FR - Auvergne-Rhône-Alpes

Gegevens voor winkels per provincie.
NoneNicer

FR - Auvergne-Rhône-Alpes

Berichtdoor NoneNicer » 20 jul 2017 23:34

Tijdens de vakanties is het leuk om af en toe te shoppen.
In Frankrijk ben ik vooral algemene en kleine tabakszaken tegengekomen. Deze hebben geen pijptabak. Er zijn soms wat grotere speciaalzaken, deze zijn ook genoemd op sites als pipes.fr en ik heb enkele een bezoek gebracht:
Moulins: de belangrijkste zitten tegenover elkaar.
1e: Totem, place d'allier. Redelijke collectie pijpen, Chacom en mandjes pijpen. Wel met versieringen, natuur en gelakt, groot en klein, geen sandblasts. Prijzen tussen €45 en €180. Veel dames leespijpen, oftewel kleine leeapijpjes met niet al te lange steel en gekleurde gelakte afwerking. Tabak enkel pouches en zoet, bijvoorbeeld 3 soorten Clan, Amphora en de diverse veel verkochte Mac Baren's. Verder in het assortiment weinig noemenswaardig op wat messen na. Beginnende met Rambo achtige messen voor €24 tot laguiole instappers en wat meer fancy spul tot €150.
2e: Havane, place d'allier recht tegenover Totem. Weinig tabak, vooral algemene zoete tabak (Amphora, Admiral) onder de €10 per 50g. Diverse pijpen, prijzen tot €100 maar duidelijk 2e keus of mandjespijpen.

Vichy
1e: La Civette, Rue Georges de Clemenceau 2. Zo'n 40 tal pijpen. Vooral Chacom, functionele modellen, niet echt iets speciaals in mijn beleving. Denk aan recht toe recht aan varianten zonder opsmuk. In wat weggestopte koffertjes kun je nog enkele modellen die al wat ouder zijn vinden, diverse Petersons uit de K&P tijden, enkele Aran en systeem pijpen. Enkele kleine pijpen van W.Ø. Larsen en een verdwaalde Stanwell en Meerschuimen pijp. Helaas voor mij weinig met filter van deze oudere pijpen. Leukere accessoires zoals voor mij onbekende tampers en pouches.
Tabaksaanbod best pruimabel, de enige locatie met blikken, waaronder Dunhill, Samuel Gawith, enkel bkik Rattray's maar allemaal klassiekere en goede producten. Op een enkele na nog niet op TPD2, dus er is wel handel. Verder vele pouches, de gebruikelijke zoete spullen van Mac Baren en labels die daar uit de fabriek komen.
2e, Le Khedive, Rue Georges de Clemenceau 39, het winkeltje op de hoek. Helaas geen tijd meer voor. Wel nagevraagd maar vergelijkbaar aanbod volgens de eigenaar van la Civette, want dezelfde groothandel als leverancier.

De basis blijft eenvoudig zoals ik heb gemerkt: ligt er een pijp in de etalage, dan is er meer. Tabak kan heel beperkt zijn in soorten.

NoneNicer

Re: FR - Auvergne-Rhône-Alpes

Berichtdoor NoneNicer » 06 aug 2017 11:51

Door gelukkige omstandigheden alsnog in Vichy beland en bij Le Khedive beland. Geslaagd met een pijp van Butz Choquin. Diverse merken pijpen op voorraad, zeker zo'n 60. Ruime collectie pijp tabak, waaronder de Franse merken Caporal en 1560. Verder diverse accessoires, volgens de wat oudere dame achter de kassa komt de hele regio pijp rokers bij haar inkopen en wisselt ze twee soorten constant uit zodat er altijd wat te proberen valt. Mijn kennis van de Franse taal was niet voldoende om te vragen of er ook een pijprokers genootschap bestaat in die buurt. Heel aangenaam bezoekje!

Terug naar “Detaillisten in Benelux en buurlanden”