Flake stoppen en roken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Flake stoppen en roken

Bericht door wiele »

Ik heb er al wat over gelezen over flakes en dergelijke. Ik ben nu de 1792 flake aan het roken. Heeft geruime tijd gedroogd (enkele uren) en "breken" nog net niet mr ze zijn al wat knapperig om het mr zo te zeggen.
Wat me wel opviel is dat de flake niet de afmeting van het doosje aannemen maar een stuk smaller zijn. Kan dat?

Dan over het stoppen. Ik steek ze in een ketel die smal is en conisch. Nu probeer ik die flake zo te stoppen dat ze net de diameter van de ketel aanneemt (het formaat van het brede stuk van de ketel welteverstaan) en ze aan te drukken tot waar de ketel versmalt. Daar stop ik om onderaan een soort luchtcompartiment te behouden waar de tabak naarmate de rooksessie vordert in getampt kan worden.
Maar wat ik nu merk is dat ik geen echte "druk" voel bij het trekken. Er kan dus veel lucht Door de tabak heen en voel dus weinig tot eigenlijk geen weerstand.
Is dat normaal? Heb in de tabak te lang laten drogen? De rook is ook niet dik en wit zoals sommige andere tabakken die ik rook. ZoU dat wel moeten?
Ik heb de tabak plat laten drogen en nu 2 keer opgevouwen vr ik ze in de ketel duwde.

Graag wat reacties van ervaren rotten, eventueel mensen die deze blend ook roken.

De blend is anders wel lekker en stevig. Mr mss mis ik iets in de fun.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Asmodeus »

Ik ben geen ervaren rot, maar ik heb wel een blikje 1792 flake open waar ik diverse keren met veel plezier van gerookt heb. Ik heb deze flake nog niet uit een conische ketel gerookt, tot nu uit billiard-achtige ketels en corn cobs. Net als jij laat ik de flakes, net als andere flakes van SG enkele uren drogen op een schoteltje. Dan vouw ik ze in de lengte, tordeer het pakketje wat om de flakes een beetje losser te maken en schroef het geheel in de ketel. Deze tabak heeft wat aansporing nodig voor het goed gaat smeulen, maar als dat eenmaal het geval is produceert 1792 flake wel degelijk een lekkere dikke rook. Misschien kun je bij je conische ketel de flakes iets dieper in de ketel stoppen, maar zeker niet te vast, en bovenop wat gruis stoppen, zodat je een goede mate van weerstand in de trek voelt. Voor mij werkt dat als ik flake uit een conische ketel rook

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door wiele »

Alvast bedankt! Verdere reacties zijn natuurlijk welkom.

Qua smaak proef ik eigenlijk niet veel. Raar. Mr ik proef ook niet niks.
Nicotine komt ook anders aan dan bvb bij een dunhill royal yacht of semois.
Mr de smaak is precies neutraal wat bij een latakia bvb anders is. Moet hem nog grondig testen. Jammer dat ik geen prince heb want das blijkbaar een meer gangbaar model vr zo een tabak?
Ik geef alleszins niet op!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Paasei »

Ik neem aan dat je de flake dubbelplooit en een beetje los draait om te stoppen.

Het formaat van sg flakes in een conische stopt makkelijker als je de flake in twee scheurt (twee min of meer vierkante stukken) en dan op elkaar legt en dan een beetje in elkaar/losdraait.
Dat is mijn bevinding toch. Je hebt dan onderaan niet die dikke knobbel van de dubbelgevouwen flake.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door capricorn »

Als je geen weerstand voelt bij het trekken is jou luchtkamer te groot
je trekt dan alleen maar lucht

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door wiele »

Heb idd gemerkt dat ik ondanks ik lees dat je voorzichtig moet tampen bij flakes, ik stevig moest staan drukken op uiteindelijk de gewenste trek te krijgen. En met erg droge flakes valt dat niet mee.
Vandaag nog eens een poging.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door janneman »

Als flakes echt breken, in de geest van 'krak', dan zou ik zeggen dat ze wat aan de droge kant zijn (ik had ooit een dikke Samuel Gawith flake die echt klonk als plankjes versplinteren, maar dat waren dus de laatste vrijwel uitgedroogde flakes uit een blik, en erg dikke plakken).

