Tabak soorten

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Greax
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2023 11:42

Tabak soorten

Bericht door Greax »

Hallo.

Ik ben nieuw hier en heb in mijn tuin verschillende Tabak planten laten groeien Havanna en Criollo zaden besteld via internet en geplant.

Nu zijn ze geoogst en hangen te drogen. Bedoeling eerst was om hier sigaren van te maken maar ik was op vakantie in België daar maakte ze vroeger pijptabak dus het idee gekregen of deze tabak soorten ook voor pijp tabak geschikt is weet iemand hier dat.

Zo nee welke is geschikt voor pijptabak.
Elke informatie is welkom

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Tabak soorten

Bericht door GR69 »

Hoi. Kijk even rond op het forum. Er is een draadje waar zelf kweken wordt besproken.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tabak soorten

Bericht door Pieter »

Zoals GR69 aangeeft, zoek eens rond op het forum en doe wijsheid op. Er is over allerlei tabakssoorten van alles te vinden, vooral in het forum Tabak Algemeen, waar veel topics zijn over specifieke soorten op zichzelf.

De twee tabakssoorten die jij gekweekt heb worden normaal gesproken gebruikt voor sigaren. Van Criollo in een pijptabak heb ik nog nooit gehoord - het is sowieso een blad dat een beetje uit de mode is geraakt en niet veel meer wordt gebruikt. Havana komt wel voor (hoewel nog steeds niet heel erg vaak), en wordt bij pijptabakken als kruidtabak gebruikt. Dat wil zeggen, een tabak die in een relatief kleine hoeveelheid wordt toegevoegd om de smaak van het geheel een extra dimensie te geven.

Verreweg de meeste pijptabak die verkocht wordt heeft als basis Virginia of Burley. Eigenlijk is een goede pijptabak waar geen Virginia in zit haast niet te vinden. Voor de echte massaproductie uit grote fabrieken, de zogenaamde 'drugstore blends', wordt vooral voor Burley gekozen, dit is goedkoper dan Virginia, maar bij een kwaliteitstabak ontbreekt het eigenlijk nooit.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk: een voorbeeld is de Belgische tabak waar je het over hebt. Ook vandaag de dag wordt nog steeds in de Ardennen tabak geteeld. Deze soort heet Semois, vind je alleen daar, wordt meestal alleen puur gerookt, en is een klasse apart. Ik ben zelf geen liefhebber, maar je kunt op dit forum de nodige lofuitingen vinden aan deze bijzondere tabak.

Dit alles wil niet zeggen dat jouw tabak niet geschikt zou zijn om in een pijp te roken. Als de fik erin kan, dan kan het in een pijp (het hoeft niet eens tabak te zijn - maar over dat soort pijproken wordt op dit forum meestal niet gesproken). Experimenteer er op los, zou ik zeggen, en als je een prettig resultaat behaalt zijn er hier vast mensen te vinden die mee willen proeven en je van hun ongezouten mening zullen voorzien.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie