Alsbo - Whisky

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Alsbo - Whisky

Bericht door Eliminator »

Brand: Alsbo

Tin Description: Toasted Burley, orange Virginia and Black Cavendish have been added Scotch Whisky.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Burley
Black Cavendish
Virginia
Flavoring: Whisky
Cut: Broken Flake
Packaging: 50g Pouch
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... W&TID=2979


Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
remi
Berichten: 404
Lid geworden op: 20 okt 2009 01:57
Locatie: Wijchen

Bericht door remi »

Redelijke tabak erg zoet en smaak bijna niet uit de pijp te krijgen, wil je een whisky tabak ga voor Sweet Dublin.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Frederic
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 nov 2011 12:32
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Alsbo - Whisky

Bericht door Frederic »

Ik heb toch last om deze tabak aan het branden te houden. Na 2 trekken gaat hij terug uit. Misschien moet ik hem enkele minuten te drgen leggen voor ik hem stop (nu bewaar ik hem in een plastic gesloten zak in m'n tabakspot).
I gave an eye to see

Gebruikersavatar
Maarten_V
Berichten: 154
Lid geworden op: 15 jan 2013 13:08
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Alsbo - Whisky

Bericht door Maarten_V »

Vandaag gekocht bij Hajenius. Hier mijn eerste proefnotities:

Geur: rozijnen, gedroogde abrikoos, appel.
Smaak: erg licht, vreemd zoet, neigt naar weeïg, maar niet té.

Rookt lekker licht. Geen tongue bite. Rookt mooi helemaal op. Goede ochtendtabak denk ik.
Room note: aangenaam.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten - Benjamin Franklin
.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

alsbo whiskey?

Bericht door wiele »

iemand een ervaring delen met de alsbo whiskey?

ik drink erg graag wiskey (of hoe schrijf je dat nu?).
ik dacht dat zulke tabak dan ook wel lekker moest zijn. maar ik weet niet goed.

is die tabak ook sterk gesausd? ik wil eens een drogere tabak proberen. ik heb de peterson special reserve 2014, erg fruitig. dat is mijn enigste tabak nu. maar wil eens verder proberen.

amai, toch snel hoe je de smaak te pakken krijgt en "in" het pijproken verzeild geraakt. :o

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: alsbo whiskey?

Bericht door Arno »

Whisky en pijptabak kan een goede combi zijn (https://dutchpipesmoker.wordpress.com/2 ... ul-part-1/). Ik vind persoonlijk dat whisky in pijptabak geen goede combi is. 1 uitzondering: Bothy Flake van Samuel Gawith. Alleen is die helaas niet verkrijgbaar in NL..
Afbeelding

Winslow Collector

Re: alsbo whiskey?

Bericht door Winslow Collector »

Whisky mag en whiskey ook. Het ligt er maar net aan waar de drank gemaakt is.
Ierse en Amerikaanse whiskey wordt mét de "e" geschreven, de rest van de wereld schrijft het als whisky, dus zónder de "e".

Mijn twee belangrijkste passies (whisky drinken en pijp roken) combineer ik heel graag, maar de "verpakking" houdt ik het liefst gescheiden: het één in een glas, het andere in de pijp.

Net als Arno ben ik niet zo gecharmeerd van whisk(e)y aroma's in pijptabak. Ik vind de tabak dan vaak te scherp. Dit is natuurlijk een zeer individueel oordeel, dus jij kunt daar een geheel andere blik op hebben. Als ik je een whisky-tabak zou moeten aanraden, zoek ik het in de wat zachtere hoek en kom ik uit bij Planta's tabakken "Holger Danske Black & Bourbon" en de "Holger Danske Sherry and Whiskey". Beide niet in Nederland te koop, in België weet ik niet. Zeker wel in Duitsland verkrijgbaar.