Het is overigen vaak zo dat flakes een iets ander formaat hebben dan het blikje. In één richting -meestal in de lengte- passen ze precies, in de andere richting heb ik blikjes gehad waarin de flakes de helft waren, of 2/3 van het blikje, en soms inderdaad ook de volle breedte. Per merk anders denk ik.

Terwijl flakes, als je de truc eenmaal onder de knie hebt, nu net heel gemakkelijk roken zijn, is het in het begin allemaal wat verwarrend. Sommige flakes zijn dikker, andere dunner (maakt verschil). Sommige zijn in het blikje nat, anderen zijn meteen goed (ook dat maakt verschil). En hoever je flake uit elkaar haalt maakt het meeste verschil in roken. Ik merk eigenlijk elk merk en soms zelfs elke tabak van één merk andere flakes heeft die ik telkens even moet 'leren' roken.

Ik begin bij een flake die ik niet ken doorgaans met een flake gewoon helemaal uit elkaar pulken tot ik losse tabak heb. Die wordt dan ook gewoon gestopt en gerookt. Het geeft me het beste idee over smaak, brandbaarheid en hoe ik een tabak moet roken. Pas de keren daarna begin ik de flake wat minder ver uit elkaar te halen en stoppen, om te kijken hoe dat rookt. Uiteindelijk blijkt dan vaak dat je flake vrij grof kunt stoppen. Maar inderdaad, hoe grover de tabaksstukken in de pijp, hoe meer lucht ertussen, en als die flakes wat droger zijn kan het best wel erg stevig aanduwen worden voor er een beetje weerstand is. Maar een wat grovere flake wordt ook weer wat kleffer tijdens het roken, en eenmaal te hard aangedrukt is het moeilijk tot onmogelijk om hem weer losser te maken, vandaar het advies om niet meteen te hard aan te drukken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Chris »

Even weer een wat ouder topic van stal.

Ik heb de vouw-draai-schroef-en-prop methode geprobeerd maar zodoende kan ik de flake nooit helemaal oproken. Soms tot de helft, soms tot 2/3 maar dan ben ik een beetje teleurgesteld... van dat laatste deel wil ik ook genieten! Soms lukt het dan om de bovenkant wat te verwijderen door met de kleine priem al ronddraaiend wat van de toplaag af te schrapen. Het overblijfsel kun je dan nog wel eens aansteken na opnieuw loshalen en weer stoppen. Al met al niet ideaal. Het is me 1 maal gelukt zodoende een pijp in zijn geheel leeg te roken en dat was met een rope tabak.

Meer succes (en dat wordt mijn standaard voortaan) heb ik met het losmaken van de tabak totdat het loose cut lijkt. Ik vouw vanaf de lange kant van de flake zig zaggend stukje op stukje, waarbij ieder stukje ca. 5 mm breed is. Als dan de hele flake zo tussen mijn vingers ligt vouw ik hem dubbel over de breedte en draai hem rond op iedere 1/3 van de lengte. Dat geheel vouw ik nogmaals dubbel en draai nogmaals. Dan is hij fijn genoeg om gefaseerd te stoppen. De ervaring leert (bij mij) dat het onderste deel dat in de pijp terecht komt echt los gestopt moet zitten. Alleen aan de randen wat beter aandrukken. Dan meer stoppen als een loose cut.

