Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Flakeroker
Berichten: 410
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Locatie: Onder de rook van Rotterdam ;0)

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Flakeroker »

Ik rook al mijn pijpen zonder filter.
Wel heb ik verloopje van 9mm naar 3mm in de filterpijpen.
Pijprokers zijn echte levensgenieters, immers, alleen met een pijp als trouwe metgezel kan men de meest verfijnde smaak van tabak ervaren.

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re:

Bericht door Geoff »

Nekker schreef:Hangt van de pijp af... Als hij met filter is, rook ik hem ook zo... En vice versa.
Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Pijpen die verkocht worden met een zogenaamd 'koelertje' (zo'n ijzertje dat tot niets dient), rook ik ook zonder. Het ijzeren vlimmeke werp ik in de vuilbak.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Generaal »

Na talloze keren het filter vervangen te hebben en me er vragen bij gesteld te hebben, kom ik tot volgend besluit:
En zal na m'n uiteenzetting 'n tekst neerzetten van 'n man die toch al ruim 48 jaar aan het steeltje lurkt..

Ik merk na het roken van 'n pijp, voorzien van 'n filter, dat deze nat is, dat je deze nattigheid wel steeds mee neemt tijdens je rooksessie, je kan er geen rager doorhalen om het weg te nemen.
Die nattigeheid zit er nog steeds, na 'n dag rust.

Verder heb ik gemerkt dat 'n filter hetzelfde effect heeft als ademen door 'n verstopte neus..
Dat ik door deze belemmering in m'n pijp, er harder moet aan trekken en met gevolg 'n hetere kop en meer nattigheid.

Ik heb deze week, elke pijp die ik rookte, zonder filter gerookt, wel met 'n adaptor en daar zitten ook verschillen in, die van Big Ben, zijn ondingen, die van Vauen zijn degelijk uitgevoerd, lang genoeg en voorzien van 'n O ringetje dat netjes de wand afsluit en waarbij 'n rager er ook zonder veel problemen doorheen kan.

Het enige dat voor het drogere roken noodzakelijk is, is dat je geregeld 'n rager door het mondstuk haalt en alzo het vocht wegneemt, dus i.p.v. die natte troep 'n hele rooksessie mee te hebben, haal je hem nu geregeld weg en dat proef je! Ook merk ik dat ik veel kalmer kan roken, rustige trekjes, niets geforceerd en vooral dat de kop geen oververhitting geeft, wat ik met 'n filter erin wel voor had.

Vooral gesausde tabakken geven meer condensatievocht af dan de andere varianten, dus dit moet je in mind houden.

Verder moet je opletten, bij het volledig opbranden van je tabak, dat je de as niet aanzuigt, dat is natuurlijk met 'n filter niet, maar so what..'n geoefende pijproker voelt het einde van 'n rooksessie.

Nu 'n citaat van de pipe doctor,
bronvermelding: http://www.stogiefresh.com/journal/Ciga ... swers.html

Question from William: I have noted that many European pipes have filters. My question is: "Will the pipe smoke as well or better without these filters?" Years ago I smoked Kaywoodie pipes with a "stinger" inside which I always removed and found less "gurgle." Would the removal of the filter act in the same way?

Answer from the Pipe Doc: Dear William... I am not going to make this answer any more complex than it need be. Avoid filters. If you have a filter, remove it. If you can't remove it, throw the pipe out. That will save a lot you of grief and save you time spent writing letters to people with bad attitudes. Also, use your pipe cleaners regularly and without regard to the 5 cents you might save by not using one. Keep inserting the pipe cleaners (usually just two) until they come out clean. That completely obviates the need for a filter. Just remember the adage: "Pipe Men do not use filters."



About the Pipe Doc: Our “Pipe Doc” normally goes by the name of Marty Pulvers, except when he is alerted that an APB has been issued for him. Indeed, he states, his proudest achievement is that he has been in the pipe and tobacco business for over 30 years and still has no convictions.

Other credentials include his being named a Doctor of Pipes by the Chicagoland Pipe Club and a Certified Kapnismologist (don't ask) by Pipe Collector's International... now defunct (don't ask). He is also a Certified Beer Judge, which he concedes has nothing to do with the subject at hand, but might help explain, in advance, the quality and tenor of some of his answers to your pipe questions.


