Sigaren

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
Plaats reactie
Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Sigaren

Bericht door roocker »

@Jekke : wij begrijpen elkaar.....

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Quai D'Orsay no.50

Mijn beste,

In mijn ruim bemeten tafel humidor, waar het voor zo'n 160 sigaren aangenaam vertoeven is,
springt er zo af en toe een sigaar uit waarvan ik zijn geheimen graag met het forum wil delen.

De Quai D'Orsay no.50  is zo'n sigaar!!
Middels deze Review wil ik mijn degustatie-ervaring, het forum dan ook doen toekomen.

Afmetingen:  50 x 110
Dekblad: Cuba Vuelta Abajo
Omblad: Cuba Vuelta Abajo
Binnengoed: Cuba Vuelta Abajo

Prijs € 7,60 (De Compagnie Breda)

Het merk Quai D'Orsay is van origine samengesteld voor de Franse markt.
Het is ontstaan in de 70’er jaren van de vorige eeuw en vernoemd naar een bekende straat in Parijs welke aan de rivier de Seine ligt.
In het najaar van 2017 werden twee nieuwe Vitolas, de 50 en de 54 geïntroduceerd.
Samen met de Corona Claro vertegenwoordigd dit nu het volledige portfolio van dit Cubaanse merk.

Als ik deze Quai D'Orsay no.50 uit de humidor haal, doen heerlijke geuren van vochtig hout en grassige tonen de neusgaten aangenaam prikkelen.
En ook het zicht wordt ruimschoots beloond!!
Want niet alleen oogt het licht generfde dekblad aangenaam,
"maar wat een schitterend sigaren-bandje".
Mán mán mán, wat is dit mooi!!
Dit majestueuze sigaren-bandje is werkelijk een lust voor het oog.
Esthetische schoonheid "avant la lettre".
Een schoonheid welke naar je lonkt en zich laat verleiden tot een passionele daad!!
Dat gaan we dan ook maar doen!!

Het knippen van de sigaar gaat prima.
En ook het aanvuren verloopt makkelijk.

De eerste gewaarwording die ik ervaar zijn enigszins frisse grassige smaken.
Al snel komt er een aangename droge smaak bij. Ik denk aan hooi.
Het frisse grassige verdwijnt en er komt een volwaardige smaak van hout voor in de plaats.
Cederhout wel te verstaan. Aangevuld met romige nuances en af en toe een vleugje walnoten en een hint leer.
Deze voor mij zeer bevallige smaken blijven zich zowaar de gehele rook- duur manifesteren.

Tijdens deze rook-duur van zo'n 60 minuten,
waarbij dient opgemerkt te worden dat ik een rustige roker ben,
heb ik de sigaar een enkele keer moeten bij-branden.
Voorts ervaarde ik een prima trek en statige rookpluimen.

Resumé,
een buitengewoon smaakvolle Cubaanse sigaar met een perfecte prijs / kwaliteit verhouding.


Zij die aan het genieten zijn,
groeten U!!
Aficionado Coenraad.


Afbeelding
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Afficionado
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 jan 2016 13:13
Locatie: Tielt-Winge BE

Re: Sigaren

Bericht door Afficionado »

Prachtige review Coenraad. Ik ben het dan ook volmondig eens met je beschrijving van deze prachtige sigaar.
Happy smoking

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Een maand geleden heb ik ook een Quai D'Orsay no.50 gerookt, ik vond hem heel zacht. In de club, waar ik hem rookte, werd hij door sommigen afgedaan als een vrouwen sigaar omdat hij zo licht is.
Ik vertelde de heren dat ze subtiel en licht door elkaar haalde.
@Coenraad: Mooie beschrijving van een lekkere sigaar voor een (H)eerlijke prijs.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Sigaren

Bericht door Willem-Jan »

Coenraad schreef: 04 jun 2018 09:59 Quai D'Orsay no.50


De Quai D'Orsay no.50  is zo'n sigaar!!
Middels deze Review wil ik mijn degustatie-ervaring, het forum dan ook doen toekomen.


