Passatore Pijpen

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Passatore Pijpen

Bericht door mawi »

Hallo allemaal

Ik vroeg me af of jullie bekend zijn met de merk "Passatore"....?

Wie kan mij meer vertellen over deze merk?

Ik zag namelijk deze 2 pijpen, lijken me wel leuke modellen. Ze kosten € 49,90, qua prijs niet slecht.

Ik hoor graag jullie mening!

Afbeelding


Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

nicee ! heb geen resencie ervan of ken het merk.. maar vind ze wel mooi. misschien iets beter als " mandjes pijp" ff googlen miss. of...

http://www.pipephil.eu/index.html

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik ken het merk niet, maar ze zien er wel mooi uit, redelijk aparte vormgeving met die verschillende houtsoorten.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ook ik ken het merk niet, maar de pijpen zien er op foto veelbelovend uit.
De prijs is ook aantrekkelijk als je het vergelijkt met de onderstaande links.

http://www.jamesfox.ie/index.php?main_p ... =Passatore

http://www.tecon-gmbh.de/index.php?manu ... xvcppwcwit
Afbeelding

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Ik heb op Pipephil gekeken, maar staat land onbekend.... Maar zien er mooi uit en die vent op eBay heeft ze voor redelijke prijzen. Ze zijn allebei 9mm filter pijpen en ik vind ze apart uitzien met de verschillende kleuren hout. Misschien toch de moeite waard om eentje aan te schaffen? :roll:

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

Ze zien er eigenlijk goed uit voor de vermelde prijs, ze kunnen op het eerste oog doorgaan voor eenders welk merk van kwalitatief hoogstaande pijpen. Dat vraag ik me dan eigenlijk ook al een tijdje af... Als je pakweg een Peterson koopt, betaal je dan die extra euro's voor de merknaam of is het kwalitatief gezien gewoon een betere pijp als de goedkopere merken...?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

gerard41
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 dec 2010 20:53
Locatie: Utrecht

Bericht door gerard41 »

mawi schreef:Ik heb op Pipephil gekeken, maar staat land onbekend.... :roll:
Inmiddels ergens? gelezen dat het Italië is.
Groeten Gerard

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Nekker schreef:Ze zien er eigenlijk goed uit voor de vermelde prijs, ze kunnen op het eerste oog doorgaan voor eenders welk merk van kwalitatief hoogstaande pijpen. Dat vraag ik me dan eigenlijk ook al een tijdje af... Als je pakweg een Peterson koopt, betaal je dan die extra euro's voor de merknaam of is het kwalitatief gezien gewoon een betere pijp als de goedkopere merken...?
Hmmm goede vraag. Zoals ik het begrepen heb van de CEO van Peterson (die heb ik persoonlijk gesproken in Antwerpen) koopt Peterson de "prefab" pijphout modellen in. Deze worden standaard gemaakt in Italië en worden daarna door Peterson afgemaakt, beits, kleur, afwerking enz. Ik heb toen een opmerking gemaakt dat hij goede personeel had om zulke modellen te kunnen maken waarop hij antwoordde dat ze het hout zelf niet bewerken van ruw naar pijpmodel. Deze worden centraal ingekocht, zij maken het vervolgens af....

Met andere woorden, je betaalt dus voor de naam en de afwerking. Het hout en model worden allemaal generiek gemaakt in Italië, tenzij je een "freehand" pijp koopt als een Winslow of andere merk.

Met dit in m'n achterhoofd, denk ik dat elke respectabele merk qua kwaliteit gewoon goed is, want het is allemaal hetzelfde hout. Waar je vervolgens voor kies is de afwerking, bijvoorbeeld bij Peterson, zilver of goud ringetje, kleur beits, verpakking en presentatie.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

De koppen voor Dunhill's worden in Saint Claude ik meen bij Butz Choquin gedraaid. De afwerking doen ze nog in Engeland.

De gehele produktie van Stanwell is of gaat naar Italie.



Toch zal de inkoop van ebouchons door deskundigen gedaan worden omdat er in bruyere onderling grote kwaliteitsverschillen zitten,

Natuurlijk zal je voor een bekend merk dat zich bewezen heeft een soort van goodwill moeten betalen.
Ik weet niet hoe het nu met de Peterson pijpen gesteld is. Toen ik ze zo'n 30 a 40 jaar geleden kocht was er op vrijwel iedere pijp wat op- of aan te merken.
Ik herinner me dat de metalen/zilveren afwerking op de steel van de kop er vaak net niet exact op zat, of dat men nog een sliert metaal nonchalant had laten zitten. Zulke pijpen zouden bij mij niet door de eindcontrole komen.
Daarnaast hadden ze allen zowel de gladde als de gezandstraalde "stopjes".
Deze doen niets af aan je rookgenot, maar ik dacht toen een kwaliteitspijp gekocht te hebben, dus zonder fouten.

