Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Kapitein Haddock »

Afbeelding

Beschrijving op het kaartje in het blik:
Das berühmte Tabak-Anbaugebiet der holl. Ost-indien Kompagnie ist noch heute Lumadjang. Die Blätter dieser Tabake sind so schön, dass sie auch als Zigarren-Deckblatt verarbeitet werden. Sie sind von heller Farbe und in geschnittenem Zustand von grosser "Leichhändigkeit". Der traditionelle Name ist VOOROOGST. VOOROOGST ist eine nach dem alten holländischen Rezept hergestellte Spezialität, die bewusst ohne zusätzliche Aromastoffe angeboten wird, um den einmaligen Tabakgeschmack zu erhalten.

Uit de nieuwsbrief van Huis Verloo:
Op het Indonesische eiland Java ligt de zeer bekende "tabaksvallei" Lumadjang, die reeds in de tijd van de Oost-Indische Compagnie befaamd was voor zijn uitzonderlijke sigarendekbladeren. De bijzonder goede kwaliteit van deze tabakken zal ook pijprokers, die houden van pure, natuurlijke aroma's, zeker bekoren. Vooroogst is een Java Lumadjang pijptabak zonder toegevoegde aroma's. Deze tabak slaat een perfecte brug tussen pijprokers en sigarenliefhebbers, beiden liefhebbers van zuivere, evenwichtige tabakssmaken.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Vooroogst

Bericht door Paasei »

Ah, aangeschaft? Had het ook gezien op de nieuwsbrief, en ben heel kurieus...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Vooroogst

Bericht door Nekker »

Deze wil ik zelf zo snel mogelijk in huis halen! Hoe zijn de ervaringen en hoeveel kost hij?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Vooroogst

Bericht door Kapitein Haddock »

12,40 EUR voor 50g. Ik heb er net een eerste pijp van gerookt dus mijn oordeel is nog niet gevormd. Hij doet me denken aan de Pure Cuban van Robert McConnell, maar zachter.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Vooroogst

Bericht door metaltommy »

" zonder vreemde flavour " ze konden het nederlandse woord voor flavour even niet vinden ? :D :D
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Vooroogst

Bericht door Arno »

Volgens mij heb ik deze ooit van Rudi gerookt, ik herken het blik. Het was maar 1 pijp maar van wat ik me kan herinneren vond ik het erg apart (als in iets wat ik nog niet kende) en ook best lekker. Als ik ergens een blikje tegen kwam zou ik het kopen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 994
Lid geworden op: 18 okt 2011 01:34
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Robert »

Ik ga het als sigarenroker zeker proberen als ik eens de kans krijg.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Ignoro Iste »

Deze wil ik ook hebben! Niet zo zeer vanwege de tabak maar vanwege het feit dat ik zo'n 25 jaar geleden in Lumadjang (Oost-Java) ben geweest en daar als lunch een heerlijke sateh kambing (geitensaté) heb gegeten. Als ik destijds had geweten dat hier tabaksplantages waren dan had ik die beslist bezocht. :|

Op Duitse websites kom ik deze tabak overigens voor € 6,50 per 50 g tegen, wat een verschil met België! :evil:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Arno »

Net wat ik dacht, het is een Planta tabak, dit komt uit hun brochure: Composition of Java and Burley tobaccos, produced according to the old Dutch tradition. Suitable also for blending with other products.
Aan dat blenden zat ik ook al te denken. Ik denk dat je het een beetje als een oriëntaalse tabak moet behandelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Nekker »

Ignoro Iste schreef: Op Duitse websites kom ik deze tabak overigens voor € 6,50 per 50 g tegen, wat een verschil met België! :evil:
Omwille van de crisis zijn ook bij ons nu de accijnzen astronomisch omhoog gegaan. Om het met de woorden van (onze :roll: ) premier te zeggen: "Enkel de rokers en beleggers zullen de besparingen in hun portemonnee voelen". Dat heeft hij uiteraard enkel in het Frans gezegd, want het Vlaams is hij nog niet machtig. :roll:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Arno »

