Ignace

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Plaats reactie
Sven G

Ignace

Bericht door Sven G »

In de tweede helft van de jaren tachtig van de vorige eeuw sleet ik mijn broek op de banken van een college in Gent. Zowel de surveillant als een priester-leraar rookten pijp en toen kon dat nog ongegeneerd op de speelplaats of in de gangen van de school. Je kon dus gewoon ruiken waar die twee hadden gelopen. Ze rookten duidelijk dezelfde tabak, die een onvergetelijke, wat zoetige, geur achterliet. Toen die priester-leraar mijn klasleerkracht werd, kochten we met een paar snotapen een pijp en een zak Florina-tabak, want dat was kennelijk de Semois waarmee hij zijn pijp stopte. Dat pijproken heb ik toen maar een tijdje volgehouden, want het moest allemaal clandestien gebeuren. Mijn ouders zouden me zonder pardon een oorvijg hebben verkocht wanneer ze me op roken hadden betrapt. Toen ik na mijn middelbare school letterkunde ging studeren, kocht ik een Butz Choquin bij De Muynck in Gent want ik was ervan overtuigd dat een pijp onontbeerlijk was voor wie op termijn de wereldliteratuur wilde veroveren. Lang heb ik toen niet gerookt en een boek schreef ik niet, maar de pijp heb ik altijd bijgehouden. Toen ik een jaar of zeven geleden met mijn kop een aantal keren op TV was geweest, kreeg ik op mijn werk ineens telefoon van Ignace DK, de priester-leraar die ons destijds inspireerde om aan een pijp te lurken. De man was ziek. Terminaal zelfs. Na zijn begrafenis, trok ik naar De Muynck, kocht ik mezelf een pakketje Florina en rookte in een paar pijpen aan de boorden van de Schelde. Alweer verstreken een paar jaren zonder pijproken (mijn vrouw is een hevige anti-rookster en ik was dus opnieuw gedoemd om clandestien te roken, wat niet plezant is en dus niet gebeurde). Begin dit jaar kom ik in contact met een kunstenaars die in het huis van Ignace DK was gaan wonen en een paar jaren geleden een theatertoer had rond al de spullen die Ignace in zijn huis had achtergelaten. Die dingen (vogelschedeltjes, boeken, foto's,...) had ze uitgedeeld tijdens de laatste voorstelling ergens in Limburg. Toen ik schreef dat het jammer was dat ik dat pas nu ontdekte, liet ze me weten dat ze wel nog zijn pijp had liggen. En dat ze me die gerust wilde opsturen. Sindsdien staat zijn pijp onder een glazen stolp in mijn bureau, heb ik mijn vrouw zover gekregen dat ze toch het bed wil delen met een pijproker en heb ik naast mijn Butz Choquin nu ook twee Big Ben-pijpen (gekocht bij Dré van puffaway.eu) en een mandjespijp van 20 euro. De Floina-tabak lijkt niet meer helemaal dezelfde geur te hebben als vroeger. Ik zoet iets wat zoet smaakt, ook zo geurt en niet te straf is. Iemand een tip? Liefst courant verkrijgbaar in België, want het assortiment lijkt hier niet veel voor te stellen.

Sidekickelvis

Re: Ignace

Bericht door Sidekickelvis »

Welkom. Ik denk dat je met Oud Brugge de tabak hebt die je zoekt. Soort Baaitabak met Vanille. Rookt licht en zoet en geeft een prettige roomnote.
Lekkâh hooâh, ik hâw dur zau van!

Theo

Bericht door Theo »

Een warm welkom toegewenst.

Liebaart

Bericht door Liebaart »

Sidekickelvis schreef:
06 mar 2021 17:26
Welkom. Ik denk dat je met Oud Brugge de tabak hebt die je zoekt. Soort Baaitabak met Vanille. Rookt licht en zoet en geeft een prettige roomnote.
Inderdaad. Oud-Brugge. Zeker proberen. Ik zweer er bij.

Van harte welkom hier en groeten uit Brugge. Mooi verhaal dat je brengt. Als je einde jaren tachtig je studie begon, dan zijn we generatiegenoten. Na Corona eens afspreken in Brugge of Gent om over pijproken een boompje op te zetten?