Bovendien zul je tegenwoordig nauwelijks of geen tabak meer vinden waar daadwerkelijk whisk(e)y aan is toegevoegd. In 99% van de whisk(e)y tabakken is een chemisch aroma toegevoegd dat niets met whisk(e)y te maken heeft, maar dat in combinatie met de melange van tabakken uiteindelijk voor een whisk(e)y aroma zorgt. Eén van de laatste experimenten met contact met echte whisky was dat Chieftain's (tabakmelangeur én whiskybottelaar) haar tabakken liet rijpen in vaten waar net de whisky was uitgehaald. Omdat niet elke vat het beloofde resultaat gaf en het proces van aroma's toevoegen op deze manier veel te inconsistent was, is men enkele jaren geleden al gestopt met het "sausen" van tabak op deze manier.

Bovendien verbiedt de wet in Duitsland (en hier komt heel veel gearomatiseerde tabak vandaan) het gebruik van als drank consumeerbare alcoholen in het tabaksproces.

Mocht je meer willen weten over whisky drinken en whiskytabakken roken, PB me even jouw e-mailadres. Ik kan je dan een artikel toesturen waarin Nekker (één van onze PRF-beheerders) en ik zijn geïnterviewd voor het blad Whisky Passion.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Alsbo - Whisky

Bericht door Eliminator »

Samengevoegd
Afbeelding

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Alsbo - Whisky

Bericht door wiele »

Ben nu voorlopig voor de Mac baren vanilla cream gegaan. En ik moet zeggen: die valt niet tegen. Erg lekker. Iets droger dan de peterson special reserve 2014. Loos cut. Dus denk vandaar?

God, ik moet nog veel leren op vlak van pijp en tabak. Maar een ding is zeker: veel leuker als sigaretten rollen.
Alleen openbaar op terras. Das nog wat anders.

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1163
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Alsbo - Whisky

Bericht door cipke »

Persoonlijk rook ik de mac baren whisky dan wel weer graag, maar traag roken blijft de boodschap.
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Alsbo - Whisky

Bericht door Freark »

Ik heb hier nog een ongeopende pouch Black & Bourbon liggen, waarvan ik er vorig jaar twee gekregen heb. Uit de eerste heb ik met stijgende weerzin een aantal pijpjes gerookt, maar daarna heb ik hem laten uitdrogen en uiteindelijk weg gedaan. Die andere pouch zal ik niet roken, dus wie hem hebben wil stuurt maar een PB. Kost niks.

edit: idem voor een pouch Mango & Vanilla, ook van Holger Dansk.

edit: vergeven.
Laatst gewijzigd door Freark op 18 jul 2015 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Alsbo - Whisky

Bericht door Eliminator »

wiele schreef: God, ik moet nog veel leren op vlak van pijp en tabak. Maar een ding is zeker: veel leuker als sigaretten rollen.
Alleen openbaar op terras. Das nog wat anders.
Dat is juist het mooiste van deze hobby, veel mensen weten dat niet, maar er is zo veel te ontdekken in pijptabakwereld !
Vwb whiskey aroma in tabak, heb het bovenstaand eerder beaamt, Sweet Dublin - Irish Whiskey is wat mij betreft (puur persoonlijk) één van de betere.
Moet daar wel eerlijk hij zeggen dat ik, nu al lange tijd een flake roker (met opzet niet aan elkaar), de loose-cut een beetje achter me gelaten heb en hem dus al een tijd niet meer gerookt heb.

En vwb pijproken in het openbaar,........... kijk niet raar op van een opmerking als "hey, lekker aan het pijpen !", pubers (ook van 30 en 40+) blijven er, maar in het algemeen, slechts positief, gewoon lekker genieten in het zonnetje op het terras man,.... de binnenruimte hebben ze ons al ontnomen.

En die anderhalve hersenloze,.................................... f#CK H!M
Afbeelding

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Alsbo - Whisky

Bericht door gezel »

Vorige week een pouch van gekocht bij Huis Zenden in Maasmechelen.
Prima tabak.
Geen bite.
Brand prima.
Whiskey? Weet niet of het whiskey is wat ik proef.
Smaakt prima, mild, licht zoet.
Roomnote is volgens mijn wederhelft prettig.
Prijis, hoewel duur genoeg, vind ik in vergelijking met andere kwaliteitstabakken ook prettig. (7,40)

Plaats reactie