Marty began his pipe voyage in abject ignorance of pipes and tobacco, and over the 45-plus years of pipe smoking, he claims to have experienced and learned a lot. Alas, he's willing to admit that it is possible he has been at it so long that this journey may have resulted in a complete circle.

Afbeelding
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Luys »

Generaal schreef: Just remember the adage: "Pipe Men do not use filters."[/color]
Op de een of andere manier staat dat hele citaat me tegen, met als klapstuk het bovenstaande! Ik denk dat deze man het niet lang zou uithouden op ons forum, of dat veel forumleden al heel snel die man weg zouden willen hebben... 'Pipe Doctor' pfff, ik hecht meer oordeel aan de woorden van diverse gerespecteerde leden van dit forum!

Waarom? Omdat er in mijn optiek weinig klopt van het verhaal! Ook jouw ervaringen met het filter deel ik niet. Ik ben begonnen zonder filter en heb altijd geroepen dat die dingen niet nodig zijn (sigaren hebben ook geen filter). Toen ben ik op een gegeven moment met filter gaan roken (niet alles, maar sommige pijpen en tabakken). En ik merk wel degelijk verschil tussen eenzelfde tabak en pijp met filter alsook zonder.

Ja, na een rooksessie is het filter inderdaad nat. Al het vocht dat in het filter zit zit niet meer in de tabak en komt niet in je steel of mond. Resultaat: droger roken! Zo is hoe ik het ervaar. Ook het harder moeten trekken aan een pijp omdat je het idee hebt dat 'ie verstopt is merk ik bij de meeste pijpen weinig van. Als ik een pijp heb met beduidend mindere trek met filter, blijf ik toch rustig roken en komt het goed.

Een enkele keer gehad dat ik een filter in een pijp had zitten en dat filter was gewoon niet goed waardoor er bijna geen lucht doorheen te krijgen was.

Tot slot: ik vermoed dat we veel meer niet-mannelijke leden hebben dan we eerst dachten. Er zijn aardig wat filter-rokers onder ons die naar volle tevredenheid hun pijpjes met filter roken! :mrgreen:
Pijproker des forums

Winslow Collector

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Winslow Collector »

@Generaal:

Volgens mij moet iedereen dat gewoon zelf bepalen en ondervinden. En vooral beide proberen om uit te vinden wat voor elk individu het beste werkt. Ik ben een filterroker, maar zal daar nooit iemand van proberen te overtuigen dat ook te worden. Alleen: probeer het eens, misschien heb je dan een betere klik met een pijp of een tabak.

Dat die ene zelfbenoemde pipedoctor iets beweert, doet me heel weinig. Het is ook maar "een" individu, met "een" mening die hij niet eens onderbouwt, buitenom een domme one-liner.
Daarbij is het citeren van iemand die al 48 jaar aan een steeltje zuigt natuurlijk nooit een argument. :?
Ik ken oudere mensen die hun hele leven met oogkleppen op hebben geleefd. Dus hoge leeftijd en iets al heel lang doen, maakt iets niet tot het goede of een wetmatigheid. Anders zou een dictator, politicus of kinderverkrachter na 48 jaar ook opeens goed werk verricht hebben? :roll: :wink: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Master-Fan »

nu ik eenmaal zonder ben gaan proberen bevalt me dat wel. Maar ik wissel het nu af. de ene pijp rook ik met filter, de andere pijp zonder.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Generaal »

Tja, je vindt natuurlijk altijd mensen die hun hele leven het verkeerde beleven. Ik heb me wel even geïnformeerd over deze kerel, z'n history of live, z'n ervaringen enz..natuurlijk via internet, maar vond toch heel wat goeds over deze man. Eigenaar geweest van de meest bekende pijpshop, Sherlock's Haven, in Sanfrancisco, 'n boek uitgebracht, enz..

En natuurlijk heeft ieder het genoegen om z'n rookgenot zelf te bepalen, niemand die dit zal betwisten, ik kan op het moment enkel maar uit m'n eigen ervaring meedelen dat ik het wel of niet met 'n filter beter, smaakvoller, gemakkelijker enz..vind.
En misschien zit ik ook mis, wat m'n opvattingen betreft, de toekomst zal het waarschijnlijk wel uitwijzen.