Meester W

Bericht door Meester W »

Geur en smaak,de sleutels op een toverslot...

Welkom !
I wasn’t born to follow..

Lonny

Bericht door Lonny »

Wederom een Welkom!

Sven G

Bericht door Sven G »

Sidekickelvis schreef:
06 mar 2021 17:26
Bedankt! Bij Oud Brugge denk ik, wellicht zoals veel Vlamingen, eerst aan kaas. Aangezien de tabak mij hier enkele keren wordt aanbevolen, ga ik ernaar op zoek!

Sven G

Bericht door Sven G »

Liebaart schreef:
06 mar 2021 22:37
Als je einde jaren tachtig je studie begon, dan zijn we generatiegenoten. Na Corona eens afspreken in Brugge of Gent om over pijproken een boompje op te zetten?
In 1991 begonnen aan de UGent. Ik vrees wel dat ik over pijproken nauwelijks een twijgje kan opzetten, laat staan een hele boom :-)

Liebaart

Bericht door Liebaart »

Sven G schreef:
07 mar 2021 11:30
In 1991 begonnen aan de UGent. Ik vrees wel dat ik over pijproken nauwelijks een twijgje kan opzetten, laat staan een hele boom :-)

Dan schelen we amper vier jaar. Ik ben begonnen in 1987 in Leuven.
En wat betreft die boom, tak of twijg, dat komt wel in orde.

Bommel

Bericht door Bommel »

Fraaie introductie en een hartelijk welkom op dit forum.
Door verschuivingen van producent naar producent verschuift ook vaak de receptuur van de tabak.
Zelf heb ik dat met Neptune, voorheen mijn dagelijkse tabak maar deze smaakt mij niet meer door de verandering waar ik de vinger niet op kan leggen.
Wat rest helaas is een zoektocht naar.....wat eigenlijk geen straf is gezien het plezier van ontdekken wat men ervaart.
Afbeelding

Chris

Bericht door Chris »

Welkom!

Ducheyne

Bericht door Ducheyne »

Een welkom van de Belgische kust waar door de alom aanwezige zeewind een " buitenpijp" soms problematisch is 8) :D :lol:
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Sven G

Bericht door Sven G »

Vandaag een pot Oud Brugge gehaald bij De Muynck in de Steendam te Gent. Was trouwens de winkel waar mijn leraar destijds zijn Florina haalde. Al twee pijpen gestopt met de nieuwe tabak. Is inderdaad erg aangenaam spul. Bedankt voor de tips.

Sidekickelvis

Sven G schreef:
09 mar 2021 18:14
Vandaag een pot Oud Brugge gehaald bij De Muynck in de Steendam te Gent. Was trouwens de winkel waar mijn leraar destijds zijn Florina haalde. Al twee pijpen gestopt met de nieuwe tabak. Is inderdaad erg aangenaam spul. Bedankt voor de tips.
Ik wist het!

oehoe

Bericht door oehoe »

Prachtig verhaal en 'n mooie geschiedenis waarvoor dank. Mijn eerste ervaring met (los van 't feit dat mijn oude heer er één rookte) was 't gegeven dat op mijn middelbare school, Peelland College Deurne 1971-1976 met name de afstandelijke docenten die met 'n pijp in de klas verschenen Clan rookten. Hedendaags voert de geur (ja, ik gebruik) me terug tot in ieder detail van mijn middelbare schooljaren toen. 't Reukvermogen is vaak in staat meer herinneringen op te roepen dan bijvoorbeeld afbeeldingen in mijn geval.

Chris

Bericht door Chris »

Nu wil ik ook een pot Oud Brugge!

Sidekickelvis

Chris schreef:
10 mar 2021 17:30
Iedere pijproker moet 1 keer zo'n pot leegroken. Het is echt beste tabak. VanilleVoortrekker!

