GL Pease - Fillmore

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

GL Pease - Fillmore

Bericht door Pieter »

Afbeelding

Ja joh, we voelen ons geïnspireerd om over tabak te denken (en vervelen ons stiekem ook een beetje) dus schrijf ik vandaag nog maar eens een review.

GL Pease - Fillmore

Fillmore van GL Pease is al een heel stuk langer op de markt, en heeft inmiddels vele liefhebbers. Wat de tabakken van GL Pease kenmerkt, vooral de Virginia-blends, is dat ze eigenlijk een beetje als goede wijn zijn. Je kan in de supermarkt een schroefdopfles kopen, die trek je thuis open, en je hebt een lekker glaasje wijn. De volgende keer dat je die fles koopt is het dezelfde wijn, kan best lekker zijn, maar je hoeft er niet echt over na te denken. Met dure wijn is dat lastiger. Hoe die je smaakt wordt beïnvloed door veel verschillende factoren: hoe lang heeft hij gelegen, drink je hem meteen na het openen van de fles of laat je hem een tijdje luchten... Dat sprake is van een 'goed jaar' zal bij tabak verder geen rol spelen, lijkt mij, maar bij dit soort blends geldt dat voor die eerdere zaken wel.

Voor deze Fillmore, een VaPer in hart en nieren, geldt dat zeker. Het is een tabak die met een paar jaartjes liggen steeds beter wordt. Over zo'n blik gaat deze review niet. Het blik dat ik nu bijna leeg heb, heb ik gekocht in de zomer van 2022, en is afgelopen najaar open gegaan. Ja, een jaar over een blik doen, dat is lang, maar ik grijp niet elke dag naar het 'fijnproeversspul', en kan ook niet zo vaak aan Amerikaanse tabakken komen, dus ik ben er zuinig op. Helaas geldt voor deze Fillmore niet dat hij is uitgekozen voor het rijtje Pease-tabakken dat nu in Duitsland verkrijgbaar is, dus voor een aanvulling (hoewel ik nog een dicht blik in de kast heb staan) zal ik toch weer de oversteek eens moeten maken - en aan die kant van de grote plas valt nog zo veel nieuws te ontdekken dat ik me afvraag of deze na dat tweede blik ooit weer terug in de roulatie komt. Maar ik loop op de zaken vooruit.

Nu, het tweede aspect van die goede wijn - open maken, en chambreren. Dat is voor dit soort tabakken heel belangrijk. Maak niet de fout om het blik open te trekken en gelijk je pijp vol te stoppen. Dan komen de zurige fermentatienoten van de Perique nog veel te sterk naar voren. Ik ben geen scheikundige, dus pin me er niet op vast, maar mijn idee is dat de meer vluchtige stoffen die tijdens het fermentatieproces vrijkomen zich vrij stevig kunnen ophopen in een afgesloten blik, en dat deze niet bevorderlijk zijn voor de smaak. Geef het even de tijd om op adem te komen (met een nieuw blik wil je daar zelfs een dagje voor nemen), en ga dan pas over tot roken. Ook de vochtigheidsgraad is op dit moment nog niet ideaal. Voor het behoud van de tabak in blik over langere tijd is een wat hogere vochtigheidsgraad waarschijnlijk goed, maar voor het roken dus niet. Gelukkig is dat ook niet lastig, want die Amerikaanse blikken met plastic deksels sluiten voor geen meter af (en zijn dus ook gelijk een reden om de tabak uiteindelijk wel over te doen naar een luchtdichte houder zodat deze niet uitdroogt - maar dan moet je hem als hij weer even heeft gestaan dus wel weer even opnieuw laten luchten).

De geur uit het blik, nadat de tabak goed heeft kunnen ademen, blijft wel die zurige noot van Perique vasthouden, maar die wordt hoe meer te tabak lucht steeds minder. Het aandeel Perique in deze VaPer is dan ook groot. Verder wordt gebruik gemaakt van rode Virginia, wat meer het volzoete, gedroogd fruit-achtige aroma geeft dan de frisse hooigeur en citrustonen die bij lichtere Virginias waar te nemen zijn.

De snede is een broken flake. Dat wil zeggen, de tabak komt eigenlijk in flakevorm uit blik, maar deze flake is zodanig los geperst dat je die flakes niet heel uit het blik krijgt, en dus gebroken. Dat is niet erg, want het maakt het stoppen van deze tabak erg makkelijk. De vlam komt er makkelijk in, en het roken gaat ook prima. Hier valt niks bijzonders op aan te merken.

Dan de smaak. Ik zal het maar meteen zeggen: ik ben geen fan. Is het een slechte tabak dan? Nee, dat niet. Rookt soepel, niet scherp, mooie smaakontwikkeling: een vrijwel vlakke lijn, met ietsje een daling van de Virginia en de Perique die onderin steeds meer naar voren komt, maar het verschil tussen begin en eind is niet heel erg groot. Je hebt een beetje het zoete van de Virginia, dat steenvruchtenaroma dat typisch is voor dit soort blends. Maar het is - misschien oneerbiedig gezegd - een enorme Periquebom. Ik lees me voor het schrijven van dit soort reviews altijd een beetje in bij wat andere recensenten zeggen zodat ik kan zien of mijn ervaring een beetje aansluit op wat de goegemeente ervan zegt. In dit geval hoor je veel van hen zeggen: ja, een flinke scheut Perique, op het randje van te veel, maar zeker niet erover. Voor mij gaat het wel over die rand. De bittere aardetonen van de Perique overheersen voor mij net te veel, dringen die lichte zoetheid en dat fruit van de Virginia net te veel naar achteren. En omdat het alleen maar rode Virginia is, mis ik ook nog eens die iets frisse toon, dat beetje citrus, juist die meer uitgesproken zoetheid uit lichtere Virginias die ik zo lekker vind.

