En nu voor echt.

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Plaats reactie
Walvader

En nu voor echt.

Bericht door Walvader »

Er zijn zo van die zaken in het leven waarvan ik denk dat je ervoor geboren bent. Zo heb ik oa steeds me aangetrokken gevoeld tot de pijp. Mijn grootvader rookte vroeger ( ik heb het nooit gezien ) pijp op dagelijkse basis en de geur van pijp en ook van sigaren trok me aan. Uiteraard was ik vroeger in mijn jeugd daar veel te jong voor, maar het trok me wel aan. Ook mijn aantrekking voor de hele wereld van Tolkien, waar de pijp ook een rol speelt, wakkerde dit aan.

Tijdens de studententijd op hogeschool en universiteit werd er geëxperimenteerd met pijp en sigaren. We hadden toen in Leuven een kleine sigarenwinkel en daar kocht ik mij dan, zonder echte kennis van sigaren ( er was nog geen internet, of het kwam pas op, waar je gemakkelijk aan info kon komen ) soms een kistje. Voor de rest kocht ik wat zakjes pijptabak, meestal geäromatiseerd. En enkele blikjes van Peterson.

Nadien is dat wat stil gevallen, maar oa dankzij dit forum heb ik de stap weer gezet en nu gaan we er eens op een deftige manier aan beginnen. Om eerlijk te zijn startte het met google en "hoe pijp roken" en dat bracht meten eerste bij

http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm

Waarschijnlijk hier wel bekend. En zo naar het forum hier en dan het kopen van een pijp. Het werd deze: Peterson Pijp Peterson Derry XL02

Wegens beperkte winkels om tabak te kopen hier in de buurt, had ik gedacht even naar Aken te gaan, maar met dat Coronagezever is het er dus deze vakantie niet van gekomen. Ik heb dan hier in Leuven een blikje Chacom nr 2 gekocht. aangezien ik niet binnen rook en het ook wel wat dagen zeer winderig was heb ik wel goed moeten letten om het juiste moment te vinden. Ik had ook gelezen dat je een pijp best maar 1 keer per dag rookt en dat ze goed moet afkoelen. Dat je eenzelfde gevulde pijp ook niet verschillende keren per dag heraansteekt, dus dat zorgde ervoor dat ik nog niet zoveel pijp heb gerookt.

De Chacom 2 bevalt me wel, maar ik heb natuurlijk nog niet veel ervaring. Gisteren heb ik Chacom 3 gekocht en die ligt me eigenlijk wel beter.

Nu heb ik wel gemerkt vandaag dat ik bij het roken toch wel wat speeksel produceer en dat heeft de neiging om in de steel te gaan. Dit zorgt na een tijdje voor een bittere scherpere smaak wanneer het bij het roken toch terug in de mond komt. Tips zijn dus altijd welkom.

Ik ga proberen binnenkort eens in Antwerpen bij Verloo te geraken ( want mijn auto mag Antwerpen niet meer binnen, maar ik heb gezien dat Huis Verloo niet ver ligt van de rand van de Lez, dus dat laatste stukje kan ik met de fiets doen ). Misschien kan ik daar nog een extra pijp aanschaffen. Aken zal voor in de kerstvakantie zijn, denk ik.

Zo, dat was dan een kleine presentatie van mezelf. Hopelijk is dat Coronagedoe binnenkort gedaan zodat bijeenkomsten weer mogelijk worden !

Ducheyne

Re: En nu voor echt.

Bericht door Ducheyne »

welkom en join the club :D

Liebaart

Bericht door Liebaart »

Van harte welkom hier. Ik heb zelf van 1987 tot 1992 ook in Leuven gestudeerd. Nu woon ik in Brugge. Tijdens mijn studententijd heb ik ook het pijproken ontdekt.
Als je van aromatische tabak houdt, dan zal die Chacom nr.3 je inderdaad best bevallen. Het is ook mijn lievelingstabak. Probeer ook eens een pot Oud-Brugge te scoren. Dan zal je zeker ook die geweldige oude vanille pijprookgeur terug vinden.

Wat betreft het speeekselprobleem : dat is kwestie van oefenen. Maar ik vermoed dat het geen speeksel is dat terug loopt, maar condensatievocht van de rook. Zeker een Peterson kan daar last van hebben, als je het mondstuk niet steeds omhoog houdt. Misschien dat je volgende pijp een 9mm filterpijp zou kunnen zijn, zodat je al heel wat vocht zal tegen houden.

Jekke

Bericht door Jekke »

Windels in Mechelen is ook niet slecht qua assortiment.....kleiner dan bij Verloo, maar ik vind het aangenamer winkelen daar.
In België is het aanbod voor pijprokers sowieso beperkt naar mijn gedacht....maar Duitsland is niet ver weg. Natuurlijk is de Corona pandemie niet echt ideaal om verre verplaatsingen te maken, dus even geduld zal de boodschap zijn. ik wacht ook vol ongeduld om een ritje richting Eindhoven te maken om sigaren te kopen.
Don't judge a book by its cover....or a man by his pipe.... :-?

Chris

Bericht door Chris »

Welkom! Het speekselprobleem is denk ik zoals Liebaart ook aangeeft eerder het vocht dat vrij is gekomen bij het verbranden van de tabak. De gebogen steel van je pipjp kan het gebruik van een rager bemoeilijken. Wat ik dan wel eens doe is de steel naar beneden kantelen, en met een rager er zo ver mogelijk in proberen zoveel mogelijk vocht uit te halen. Wat ook een goede truc is is wat Janneman beschrijft in zijn pijpenboek. Duim op de ketel en het vocht eruit slingeren.
Al met al helpt het om even bewust bezig te zijn met iets anders, het nemen van een rustpuntje.

George Bertram

Bericht door George Bertram »

Welkom op het forum.
Fumo et Emergo ;p

Lonny

Bericht door Lonny »

Welkom!

Afficionado

Bericht door Afficionado »

Welkom. In Tienen zit er ook een tabakszaak die pijpen en pijptabak verkoopt. half uurtje vanuit Leuven. Heet Massa en zit net achter het marktplein/parking in Tienen. Ik heb geen weet van een LEZ in Tienen dus zou met je wagen perfect te doen moeten zijn. Voor een groot aanbod moet je inderdaad in Duitsland zijn maar weet dat je ook voor Aken en Keulen een groene sticker moet hebben (Umweltzone). Voor de rest veel plezier met het roken van de pijp.
Happy smoking

junksculp

Bericht door junksculp »

Welkom

Meester W

Bericht door Meester W »

Welkom !
I wasn’t born to follow..

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Welkom

In drongen zit er ook een tabakswinkel. Vlakbij de r4. Is wel al lang geleden dat ik er geweest ben, geen idee of die mens nog open is.

En in Sas van Gent zit er ook eentje. Wel vooral sigaren en helaas, nederlandse prijzen (van tabak)

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

aha, welkom !

cipke

Bericht door cipke »

Welkom
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Plaats reactie