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Volgens de CEO van Peterson gaat de hele handel ook verkassen naar Italië net als Big Ben uit Roermond. Arbeid daar is goedkoper, dichterbij het hout en kunnen ze de productiekosten verlagen.

Hopelijk zal de eindcontrole op wat er geproduceerd wordt beter zijn nu. Bij Big Ben is dat echt gegarandeerd en mocht het niet goed zijn of een productiefout in zitten, dan valt het onder de garantie en kan je een nieuwe krijgen. Ik weet niet hoe andere merken hiermee omgaan, maar bij Big Ben weet ik dat uit ervaring, kwaliteit is zeer hoog voor de prijs die je betaalt.

Ik denk dat er stil aan veel pijpfabrieken zullen verhuizen naar Italië op den duur...
Laatst gewijzigd door mawi op 12 dec 2010 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Ik heb deze regelmatig op de duitse ebay voorbij zien komen.
Hier heb ik ze nooit gezien.

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

annie69 schreef:Ik heb deze regelmatig op de duitse ebay voorbij zien komen.
Hier heb ik ze nooit gezien.
Hier heb je een goede aanbieder:

http://stores.ebay.com/blade14895-Pipes ... 34.c0.m322

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Veel van die pijpen zien er eigenlijk uit als (minder sympathieke) Peterson imitaties.

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Kynikos schreef:Veel van die pijpen zien er eigenlijk uit als (minder sympathieke) Peterson imitaties.
Als ze allemaal uit dezelfde fabrieken komen, wie imiteert wie dan? Modellen worden allemaal machinaal gemaakt, de afwerking is nog het enige wat de pijp zijn karakter geeft.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Nou, het lijkt me dat de producent die al sinds 1865 pijpen in de stijl maakt degene is die geïmiteerd wordt. Zeker als die producent ook nog eens wereldwijd bekend staat om zijn karakteristieke stijl.

Bovendien worden die pijpen natuurlijk wel machinaal gemaakt op bestelling en zijn dus afhankelijk van de producent. Het is niet alsof een Peterson of een Dunhill maar uit een van tevoren bepaald aantal modellen pijpenkop kan kiezen waar ze zelf geen inbreng in hebben. Overigens kan je moeilijk stellen dat elke machinaal vervaardigde vorm geen karakter van zichzelf kan hebben. Kijk maar naar Jos z'n Volvo. :P

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Kynikos schreef:Nou, het lijkt me dat de producent die al sinds 1865 pijpen in de stijl maakt degene is die geïmiteerd wordt. Zeker als die producent ook nog eens wereldwijd bekend staat om zijn karakteristieke stijl.

Bovendien worden die pijpen natuurlijk wel machinaal gemaakt op bestelling en zijn dus afhankelijk van de producent. Het is niet alsof een Peterson of een Dunhill maar uit een van tevoren bepaald aantal modellen pijpenkop kan kiezen waar ze zelf geen inbreng in hebben. Overigens kan je moeilijk stellen dat elke machinaal vervaardigde vorm geen karakter van zichzelf kan hebben. Kijk maar naar Jos z'n Volvo. :P
Uhmmm sorry maar de CEO zegt zelf dat ze de pijpen zelf niet meer maken. Deze worden centraal ingekocht. Wellicht vroeger deden ze dat handmatig in hun eigen atelier, maar tegenwoordig niet meer. Het kan zijn dat ze hun ontwerp doorgeven en dat ze daar vervaardigd worden. Dunhill maakt zijn pijpen ook niet meer, lees maar de posting eerder....

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Al komen ze allemaal uit één fabriek, dna nog kunnen er enorme verschillen blijven bestaan. Om te beginnen natuurlijk de ontwerpen die van de ene opdrachtgever anders zullen zijn dan van de andere.

Maar het gaat verder: hoe lang blijft het hout drogen en versterven voor het bewerkt wordt? Langer is beter, maar ook duurder. De ene opdrachtgever zal daar meer voor over hebben dan de andere. Maar dan worden dus ook zijn pijpen duurder.

Hoe wordt het hout behandeld tijdens het maken van een pijp? Stomen, oilcuring? Allemaal stappen die een pijp veel duurder maken, en weer zal de ene opdrachtgever voor de snelle en goedkope oplossing kiezen, terwijl de andere opdrachtgever hogere eisen stelt.

Pijpen rollen, zelfs bij de meest industriële maker, niet zomaar uit een machine. Driekwart van het werk blijft gewoon handwerk, en ook daar kun je dus forse verschillen tegenkomen.

En verder kan elke opdrachtgever zijn eigen technieken vragen; één, twee of drielagen beits? Dompelen of opbrengen met doek? Grover of fijner zandstralen of meer of minder werk in de rustica...

En dan heb je nog het B-merk systeem; ook vroeger al in gebruik. Maak 3 pijpen, en beoordeel ze op nerf, foutjes in het hout en dergelijke. De mooiste en duurste gaat naar merk A, de iets mindere gaat naar merk B en de derde misschien naar C...

