Arno Vangore - Inner Circle

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Arno Vangore - Inner Circle

Bericht door Upper Ten »

Een goede week geleden heeft Arno een topic geopend over een mini-meeting tussen ons beiden.
Deze meeting stond in het teken van uitwisselen van Samples.

Arno had mij een PB gestuurd dat hij probeerde om een mixture te maken op basis van Balkan Sobranie. Hiervoor had hij bij tobaccorevieuws de ingredienten bij elkaar gezocht en deze apart besteld.
Deze tabakken zijn door hem gemixt en hiervan kreeg ik 2 varianten bij zijn bezoek

Dit waren Arno' s mixture A en Arno' s mixture U.

Deze week begon ik met de mixture A en mijn eerste reactie was. Woh, hiervan moet ik direct een recensie op het forum zetten. Maar ik besloot om toch eerst maar meerdere pijpen te roken om een afgewogen oordeel te geven. Maar mijn mening wordt alleen maar versterkt.
Wat een heerlijke mixture. Balkan Sobranie is iets voller van aroma en dit komt dat het iets zuriger is. Waarschijnlijk wat meer Perique.
Maar het komt heel dicht in de buurt.

Deze mixture is niet zo' n Latakia bom als Pirate Kake, Penzance of Commonwealth van S.G.
Het rookt heerlijk zacht en van tongue bite is geen enkele sprake.
De Latakia is misschien iets minder aanwezig dan in B.S.

Janneman heeft al eens geschreven dat hij diverse pogingen gedaan heeft om tabakken te mixen maar dat dit nooit tot het gewenste resultaat heeft geleid.
Wel, dit is Arno helemaal gelukt. Ik heb Peter Stokkebye Balkan Supreme en Gawith & Hoggart Balkan mixture gerookt die beiden aan Balkan Sobranie worden gelinkt, maar deze mixture overtreft beiden.

Mensen, Arno is niet alleen een goede recensist maar ook nog eens een geweldige blender. We moeten zuinig op hem zijn.
En dan heb ik nog niet zijn Mixture U gerookt.
Hier kom ik dus nog op terug.

Arno, kan ik intekenen op 500 gram Arno' s mixture A? (grapje)

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

geef arno een baan als tabaksblender bij mac baren ofzo dan :D
Groet,
Tom

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Hoe zit 't prijstechnisch om het op deze manier zelf te doen?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Haha! Ik had Robvoorburg ook een sample gestuurd (alleenmaar de A) die hem heerlijk vond. Zo gezegd van, zet het maar niet op het forum, het is een mixture voor mezelf, ik wil gewoon weten wat je ervan vond. Dit omdat ook Rob de Balkan Sobranie kent. En nu staat het alsnog erop hahaha :P Maar toch dank voor de mooie recensie Upper Ten!!!

Nog eventjes, ik heb later bij de A nog iets meer latakia toegevoegd. Ik had ook al gemerkt dat die iets minder aanwezig was :wink:
Die tip van perique is goed! Ik zat van de week de Balkan Sobranie te roken en ik merkte dat die voller was in het midden van de bowl. Nu weet ik misschien wat mijn mixture nog mist. Ik ga dat nog zeker eens uitproberen. Het moeilijke echter is van perique (in zoverre ik het weet) dat je nooit weet hoe het bij een tabak gaat smaken, tikje onvoorspelbaar.. Nogmaals, uitproberen.
De U zal iets meer latakia bevatten en wat minder oriëntaalse tabakken. Persoonlijk vind ik de A net ietsje beter.

Het rottige is, ik kan relatief weinig maken in 1 maal. Alle ingrediënten komen uit Amerika dus groot inslaan gaat niet :?

@metaltommy: geen macbaren aub hahaha
@ dr fretboard: prijstechnisch best duur.. Wat ik hierboven al zei, alles moet komen uit Amerika.. Maar ja, ik heb liever wat minder, dure hele lekkere tabak als veel, goedkope mindere tabak..

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Leuk gedaan Arno...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Waarom geen Mac Baren, je kan hen nog een hoop (af)leren.

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Klinkt interessant Arno.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Zullen we voor beide mixtures een eigen topic maken, duidelijk denk ik als de reviews gescheiden blijven, hernoem ik deze even en maak ik alvast een nieuwe voor de andere mixture, in afwachting van de reviews.

