laatste restje tabak brand niet op

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Master-Fan »

ik heb een paar pijp waarbij het laatste restje tabak niet opbrandt. Die pijpen zijn goed te roken, maar het laatste restje krijg ik gewoon echt net in de fik, niet met wat aanstampen, of soms losser en ook niet met extra vuur. Ik heb dan het idee dat het gaatje van de kop naar de steel iets boven de tabak zit waardoor ik de rook niet van onder aan kan zuigen. Is dit een bekend probleem ? is er wat aan te doen, of moet ik accepteren dat er in sommige pijpen wat onverbrande tabak achter blijft ?
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Winslow Collector

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Winslow Collector »

Met welke soorten tabak heb je het?

Zelf rook ik alleen zoete mixtures en ik heb dat dus eigenlijk altijd. Het valt mij juist op, dat ik soms een tabak/pijp heb die wél helemaal leeg rookt.

Mijn theorie, maar ik laat me graag door andere ervaringen verbeteren, is:
De stoffen in de tabak, dus de toevoegingen van gesausde tabakken en daarnaast de teer en nicotine, hebben de gehele rooktijd allemaal dat laatste plukje onderin moeten passeren. Mij lijkt het, dat dit laatste propje op een gegeven moment verzadigd raakt en ook vochtiger dan de bovenliggende tabakslagen. En dat die 2 redenen (vocht en verzadiging van die stoffen) ervoor zorgen dat veel tabakken niet leeg roken.

Een theorie, niet wetenschappelijk onderbouwd, dus niet meer waard dan mijn denkwijze.

EDIT: overigens, een hap hete as in je mond, omdat de pijp toevallig een keertje wél helemaal droog leegrookt vind ik niet prettig. Dat kan een uur tot anderhalf uur rookgenot aardig lelijk afsluiten wat smaakervaring betreft. Dus eigenlijk zit ik er niet mee. Het propje dat bij mij overblijft is meestal maar een mm of 2-3 hoog. Met de as er mooi bovenop.
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 05 aug 2011 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Als het een natte prop is, dan kun je te snel gerookt hebben.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Master-Fan »

@WC;

ik rook ook bijna alleen zoete mixtures. Je verklaring klinkt best logisch. Ik houd ook geen bergen over hoor, ook 2 a 3 mm met mooi de as er bovenop. Maar ik heb een paar pijpen waarbij ik het wel geheel oprook. Vandaar mijn verbazing. Wat pijpliefhebberrobin zegt is niet mijn probleem, te snel en heet roken, daar heb ik over het algemeen weinig last van.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Winslow Collector

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Winslow Collector »

Master-Fan schreef:@WC;

ik rook ook bijna alleen zoete mixtures. Je verklaring klinkt best logisch. Ik houd ook geen bergen over hoor, ook 2 a 3 mm met mooi de as er bovenop. Maar ik heb een paar pijpen waarbij ik het wel geheel oprook. Vandaar mijn verbazing. Wat pijpliefhebberrobin zegt is niet mijn probleem, te snel en heet roken, daar heb ik over het algemeen weinig last van.
Ik vergelijk het maar met de sigaren die ik af en toe rook. Rook ik echt heel bedachtzaam een flinke longfiller, dan hoef ik de laatste 3 cm maar weg te gooien. Rook ik een sigaar met mensen erbij (dus kletsen en minder aandachtig roken), is het soms een derde deel van de lengte die ik niet meer lekker vind. Duidelijk een ophoping van teer, nicotine en vocht in dat stompje. Ik gooi het dan liever weg, dan een goede sigaar-ervaring af te sluiten met een slecht einde van de rooksessie.

Zo dus ook met pijproken. Liever een lekker ervaring met een klein plukje ongebruikt, dat een smerig einde van de rooksessie vanwege zuinig alles op te willen branden. Ik zie het maar zo: die 0,3 tot 0,5 gram fungeert als filtertje voor de bovenliggende (smakelijk opgerookte) 3-4 gram tabak.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Martin Romijn »

Kan ook te maken hebben met de boring, dwz. hoe het rookkanaal de ketel binnenkomt.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Winslow Collector

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Winslow Collector »

Martin Romijn schreef:Kan ook te maken hebben met de boring, dwz. hoe het rookkanaal de ketel binnenkomt.
Dat kan inderdaad ook nog, wanneer de pijp slecht (of beter: minder goed) geboord is en het gat van het rookkanaal niet mooi onder in de ketel uitkomt. Maar dan heb je die hap as dus al in je mond én nog een propje over. Je zuigt de as dan op een gegeven moment van de bovenkant van de brandende prop tabak af.