Sven G

Bericht door Sven G »

oehoe schreef:
09 mar 2021 21:47
Prachtig verhaal en 'n mooie geschiedenis waarvoor dank. Mijn eerste ervaring met (los van 't feit dat mijn oude heer er één rookte) was 't gegeven dat op mijn middelbare school, Peelland College Deurne 1971-1976 met name de afstandelijke docenten die met 'n pijp in de klas verschenen Clan rookten. Hedendaags voert de geur (ja, ik gebruik) me terug tot in ieder detail van mijn middelbare schooljaren toen. 't Reukvermogen is vaak in staat meer herinneringen op te roepen dan bijvoorbeeld afbeeldingen in mijn geval.
Hoewel het natuurlijk een goede zaak is dat roken in scholen nu absoluut verboden is, vind ik het zelf ook wel wat jammer. Ben directeur van een middelbare school en kan dus niet ongestoord een pijp opsteken in mijn bureau, laat staan al dampend door de gangen dwalen.

Chris

Bericht door Chris »

Sidekickelvis schreef:
10 mar 2021 18:31
Chris schreef:
10 mar 2021 17:30
Iedere pijproker moet 1 keer zo'n pot leegroken. Het is echt beste tabak. VanilleVoortrekker!
Het klinkt al erg goed.. staat op de wensenlijst :)

Chris

Bericht door Chris »

Sven G schreef:
10 mar 2021 21:53
oehoe schreef:
09 mar 2021 21:47
Hoewel het natuurlijk een goede zaak is dat roken in scholen nu absoluut verboden is, vind ik het zelf ook wel wat jammer. Ben directeur van een middelbare school en kan dus niet ongestoord een pijp opsteken in mijn bureau, laat staan al dampend door de gangen dwalen.
Ah joh wat kan jou het bommen ;- )

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Welkom! Een mooie introductie :lol:
Bommel schreef:
07 mar 2021 19:03
...
Zelf heb ik dat met Neptune, voorheen mijn dagelijkse tabak maar deze smaakt mij niet meer door de verandering waar ik de vinger niet op kan leggen.
Wat rest helaas is een zoektocht naar.....wat eigenlijk geen straf is gezien het plezier van ontdekken wat men ervaart.
Een leuk extraatje is de podcast van Pipesmagazine Radio. Brian Levine heeft het in al die interviews enkele keren behandeld - de overgangen van tabakken naar andere producenten. Het is al zo simpel als het water dat uit de kraan komt. Vandaar de term 'The water in the factory'. Daardoor ontstaat smaakverschil, nog los van de tabaksbladeren en diens kwaliteitsverschillen.
Zo is ook McClelland aan haar legendarische einde gekomen; de kwaliteit tabaksbladeren die ze gebruikten worden niet meer verkocht of verbouwd.

Mijn vader had hetzelfde met Grolsch bier. In zijn studenten tijd is Grolsch uitgebreid met een fabriek in Enschede voor de hoofdproductie. In Groenlo bleef de productie maar dan voor de export. Hij heeft jarenlang via via de beugelflessen met export labels geritseld, omdat hij nou eenmaal aan die smaak bier gebrouwen met dat water gewend was.

Bommel

Bericht door Bommel »

NoneNicer schreef:
11 mar 2021 15:50
Welkom! Een mooie introductie :lol:
Bommel schreef:
07 mar 2021 19:03
...
Een leuk extraatje is de podcast van Pipesmagazine Radio. Brian Levine heeft het in al die interviews enkele keren behandeld - de overgangen van tabakken naar andere producenten. Het is al zo simpel als het water dat uit de kraan komt. Vandaar de term 'The water in the factory'. Daardoor ontstaat smaakverschil, nog los van de tabaksbladeren en diens kwaliteitsverschillen.
Zo is ook McClelland aan haar legendarische einde gekomen; de kwaliteit tabaksbladeren die ze gebruikten worden niet meer verkocht of verbouwd.