En als ik de collectie van Harry Mulisch overschouw, 'n man die niet keek op 'n stuiver in de aanschaf, moet ik vaststellen dat hij de voorkeur gaf aan straights, ook hier over zit 'n verhaal, dat 'n straight, het best zou roken, i.v.m. luchtturbulentie enz..
En toch zijn er massa's te vinden in allerhande vormen en modellen..

Question from David: Do pipe shapes affect the way they smoke? I understand the importance of thicker bowls, but not the distinct shapes. Also, what affect does the filter have in 9 mm filter pipes?

Answer from the Pipe Doc: Thank you for giving me the opportunity to address some subtle issues here, as well as some misconceptions... First of all, yes, pipe shapes do effect the way a pipe smokes. Scientists study turbulence, that is, the way the wind and air flow through or around objects. If they were worth their salt, they would forget about studying tornadoes and cyclones, etc. (can't do much about Mother Nature, anyway), and study the way the smoke flows through various pipe shanks. Why aren't any of the Think Tanks funding that kind of research, huh?

To answer your question as specifically as I can, I will tell a story: David Field and I import, among others, the pipes of Karl Heinz Joura, undoubtedly one of the finest (and most expensive... bless him) pipe carvers in the world. On one trip to his home in Bremen, Germany, I asked him to make a large, full bent pipe for a customer. Money, I told Karlo, was no object. This customer has plenty of "geeters," I explained, he just wants a large, bent pipe from you. Karlo said "no!" "What do you mean, no?" I shot back... "The pipe is sold, all you have to do is make it." Karlo is a purist and he explained that bent pipes do not smoke as well as straight pipes and he would not make a bent pipe, although he does make curved pieces. Nothing as worthless as money was going to influence his integrity.


I think he is right. I know that I much prefer straight pipes, but that well may be because I simply like the shape and style of straight pipes. I certainly am not equipped to tell you I have done controlled tests and thus can tell the difference between how a straight pipe and a bent pipe smoke. I doubt that many palates could. In short, you should pick up and smoke what you like, and not worry about infinitesimal differences, unless you are truly anal-retentive and want to worry about those differences. If that is the case, go ahead, knock yourself out.

Nogmaals, my 2 cents..
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Winslow Collector

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Winslow Collector »

@ Generaal:

Heb ook niet geschreven dat jij fout zou zitten. Alleen JIJ bepaalt hoe JIJ van iets het meest geniet.

Ik heb wat tegen die zogenaamde pipe doctor. Het citaat dat je meestuurde slaat gewoon nergens op. Dat is niet jouw fout, het is die zelfbenoemde pipedoctor die vreemde uitspraken doet.

Het is heel simpel, om eender wat het gaat.

Enerzijds:
Over persoonlijke voorkeuren en smaken valt niet te twisten. Men kan er over praten en vergelijken, maar een Latakia-liefhebber kan nooit iedereen overhalen hetzelfde lekker te vinden.

Anderzijds:
Als iets met klem wordt beweerd ("Pipe men don't use filters"), moet dat ofwel wetenschappelijk aangetoond worden, ofwel empirisch bewezen worden. Dat kan hij niet, want het tegendeel bestaat in ruime mate, dus is zijn bewering BS.

Volgens mij is het niet moeilijker dan dat. Pipe Doctor... my ass. :twisted:

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Generaal »

Wat z'n onderbouwing betreft:

I have never really smoked a pipe with the filter inserted although I have at least one good pipe that could take a filter, if I chose to insert one. And not even to answer your question (worthy though it may be) do I intend to undertake that exercise. What I think, however, is that filters impede the draw, impede the taste and create a "wrong" turbulence. Cigars are a good example here. A well rolled cigar creates a smooth, direct flow of smoke to the mouth, and will give you as good a flavor as you can get from the tobacco being used. Poor rolling, blocking the smoke, will do the opposite, as I am sure you have experienced. Shoving a filter between the tobacco and the stem is the equivalent of creating a poorly rolled cigar. I think a filter filters out the possibility of a more fully enjoyable smoke.

