G.L. Pease - Westminster

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

G.L. Pease - Westminster

Bericht door Arno »

Afbeelding

Sommige tabakken komen en gaan. Andere tabakken zijn er al decennia lang maar zijn in de loop der tijd van smaak veranderd door bedrijfsovernames, andere tabaksmengers etc. Zo'n tabak is Dunhill London Mixture, de favoriete tabak van meestertabaksmenger Greg Pease. London Mixture is in 1928 op de markt gekomen, “A delightfully harmonious blend of matured Virginia and Oriental tobaccos, soft and mellow, cool and fragrant" stond er in de originele catalogus. Rijk, verfijnd en complex van smaak. "Comfort food" voor de pijp.
Rond 1981 toen de door Murray geproduceerde Dunhill blikken de winkelschappen begonnen te vullen merkte mr. Pease dat er iets veranderd was in de smaak van London Mixture.. Het was nog steeds een prima tabak maar wat minder vol, slechter uitgebalanceerd etc. Toen Orlik het stokje overnam van Murray's rond 2006 was de maat vol en begon mr. Pease samples van de oude en nieuwere London Mixture te nemen en ze te ontleden met het doel de oude Dunhill tabak na te maken, of ja, om de essentie ervan te kunnen vangen. Na veel uitproberen, proeven en testen was op 2 januari 2007 een nieuwe G.L. Pease tabak klaar: Westminster.
Om deze tabak goed te kunnen bespreken heb ik op ebay een blik Murray-era (2002) Dunhill London Mixture op de kop kunnen tikken als vergelijkingsmateriaal.

Verpakking
Westminster wordt verkocht in blikken van 2 oz. en 8 oz. met daarop een stijlvolle illustratie van Westminster Abbey. Ikzelf had een samplezakje gehad van Upper Ten.

Geur vanuit de verpakking
Hemels. Of voor sommige anderen hier hels :P De tabak heeft een unieke geur, natuurlijk ruik je de latakia maar het is toch anders als met andere latakia-houdende tabakken. Ruik eerst maar eens aan een blik Old Dublin en dan aan een blik Westminster. Wedden dat laatsgenoemde beter ruikt? Waar de geur me ook erg aan deed denken was die van de Balkan Sobranie pouch. Een heerlijke ouderwetse lucht. Mijn London Mixture tin ruikt trouwens een stuk minder goed. Wat meer aarde-achtig.. Hmz.. Het is het gewoon net niet.

Samenstelling
Virginia's, oriëntaalse tabakken (naar het schijnt Izmir) en gulle hoeveelheden berg-latakia uit Cyprus. De tabak is een "ribbon-cut" met wat grotere stukjes erbij. Eigenlijk vind ik de ribbon-cut wel meevallen, de oude London Mixture heeft dit meer. In ieder geval kan je er zonder moeite een pijp mee vullen. De tabak is namelijk vrij vergevingsgezind wat betreft te hard/zacht stoppen.

Smaak
Van Dunhill ken ik wat tabakken, Nightcap, Standard Mixture Mellow en natuurlijk de London Mixture. Wat ik nou absoluut het knappe vond aan Westminster toen ik voor het eerst de brand erin zette was dat de geur en smaak de eerste paar puffen puur Dunhill waren. Als je vaker Dunhill tabakken hebt gerookt weet je bij de eerste puf van: Dunhill! Enorm knap gedaan van mr. Pease! Voor de rest van de bowl.. *Pffff* Complex, vol van smaak, zacht, rokerig, zoetig, zoutig maar dan allemaal tegelijk. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat geen smaak domineert, maar dat alles harmonieus samen smelt. Bij veel tabakken proef je eerst dit, dan dat, dan neemt zus de smaak over, dan neemt zo de smaak over. Westminster heeft min of meer door de hele bowl dezelfde smaakbeleving. En die smaakbeleving is uniek, net als de geur, en gaat ook niet vervelen MITS je de tabak rookt uit een pijp met een wat ruimere bowl. Mijn eerste rookbeurt was uit een Peterson die vrij hoog en smal was. Foute pijpkeus. Na een tijdje merkte ik dat ik mijn aandacht begon te verliezen. Logisch, want er gebeurd vrij weinig zoals hierboven beschreven. In de Peterson 302 en Prince was Westminster echter bijzonder yummie! Ook heb ik een les "hou-je-tabak-op-de-goede-vochtigheid" gehad. De sample van Upper Ten was op het laatst wat uitgedroogd. Na even een vochtmuntje erbij te hebben gedaan stopte ik er weer een pijp mee. De tabak smaakte nóg beter :)
Mijn London Mixture haalt het qua smaak bij lange aan niet bij Westminster. Het is triest om te proeven hoe ooit een uitstekende tabak is verworden tot iets wat maar gewoontjes is. Heel af en toe proef ik een vleug van wat Westminster zo lekker maakt (vooral als de oriëntaalse tabakken er doorheen komen) maar het merendeel van de bowl smaakt mijn London Mixture vrij... Ik ken het Nederlandse woord niet zo... "Harsh".. Bitter.. Niet zo lekker.. Overigens, het schijnt dat de smaak van Westminster inzit tussen de Dunhill versie London Mixture en de Murray versie.