Ennuh,.... Arno, jij als grafisch forumman, zijn er ook verpakking voor deze mixture;s,... er hoort wel een plaatje in de eerste post hé :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Tof gedaan, en blijkbaar best te pruimen tabak. Een succes dus. (T)
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Eliminator schreef:Zullen we voor beide mixtures een eigen topic maken, duidelijk denk ik als de reviews gescheiden blijven, hernoem ik deze even en maak ik alvast een nieuwe voor de andere mixture, in afwachting van de reviews.

Ennuh,.... Arno, jij als grafisch forumman, zijn er ook verpakking voor deze mixture;s,... er hoort wel een plaatje in de eerste post hé :wink:
*Pffff* De mixtures zijn eigenlijk nog niet eens af.. Zowiezo gaat mixture U afvallen aangezien ik na regelmatig roken A beter vind dus misschien dat die topic weg kan. Ik wil nog ooit een fatsoenlijke naam verzinnen voor Mixture A en dan komt ook wel een verpakking :wink:
Aangezien ik niet geheimzinnig of wat dan ook wil doen over de recepten zal ik ze hier noemen. Misschien dat iemand anders een betere versie maakt of weet van, nee, juist DAT moet je erbij doen :)

Mixture A:
- 50 gram Balkan Sasieni (volgens dat merk hebben ze het originele recept van de Balkan Sobranie. De tabak smaakt echt prima, maar is wat zwakjes, het mist nog aardig wat. Echter, het is een prima basis.)
- Ongeveer 13 gram Gawith Hoggarth latakia. Ik was begonnen met 10 gram maar dat bleek toch net iets te weinig.
- 10 gram McClelland Yenidje Supreme. Volgende maal doe ik hier ietsje meer van bij.
- Een snufje (meer had ik niet meer) verkruimelde Samuel Gawith Full Virginia Flake.

Mixture B:
- 50 gram Peter Stokkebye Balkan Supreme (ten opzichte van de Balkan Sasieni bevat deze tabak iets meer latakia en iets minder oriëntaalse tabakken.
- 10 gram Gawith Hoggarth latakia
- 10 gram McClelland Yenidje Supreme
- Snufje verkruimelde Samuel Gawith Full Virginia Flake

Het enige verschil tussen de 2 tabakken is dus de basis.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Eigenlijk een vraagje: hoe weet je welke tabakken bij mekaar passen? Ik heb het niet over de verhoudingen onderling, maar onder de soorten tabakken (latakia, perique, baai, ...). Bestaat er ergens een richtlijn voor of is het ervaring gecombineerd met trial & error?
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Arno schreef:Zowiezo gaat mixture U afvallen aangezien ik na regelmatig roken A beter vind dus misschien dat die topic weg kan
Dan was ik iets te voorbarig, sorry, wellicht kan een administrator die andere even weghalen (kan ik zelf niet).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

@ Eliminator: Maakt niet uit :wink: Dank!
@ Jarnogab: Lezen, lezen lezen.. Op internet is gelukkig erg veel te vinden van bekende tabaksmengers zoals GL Pease :) En verder kijken waaruit je favoriete tabakken bestaan. En ook veel uitproberen. Veel combi's kunnen en sommigen zoals Sillem's Black (gearomatiseerde zwarte cavendish met latakia) zijn op het randje..

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

laat je de tabakken die je samenvoegt ook een tijd samen in een pot zitten zodat het met elkaar verweven word, als je begrijpt wat ik bedoel. zo ja hoelang laat je het ongemoeid ?
Groet,
Tom

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Dat vind ik geen rare vraag Tom.
Vroeger heb ik (welke pijproker niet) ook wel eens een poging gewaagd om een eigen mixture samen te stellen.
Tijdens het roken merkte ik dat ineens de ene tabak qua smaak stopte en de andere als het ware het een tijdje overnam, dat ervoer ik bij Arno's mixture eveneens.
De tabak zal zeer goed gemengd moeten worden en wellicht ook zoals jij aangeeft enige tijd op elkaar moeten inwerken, al dan niet onder druk of juist niet.
Wanneer je ermee aan de slag gaat loopt je vanzelf tegen de vragen op.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Eliminator schreef:
Arno schreef:Zowiezo gaat mixture U afvallen aangezien ik na regelmatig roken A beter vind dus misschien dat die topic weg kan
Dan was ik iets te voorbarig, sorry, wellicht kan een administrator die andere even weghalen (kan ik zelf niet).