I hope I have answered your questions. Get some experience under your belt and you will be able to answer these for yourself... from first-hand experience.


Enjoy your pipes,

Maar nogmaals, het is idd, zijn mening en beleving, niemand hoeft ze te delen.. :B :B
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Henk de Jong »

Generaal schreef: Answer from the Pipe Doc: Dear William... I am not going to make this answer any more complex than it need be. Avoid filters. If you have a filter, remove it. If you can't remove it, throw the pipe out. That will save a lot you of grief and save you time spent writing letters to people with bad attitudes. Also, use your pipe cleaners regularly and without regard to the 5 cents you might save by not using one. Keep inserting the pipe cleaners (usually just two) until they come out clean. That completely obviates the need for a filter. Just remember the adage: "Pipe Men do not use filters."
Volgens mij heeft de "pipe doc" het hier over de metalen filters in pijpen.

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Henk de Jong »

Generaal schreef:Wat z'n onderbouwing betreft:

I have never really smoked a pipe with the filter inserted although I have at least one good pipe that could take a filter, if I chose to insert one. And not even to answer your question (worthy though it may be) do I intend to undertake that exercise. What I think, however, is that filters impede the draw, impede the taste and create a "wrong" turbulence. Cigars are a good example here. A well rolled cigar creates a smooth, direct flow of smoke to the mouth, and will give you as good a flavor as you can get from the tobacco being used. Poor rolling, blocking the smoke, will do the opposite, as I am sure you have experienced. Shoving a filter between the tobacco and the stem is the equivalent of creating a poorly rolled cigar. I think a filter filters out the possibility of a more fully enjoyable smoke.

I hope I have answered your questions. Get some experience under your belt and you will be able to answer these for yourself... from first-hand experience.


Enjoy your pipes,
De "pipe doc" eindigt zijn betoog met het advies te experimenteren, alles zelf te ervaren en dan je eigen mening te vormen, maar in het voorgaande stuk tekst blijkt dat door hemzelf niet te worden gedaan: hij geeft toe nog nooit echt een pijp met een filter te hebben gerookt. Hij heeft er echter wel al oordelen over klaar die gebaseert worden op aannames en een valse vergelijking met het te strak gerold zijn van sigaren.

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Mikali »

Ook hier word er afgewisseld. Merk wel dat ik om maar één te noemen de BiBo niet zal roken zonder filter, vind hem dan echt niet lekker ...
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Animalis

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Animalis »

Gister heb ik er goed opgelet welk verschil ik ervaar met de pijpen die ik heb. Een filter pijp heeft al meer weerstand met aan zuigen dan zonder filter. De scherpte van tabak waar ik toch van terug moet komen lijkt met een filter minder te zijn. Het vocht word meer opgehoopt rondom en in de filter. Zonder filter verlaat het vocht meer met het aanzuigen verwacht ik.

Maar wat al eerder geschreven word, het is toch een persoonlijke keuze. En wat ik misschien ervaar, ervaart een ander veel minder of niet of zelf veel meer. Gewoon uit proberen wat ik momenteel ook aan het doen ben.

Gebruikersavatar
multiballs
Berichten: 1241
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:18

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door multiballs »

een handige tip,is om een uurtje na het roken,
als de pijp afgekoelt is,
het filter eruit nemen,en de pijp reinigen,
daarna kan de pijp op zijn dag rust vrij ademen en drogen
en zit die nattigheid er niet meer na een dag rust.....
Generaal schreef:Ik merk na het roken van 'n pijp, voorzien van 'n filter, dat deze nat is, dat je deze nattigheid wel steeds mee neemt tijdens je rooksessie, je kan er geen rager doorhalen om het weg te nemen.
Die nattigeheid zit er nog steeds, na 'n dag rust.

Afbeelding
WINSLOW Waarom niet ?

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Generaal »

Animalis schreef:Gister heb ik er goed opgelet welk verschil ik ervaar met de pijpen die ik heb. Een filter pijp heeft al meer weerstand met aan zuigen dan zonder filter. De scherpte van tabak waar ik toch van terug moet komen lijkt met een filter minder te zijn. Het vocht word meer opgehoopt rondom en in de filter. Zonder filter verlaat het vocht meer met het aanzuigen verwacht ik.

