Rattray - Black Virginia

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remon
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 jan 2010 21:49
Locatie: Rena, Noorwegen
Contacteer:

Rattray - Black Virginia

Bericht door Remon »

Afbeelding

Brand: Rattray
Blender: Kohlhase, Kopp und Co. KG
Tin Description: As the name suggests, this tobacco is almost jet black in color but no description can do justice to its distinctive, tangy aroma.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Virginia
Cut: Ribbon
Packaging: 100g Tin

Tobacco Reviews

Na vele goede reviews over Rattray's tabakken te hebben gelezen kocht ik deze tabak een paar weken geleden. Zoals de naam doet vermoeden bestaat deze tabak alleen uit zwarte (gestoofde?) virginia. Nu moet ik toegeven dat ik ruim een jaar op een aromatics-dieet heb gezeten, dus mijn ervaring met pure virginia's is behoorlijk miniem te noemen.
Toen ik het potje openmaakte vond ik een redelijk vochtige tabak met een ietwat fris grassig luchtje, tot zover geen klachten. Ik haalde een pluk uit de verpakking en liet het even drogen om vervolgens de pijp aan te steken, dat nam wat tijd in beslag. Eenmaal op gang moest ik mijn aandacht erbij houden anders ging de boel weer uit. Tijdens het roken raakte ik niet zwaar onder de indruk. De tabak komt, op mij in ieder geval, redelijk smaakloos en geurloos over, alsof ik alleen opgewarmde, ietwat zoetzurige lucht door de pijp heen trek. De geur doet bij vlagen aan milde sigarettenrook denken. Het kan aan mijn rooktempo liggen, maar naarmate ik de bodem van de pijp nader krijg ik een asserig gevoel in mijn mond. Als de bodem dan toch echt bijna in zicht is wil de tabak nog maar moeilijk blijven branden en moet ik me volop concentreren om de boel brandend te houden. Uiteindelijk klop ik dan alsnog een redelijk aantal onverbrande stukken tabak uit de kop.
Nog een puntje: als ik deze tabak voor het slapen rook, wordt ik wakker met een bek zo droog als de sahara en de smaak van een met nat hout gestookt kampvuur, iets waar ik normaal nooit last van heb.

Conclusie: ik rook het blik leeg tijdens de momenten waarop ik denk "ik heb zin om te roken... uit pure verveling, maar hoef er niet per sé te genieten". Het enige pluspuntje dat ik deze tabak kan geven is dat alle andere tabakken opeens een stuk lekkerder smaken en ruiken. Niet voor herhaling vatbaar.
They proved that if you quit smoking, it will prolong your life. What they haven't proved is that a prolonged life is a good thing. I haven't seen the stats on that yet.' - Bill Hicks

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Rattray - Black Virginia

Bericht door jarnogab »

Een waardevolle review. Interessant om te lezen hoe je als aromatics-roker een wat meer natuurlijke Virgina blend de kans geeft, maar dan merkt dat deze het 'm niet wordt.
Misschien kan het zijn dat je 'm nog een paar keren moet roken. Zo kan je bijvoorbeeld de tabak wat vaster stoppen, waardoor je minder hard bezig bent met het boeltje brandend te houden. Ergo, je zuigt minder lucht aan, waardoor smaak misschien meer op de voorgrond treedt.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Rattray - Black Virginia

Bericht door Paasei »

Het is, volgens wat ik erover kan vinden, een black cavendish, maar dan zonder enige vorm van saus.
Vandaar dus het 'vlakke' smaakgevoel.
Voor de een net wat hij zoekt, voor de ander...
Het lijkt mij zelfs dat dit een tabak is voor de thuismixer.
Je zou een blik pure latakia en een blik pure virginia kunnen aanschaffen en zelf aan het mengen gaan.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Black Virginia

Bericht door Eliminator »

Flakeroker schreef:Via Danpipe wat nieuwe tabakken binnen gekregen.

Ik keek vooral uit naar de Rattrays Black Virginia en terrecht; wat een heerlijke tabak.

De tabak is inderdaad zwart en heeft een milde geur. De natuurlijke (!) zoetheid is heerlijk.
Gewoon een zeer goede eerlijke pure tabak.

Na een paar aromatics (Skandinavik, Stanwell, McBaren, etc), heb ik gemerkt dat deze tabakken en dan vooral de Deense me
niet meer kunnen bekoren. Veel te veel toegevoegde stoffen. Ik kies meer en meer voor pure tabakken. En dat zijn ook steeds
meer niet-flakes.
*post Flakeroker verplaatst vanuit een dubbel-topic (Eliminator)**
Afbeelding

Plaats reactie