Let wel, mogelijk heb ik de flake-behendigheid nog niet helemaal onder de knie en rookt een meer ervaren rot hem wel gedraaid-en-gepropt volledig leeg maar ik moet daarvoor nog een aantal levels uitspelen denk ik 😉

De zojuist beschreven methode werkt voor mij voor Troost, Capstan, SG, MB navy flake en nog een paar.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Elmer »

Ik prop het er gewoon in. Laat de flake wel eerst heel goed drogen en dan gewoon opfrommelen en erin duwen...lukt meestal goed.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Ribbon »

Ik zie de door jou omschreven methode nog niet direct voor me Chris. Wel herken ik het gehannes met flakes. Ook herken ik je behoefte om de pijp nagenoeg leeg te roken, en de 'vouw en stop methode' heeft op dat vlak in mijn geval bijna nooit een bevredigend resultaat opgeleverd. Veel van m'n favo blends zijn echter wel in flakevorm, dus uiteindelijk heb ik toch ook een eigen manier ontwikkeld; uitwrijven die handel.

Ik rook dan vaak broken flakes en wrijf ze ook weer niet zover uit dat ik alleen losse sliertjes over houd. De 'chunky' stukken schuif ik opzij als ik ga stoppen. Het fijnere materiaal gaat als eerst m'n pijp in omdat dat beter brandt als hij bijna leeg is. Daarna gaan de chunky stukken (broken flake) pas de pijp in. Qua smaak vind ik het zelfs beter. Daarnaast heb ik ook nog eens 't gevoel meer controle te hebben over de tabak omdat hij gelijkmatiger brandt.

Maar hè, ieder z'n ding ;)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Asmodeus »

Uiteindelijk werkt ‘gewoon erin tieften en aansteken’ voor mij toch het beste.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Elmer »

Asmodeus schreef: 11 jul 2018 21:38 Uiteindelijk werkt ‘gewoon erin tieften en aansteken’ voor mij toch het beste.
dat werkt voor mij ook het beste, opfrommelen en erin "tieften" … haha "tieften"!
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1394
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door George Bertram »

Ik rook graag flakes; ik vind de vorm van tabak - de cut - wel iets 'bijzonders'.
Bij iedere nieuwe flake (merk en melange) begin ik met de eerste maal helemaal uit elkaar te rollen tussen mijn vingers en vervolgens de pijp (bulldog, poker of pot) te stoppen. Handig is overigens het overzichtje van pijp-/ketelvormen op het forum om een goede pijp te kiezen voor flakes. Vervolgens bij volgende keren roken telkens minder de flake kneuzen totdat de ideale verhouding tussen kneuzen en fijn roken voor die flake gevonden is... Misschien wat bewerkelijk, maar het geeft na enig proberen wel het gewenste resultaat: lekker ontspannen genieten van een pijp.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Chris »

Ribbon schreef: 11 jul 2018 21:28 Ik zie de door jou omschreven methode nog niet direct voor me Chris.
Verduidelijkt dit het iets? 😃
Afbeelding

Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik de flake het liefste fijn maak (niet ultrafijn dus) en geen succes lijk te hebben met de vouw en propmethode (in hobbyjargon ook wel de tieftmethode genoemd😃)

Gebruikersavatar
Willem-Jan
Berichten: 281
Lid geworden op: 19 jan 2018 18:09

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Willem-Jan »

George Bertram schreef: 12 jul 2018 17:53 Ik rook graag flakes; ik vind de vorm van tabak - de cut - wel iets 'bijzonders'.
Bij iedere nieuwe flake (merk en melange) begin ik met de eerste maal helemaal uit elkaar te rollen tussen mijn vingers en vervolgens de pijp (bulldog, poker of pot) te stoppen. Handig is overigens het overzichtje van pijp-/ketelvormen op het forum om een goede pijp te kiezen voor flakes. Vervolgens bij volgende keren roken telkens minder de flake kneuzen totdat de ideale verhouding tussen kneuzen en fijn roken voor die flake gevonden is... Misschien wat bewerkelijk, maar het geeft na enig proberen wel het gewenste resultaat: lekker ontspannen genieten van een pijp.
Interessant, ik ben nu aan mijn eerste doosje flakes bezig (Capstan blue). Tot nu toe twee methodes geprobeerd: in kleine stukjes knippen en een soort van ready rubbed maken. Het tweede leek beter te werken. Ik denk dat ik ook eens ga proberen dat te verfijnen zoals jij omschrijft.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Ribbon »