Brandbaarheid
Uitstekend. Het is een vergevingsgezinde tabak. Uiteindelijk hou je in je pijp een fijne, lichtgrijze as over en gelukkig geen verdere zooi. De London Mixture brand iets minder goed, daarbij moet je toch wat vaker bijvlammen.

Roomnote
Er zit latakia in, moet ik nog meer zeggen??

Varia
Qua nicotine is dit voor een doorgewinterde roker niet genoeg maar voor mij prima. Over het algemeen vind ik Dunhill tabakken behoorlijk nicotinerijk maar daar heb ik bij Westminster geen last van. Ook niet bij de London Mixture overigens.

Prijs
Voor een 2 oz. blik betaal je bij 4noggins $10.19 (± €7,10) en voor een 8 oz. blik $34.50 (± €24,05).

Conclusie
Westminster is een van de meest gebalanceerde tabakken die ik ooit heb gerookt. Het is enorm knap om alle smaken die erin zitten te verwerken tot een harmonieus geheel wat niet gaat vervelen. Ik ben geen al te grote fan van GL Pease tabakken (hoewel ik die woorden misschien over een tijdje moet inslikken omdat zijn tabakken beter smaken in ruimere pijpkoppen, ik moet ze opnieuw gaan proberen) maar zijn Westminster is voor mij een topper! Absoluut een geweldig idee van hem om zijn oude favoriet Dunhill London Mixture proberen na te maken. Wanneer gaat er nu iemand zoiets doen met de Balkan Sobranie tabakken???
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: G.L. Pease - Westminster

Bericht door Upper Ten »

Arno, als vanouds. Wat is dit weer een gedegen en informatieve revieuw met een vergelijk tussen Dunhill London Mixture en Westminster.
Ik weet nog dat je me eerst mailde dat je van Westminster niet onder de indruk was. Maar het blijkt wel hoe belangrijk het is dat je de juiste pijp rookt en het vochtigheidsgehalte in de gaten houdt. En je moet de tabak eerst een aantal keren roken voor dat hij goed in de pijp tot zijn recht komt. De tabak moet aan de pijp wennen.

Ik heb voor mijn Latakia tabakken verschillende pijpen. Voor de tabak met een flinke stoot Latakia zoals Pirate kake en Commonwealth gebruik ik niet dezelfde pijp waarin ik tabak met een mildere Latakia zoals Samarra, Chelsea morning, Westminster of Balkan Sobranie rook.

Om op de stoot Latakia terug te komen. Ik ben begonnen aan Star of the East van Cornell & Diehl. Ook weer een heerlijke tabak.
Ik zal alvast een sample voor je apart leggen.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

stefano
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 sep 2013 21:46

Re: G.L. Pease - Westminster

Bericht door stefano »

Mooie recensie van Arno.

Ik sluit me daar bij aan. Het verhaal over het totstandkomen van Westminster (poging om Dunhill's oorspronkelijke pre - 1981 London Mixture te evenaren) vond ik interessant. De vraag of Greg Pease hierin is geslaagd kan ik niet beantwoorden omdat ik de 'oude' pre-Murray tabak niet ken.

Wat ik er van heb gelezen zou er echter op kunnen duiden dat de blender die Dunhill vóór Murray aan de hand had er in slaagde om een (in vergelijking met de interpretatie van Murray) ronde tabak neer te zetten. De Noord- Ierse versie is hoekiger en de Latakia is manifest aanwezig. Hij springt je in het gezicht als je het blik opent (heb nog een voorraadje Murray blikken in de schatkist).

Ook voor wat betreft de vergelijking met de Murray Dunhill ben ik het met Arno eens . Bij de Westminster is de Latakia bespeurbaar maar meer 'geïntegreerd'. De blikgeur is bij de tabak van Pease ook prettiger, niet een aarde achtige lucht maar een mild geurende zachte zoetheid.

