Pijprokersbeeld

Muziek, literatuur, beeldende kunst etc.
Plaats reactie
cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Pijprokersbeeld

Bericht door cookiemonster »

Vorig weekend tijdens het jaarlijkse familiefeest kwam ook de pijpcollectie en de bijbehorende tabaksdozen in het gesprek.
Zoals altijd eindigde de leuke babbel en het bekijken van de pijpen en bijbehorigheden met raadselen over het beeldje.
Dit beeldje uit de familie roept telkens weer vragen op, de mensen die er meer van af wisten zijn spijtig genoeg al overleden.
Op verzoek van de familie heb ik hier enkele foto's van het beeld van de pijproker en de vraag of er iemand meer weet van dit beeldje en de maker ervan?
Bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

kiske

Re: Pijprokersbeeld

Bericht door kiske »

Ik kan je er helaas niets over vertellen. Dit soort beelden doen mij normaal erg weinig, maar hier valt het me op dat de tevredenheid en de kalmte die het roken van een pijp vaak met zich meebrengt zo goed op het gezicht is weergegeven door de kunstenaar. Omdat de pijp vrij modern, lees geen kleipijp, is kan je wel vaststellen dat dit uit een wat latere periode komt dan de kleipijpen.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Pijprokersbeeld

Bericht door janneman »

Het is in elk geval een lekker gesneden beeldje!
De 'ondertekening' zegt me niets, maar dat zegt niet zoveel. Kijkend naar de stijl zou ik zeggen ergens jaren 20-30 van de vorige eeuw, of iemand die daar voorbeeld aan geeft genomen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Pijprokersbeeld

Bericht door gezel »

De stijl van het beeldje en snijwerk doet me denken aan houtsnijwerk uit Zwitserland, Oostenrijk en Beieren.

Godfrey59

Re: Pijprokersbeeld

Bericht door Godfrey59 »

Zo te zien is het geen snijwerk maar keramiek .


Godfrey

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Pijprokersbeeld

Bericht door meindert »

gezel schreef:De stijl van het beeldje en snijwerk doet me denken aan houtsnijwerk uit Zwitserland, Oostenrijk en Beieren.
Mij ook , ik heb houtsnijwerk uit Oostenrijk dat er veel op lijkt!!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

cookiemonster
Berichten: 247
Lid geworden op: 16 jan 2015 19:13
Locatie: België

Re: Pijprokersbeeld

Bericht door cookiemonster »

Het is inderdaad geen houtsnijwerk maar iets anders...
Ik denk net als Godfrey dat het keramiek is

Godfrey59

Re: Pijprokersbeeld

Bericht door Godfrey59 »

Het kan zijn dat het gemaakt is door Greg Gray van Gray potteries in Engeland . Deze maakte in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw keramiek en borden . Greg was echter kunstzinnig en wilde meer dan borden en serviesgoed . Echter was zijn vader daar niet zo,n voorstander van . Hij heeft Enkele beelden gemaakt in eigen beheer waar deze erg op lijkt . Zelf heb ik een keer een paard van hem gezien in dezelfde kleur en uitvoering als je beeld . Mocht dit zo zijn heeft het zeker een redelijke waarde . Er is wel het een en ander van te vinden , maar dan hoofdzakelijk op de Engelse sites.


Godfrey

Plaats reactie