Chris schreef: 13 jul 2018 16:16
Ribbon schreef: 11 jul 2018 21:28 Ik zie de door jou omschreven methode nog niet direct voor me Chris.
Verduidelijkt dit het iets? 😃
Afbeelding

Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat ik de flake het liefste fijn maak (niet ultrafijn dus) en geen succes lijk te hebben met de vouw en propmethode (in hobbyjargon ook wel de tieftmethode genoemd😃)
Ah, duidelijk. Dit verschilt idd niet zoveel van mijn methode.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door dr. Watson »

Ik rook de flake bij voorkeur in een konische pijp.

De flake rol ik als een perzisch tapijt helemaal op en druk hem dan in de pijp.

Vervolgens steek ik hem aan met een extra grote vlam dmv 2 lucifers naast elkaar.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Rudolus
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 mei 2016 16:04
Locatie: Westhoek (BE)

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Rudolus »

Beste Chris,

Ik doe volgende die bij me goed werkt, ik heb dit vroeger hier al eens aangehaald, mogelijks een tip voor je om eens uit te proberen;
De flake moet voldoende soepel zijn niet te droog en zeker niet te nat.
Ik scheur 1/4 à 1/3 flake af, soms nog minder, en plooi die meermaals tot ik een blokje tabak overheb. Dan goed kneden tussen duim en wijsvinger zonder te lossen, de tabak ontspant zich dan mooi en zo gaat die de pijp in. Het veel of weinig kneden is een beetje een gevoel van het moment en afhankelijk van de tabak.
Ik herhaal dit nogmaals en schuif dit nieuwe propje op het eerste. Op die manier haken de propjes mooi in elkaar en kan je de ketel mooi en volledig opvullen.
Meestal heb ik dan genoeg voor een flakepijp met de afgevallen kruimels er bovenop. Op die manier brandt de flake behoorlijk goed zonder te moeten forceren of foefelen mits nu en dan eens bij te vlammen. Zo ben ik vaak anderhalf uur in tabakland met 1/2 à 2/3 flake.

Groet.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.

Kiske

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Kiske »

Mijn methode;
Flake iets uit elkaar trekken. In de lengterichting omvouwen. De uiteinden pakken en de flake in een "wokkel" draaien. Deze wokkel dubbelvouwen en draaiend in ketel duwen, met de vouw naar beneden. De flake zit nu met de "kopse kant" naar boven in de ketel zodat deze gemakkelijker is aan te steken. Wat te lang is haal ik eraf en gaat terug in het blikje. Bij een volgende pijp kan ik dat toevoegen wanneereen flake niet voldoende groot is voor de ketel of ik rook als laatste een pijp met een broken flake uit 't blikje.
Door de wokkelvorm kun je de flake, indien deze te los is gestopt, vrij eenvoudig en gelijkmatig nog wat meer aandrukken met je tamper waarbij het risico van te vast stoppen wat minder is. Bij het roken van flaketabak houd ik de trek overigens wat losser dan bij een fijngesneden tabak.

Belangrijkste is te vermelden dat deze methode voor mij het beste werkt en ik hier pas op ben gekomen na vele semi- en volledig mislukte rooksessies met flake tabak. Het is en blijft (gelukkig) een constante zoektocht naar de perfecte pijp, met de juiste stopmethode, samen met de fijnste tabak die samen een bijzonder mooi huwelijk op kunnen leveren. Dat hoort denk ik bij het genietend pijproken en ik kan daardoor meer leren van een mislukte pijp die ik gefrustreerd op de helft leegmaak omdat ze niet fatsoenlijk wil branden of totaal niet smaakt, dan van een perfecte pijp. Die laatste is genieten, maar zou dat genot ook zo groot zijn als iedere pijp perfect zou zijn?
Leer, geniet, rook een pijp, leer wat meer, geniet, rook een pijp, leer.....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Chris »