Altijd leuk wanneer iemand de tijd neemt om iets neer te pennen. Zelf ook nog eens een sigaar opgestoken. Charles de Brouckere uit dat degustatiesetje. Deze keer een met Cubaans dekblad. Erg lekker hoor, duidelijk boven de doorsnee sigaar. Met deze vochtigheid, het is hier al een tijdje ongeveer even vochtig als een humidor in overdrive, (no kidding, mijn vochtmetertje op mijn kamer geeft 72 % aan, in de winter kan dit ook tot 34 gaan) merk ik dat de pijp toch minder smaakt, maar een sigaar des te meer.

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Mijn beste,

@Willem-Jan

Goed om te mogen vernemen dat de sigaren van Charles De Brouckére je zo goed bevallen.
En inderdaad, die met een Havana dekblad zijn fantastische sigaren.
Ik steek er vrijwel wekelijks enkele van op.
Weliswaar het model Corona (door de ruimere diameter / cepo zijn de smaken wat milder),
doch het zijn over de gehele lijn sigaren met een uitstekende prijs / kwaliteit verhouding!!
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Ik heb mezelf getrakteerd op een sigaar, een Kentucky Fire Cured (Muwat).
(de gele hoes is niet van deze sigaar, maar was om te vervoeren)
Afbeelding
Mooi gerold en de geur (zonder ze aan te steken) deed me heel erg denken aan Latakia.
De eerste 2 cm van de sigaar smaakten ook naar latakia. Dat verdwijnt en er komt een rechttoe rechtaan tabak smaak boven, een beetje Semoisiaans.
Afbeelding
De asse is spierwit, maar dat zijn we wel gewoon van de Nicaragua sigaar, ik heb me laten vertellen dat er meer magnesium in de grond zit (al dan niet door bemesting) ... Let niet op mijn schoenen, kwam net thuis en wilde eerst nog een uurtje ontspannen...je kent dat wel...
Afbeelding
Naar het einde toe wordt het een beetje straf en sauzig, maar dat vind ik wel lekker.
Afbeelding
1 uur en 15 min van genoten, wat wil zeggen, voor een knaap van 15,5 cm lengte en een ringmaat van 52 (20,64 mm) gemiddeld snel, lag niet aan mij maar aan de sigaar die snel wegrookte.
Mooie rookbeurt en voor een prijs van rond de 7 euro voor een Nicaragua sigaar hoor je mij niet klagen. Was wel een nicotine bommetje.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Sigaren

Bericht door Arno »

Mooi Elmer! Die sigaar is een van mijn favorieten, sowieso de hele Kentucky Firecured lijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Mijn beste,

Een plausibele beoordeling van een markante sigaar!!
En ook de prijs / kwaliteit verhouding is dik in orde.
(Leuke karaktervolle foto, die laatste).
Dank voor het delen!l
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sigaren

Bericht door Stoker »

Arno schreef: 04 jul 2018 19:55 Mooi Elmer! Die sigaar is een van mijn favorieten, sowieso de hele Kentucky Firecured lijn.
ook hier word er zeker van genoten altijd min 2 in de humidor :D
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sigaren

Bericht door Stoker »

Willem-Jan schreef: 04 jun 2018 22:22 [Charles de Brouckere uit dat degustatiesetje. Deze keer een met Cubaans dekblad.
als ik volgende meet weer een kistje of zelfs twee moet meebrengen moet je het me maar laten weten
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Sigaren

Bericht door Willem-Jan »

Stoker schreef: 04 jul 2018 21:11
Willem-Jan schreef: 04 jun 2018 22:22 [Charles de Brouckere uit dat degustatiesetje. Deze keer een met Cubaans dekblad.
als ik volgende meet weer een kistje of zelfs twee moet meebrengen moet je het me maar laten weten
Wees daar maar zeker van;)

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Sigaren

Bericht door Stoker »