Mijn vader had hetzelfde met Grolsch bier. In zijn studenten tijd is Grolsch uitgebreid met een fabriek in Enschede voor de hoofdproductie. In Groenlo bleef de productie maar dan voor de export. Hij heeft jarenlang via via de beugelflessen met export labels geritseld, omdat hij nou eenmaal aan die smaak bier gebrouwen met dat water gewend was.
Het zal de pijproker niet vreemd zijn dat de lievelings tabakken, zeker de niet of minder gesausde, enige verandering van smaak krijgen door de jaren daar tabak, lees tabaksplant, nu eenmaal een natuurproduct is en gegeseld wordt door verschillende invloeden zoals weersomstandigheden, verschil in luchtkwaliteit/ natuur omstandigheden zoals vervuiling door vulkanische uitbarsting, klimaatverandering in de micro omgeving etc.
Maar ook het aantrekken van andere tabaksverbouwers ivm schaarste kan een flinke invloed hebben op de smaak van het vertrouwde tabakje.
Verbazingwekkend echter is de GROTE smaak verandering als het vertrouwde merk overgenomen wordt door een andere brand.
Het schijnt niet mogelijk te zijn door de andere producenten dezelfde tabak te verkrijgen van de verbouwers dan het oude merk.
Wellicht heeft dit te maken met contracten en zo maar het drijft de pijproker wel soms tot waanzin.
Afbeelding

Sidekickelvis

Bommel schreef:
12 mar 2021 18:47
Verbazingwekkend echter is de GROTE smaak verandering als het vertrouwde merk overgenomen wordt door een andere brand.
Het schijnt niet mogelijk te zijn door de andere producenten dezelfde tabak te verkrijgen van de verbouwers dan het oude merk.
Wellicht heeft dit te maken met contracten en zo maar het drijft de pijproker wel soms tot waanzin.
Ik gok op bezuinigen op bepaalde tabak die in de blend zit om zo meer winst te behalen.

Bommel

Bericht door Bommel »

Sidekickelvis schreef:
13 mar 2021 18:16
Bommel schreef:
Ik gok op bezuinigen op bepaalde tabak die in de blend zit om zo meer winst te behalen.
Ook dat ja.
Afbeelding

Sven G

Bericht door Sven G »

Aan al diegenen die me Oud Brugge aanraadden: vind het een supertabak:

Liebaart

Bericht door Liebaart »

Ik wist het wel.
Check je even je PB hier aub?

Sidekickelvis

Liebaart schreef:
01 apr 2021 07:20
Ik wist het wel.
Check je even je PB hier aub?
Ik ook. Dit was de enige passende tabak voor de vraag in de eerste post. Mooi toch?

rob1966

Bericht door rob1966 »

Bommel schreef:
13 mar 2021 23:52
Sidekickelvis schreef:
13 mar 2021 18:16
Bommel schreef:
Ook dat ja.
Er zijn inderdaad zoveel externe factoren die het moeilijk maken om een "kopie" te maken. Ik moest hierbij denken aan het Hoegaarden witbier, dat als merk is opgekocht door de grote industrie brouwer Inbev, en in 2006 de productie overhevelde naar Jupille. In de brouwerij van Jupille kreeg men niet de kwaliteit uit de brouwketels (te donker, te zuur) en besloot men na 2 jaar de productie weer plaats te laten vinden in Hoegaarden. Een senior brouwmeester vertelde me ooit dat luchtkwaliteit in combinatie met gist soms tot verrassende resultaten kan leiden. Soms is het gewoon jammer als zaken als commercie en marketing het overnemen van ambacht en liefde voor het vak.
wat blijft komt nooit terug

Paasei

Bericht door Paasei »

rob1966 schreef:
02 apr 2021 09:41
Een senior brouwmeester vertelde me ooit dat luchtkwaliteit in combinatie met gist soms tot verrassende resultaten kan leiden.
dat, én de bacterien in de lucht
Zo is het onmogelijk om Gueuze te brouwen buiten het Pajottenland en de Zennevalei vanwege de unieke bacterien die daar rondhangen.
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Bruyère

Bericht door Bruyère »

Wat een heerlijk verhaal.

In de lagere school destijds wandelde ook een dergelijk figuur, steevast met pijp in de mondhoek, door de gangen... Enkele jaren geleden heb ik de man gebeld. Hij woonde nog steeds op hetzelfde adres en na even zoeken zijn telefoonnummer gevonden. Hij was intussen gestopt met pijproken maar gaf wel de namen van de tabakken door die ik als kind kon ruiken in zijn spoor. Dus, naar de winkel en kopen hé. Jammer dat het tegenviel en niet de geur gaf die ik me herinnerde.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Plaats reactie