Bjarnes - Luxury flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Godfrey59

Bjarnes - Luxury flake

Bericht door Godfrey59 »

Daar ik het een en ander bij DTM moest bestellen en onbenutte plek in de doos zonde is van de verzendkosten maar weer een paar blikken onbekende taak mee laten komen . Zoals ook deze Bjarnes Luxury flake by DTM zelf.

Mooi uitziend blikje met een draai twist seal deksel . Eerst maar eens snuffelen . Oeh :shock: ik ruik VA , dat is eigenlijk niet de bedoeling daar ik geen VA liefhebber ben . Nog eens beter ruiken . Mmm ik ruik toch ook zoet en wat latakia , beetje grassig , citrus . Een complex bouqet en gelukig geen straigt Virginia.

Geheel tegen de DTM traditie in moet ik hem een uurtje laten drogen , maar verder een mooi geaderde flake met hele lichte en donkere strengen .
Na het aansteken met een beetje werk ( maar dat ligt aan mijzelf als niet ervaren flakeroker) proef ik meteen een hele hoop :shock: eigenlijk een beetje teveel indrukken zelf, Maar wat is deze goed uitgebalanceerd =D> Het is een smaakbeleving tussen Grousemoor , Latakia , Penzance , Virginia en toch met een hint van citrus en zoetigheid van abrikozen .

Brand heel rustig en langzaam rookt koel en heeft geen enkele tongbite. Een fijne all day smoke met voor ieder wat wils in smaak .

Godfrey
Afbeelding

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Bjarnes Luxury flake

Bericht door dewitte »

Deze bevat dus zo wat alles waar ik van hou in een tabak. Bedankt voor de tip Godfrey, ik zal deze wel eens bestellen, al bestel ik doorgaans niet veel bij dtm.

Godfrey59

Re: Bjarnes - Luxury flake

Bericht door Godfrey59 »

Godfrey59 schreef:Daar ik het een en ander bij DTM moest bestellen en onbenutte plek in de doos zonde is van de verzendkosten maar weer een paar blikken onbekende taak mee laten komen . Zoals ook deze Bjarnes Luxury flake by DTM zelf.

Mooi uitziend blikje met een draai twist seal deksel . Eerst maar eens snuffelen . Oeh :shock: ik ruik VA , dat is eigenlijk niet de bedoeling daar ik geen VA liefhebber ben . Nog eens beter ruiken . Mmm ik ruik toch ook zoet en wat latakia , beetje grassig , citrus . Een complex bouqet en gelukig geen straigt Virginia.

Geheel tegen de DTM traditie in moet ik hem een uurtje laten drogen , maar verder een mooi geaderde flake met hele lichte en donkere strengen .
Na het aansteken met een beetje werk ( maar dat ligt aan mijzelf als niet ervaren flakeroker) proef ik meteen een hele hoop :shock: eigenlijk een beetje teveel indrukken zelf, Maar wat is deze goed uitgebalanceerd =D> Het is een smaakbeleving tussen Grousemoor , Latakia , Penzance , Virginia en toch met een hint van citrus en zoetigheid van abrikozen .

Brand heel rustig en langzaam rookt koel en heeft geen enkele tongbite. Een fijne all day smoke met voor ieder wat wils in smaak .

Godfrey
Afbeelding

2 blikken mogen weg voor 8.50 euro pst excl verzendkosten .


Godfrey

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: Bjarnes - Luxury flake

Bericht door Smokomang »

Doe mij maar samen met de reeds opstaande bestelling ?
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Bjarnes - Luxury flake

Bericht door Sidekickelvis »

Ook hier interesse. Probeer graag zo veel mogelijk. Evt. samen met iets anders en overname te Zutphen is ook geen probleem w.m.b.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Kiske

Re: Bjarnes - Luxury flake

Bericht door Kiske »

Godfrey59 schreef: 20 mar 2015 19:41 Daar ik het een en ander bij DTM moest bestellen en onbenutte plek in de doos zonde is van de verzendkosten maar weer een paar blikken onbekende taak mee laten komen . Zoals ook deze Bjarnes Luxury flake by DTM zelf.

Mooi uitziend blikje met een draai twist seal deksel . Eerst maar eens snuffelen . Oeh :shock: ik ruik VA , dat is eigenlijk niet de bedoeling daar ik geen VA liefhebber ben . Nog eens beter ruiken . Mmm ik ruik toch ook zoet en wat latakia , beetje grassig , citrus . Een complex bouqet en gelukig geen straigt Virginia.