Willem-Jan schreef: 05 jul 2018 22:32
Stoker schreef: 04 jul 2018 21:11
Willem-Jan schreef: 04 jun 2018 22:22 [Charles de Brouckere uit dat degustatiesetje. Deze keer een met Cubaans dekblad.
als ik volgende meet weer een kistje of zelfs twee moet meebrengen moet je het me maar laten weten
Wees daar maar zeker van;)
1of 2
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Een aanrader:
La Flor de Maria Mancini
Robusto Larga (15,24cm en een ringdikte van 50)
Wrapper: Nicaragua
Binder en filler zijn uit Honduras.
Trekt heel goed, volle smaak, stal, aards, hooi.... ook weer Semois achtig, ik gebruik Semois-achtig omdat ik de smaak van Semois goed ken, voor mij betekend dit een echte tabakssmaak zonder zoetigheid of andere poespas (wat voor een sigaar natuurlijk normal is maar toch...het doet er mij aan denken dus schrijf ik het op.)
Voor mij de eerste keer dat ik deze rookte en het zal eentje worden die in mij humi moet zitten. 7 euro 50 voor een topper!
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Sigaren

Bericht door Jekke »

Gisteren in de namiddag een Diesel Unholy Cocktail Maduro, en tegen de avond nog een Casa Magna Belicoso.....
Pijproken is er dit weekend niet van gekomen.....

Rist
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 okt 2016 13:15

Re: Sigaren

Bericht door Rist »

Gisteren een La flor dominicana double ligero gerookt die al een jaartje of 4 in de humidor lag. Was zalig genieten tijdens dit warmere weer, maar was vooral op het einde iets te 'spicy' voor mij zelf na al die jaren waardoor ik wat finesse miste. Over laatst nog een 6-7 jaar oude Partagas no. 2 gerookt, nu deze was echt absoluut geweldig! Spijtig genoeg heb ik er nog maar 1tje liggen...
Heb ondervonden dat ik van pijptabak vrij snel een duizelig/misselijk gevoel krijg maar dat ik van zware sigaren totaal geen last heb en deze zelf op een lege maag kan roken. Iemand hiervoor een verklaring of die hetzelfde voorheeft?

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Goede sigaar tabak heeft langer gerijpt dan pijp tabak denk ik. Daardoor milder. Ik rook een sigaar ook rustiger dan een pijp.maar ja ik rook nog maar een jaar pijp.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Sigaren

Bericht door Jekke »

Een triple Maduro kan soms ook wel eens op de maag inwerken bij mij.....al moet ik wel bekennen dat bijna 12 jaar transport mijn maag ook geen deugt heeft gedaan. Met pijptabak kan soms de zware Latakia wel eens troubles geven.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Sigaren

Bericht door Sidekickelvis »

Het kan natuurlijk ook zijn dat je via de pijp wat tabaksvocht binnenkrijgt. Zeker als je wat gehaaster en zonder filter rookt. Daar kun je aardig last van hebben. Het is ook een momentopname trouwens. Bijna iedereen hier heeft wel eens een pijp die wat op de maag slaat.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Net een Colombia CAO gerookt. Dikke lange stick. Ook deze beviel me weer heel goed. Ik heb steeds Cubanen gerookt, maar Nigaragua, Colombia en Honduras hebben verdorie ook goed spul. Maar je moet wel toch ook boven de 6 euro blijven, daaronder verlies je veel kwaliteit.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Sigaren

Bericht door Jekke »

Ik rook persoonlijk zeer graag de Man O' War sigaren, namelijk de Man O' War Ruination Seconds Gordo No2. Voor een bundel van 15 sigaren betaal ik 60€.....persoonlijk vind ik dat een zeer mooie prijs voor goeie sigaren uit Nicaragua door A.J. Fernandez.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Bedankt voor de tip. Dit weekend eens checken.

Trouwens...dit ben ik met die Columbia CAO:
Afbeelding
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Sidekickelvis schreef: 09 jul 2018 19:56 Het kan natuurlijk ook zijn dat je via de pijp wat tabaksvocht binnenkrijgt. Zeker als je wat gehaaster en zonder filter rookt. Daar kun je aardig last van hebben. Het is ook een momentopname trouwens. Bijna iedereen hier heeft wel eens een pijp die wat op de maag slaat.
Mijn beste,

Dacht ik ook aan!!
Is mij ook een enkele keer overkomen.
Als remedie eet ik dan een banaan!!
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Elmer schreef: 09 jul 2018 21:02 Ik heb steeds Cubanen gerookt, maar Nigaragua, Colombia en Honduras hebben verdorie ook goed spul. Maar je moet wel toch ook boven de 6 euro blijven, daaronder verlies je veel kwaliteit.
Mijn beste,

Inderdaad!!
Met name Nicaragua timmert de laatste jaren behoorlijk aan de weg als "Longfiller" producent.
Prima sigaren voor een schappelijke prijs!!