Westminster is wat mij betreft een dijk van een tabak en hij vervangt, per direkt, Old Dublin als 'overdag tabak'. Heeft naar mijn mening de natuurlijk enigzins voor de hand liggende verlijking met London Mixture beslist niet nodig.

Ik rook hem terwijl ik schrijf uit een Peterson Rathbone (Sherlock Holmes collectie). Die heeft een ruime hoge kop en de wat grove tabak komt daarin goed tot zijn recht. Hoefde na de eerste lucifer maar een keer bij te vlammen. Gisteren twee pijpen vol gerookt uit een Deerstalker: ging ook perfect.

Roomnote: Latakia. Need I say more? Heerlijk.

De tabak is zacht en romig en smaakt naar meer tabakken van Mijnheer Pease. Voor alle duidelijk: ik inhaleer regelmatig over mijn longen. 'Yes ... you are quite right Holmes. I shouldn't '. 'But by Jove ..I can't help myself for this stuff is fantastic!'.

Pease tabakken bereiken de pijproker ingeblikt. Dus houdbaar ad infinitum. Rijpt wellicht ook door. Dus misschien eens wat blikken een jaar of nog langer laten staan. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: G.L. Pease - Westminster

Bericht door Arno »

Jemig, wat een oude review, was deze alweer vergeten.. :oops:
Ooit ga ik deze echter opnieuw doen. Mijn smaakpapillen zijn alweer wat wijzer geworden en ik heb inmiddels een jaren '70 blik London Mixture :)

Ook leuk om te lezen:
Ik ben geen al te grote fan van GL Pease tabakken (hoewel ik die woorden misschien over een tijdje moet inslikken omdat zijn tabakken beter smaken in ruimere pijpkoppen, ik moet ze opnieuw gaan proberen)
En die woorden heb ik zeker moeten inslikken.. Inmiddels ben ik een groot fan van "the dark lord" :)
Afbeelding

stefano
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 sep 2013 21:46

Re: G.L. Pease - Westminster

Bericht door stefano »

Was een dijk van een review op basis daarvan en recensies op TobaccoReviews heb ik deze tabak aangeschaft. Echt geweldig spul. Ben doorgaans puriteins als het om Engelse tabak gaat, maar Westminster is niet te versmaden. Ga de andere smaken ook eens proberen.

Ben héél benieuwd naar je vergelijking met London Mixture uit de jaren '70. Staat er op het blik wie de blender was? Enige vergelijking die ik heb is Murray en daar sla je de spijker al op de kop.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: G.L. Pease - Westminster

Bericht door Arno »

stefano schreef:Was een dijk van een review op basis daarvan en recensies op TobaccoReviews heb ik deze tabak aangeschaft. Echt geweldig spul. Ben doorgaans puriteins als het om Engelse tabak gaat, maar Westminster is niet te versmaden. Ga de andere smaken ook eens proberen.

Ben héél benieuwd naar je vergelijking met London Mixture uit de jaren '70. Staat er op het blik wie de blender was? Enige vergelijking die ik heb is Murray en daar sla je de spijker al op de kop.
Mijn favorieten van Pease zijn dus Westminster, Abingdon en Lagonda. Ik denk niet dat je je een bult zult vallen met de aanschaf van die tabakken.

Ja, Dunhill is de blender :P
Afbeelding

stefano
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 sep 2013 21:46

Re: G.L. Pease - Westminster

Bericht door stefano »

You lucky bastard! Voor wat dat blik Dunhill uit de jaren 70 betreft :mrgreen: .

Wat de andere Pease tabakken betreft: ik geloof je op je woord. Quiet Nights, Lagonda, Abingdon & Ashbury staan op de lijst.

Ben nu aan de derde Westminster pijp van vandaag bezig: getverdemme wat lekker!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: G.L. Pease - Westminster

Bericht door Arno »

stefano schreef:You lucky bastard! Voor wat dat blik Dunhill uit de jaren 70 betreft :mrgreen: .
Zo heb/had ik er nog meer.. Verzameld in tijden dat ik nog iets meer geld te besteden had. Nu loop ik het risico niet meer op een oud blik waarvan de tabak misschien niet goed meer is omdat de bodem is door geroest..
stefano schreef:Wat de andere Pease tabakken betreft: ik geloof je op je woord. Quiet Nights, Lagonda, Abingdon & Ashbury staan op de lijst.
Ashbury! Ja dat is ook een lekkere :) Roken uit een ruime kop, tip van mr. Pease zelf.
Afbeelding

Plaats reactie