Geheel tegen de DTM traditie in moet ik hem een uurtje laten drogen , maar verder een mooi geaderde flake met hele lichte en donkere strengen .
Na het aansteken met een beetje werk ( maar dat ligt aan mijzelf als niet ervaren flakeroker) proef ik meteen een hele hoop :shock: eigenlijk een beetje teveel indrukken zelf, Maar wat is deze goed uitgebalanceerd =D> Het is een smaakbeleving tussen Grousemoor , Latakia , Penzance , Virginia en toch met een hint van citrus en zoetigheid van abrikozen .

Brand heel rustig en langzaam rookt koel en heeft geen enkele tongbite. Een fijne all day smoke met voor ieder wat wils in smaak .

Godfrey
Afbeelding

Tja,

Omdat Bjarne's Flake de Luxe 1 van mijn favoriete makkelijke dagelijkse tabakken is, heb ik gekeken of er al een topic over bestond. Ik zeik niet makkelijk andermans berichten af, maar hier klopt werkelijkwaar geen bal van.

Het begint al bij de naam. Op de foto van het blik dat is toegevoegd staat het wel goed. Bjarne's flake de luxe en niet bjarnes luxury flakes. Deze bestaan niet, maar gezien hetgeen in bovenstaande review wordt beweerd dacht ik in eerste instantie dat het wellicht een heel andere tabak was.

Dan wordt er beweert dat er latakia inzit en dat het gelukkig geen straight virginia is. Wel, deze tabak is dus een straight virginia en bevat ook geen latakia. Hoe dit dan geproefd kan worden en zelfs een vergelijking met penzance gemaakt kan worden is mij een bijzonder groot raadsel!


Bjarne's Flake de Luxe:

Een straight virginia flake met een lichte topping, waarschijnlijk honing. (Volgens sommige reviews zeker, maar ik herken het niet als zodanig, enkel als zoet) In het blik zitten lange flakes die zijn gevouwen. Bij het openen van het blik ruik ik vers gemaaid gras, iets broodachtigs en een friszoete geur die een mengsel lijkt van gedroogde vijgen en een heel lichte citrus.

Er is gemakkelijk een stuk van de lange flakes af te scheuren. Dit stuk vouw ik in de lengte dubbel dan draai ik het in een wokkel deze wokkel vouw ik opnieuw dubbel en draai het geheel in de ketel. Loskomende stukjes van de mishandelde flake leg ik bovenop waarna ik de tabak aansteek. Dit vraagt maar enkele keren vuur en tampen waarna de pijp goed brand.

Dit is een bijzonder vergevingsgezinde tabak, hij brandt koel en van enige tonguebite is ook bij sneller roken zo goed als niets te merken. Verwacht geen volle virginia smaakbom. De smaak is licht, zoetig en met soms iets citrus op de achtergrond. De zoete topping is gelukkig ook niet te sterk. Hij voegt iets toe aan de tabak zonder deze te overheersen. Knap, want de smaak is licht zoals reeds gezegd.

De pijp is eenvoudig met het gebruik van de tamper brandend te houden enkel het laatste kwart van de pijp vraagt soms om wat bijvuren. Op een enkel klein stukje na is alle tabak keurig verbrand. In iedere ketelvorm komt deze tabak goed uit de verf.

Behalve als een makkelijke en smakelijke dagelijkse tabak, zou ik deze vanwege zijn vergevingsgezindheid ook aanraden aan beginners. In dat geval is het uitwrijven van de flakes voor het stoppen aan te raden totdat men weet hoe met flakes een pijp te stoppen.
Laatst gewijzigd door Kiske op 17 sep 2023 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bjarnes - Luxury flake

Bericht door Pieter »

Je hebt helemaal gelijk Kees, de beschrijving van Godfrey klopt geen lor van.

Lekkere straight VA flake met een licht honingaroma. Meer valt er qua beschrijving niet te zeggen. Doet wat er op het doosje staat en doet dat prima.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

PietGeniet
Berichten: 715
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Bjarnes - Luxury flake

Bericht door PietGeniet »

Mooie beschrijving Kees.
Ik heb vanmorgen deze tabak die ik van jou kreeg nog eens met veel genoegen gerookt.
Een fijne tabak en ik kan me voorstellen dat je daar een voorraadje van in de kast legt.
Ik weet dat jij ook liefhebber bent van OGS maar deze doet hier voor mij niet voor onder.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Bjarnes - Luxury flake

Bericht door oehoe »

Wederom 'n mooie review Kiske.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie