Eric A. Arborea

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea »

Goedemiddag mede pijprokers,

Leuk dit forum te hebben aangetroffen via Google. Ik ben bezig een eigen pijp te maken en kwam al zoekend naar meer kennis daarover ook hier terecht.
Ik heb een aantal prima pijpen maar wilde er toch een zelf maken uit een stuk "briar wood" dat ik via ebay had gekocht.
Het is mooi om uit zo'n stuk hout het maximale te halen om een mooie tekening in het hout te behouden en een goede pijp te maken.

Mijn naam hier is niet helemaal mijn echte. (Eric A. wel, als in Peter R. :)

Mijn begin pijprook verhaal is behoorlijk gelijk aan dat van Wim, alleen dan waren de leraren dan familie en een werkgever.
Ook ik was een tijdje gestopt met pijproken (roken überhaupt) en had mijn pijpen verkocht een jaar of 10 geleden maar had één pijpje behouden.
Daar was mijn zoontje ooit op gaan staan en die heb ik toen provisorisch gerepareerd met een aluminium buisje en stevige kit.
Omdat ik vond dat hij nooit zou kunnen opbrengen wat hij mij waard was is kwam hij in een laatje terecht. Een jaar of drie geleden vond ik hem weer terug en dacht: "Oh ja" , ik haal weer eens wat tabak voor dit pijpje.

Sindsdien ben ik weer een gematigd maar enthousiaste pijproker en zelfs een pijpmaker nu.


Vriendelijke groet, Eric A.
Laatst gewijzigd door Eliminator op 03 jun 2016 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topicnaam gelijk gemaakt aan gebruikersnaam

Gebruikersavatar
PPMP
Berichten: 1021
Lid geworden op: 20 jun 2013 10:53
Locatie: Annen

Re: Even voorstellen...

Bericht door PPMP »

Één Hartelijk Welkom Eric A.!
Nu al erg benieuwd naar de toekomstige creaties :wink: ...


Pascal

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:18
Locatie: Harlingen

Re: Even voorstellen...

Bericht door wim »

Welkom Eric... Mooi verhaal

Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Re: Even voorstellen...

Bericht door Eric A. Arborea »

Hier mijn project van blok tot waar ik nu ben:

Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Re: Even voorstellen...

Bericht door Eric A. Arborea »

Hmm, foto's toevoegen gaat niet zoals ik dacht...

Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Re: Even voorstellen...

Bericht door Eric A. Arborea »

Dag Pascal en Wim,

Dank voor jullie welkom :)

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Eliminator »

Welkom Eric A

Plaatjes toevoegen is erg simpel, onder je tekstveld staat " • Klikbare thumbnail afbeelding toevoegen" klik daar op, en volg het menu,... zoek een plaatje op je PC, upload hem en klaar.

Hier staat een korte uitleg http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=28&t=3729 de plaatjes kloppen niet helemaal meer, maar de volgorde is nog exact hetzelfde.

Succes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2340
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Janno »

Welkom en veel plezier hier
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4155
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Asmodeus »

Welkom

Gebruikersavatar
Smokomang
Berichten: 1520
Lid geworden op: 16 sep 2014 22:23
Locatie: Goes

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Smokomang »

Hartelijk welkom
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Robbie-san
Berichten: 2083
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Robbie-san »

Welkom op dit mooie forum!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
Odile
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:58

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Odile »

Welkom!
Laatst gewijzigd door Odile op 03 jun 2016 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Kees Flake »

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Wowbagger »

En nog een warm welkom Eric.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Eric A. Arborea

Bericht door robvoorburg »

Welkom.

Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea »

Dank jullie wel allemaal!

Hier dan wel de foto's van mijn projectje:

Van blok:

Afbeelding


tot waar ik nu ben:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Odile
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 mei 2016 21:58

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Odile »

Hoe maak je die pijp eigenlijk? Het lijkt mij ook heel leuk om te doen in de avonduren, maar de hoeveelheid (dure) gereedschappen die erbij komt kijken, houdt me tegen. Of kan zoiets ook met weinig middelen? Ziet er goed uit in ieder geval!

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4036
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Martin Romijn »

welkom!
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Harley 1
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 mar 2016 21:00

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Harley 1 »

welkom

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: Eric A. Arborea

Bericht door JoskeB »

Welkom en veel leesplezier op dit forum. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gebruikersavatar
bertus
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 aug 2013 22:53

Re: Eric A. Arborea

Bericht door bertus »

Welkom
Afbeelding

Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea »

Odile schreef:Hoe maak je die pijp eigenlijk? Het lijkt mij ook heel leuk om te doen in de avonduren, maar de hoeveelheid (dure) gereedschappen die erbij komt kijken, houdt me tegen. Of kan zoiets ook met weinig middelen? Ziet er goed uit in ieder geval!

Dag Odile,

Dank je wel.

Ik heb dat stuk hout eerst een beetje gezaagd tot de begin vorm en ben daarna aan het schuren geslagen met korrel 80 op een bandschuurmachine. Dat tot ik vond dat de vorm erin begon te komen die ik wilde zien.
Vanaf dat moment alleen nog de vlakschuurmachine met korrel 120 gebruikt om vooral niet opeens te veel te hebben afgeschuurd. Maar met die apparaten kom je niet op alle plekken dus nu is het vooral eindeloos met de hand schuren, schuren, schuren.....
En dat is best vermoeiend in de vingers en handen dus ik werk er nu af en toe aan. Steeds een beetje.
Als de gewenste vorm is bereikt dan steeds een fijnere korrel schuurpapier nemen. 600 dan 1000, 1500 en 2500 op het laatst. Dan wordt het oppervlak prachtig glad.

Ik weet nog niet of en hoe ik het hout misschien nog een kleur wil geven. Wat donkerder maken misschien. Daar over was ik ook op zoek naar info en kwam ik ook hier terecht :)


Dat hout is best hard dus ik ben nog wel even bezig. Wat ik nu heb gedaan heeft nu 2 maanden gekost. Dus over een half jaar is hij wel af :)

Een mondstuk heb ik al maar ik wacht met boren tot de kop de juiste vorm heeft.




Afbeelding

Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea »

Voor het volgende project heb ik nog een stuk meerschuim liggen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Eric A. Arborea

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom! Dat ziet er alvast uit als een paar boeiende projecten!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1585
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Geoff »

Een warm welkom!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
jongeman
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 mei 2016 15:38

Re: Eric A. Arborea

Bericht door jongeman »

Welkom!

Mooie vorm heeft hij al, ik ben benieuw hoe hij finaal gaat worden.

Succes en houd ons op de hoogte :D
While I smoke my pipe, I am at my best. ;p

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Massis »

Eric A. Arborea schreef:Voor het volgende project heb ik nog een stuk meerschuim liggen.

Afbeelding
:o :o :o :o :o

Waar heb je dat te pakken gekregen? Meerschuim in ruwe vorm mag al jàren niet meer geexporteerd worden uit Turkije. Wees er zuinig op, een zelfgemaakte meerschuimer heeft bijna niemand!

Verder uiteraard nog een hartelijk welkom, je eerste pijp ziet er al erg goed uit naar mijn mening! Let wel op dat je nog ruimte overhoudt voor de ketel straks, die moet diep genoeg kunnen komen om te verbinden met het rookkanaal uit de tige :-) (ervaring leert mij dat dat wel eens misloopt, getuige een stapeltje blokjes bruyere ergens in een verloren hoekje van mijn werkplaats ;-) )

Heb je ook al nagedacht hoe je ervoor gaat zorgen dat de flok van het mondstuk straks precies passen gaat in de tige? Dat komt namelijk neer op minder dan 0,1mm en is dus uit de hand érg lastig.

Ik weet niet vanwaar je afkomstig bent, maar je bent altijd welkom om een keer wat gereedschap, beits of polijstmiddelen te lenen in mijn werkplaats :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Eric A. Arborea
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 jun 2016 16:47

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Eric A. Arborea »

Dank voor jullie reacties en verwelkomingen. Ik zal als er vorderingen zijn dat laten zien.


@ Massis.

Dat stuk meerschuim heb ik ook via ebay aangekocht. Een oude tabakzaak in de US werd geruimd was het verhaal in de advertentie en daar lagen een hoop blokken meerschuim van voor het export verbod nog. Mid jaren '60 ergens.

Mocht iemand het ook leuk vinden om zo'n blok vorm te willen gaan geven, hier een linkje: ( nee, ik ben niet de verkoper : )

http://www.ebay.nl/itm/Turkish-Meerscha ... SwezVWx8~b



Best prijzig en let op ! De douane en vooral PostNL met 13,- euro servicekosten alhier gooit er nog bijna 24,- euro bovenop. Al met al kan je daar natuurlijk een prima meerschuim pijp voor kopen. Maar dat is niet zo leuk als zelf eens proberen te maken.

Over het boren heb ik uiteraard wel nagedacht maar inderdaad, met de handboor moet dat niet zijn.
Ook zit ik wat de ketel betreft behoorlijk aan de grens nu gezien de hoek naar het mondstuk straks.

Ik woon in Lelystad dus dat is best een eind rijden maar ik zou het zeker waarderen als ik eens langs mag komen als de tijd van boren daar is.
Ik heb je website en jouw werkplaats bekeken ( helemaal top m.i. ! ) en het lijkt me best wel verstandig om met dat precisie boren de hulp van een expert met de juiste gereedschappen te hebben die zou kunnen helpen om al mijn schuurwerk niet in een onbruikbaar mooi gevormd stuk hout te doen eindigen :)

Zodra er vorderingen zijn laat ik het hier weten.

Vriendelijke groet, Eric A.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5206
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Eric A. Arborea

Bericht door Massis »

gezien de ebay verkoper "CMolio" heet gok ik dat dit Chris Morgan is. Ik wist dat hij een tijd terug een voorraad meerschaum gevonden had , inderdaad uit een oude winkel.
De foto erbij bevestigt mijn vermoeden dat het om Morgan pipes gaat, zie ook http://www.morganpipes.com/store/p69/Tu ... haum_.html

Ik vond ze wat duur, vooral omdat je meerschuim niet op de klassieke manier kan bewerken, maar moet weken in water en dan snijden met een mes om vorm te geven. De gevoeligheid, het lastige afwerken en de hele nabehandeling met bijenwas weerhouden mij er nog even van, ik heb al ruzie genoeg met m'n voorraad bruyere :lol:

Betreft boren: dat doen de meesten vooraf, voor ze aan het vormgeven beginnen. Ook de mortise en afvlakken van de tige is vooraf gemakkelijker (vooral op de metaaldraaibank) omdat je dan nog een vlak blok hebt om in te spannen.
Met de hand boren kan ook hoor, of met de kolomboor.

Gezien de afstand, is het misschien wijzer om eens contact op te nemen met collega-pijpmaker Meindert hier op het forum :-) Hij woont in het noorden van Nederland!
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Plaats reactie