Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht door Pieter »

Afbeelding

Brand: Butera
Blender: McClelland Tobacco Company
Tin Description: For the connoisseur who appreciates and enjoys the tangy, fragant aromas, and sweet, rich tastes of well-seasoned, dark stoved tobaccos. A single zesty Lemon Virginia leaf, picked at its peak, aged to perfection, carefully slow-stoved under pressure until the cakes turn to beautiful Chocolate Brown. Cut to flake form, Dark Stoved offers a maze of diverse tastes, with a mysterious flavor curve ranging from tart and spicy, through smooth and mellow... The perfect after-dinner, evening smoke... Cool and slow burning from top to bottom.
Country of Origin: US
Curing Group: Flue Cured
Contents:
Virginia
Cut: Flake
Packaging: 50g Tin
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht door Pieter »

Ik denk dat het voor een pijproker een hele gezonde zaak is om je af en toe af te vragen waarom een bepaald type tabak je favoriet is. In mijn geval is dit Virginia. Waarom? Dat vroeg ik me de laatste tijd een beetje af. Ik heb wat zitten morren op gebied van aromatics, orientals, om toch mijn horizon wat te verbreden. Maar toen rookte ik Dark Stoved.

Wat is er nu zo speciaal aan de smaak van Virginia? Wel, als je de algemene smaakeigenschappen wegstreept, smaakt Virginia veel zoeter dan andere tabakken. Die zoetheid is erg bijzonder, en eigenlijk heel neutraal: ik kan er behalve zoetheid weinig anders op plakken. Wellicht een lichte kruidigheid, ik zou zeggen dat het totaalbeeld komt op kristalsuiker met een beetje peper er doorheen. En ik vind dat erg lekker.

Volgens de verpakking is Dark Stoved een pure Virginia, die langzaam en lang gebakken is, waardoor deze zijn donkere kleur en volle smaak aanneemt. Toen ik dit blik voor het eerst open trok was ik dan ook, zeker na het ruiken van het aroma (zelfs na het wegstrepen van het McClelland ketchup-aroma), ervan overtuigd dat deze tabak zeer vol van smaak zou zijn, een zware geconcentreerde Virginiasmaak met een keiharde body en een gigantsiche nicotinestoot.

Dat had ik mis.

Maar dan loop ik op de zaken vooruit. Eerst de tabak zelf.

In het blik zitten stukken van een gitzwarte flake, vettig en plakkerig, taai en hard. Mijn standaardmethode voor het stoppen van flakes (vouw-en-frot) gaat voor deze tabak echt niet op. Hij moet flink losgewreven worden, en gestopt in een kleine pijp, anders brandt hij gewoon niet.

Zelfs als je deze tabak goed loswrijft is hij echter nog steeds lastig aan te steken. Het kost mij doorgaans zo'n 5 à 10 minuten om een pijp met deze tabak uberhaupt op het punt te krijgen waar ik genoegzaam mijn aansteker eindelijk op tafel kan leggen. En dat eigenlijk haast weer opnieuw op het moment dat de pijp uit gaat.

Maar, als hij eenmaal aan de gang is, is het een echte flake: traag en koel brandend, makkelijk aan te houden, en opgaand tot de bekende fijne witte as.

En dan de smaak. Zoals ik al zei: niet een volle tabaksbom met zware smaak en een nicotinegehalte waarvan je naar de WC-pot rent. Integendeel: qua tabakssmaak is deze flake zelfs vrij licht. Het nicotinegehalte is gering, en de bitterheid van de tabak komt amper boven het andere, veel belangrijkere gedeelte van de smaak uit.

En daar is het: de essentie van Virginia. Zoet, een beetje kruidig. Niets anders. De hele pijp door. Vol. Aangenaam. Geen vervelende scherpheden, bittere noten, duizeligheid van de nicotine, nee: gewoon die lekkere, zoete smaak van Virginia.

Het moge duidelijk zijn wat ik van de smaak van deze tabak vind. Een duidelijkere weergave van de essentie van een goede Virginia heb ik nooit gerookt. Maar voor het komen tot die essentie... Tja. Daarvoor moet hard gewerkt worden. Je kunt helaas niet zeggen dat dit een makkelijke tabak is. Er zijn duizend foute manieren waarop je deze tabak kan stoppen (helaas zijn daardoor ook al de nodige grammen onverbrand in de asbak verdwenen :(), en dat is gewoon niet handig. Ware het niet zo had ik al lang 20 blikken van deze tabak bijgekocht.

Maar als het lukt...

4/5
Laatst gewijzigd door Pieter op 21 jan 2012 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht door robvoorburg »

Naar deze verhalen wordt uitgekeken, prachtig verslag. Alhoewel ik dit merk
niet gerookt heb kan ik mij er toch een voorstelling van maken, want ik rook
zo nu en dan graag iets met virginia erin.

Een pijp stoppen met virginia is iets waar ik me toe moet zetten gek genoeg,
vaak vergeet ik deze tabak ook gewoonweg.
Echter eenmaal in de pijp en na zo'n minuut of 15 roken denk ik iedere keer
weer, waarom doe ik dit niet vaker?
De lekkerste tot nu toe was Marlin flake van Rattray's voor mij.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht door Arno »

Wederom mooie review Pieter! Als je toch aan tabakken uit de VS kan komen, probeer ook eens Opening Night van Cornell & Diehl. Heldere en rode virginia's in flakevorm. Erg natuurlijk en erg yummie!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht door Martin Romijn »

Mooie review Pieter !! Als je van pure virginia's houd kan ik je G.L. Pease - Union Square aanraden. Een pure Virginia flake, geen toevoegingen of toppings. Gewoon een eerlijke pure VA. Ook flue cured trouwens, dwz. als de tabak 6 tot 8 dagen in de droogschuur heeft gehangen wordt de tabak verwarmd door gecontroleerd vuur, echter zonder blootgesteld te worden aan de rook. Flue curing benadrukt de aanwezige suikers in de tabak en vaak heeft de flue cured tabak een lager nicotine gehalte.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht door smoking-rob »

En laat ik nou net jouw sampletje van Union Square in de pijp hebben...!
Inderdaad, een hele pure virginia zonder enige toevoeging, zeldzaam want meestal wordt er wel wat suikerwater toegevoegd.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht door Martin Romijn »

smoking-rob schreef:En laat ik nou net jouw sampletje van Union Square in de pijp hebben...!
Inderdaad, een hele pure virginia zonder enige toevoeging, zeldzaam want meestal wordt er wel wat suikerwater toegevoegd.
hehe...toevallig. Ik moet er wel bijzeggen dat dat sampletje uit een blikje uit 2009 komt Rob. Lekker gerijpt dus...
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Butera - Royal Vintage Dark Stoved

Bericht door smoking-rob »

Ja, maar dat wist ik al Martin :wink:
Smaakt niet minder om overigens... :D
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Plaats reactie