Ik had een soortgelijke ervaring met Haunted Bookshop. Ook zo’n Periquebom, en daar nog als bijkomend nadeel dat door de toevoeging van Burley de smaak van Virginia nog verder naar de achtergrond wordt gedrongen. Ik heb van die blend maar een paar pijpjes gerookt voordat ik het blik heb doorgegeven.

Die balans is bij deze Fillmore in ieder geval een stuk beter uitgemikt, de Virginia is uitgesprokener aanwezig, er is immers geen Burley, maar ik vind het nog steeds te veel Perique. Het ligt voor mij te ver af van de tabakken die in mijn vroege pijprokersleven mijn interesse wekten in Perique-blends, zoals Peterson Irish Cask, Orlik Golden Slices en Escudo. Allemaal blends met veel minder Perique erin - maar wel héél lekker.

Al met al: ga ik deze tabak afraden? Nee! Als je wel van die diepe, volle smaak van Perique-forward houdt, is dit denk ik een uitstekende keuze. En als je die smaak niet kent, tik dan bij de oosterburen een blik Haunted Bookshop op de kop. Daarin is de smaak die ik bedoel zeer nadrukkelijk aanwezig, en weet je dus meteen of je dat lekker vindt. Is het antwoord op die vraag een volmondig ja, dan heb je met Fillmore zelfs een nog veel betere tabak gevonden die je zeker eens moet uitproberen. En let wel: ik heb het eerste blik leeggerookt, en het volgende blik gaat er uiteindelijk ook gewoon aan als het straks wat jaartjes in de kast heeft gestaan, dus zo vies vind ik het nu blijkbaar ook weer niet!

3/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Kiske

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door Kiske »

Wederom een geweldige review die nieuwsgierig maakt Pieter!

Robbie-san
Berichten: 2083
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door Robbie-san »

Wat een mooie review, Pieter!!!
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door GR69 »

:-? Goed besteedde tijd Pieter!
Van mij mag je je vaker vervelen. Leest lekker weg en maakt nieuwsgierig. Kudos

(T)
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door PietGeniet »

Prachtige review Pieter. Wat mooi als je de smaken en voorkeuren zo kunt omschrijven. Mij lukt dat niet.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door oehoe »

'n Schitterende review waarvoor dank, hulde en bewondering. =D>
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door Arno »

Mooie, weldoordachte review! Nog nooit gerookt en nu ga ik hem al helemaal niet meer roken 😅
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door oehoe »

Arno schreef: 27 sep 2023 19:24 Mooie, weldoordachte review! Nog nooit gerookt en nu ga ik hem al helemaal niet meer roken 😅
Je bent niet de enige. :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door Chris »

Mooi beschreven! Mijn interesse is toch ook wel gewekt, ik houd wel van die muf zure fermentatie-aroma’s van perique. Ik had dat ook eens met een oud blik Glen Piper, heerlijk. Irish Oak/Cask is inderdaad ook een hele mooie, toch wel unieke tabak qua smaak. Ik ben nog niet iets tegen gekomen wat er op lijkt.

Het andere blik nog even lekker rustig laten doorgaren in je tabakskabinet en dan over een tijd nog maar eens evalueren : )

Ducheyne
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door Ducheyne »

Een zeer mooie review . Je beschrijving ivm de evolutie na het openen van het blik zijn identiek aan deze die ik ervaar bij de
CD Bayou Morning , een 25% perique blend .
Mijn eerste rookbeurt was echt een fiasco , maar na meer dan een maand na opening is deze perique bom zodanig geevolueerd dat
deze best wel te genieten is .
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

BelgianGourmand
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 jan 2023 11:38

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door BelgianGourmand »

Mooi stukkie kruidopinie. Hou ik van. Die zurige fermentatiegeuren hebben inderdaad te maken met volatiele producten die uit de fermentatie voortkomen. Wat er zeker ook altijd bij is is wat ethylacetaat. Dat vind je ook wel terug in sommige natuurwijnen en doet denken aan nagellak als het extreem is. Als het goed is, heb je meer van dat typische gedroogde vijg/dadelaroma of vers leder. Mooi, wat mij betreft. Als ik je beschrijvingen volg, is het wel wat voor mij en zeker wat om te verstouwen. Ik houd van rode V's en dat herfstige van Perique. De vergelijking met C&D Bayou Morning maakt me helemaal nieuwsgierig. Kon ik er maar aan geraken ... .

Ducheyne
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: GL Pease - Fillmore

Bericht door Ducheyne »

BelgianGourmand schreef: 12 okt 2023 17:56 Mooi stukkie kruidopinie. Hou ik van. Die zurige fermentatiegeuren hebben inderdaad te maken met volatiele producten die uit de fermentatie voortkomen. Wat er zeker ook altijd bij is is wat ethylacetaat. Dat vind je ook wel terug in sommige natuurwijnen en doet denken aan nagellak als het extreem is. Als het goed is, heb je meer van dat typische gedroogde vijg/dadelaroma of vers leder. Mooi, wat mij betreft. Als ik je beschrijvingen volg, is het wel wat voor mij en zeker wat om te verstouwen. Ik houd van rode V's en dat herfstige van Perique. De vergelijking met C&D Bayou Morning maakt me helemaal nieuwsgierig. Kon ik er maar aan geraken ... .
tabakreisje naar onze oosterburen :D De C&D Bayou morning flake is er
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Plaats reactie