Dank heren, ik neem het ter harte. Nog veel te proberen en te leren

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Eliminator »

Ik denk 'mijn' methode nog het meest bij die van Kiske ligt, eerst over de lengte dubbelvouwen (dus over de korte knik) een paar keer twisten zodat de flake wat losser word en dan in de pijp draaien.
Toch is dat niet altijd succesvol, als beginnend flake-roker (Hagar is er zo één, die heeft het nog altijd niet onder de knie, blijft kiezen voor 'loose cut' en dat is in mijn ogen zo zonde) moet je ook goed opletten op de flake himself.
Denk niet dat er één perfecte manier is, een goede standaard flake om te oefenen lijkt mij bijvoorbeeld de Troost Slices, altijd 99% hetzelde, goed om eens te kijken wat 'jouw' manier zou kunnen zijn (moet alleen wel 'jouw' tabak zijn natuurlijk).
Maar ga je 'proberen' met een Samuel Gawith flake (geen enkele is dezelfde) zal er een lange reis te bewandelen zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Paasei »

Mijn methode de laatste tijd, bij 'standaard' flakes.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik niet van hele lange rooksessies houd...

- halve flake (overlangs) zig-zag in drie, lichte draai Kiskewokkelgewijs zodat de tabak een beetje losser komt

- dan de pijp in, bovenkant van de dikke wokkel 'flush' met de bovenkant van de ketel, ik zorg dat ik een pijp neem die net wat dieper is als de lengte van de wokkel, zodat er onder de wokkel een klein luchtkamertje zit

- vlammen en roken maar, half uur tot drie kwartier, af en toe wat aandrukken

Valt het op dat ik wokkel een leuk woord vind? Vond ze vroeger ook steeds lekker...

just for the fun of it : wokkel wokkel wokkel wokkel wokkel
ligt zo lekker in de mond... :lol: :lol:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door meindert »

Eliminator schreef: 21 jul 2018 01:07 Ik denk 'mijn' methode nog het meest bij die van Kiske ligt, eerst over de lengte dubbelvouwen (dus over de korte knik) een paar keer twisten zodat de flake wat losser word en dan in de pijp draaien.
Toch is dat niet altijd succesvol, als beginnend flake-roker (Hagar is er zo één, die heeft het nog altijd niet onder de knie, blijft kiezen voor 'loose cut' en dat is in mijn ogen zo zonde) moet je ook goed opletten op de flake himself.
Denk niet dat er één perfecte manier is, een goede standaard flake om te oefenen lijkt mij bijvoorbeeld de Troost Slices, altijd 99% hetzelde, goed om eens te kijken wat 'jouw' manier zou kunnen zijn (moet alleen wel 'jouw' tabak zijn natuurlijk).
Maar ga je 'proberen' met een Samuel Gawith flake (geen enkele is dezelfde) zal er een lange reis te bewandelen zijn.
Zo doe ik het ook Peter!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Bommel »

Met vrij spoepele flakes pas ik de Z vouw methode toe.
Vouw de flake over de lengte in een Z vorm en draai dan het blokje flake over de korte lengte tot een plug.
De tabak op die manier een beetje los draaien en dan de kop in laten glijden.
Zorgzaam aandrukken en dan de fik erin.
Afbeelding

Henk de Jong
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 apr 2009 17:57
Locatie: Leusden

Re: Flake stoppen en roken

Bericht door Henk de Jong »

Ik schat in hoeveel tabak erin de pijp gaat en neem dan iets minder; dit in verband met het vormen van een airpocket wat in mijn beleving essentieel is.
Vervolgens vouw ik de flake een aantal keer en trek hem een beetje uit elkaar.
De prop die ik overhoud stop ik in de pijp en zorg ervoor dat er onderin de pijp een lege ruimte overblijft.
Daarna nog wat kleine stukjes tabak erop om het aansteken te vergemakkelijken.
Werkt perfect voor mij.

Plaats reactie