En het heeft in 2016 zelfs een Vlaamse inbreng gekregen.
Het gerenommeerde merk Oliva is immers overgenomen door de West-Vlaamse familie Vandermarliere. (J. Cortès sigaren).
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Sigaren

Bericht door Wowbagger »

Vandaag nu het nog kan zonder ranzige foto's er op een kistje Robusto's met brasil dekblad gekocht van De Olifant. Laat die vakantie maar komen!

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Coenraad schreef: 10 jul 2018 11:40 En het heeft in 2016 zelfs een Vlaamse inbreng gekregen.
Het gerenommeerde merk Oliva is immers overgenomen door de West-Vlaamse familie Vandermarliere. (J. Cortès sigaren).
Ik zag deze liggen in de winkel in Putte (Prins). 15KM van bij mij thuis.
Een leuk assortiment niet Cubanen en ook heel veel Nederlandse sigaren.
Maar die Oliva J. Cortès sigaren ga ik zeker proberen.

Trouwens als je / jullie nog aanbevelingen hebben...ik ben één en al luisterend oor. Goede sigaren Honduras, Nederland of andere toppers, advise altijd welkom.
Helemaal into the Sigar lately...Heel gemakkelijk en ontspannen roken. Neemt niet weg dat ik ook nog pijpen rook natuurlijk.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Sigaren

Bericht door Rob »

Mijn laatste ontdekking: Macanudo White. Sinds kort op de markt; heel mild en iets meer dan €6. Een aanrader als zomersigaar.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Sigaren

Bericht door Elmer »

Rob schreef: 12 jul 2018 22:32 Mijn laatste ontdekking: Macanudo White. Sinds kort op de markt; heel mild en iets meer dan €6. Een aanrader als zomersigaar.
Waarvan akte. Check ik nu zaterdag, misschien heeft hij ook die in huis. Als ik Google mag geloven dan komt de sigaar uit Equador maar gebruiken ze een Amerikaans buitenblad.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Coenraad
Berichten: 328
Lid geworden op: 20 feb 2017 22:56
Locatie: West Brabant

Re: Sigaren

Bericht door Coenraad »

Mijn beste,

De Inspirado White van Macanudo heeft een:
Binnengoed: Nicaragua, Mexico
Omblad: Indonesië
Dekblad: Ecuador Conneticut.
Een heerlijke milde sigaar, ideaal om de dag te beginnen!!

Overigens, morgen sla ik eveneens weer wat sigaren in.
Onder andere die met een Conneticut dekblad.
Ik ga dan uit de stal van A.J. Fernandez de New World corona gorda connecticut proberen.
Ik kies met name deze corona, omdat de maat / Cepo van 5,5 x 46 mij bevalt.
Zeker daar waar het een Conneticut dekblad betreft.
Sigaren met een Conneticut dekblad hebben over het algemeen een zachte, milde smaak-beleving.
Hoe smaller de Cepo hoe krachtiger dan de smaak-beleving wordt ervaren.
Ik ben benieuwd!!
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Sigaren

Bericht door Willem-Jan »

Stoker schreef: 06 jul 2018 20:39
Willem-Jan schreef: 05 jul 2018 22:32
Stoker schreef: 04 jul 2018 21:11
Willem-Jan schreef: 04 jun 2018 22:22 [Charles de Brouckere uit dat degustatiesetje. Deze keer een met Cubaans dekblad.
als ik volgende meet weer een kistje of zelfs twee moet meebrengen moet je het me maar laten weten
Wees daar maar zeker van;)
1of 2
Doel je eigenlijk op een specifieke meeting? Heb het forum niet echt goed gevolgd de laatste tijd.

Plaats reactie