Maar wat al eerder geschreven werd, het is toch een persoonlijke keuze. En wat ik misschien ervaar, ervaart een ander veel minder of niet of zelf veel meer. Gewoon uit proberen wat ik momenteel ook aan het doen ben.
Is mijn persoonlijke ervaring ook, maar als je 2 ragers per rookbeurt gebruikt, om geregeld het vocht weg te nemen, rook je stukken droger dan dat je het vocht van de verzadigde filter mee moet trekken. Hetgeen me stoort bij filter pijpen is, dat er met of zonder filter 'n holle ruimte is, tussen het 3 of 4mm rookkanaal en de overgang naar het grotere gedeelte (9mm) naar de steel, waar met of zonder filter, plaatsing van 'n adapter of niet, 'n ruimte blijft, waar zich het vocht afzet en dat je er niet uit krijgt met 'n rager, enkel na een gehele cleanbeurt.
Waaruit nogmaal mag beschouwd worden, dat hetgeen janneman aanhaalt, er niet genoeg nadruk kan gelegd worden in het cleanen van je rookgerei.

Ik vergelijk 'n filter als 'n natte sweeter, zolang je hem nat draagt, is het comfort ver te zoeken. En zonder condens, geen rook, dat staat als 'n paal boven water.

Als ik het zo'n beetje overschouw, wat fabricanten allemaal al gedaan hebben om het nat roken aan te pakken, systeempijpen, filters, aanzuigklepjes, expirimenten met modellen, ketelvormen, stelen, enz, enz...en meestal met geen enkel afdoend resultaat, omdat er heel wat beginnnende vooral, pijprokers zijn die te hevig roken, slecht stoppen, geen ragers gebruiken, niet correct hun gerei zuiver maken, enz..

Het zal nooit 'n exacte wetenschap worden, het pijproken!

En vooral omdat je rustiger kan trekken aan je pijp, zonder filter, rook je al droger en ook de tonguebite valt heel goed mee, maar zoals al aangehaald werd, ieder z'n beleving, zolang er maar rook is, die je 'n fijn en behaagelijk genot verschaft!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Animalis

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Animalis »

Generaal schreef:
Animalis schreef:Gister heb ik er goed opgelet welk verschil ik ervaar met de pijpen die ik heb. Een filter pijp heeft al meer weerstand met aan zuigen dan zonder filter. De scherpte van tabak waar ik toch van terug moet komen lijkt met een filter minder te zijn. Het vocht word meer opgehoopt rondom en in de filter. Zonder filter verlaat het vocht meer met het aanzuigen verwacht ik.

Maar wat al eerder geschreven werd, het is toch een persoonlijke keuze. En wat ik misschien ervaar, ervaart een ander veel minder of niet of zelf veel meer. Gewoon uit proberen wat ik momenteel ook aan het doen ben.
Is mijn persoonlijke ervaring ook, maar als je 2 ragers per rookbeurt gebruikt, om geregeld het vocht weg te nemen, rook je stukken droger dan dat je het vocht van de verzadigde filter mee moet trekken.
Ik zal de tip gebruiken!

Gebruikersavatar
Generaal
Berichten: 866
Lid geworden op: 06 mar 2012 19:31
Locatie: Bilzen, Limburg, Belgie

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door Generaal »

Animalis schreef:
Generaal schreef:
Animalis schreef:Gister heb ik er goed opgelet welk verschil ik ervaar met de pijpen die ik heb. Een filter pijp heeft al meer weerstand met aan zuigen dan zonder filter. De scherpte van tabak waar ik toch van terug moet komen lijkt met een filter minder te zijn. Het vocht word meer opgehoopt rondom en in de filter. Zonder filter verlaat het vocht meer met het aanzuigen verwacht ik.