Als je me even verteld waar deze staat, haal ik hem met plezier weg. Maar ik zie nergens een review staan van deze mixture tussen de tabakken.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nekker schreef:
Eliminator schreef:
Arno schreef:Zowiezo gaat mixture U afvallen aangezien ik na regelmatig roken A beter vind dus misschien dat die topic weg kan
Dan was ik iets te voorbarig, sorry, wellicht kan een administrator die andere even weghalen (kan ik zelf niet).

Als je me even verteld waar deze staat, haal ik hem met plezier weg. Maar ik zie nergens een review staan van deze mixture tussen de tabakken.
Volgens mij is hij al weggehaald :wink:
@ Tom: De mixture heeft 1 week gerust na het mengen, maar dat is het minimum. Hoe langer hoe beter..
@ Rob: Ik dacht dat ik het mengen al behoorlijk lang had gedaan. Ik zal nu nog langer mengen om ervoor te zorgen dat alles echt goed door elkaar zit :)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

:D Leuk he? En het werkt wel ja.
In de tijd dat ik het probeerde kon je van een merk allemaal losse basistabakken kopen, en dat was wel lastig vond ik. Maar het was voornamelijk mijn conclusie dat ik net zo goed gewoon een tabak kon uitzoeken die me kant en klaar smaakte, er was en is genoeg te koop. Dat doet niets af aan het plezier van zelf een persoonlijke blend mengen, en ik vind het ook erg leuk dat je dit met ons deelt. Spannend voor iedereen die eens wat wil experimenteren...

Het zelf mengen van kant en klaar tabak werd en wordt nog steeds vaak gedaan, pas kwam ik ook weer iemand tegen die twee gewone tabakken in ferme hoeveelheden 1 op 1 mengde (beiden MacBaren, en ik ben alweer vergeten welke).

Tip voor het mengen: in een veel te grote bak lang alles doorroeren, en dan de tabak behoorlijk hard samenpersen in een pot (ik had een metalen deksel dat ik net in een wekpot kreeg, en wara ik dan ene loden gewicht op zette). Zo minstens een paar weken (liever een paar maanden) laten staan. Wat ik toen ook nog deed was de tabak voor het samenpersen en opslaan net een heel klein beetje te vochtig maken. In de weckpotten die ik gebruikte was hij dan na een maand of 3 precies op de goede vochtigheid

http://www.glpease.com/FAQ.html is wel een aardig beginpunt om meer over tabak te lezen (de link is hier wel eens vaker genoemd)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dank Janneman voor de tips!! :D En inderdaad, het is gewoon ERG leuk om te doen :)

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Dank, ik zal me even aan die website zetten en kijken of ik er wat mee kan.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Arno' s - Mixture A

Bericht door dr. Watson »

Ik heb de eer gehad om hem te moeten proeven en dit is een echte topper!! Tot nu toe is het mijn favoriete tabak!
Wat mij opviel was de aangename geur die door de enveloppe al heen kwam. Wanneer ik later weer terug kwam in mijn rookhol merkte ik ook een zeer aangename omgevingsgeur op. Op een of andere manier deed de geur mij aan vroeger denken. Misschien wel in een vorig leven? Ik kan mij namelijk niemand herinneren die deze Sobranie tabak vroeger rookte. Zoet, kruidig en mild.....
De tabak kan niet vergeleken worden met een Engelse latakia. Daar is hij veel te veelzijdig voor.
Waarschijnlijk is het de yenidje tabak die het onderscheid maakt. Een tikkeltje perique proef ik soms als een soort afdronk. Hij blinkt uit in veelzijdigheid qua smaakbeleving en laat zich nergens mee vergelijken....
Jammer alleen dat Arno hem niet te koop aanbied want ik kan hem iedereen aanbevelen. Het zou mijn dagelijkse tabak kunnen worden.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Forza1961
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 mar 2011 13:07
Locatie: Vroomshoop

Re: Arno' s - Mixture A

Bericht door Forza1961 »

Komt er nu een alternatieve self-mixture voor de zoetrokers? :) Een suikerbom?
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Arno' s - Mixture A