Al met al hoef je je niet alteveel zorgen te maken over het feit dat steeds meer pijpen ergens uit dezelfde fabriek komen, de verschillen blijven nog wel even...

En ik moet me ook nog even bij Rob aansluiten; Peterson was niet altijd de luxepijp die het tegenwoordig is. Vroeger stonden ze in mijn waardering lager dan Big ben, nu zeker niet meer (ik sla met name de moderne hoogglans Big Ben's wat lager aan). Tegenwoordig zijn hun pijpen nauwkeuriger en beter afgewerkt, en, heel verbazend, zo roken beter in en ze roken minder nat dan vroeger (ooit vond ik het inroken van een Peterson echt een hele klus, het duurde wel een jaar voordat die pijpen echt goed rookten).

Heel langzaam blijven zaken in ons pijpenland verschuiven. Vroegere B-merken klimmen op, de echt slechte mandjes pijpen zijn eigenlijk ver verdwenen, en daarnaast is een golf aan echte artisan pijpen op gang gekomen. Er wordt wel naar Winslow gekeken als maker van dure pijpen, maar ooit eens betaalde je voor dat soort speciale pijpen grif het vijf- tot tienvoudige (Bang bijvoorbeeld).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Met de hand geproduceerde auto's zijn onbetaalbaar. (Bugatti)
Met de hand geproduceerde pijpen duur, maar voor velen, na sparen, nog binnen bereik.
Wanneer roken is passie is (durf ik hier te zeggen omdat jullie dat begrijpen) kan ik me voorstellen dat je droomt van zo'n handgemaakt kunstwerk.

Wanneer ik als 15 jarige met de kennis van nu met pijproken zou beginnen, dan zou ik starten met Stanwell en dan nog een Stanwell tot zo'n vijf stuks, in de tussentijd zou ik sparen om een fraai exemplaar te kunnen kopen.
Op die wijze kan je in zo'n jaar of 10 een aardige serie hebben, waar je de rest van je leven van kan genieten. Daarnaast kan je je ieder jaar weer verheugen op een nieuw exemplaar

Gebruikersavatar
mawi
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 okt 2010 22:57
Locatie: Berlijn, Duitsland

Bericht door mawi »

Ik ben het helemaal met je eens Janneman! Precies wat ik bedoelde, de afwerking en manier waarop bepalen tenslotte de pijp. Dat laatste wordt nog door Peterson gedaan in Ierland, straks behoort dat ook tot het verleden tijd.

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat de zaken aan het verschuiven zijn... dan komt nog bij, wij pijprokers zijn ook een bedreigde diersoort en moeten ze het qua prijs niet "te" gek maken, anders komen er geen nieuwe klanten bij.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Het ligt er ook helemaal aan wat je wilt van een pijp. Ja, dat hij lekker rookt, natuurlijk. Maar wat wil je op estethisch gebied?

Een straight grain? Dan kun je de fabriekspijpen nagenoeg overslaan (op een enkel exemplaar uitgezonderd). Als ik op de beurs in Dortmund van Loranzo, Stanwell, Peterson en Big Ben elk honderden pijpen zie hangen, zitten er 4 of 5 straight grains tussen. Dat zegt niets over de voortreffelijke rookkwaliteiten van die pijpen, maar wel over de prijs en voor mij: het wel of niet kopen van zo'n exemplaar.

Bekijk je de collectie van een pijpenmaker als Winslow, Bang, Elie of andere artisan pijpenmakers, dan zie je gemakkelijk 50-70 % mooie grains (straight, cross, flame). Daarbij is plateau-bruyère eenvoudigweg duurder dan simpelere ebouchons.

Ook is het zo, dat je (als winkelier) bij collecties fabriekspijpen setjes van 6 of 12 pijpen koopt, waarbij je verplicht bent ook die gezandstraalde te kopen. Het is een simpel feit, dat er tijdens de productie pijpen uit komen die aan de buitenzijde fouten bevatten, voornamelijk zandinsluitingen in de bruyère wortel. Die verwijderen ze met zandstralen of anderzins rustificeren. Een artisan pijpenmaker heeft datzelfde probleem, maar die heeft door het ambachtelijke handwerk meer mogelijkheden het zeer mooi en artistiek op te lossen. Die kan dit ook oplossen door er een mooie groef in te slijpen... en dan nog 1 of 2 groeven extra om de pijp artistiek weer 100% te krijgen.

Verder ben ik het helemaal met robvoorburg eens. Als ik het over moest doen met de kennis van nu, zou ik ook met Stanwell beginnen, eventueel met Design Berlin, wat jaarpijpen van Vauen en de nog eventueel te vinden Jensen. En tussentijds sparen voor merken als Winslow, Elie en andere artistieke pijpenmakers.

Plaats reactie