Maar wat al eerder geschreven werd, het is toch een persoonlijke keuze. En wat ik misschien ervaar, ervaart een ander veel minder of niet of zelf veel meer. Gewoon uit proberen wat ik momenteel ook aan het doen ben.
Is mijn persoonlijke ervaring ook, maar als je 2 ragers per rookbeurt gebruikt, om geregeld het vocht weg te nemen, rook je stukken droger dan dat je het vocht van de verzadigde filter mee moet trekken.
Ik zal de tip gebruiken!
Lees graag jou ervaring in deze, thnx for reading. :-? :-?
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

daan77

big ben filters

Bericht door daan77 »

ik heb afgelopen week 2 nieuwe big ben pijpen gekocht,
canterbury 302 en oxford 302 deze gelijke modellen liggen (voor mij) het fijnst in de hand

nu nog een vraag, omtrent de filters, als de firma gubbels stopt met de productie
waar kan ik nog filters (9mm) krijgen (ander merk?)

groet daan.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: big ben filters

Bericht door Paasei »

Er zijn er van vele merken.
Gewoon al es op de verschillende verkoopwebsites kijken. Nietenkel verschillende merken, ook verschillende uitvoeringen : met koolstof, of volledig in meerschuim... 9 mm is een standaardmaat.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Japa
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2011 16:54
Locatie: Utrecht

Re: big ben filters

Bericht door Japa »

Gewoon aan je tabaksboer vragen? Die heeft vast filters van een ander merk liggen, en filters zijn filters. ;p

diego
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 feb 2011 22:59
Locatie: BE

Re: big ben filters

Bericht door diego »

Paasei schreef:Er zijn er van vele merken.
Gewoon al es op de verschillende verkoopwebsites kijken. Nietenkel verschillende merken, ook verschillende uitvoeringen : met koolstof, of volledig in meerschuim... 9 mm is een standaardmaat.
wat is eigenlijk het verschil tussen koolstoffilters en meerschuimfilters
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: big ben filters

Bericht door Paasei »

Bij een koolstoffilter zit er van binnen... koolstof, en bij een meerschuimfilter, je raadt het al, meerschuim.
Meerschuim zou nog meer vocht tegen houden, maar koolstoffilters voldoen prima.

Effe wachten, ik zoek even het topic hierover.

edit : kan het niet vinden... iemand anders die het grote filtertopic vindt?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: big ben filters

Bericht door janneman »

http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... =40#p91094 over koolstof- en meerschuimfilters, en dat hele draadje is wel boeiend denk ik...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

soorten filters

Bericht door lestat »

Omdat ik veel gesausde tabakken rook wil ik eens proberen met filter te roken. Ik heb echter al gemerkt dat er een vrij groot en divers aanbod is. Nu had ik wel graag geweten welke de voorkeur heeft en wat nu precies de verschillen zijn.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: soorten filters

Bericht door Bart Iron »

Ik gebruik de cilindertjes met actieve kool van Stanwell. Ik vind ze erg prettig.

Andere heb ik nog niet geprobeerd.
Ze zijn bij ons betaalbaarder dan de BigBen filters.

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: soorten filters

Bericht door Luys »

Toevallig kwam ik net ook een ander draadje tegen over filters, maar e.e.a. is al besproken in: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... rs&start=0.

Daar staat behalve de info waar he topic mee startte, ook info over soorten filters.

@mods: misschien een idee om de wildgroei in topics over filters terug te dringen door de boel samen te voegen in een groot filter-topic?
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: soorten filters

Bericht door Ribbon »

Luys schreef:Toevallig kwam ik net ook een ander draadje tegen over filters, maar e.e.a. is al besproken in: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... rs&start=0.

Daar staat behalve de info waar he topic mee startte, ook info over soorten filters.

@mods: misschien een idee om de wildgroei in topics over filters terug te dringen door de boel samen te voegen in een groot filter-topic?
Kortom, even filteren die handel :mrgreen:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: soorten filters

Bericht door Wowbagger »

=D>

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: soorten filters

Bericht door Eliminator »

Robb schreef: Kortom, even filteren die handel :mrgreen:
:lol: :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: soorten filters

Bericht door lestat »

+1

Had even via zoeken geprobeerd maar had niet zo veel zin om iets van een 47 pagina's door te pluizen. Mijn excuses

@robb super :D :mrgreen: =D>
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Plaats reactie