Bericht door Arno »

dr. Watson schreef:Een tikkeltje perique proef ik soms als een soort afdronk. Hij blinkt uit in veelzijdigheid qua smaakbeleving en laat zich nergens mee vergelijken....
Jammer alleen dat Arno hem niet te koop aanbied want ik kan hem iedereen aanbevelen. Het zou mijn dagelijkse tabak kunnen worden.
Hmmm.. Er zit geen perique in.. Er zit nu wel een snufje deer-tongue in die een beetje hetzelfde effect heeft maar dan iets meer een vanille-smaaktintje heeft. In mijn vorige Arno's Mixture A zat dit niet.
Tsja, ik zou het graag te koop aanbieden voor de liefhebbers maar ik vrees dat het een erg dure tabak zal worden :? Alle ingrediënten komen uit Amerika.. Ik zou voor de gein eens moeten uitrekenen wat 50 gram kost en hopen dat ik hier niet al te erg van schrik :roll:
Maar fijn dat de tabak beviel dr. Watson!! :D Ik ben ook erg benieuwd naar jouw eigen virginia-sigaarblad mixture :)

Qua aromatische tabak. Ik zou zoiets graag proberen maar ik heb alleen geeeeen idee hoe.. Ik heb wel ideetjes voor aromatische tabakken maar hoe krijg je als volkomen amateur zijnde nou een bepaald aroma aan een tabak??
Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Arno' s - Mixture A

Bericht door dr. Watson »

Zelf cavendish maken lijkt mij een niet te doen. Qua prijzen schrik ik niet zo gauw. Voorheen rookte ik wel eens longfillers, daar zit ook een prijskaartje aan van plm. 10 euro per stuk. Je rookplezier duurt dan maximaal 2 uur. Dezelfde prijs als gemiddeld 1 blikje tabak zeg maar. Als 50 gram Arno's mixture b.v. 25-30 euro kost....dan zou ik daar helemaal niet van schrikken omdat dat in verhouding is met de geboden kwaliteit.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Arno' s - Mixture A

Bericht door Arno »

Afbeelding

Vanaf nu heb ik Arno's Mixture A genoemd: Arno Vangoor (de "V" kwam opmaaktechnisch lekker uit hahaha) - Inner Circle. Dit naar een suggestie van dr. Watson. Dus moderator, graag de titel veranderen in "Arno Vangoor - Inner Circle", dank :)

Voor mensen hier die de tabak willen bestellen, ik heb alles eens om- en nagerekend. Qua tabak vallen de kosten best mee. Maarrrrrr..... Dan komen nog de verzendkosten vanuit Amerika er nog bij en die liegen er niet om. Natuurlijk hoef ik niet elke maal alles te bestellen maar toch.. De prijs van 50 gram Inner Circle stel ik dus vast op €20. Hierbij komen dan nog de verzendkosten, Nederland €1,40 en België €2,40. Ik zal de tabak doen in grip-lock zakjes met op de voor- en achterkant een etiket (zie hierboven). Ook kan het even duren eer ik de tabak zover heb. Eerst bestellen in Amerika, dan de boel afwegen en mixen en dan moet het nog een maand staan. Geduld dus :wink: Bestellingen graag via een PBtje. Enne, ik verdien hier dus geen klap aan voor alle duidelijkheid, ik kom alleen maar (net) uit de kosten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Arno Vangoor - Inner Circle

Bericht door Eliminator »

Heeeel cool etiket =D>

Topicnaam is aangepast !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Arno Vangoor - Inner Circle

Bericht door Joey Peters »

Ik heb wel interesse! Keep us informed, I am sure you will.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Arno Vangoor - Inner Circle

Bericht door Bommel »

Dat etiket ziet er heel goed Profi uit.
Ik ga er vanuit dat de smaak van de tabak niet de achternaam van de blender onderschrijft. :lol:
Het wachten is op de eerste officiële zending.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Arno Vangoor - Inner Circle

Bericht door Arno »

Waarom denk je dat ik mijn achternaam er ook anders neerzet Heer Bommel? :wink: Hmm.. Ik had eigenlijk Vangore moeten doen :lol:
Enne, wil je ook wat bestellen of...? :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Arno Vangoor - Inner Circle

Bericht door Bommel »

Arno schreef:Waarom denk je dat ik mijn achternaam er ook anders neerzet Heer Bommel? :wink: Hmm.. Ik had eigenlijk Vangore moeten doen :lol:
Enne, wil je ook wat bestellen of...? :)
Ik ernstig lekker gemaakt door het lezen wat hier boven staat, maar is het veel gevraagd als ik een sample biets?
Afbeelding

Plaats reactie