Suikers in tabak.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Suikers in tabak.

Bericht door robvoorburg »

In tabak zit van nature suiker. De hoeveelheid hangt af van de soort en de wijze waarop de
tabak is gedroogd en kan oplopen tot 20% van het totale gewicht.
Soms voegen fabrikanten suiker toe, daardoor wordt tabak als lekkerder ervaren.
(de scherpe smaak van de rook wordt gemaskeerd)

Het bovenstaande zal een belangrijke reden zijn waarom jonge pijprokers vaak
voorkeur hebben voor mixtures. (hetzelfde geldt voor zoete alcoholische drankjes)

Wanneer je het volle genot van je tabak wil ervaren, dan is het essentieel dat je
vanaf aansteken tot finish de tabak r u s t i g laat smeulen.

De tabak aansteken en opjagen kan, maar dan verbranden de suikers hetgeen
een bittere smaak tot gevolg heeft.

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Suikers in tabak.

Bericht door Fossiel »

robvoorburg schreef:Wanneer je het volle genot van je tabak wil ervaren, dan is het essentieel dat je
vanaf aansteken tot finish de tabak r u s t i g laat smeulen.

De tabak aansteken en opjagen kan, maar dan verbranden de suikers hetgeen
een bittere smaak tot gevolg heeft.
De eerste tien minuten rook ik, vooral bij gesausde tabakken, meestal vrij snel, omdat die anders uitgaan. Daarna doe ik het rustiger aan.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Suikers in tabak.

Bericht door metaltommy »

daar word ik steeds beter in de tabak laten smeulen en dus ook rustiger roken " laat maar gaan dat smeult wel door" is vaak mijn gedachte erbij.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Suikers in tabak.

Bericht door lestat »

moet bekennen dat ik het daar nog wel moeilijk mee heb. In het begin dan rookte ik zelfs rustiger, maar toen ging de pijp echt veel uit. Nu rook ik meestal sneller en wil ik een goede rookwalm zien als ik uit blaas. Maar dat wordt dan meestal te snel. Zal de balans ooit wel eens vinden. Het is net die uitdaging die ik ook zo boeiend vind bij het pijp roken
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Winslow Collector

Re: Suikers in tabak.

Bericht door Winslow Collector »

Kleine aanvulling/correctie, Rob:

Sommige Virginia's bevatten van nature zelfs tot 30% suikers.

En niet "soms" voegen de fabrikanten suikers toe, maar zo goed als elke tabaksfabrikant (een enkele uitzondering daargelaten) voorziet zijn ruwe tabak in 99% van de gevallen van een casing. En daar zitten ook weer suikers in. Een casing bestaat meestal uit (een combinatie van): laurier, munt, esdoornsiroop, vet + eiwit in de vorm van witte chocolade.
Die casing zit in het begin van het proces van de tabaksfabrikant.

Indien de fabrikant verderop in het proces geen "zoetmakende" processen meer gebruikt, heb je een "neutrale" tabak. Dus eentje die gewoon naar tabak ruikt, zoals wij de tabaksgeur kennen.

"Zoetmakende" processen in een later stadium zijn het persen onder hoge druk, maar dan mét toevoeging van warmte. Die warmte doet laat de suikers (natuurlijke PLUS casing) karameliseren en geeft een donkere en zoetere tabak, die we kennen onder de naam Cavendish. Cavendish is dus geen soort tabak, maar een resultaat van een bewerking.

En dan is er natuurlijk de "topping", waarbij de fabrikant zijn specifieke aroma's toevoegt voor alle gesausde blends: de kersentabakken, de whisky-tabakken, alle vruchten en fruittabakken en noem maar op.


Verder een algemene opmerking voor alle geïnteresseerden die info van internet als gegeven beschouwen: pas op met wat je links en rechts op internet vindt aan informatie. Ik las laatst op Pipedia dingen die (ik dacht) van G.L.Pease afkomstig waren. Hij is ófwel verkeerd geciteerd, ófwel sommige informatie geldt bijvoorbeeld wél in Amerika maar is verboden in Europa. Als voorbeeld stelde hij dat er ook whiskey of rum als casing gebruikt wordt. Dit is in Europa absoluut verboden, louter en alleen omwille van accijnswetgeving. Heeft dus niets met gezondheid of iets dergelijks te maken, maar je mag in Europa een accijnsproduct zoals tabak, NIET verrijken met een accijnsproduct zoals sterke drank.

Over hoe dat dan zit met allerlei Europees geproduceerde tabakken mét drank (en die zijn er nogal wat) zal ik te zijner tijd weleens een artikeltje/topic over schrijven. Voorlopig stel ik dit zelf even onder "embargo" tot ná een mogelijke verschijning over een soortgelijk onderwerp in een tijdschrift.


En wat het rustig roken betreft: dit is altijd aan te raden. Al zijn sommige tabaksmelanges iets vergevingsgezinder dan andere.

Gebruikersavatar
Fossiel
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jul 2011 17:37

Re: Suikers in tabak.

Bericht door Fossiel »

lestat schreef:In het begin dan rookte ik zelfs rustiger, maar toen ging de pijp echt veel uit. Nu rook ik meestal sneller en wil ik een goede rookwalm zien als ik uit blaas.
Het lukt me tegenwoordig vrij goed de pijp aan te houden en toch heel rustig te roken. Toch zuig ik bij momenten nog vrij heftig, als ik niet af en toe een stevige rookwolk kan uitblazen, is er weinig genieten aan het pijproken.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Suikers in tabak.

Bericht door Bommel »

Vroeger produceerdemik opklinken donderwolken uit de pijp metalen eerste reden de pijp aandeel gang te kunnen houden en als tweede de rook inde lucht te zien geblazen worden.
Echter al geruime tijd, met dank aan dit forum en Rob Voorburg in het bijzonder, ben ik stukken rustiger gaan roken.
Met als gevolg dat ik veel meer geniet van de tabak en de smaak.
Dat hieraan en klein nadeel kleeft van iets vaker bijvlammen neem ik op de koop toe. :-?
Afbeelding

Gebruikersavatar
dewitte
Berichten: 1012
Lid geworden op: 16 apr 2012 19:57
Locatie: Lier

Re: Suikers in tabak.

Bericht door dewitte »

Bommel schreef:Vroeger produceerdemik opklinken donderwolken uit de pijp metalen eerste reden de pijp aandeel gang te kunnen houden en als tweede de rook inde lucht te zien geblazen worden.
Echter al geruime tijd, met dank aan dit forum en Rob Voorburg in het bijzonder, ben ik stukken rustiger gaan roken.
Met als gevolg dat ik veel meer geniet van de tabak en de smaak.
Dat hieraan en klein nadeel kleeft van iets vaker bijvlammen neem ik op de koop toe. :-?

Hallo? Mijnheer Bommel heeft u gezopen? :D

Winslow Collector

Re: Suikers in tabak.

Bericht door Winslow Collector »

Ach, ik denk dat meneer Bommel de autocorrectie aan heeft staan.

Veel mensen ergeren zich aan de autocorrectie. Zelf heb ik er geen problemen Meer van Tiberias.
:wink:

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Suikers in tabak.

Bericht door Bart Iron »

:lol:

Inderdaad wil ik wel graag een rookwolkje zien.
Dat zal het verschil zijn tussen de echte proevers en de mensen die het van de geuren moeten hebben. (denk ik)

Het lukt mij ook wel steeds beter om daar niet aan toe te geven.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Suikers in tabak.

Bericht door dr. Watson »

Ik heb alles met interesse gelezen. Wederom een interessant onderwerp Rob!
Gediplomeerd Clan Roker

Plaats reactie