gereserveerd waar ik in ieder geval geen Latakia in rook. Het is een klein pijpje met een redelijke kleine bowl.
Om een tabak goed te kunnen beoordelen moet je deze minimaal een keer of 3 roken want de pijp moet aan de tabak wennen en andersom.

Bij het openen van de verpakking komt een heerlijke aroma van orientaalse tabak je tegemoet. Dit zet zich voort bij het roken wat bij mij als een vleugje maggie openbaarde.
Voor degene die wel eens op een Oosterse markt hebben gelopen (Soekh) kunnen zich misschien de lucht van kruiden en specerijen herinneren die daar hangt. Dit vind je ook in het roken van deze tabak terug.
Mijn pijp heeft een dunne wand en door het roken kan die erg warm worden dus het is zaak om zo rustig mogelijk te roken.
Het aroma is vol en het is echt genieten. Niet een tabak om de hele dag door te roken maar dat doe ik ook niet. Uit verschillende pijpen rook ik toch wel 4 soorten tabak per dag.

Helaas is de sample nu op maar in Amerika te bestellen tegen prijzen die beduidend lager liggen dan in Europa, zelfs inclusief portokosten.

Mijn dank Arno. We zullen nog regelmatig uitwisselen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Fijn dat de tabak je bevalt! Nu je zegt dat het je aan een Soekh doet denken denk ik dat je een andere tabak ook moet proberen: Caïro van G.L. Pease. Ik ben 2x geweest in Caïro en elke maal als ik die rook wordt ik weer terug getransporteerd als het ware :) Ik neem wel een sample mee binnenkort :wink:

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Graag

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Mc Clelland - Grand Orientals: Classic Samsun

Bericht door pipealicious »

Ik heb de kans gegrepen om hiervan een blikje te bemachtigen en ik moet zeggen dat het een goeie tabak is.
De ketchup geur vertaalt zich absoluut niet in de smaak. De snede is bij mij vrij breed, kort en los.
De kleuren zijn zeer mooi van goudgeel, over bruinrood, naar donkerbruin.
De tabak smaakt zeer mild en de rook is zeer dun, doch erg smaakvol. Ik krijg hierbij bijna de reflex om te gaan inhaleren, zo zacht romig is de rook. Qua smaak is subtiel de algehele noemer. Er springt niets uit, het is allemaal mild maar interessant, iets kruidigs, maar geen scherpe kruiden, met wat zoet en cedersmaak.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de andere orientals uit deze classic serie smaken.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mc Clelland - Grand Orientals: Classic Samsun

Bericht door Arno »

[quote="pipealicious"Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de andere orientals uit deze classic serie smaken.[/quote]

Lekker! Maar eigenlijk zijn ze op hun best in een mixture :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Mc Clelland - Grand Orientals: Classic Samsun

Bericht door Ignoro Iste »

pipealicious schreef:Ik heb de kans gegrepen om hiervan een blikje te bemachtigen en ik moet zeggen dat het een goeie tabak is.
De ketchup geur vertaalt zich absoluut niet in de smaak. De snede is bij mij vrij breed, kort en los.
De kleuren zijn zeer mooi van goudgeel, over bruinrood, naar donkerbruin.
De tabak smaakt zeer mild en de rook is zeer dun, doch erg smaakvol. Ik krijg hierbij bijna de reflex om te gaan inhaleren, zo zacht romig is de rook. Qua smaak is subtiel de algehele noemer. Er springt niets uit, het is allemaal mild maar interessant, iets kruidigs, maar geen scherpe kruiden, met wat zoet en cedersmaak.
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de andere orientals uit deze classic serie smaken.
Goede omschrijving, helemaal mee eens, dit is een uitstekende tabak, ben helaas bijna door mijn blikje heen :(

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Mc Clelland - Grand Orientals: Classic Samsun

Bericht door pipealicious »

Ik had deze week een subliem moment met deze tabak. Gerookt in en middelgrote canadian, vrij losjes gestopt.
Het blik is nu ook a een paar maand open en het luchten heeft de tabak goed gedaan. Na aasteken heb ik een half uur genoten van heerlijke romige smaken van vooral espresso en noten. Ik heb er niet bewust bij nagedacht, ik was ondertussen buiten aan het werk, maar het roken was zorgelos en de smaken heerlijk.

Plaats reactie