Nekker schreef:
Ignoro Iste schreef: Op Duitse websites kom ik deze tabak overigens voor € 6,50 per 50 g tegen, wat een verschil met België! :evil:
Omwille van de crisis zijn ook bij ons nu de accijnzen astronomisch omhoog gegaan. Om het met de woorden van (onze :roll: ) premier te zeggen: "Enkel de rokers en beleggers zullen de besparingen in hun portemonnee voelen". Dat heeft hij uiteraard enkel in het Frans gezegd, want het Vlaams is hij nog niet machtig. :roll:
Je wil toch niet zeggen dat de accijnzen in België in 1x €6 omhoog zijn gegaan??? :shock: En ik maar denken dat ze hier krankjorum zijn..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Paasei »

Nog steeds 12.40 voor 50 gram volgens banderol...
Wel een groot blik voor 50 gram, McBaren doet in dezelfde blikken 100 gr !
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Nekker »

Hoe bevalt hij, Jan?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Paasei »

Nog niet open gemaakt... een dezer...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Paasei »

Verwarring :
- banderol vermeldt 50 gram
- blikformaat is (zoals ik eerder schreef) dat van de 100 grams-blikken van McB
- op de zijkant staat : 3.5 oz pipe tobacco. Naast die 3.5 oz staat een schuine streep, en wat daarachter staat is uitgedaan met een alcoholstift.
- 3.5 oz = 99.223 gram...
- ongeopend blik weegt 137 gram, zou het blik slechts 37 gram wegen? of eerder 87? Ik laat het weten als het leeg is...

Dan het blik open, nog meer verwarring :
- uitzicht = alsof een pak 'langue de chien'-semois van didot bevochtigd en licht samengeperst is. Zelfde kleur ongeveer en zelfde losse smalle snee...
- geur : ik ruik volle zwarte chocola, en met hulp van mevrouw Paasei (er was nog iets dat ik niet kon benoemen) gedroogde vijgen
- rookeigenschappen : tabak is licht vochtig uit blik en vraagt om stevig stoppen (ook wel de analogie met semois...) Brandt makkelijk, tweede lucifer was eigenlijk meer uit gewoonte maar eigenlijk niet nodig geweest
- smaak en geur : semois 'light' - wellicht is dat de associatie die ik maak naar de sigaar-achtige toetsen die beschreven worden

bowl is nu 10 minuten ver, ik proef ook zoetige virginiatoetsen...

Interessante tabak, nieuwsgierig hoe hij verder ontwikkelt...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Ignoro Iste
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 okt 2011 17:39
Locatie: Maasbracht

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Ignoro Iste »

Paasei, wat is je eindoordeel over deze tabak? Was het 50 of 100 g?

Winslow Collector

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Winslow Collector »

Ignoro Iste schreef:Paasei, wat is je eindoordeel over deze tabak? Was het 50 of 100 g?
Wacht nou nog effe, Ignoro. Zit de man niet zo op te jagen, hij is nog bezig. :wink:

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door Paasei »

Niet slecht naa ene pijpje of drie, alleen heb ik het blik niet uitgerookt...

In Heukelum heeft er iemand het blik van me overgenomen, ik dacht, maar ben niet meer zeker, Dukdalf...

Ik vraag me ook nog altijd af of het nu om 50 of 100 gram ging... :mrgreen:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Java Lumadjang - Vooroogst

Bericht door dewitte »

Ik weet ook niet of het 50 of 100 gram is. Ik neig naar 100 gram. Ik heb er al veel van gerookt en er zit nog veel in het blik. Hoe dan ook vind ik het een erg aangename tabak. Als je de florina semois weet te appreciëren zal deze ook zeker smaken.

Plaats reactie