Gebruikersavatar
Master-Fan
Berichten: 467
Lid geworden op: 09 jun 2011 13:57
Locatie: Delluft

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Master-Fan »

Winslow Collector schreef:
Martin Romijn schreef:Kan ook te maken hebben met de boring, dwz. hoe het rookkanaal de ketel binnenkomt.
Dat kan inderdaad ook nog, wanneer de pijp slecht (of beter: minder goed) geboord is en het gat van het rookkanaal niet mooi onder in de ketel uitkomt. Maar dan heb je die hap as dus al in je mond én nog een propje over. Je zuigt de as dan op een gegeven moment van de bovenkant van de brandende prop tabak af.
ik rook veelal met filter en heb daar eigenlijk nooit last van.
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Winslow Collector

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Winslow Collector »

Master-Fan schreef:ik rook veelal met filter en heb daar eigenlijk nooit last van.
Ah, wij roken dus hetzelfde: zoetere tabakken met filterpijpen. :mrgreen:

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Kynikos »

Ik sluit me in het geheel bij WC aan. Ik zie ook eigenlijk niet in waarom dat laatstje restje zo nodig op moet. Zo hoog zijn de tabaksprijzen nou ook weer niet. :P

Je kan natuurlijk als je heel dapper bent een Sherlock Holmes actie uithalen en al die propjes drogen op de haard en daar vervolgens de volgende dag je eerste pijp mee stoppen. Maar dat is waarschijnlijk een uitzonderlijk slecht idee.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Bert van Hell »

Kynikos schreef:Ik sluit me in het geheel bij WC aan. Ik zie ook eigenlijk niet in waarom dat laatstje restje zo nodig op moet. Zo hoog zijn de tabaksprijzen nou ook weer niet. :P

Je kan natuurlijk als je heel dapper bent een Sherlock Holmes actie uithalen en al die propjes drogen op de haard en daar vervolgens de volgende dag je eerste pijp mee stoppen. Maar dat is waarschijnlijk een uitzonderlijk slecht idee.
Het voordeel is dat je dan ook gelijk helemaal wakker bent. :)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door janneman »

Kynikos schreef: Je kan natuurlijk als je heel dapper bent een Sherlock Holmes actie uithalen en al die propjes drogen op de haard en daar vervolgens de volgende dag je eerste pijp mee stoppen. Maar dat is waarschijnlijk een uitzonderlijk slecht idee.
Ik vermoed dat dit de basissmaak van Dunhill's Early Morning Pipe tabak verklaard...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door culann »

:lol: Maar toch ben ik nog steeds benieuwd naar de dunhill morning pipe...

ontopic, gebeurt mij vaak genog dat het laaatste restje, en dan bedoel ik echt het laatste restje in de zin van een bodempje tabak, dat ik met geen mogelijk op gerookt krijg, als ik dan moeite doe om het op toch op te roken, dan loopt dat steevast in een teleurstelling op, dus nu laat ik het er gewoon bij... zonde misschien, maar van de andere kant, het is ook het restje dat alles opvangt van de rest van de tabak he...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Martin Romijn »

ik heb een paar pijpen in mijn collectie die wat nat roken en aan het eind dus een laagje tabak overlaten, zoals hierboven beschreven. Een laagje van een paar mm, met de droge as er bovenop. Dit zijn ook de pijpen waarin zich op de bodem van de ketel geen koollaagje heeft gevormd.
Waarschijnlijk door de constructie, cq. boring van de pijp lukt het me niet om de pijpen dusdanig te roken dat er zich een koollaag vormt op de bodem. De pijpen waarin ik met het grootste gemak wel een koollaag op de bodem kreeg zijn de pijpen waarin het rookkanaal mooi onderin de ketel binnenkomt.
Als het door gewoon roken niet lukt een dergelijke laag te vormen zijn er nog wel wat trucs die uitkomst bieden. Bijvoorbeeld de droge, fijne as bewaren als je de pijp leeg maakt. De natte tabak verwijderen, droge as in de kop gooien, kop afsluiten met de duim en even stevig schudden. De as hecht zich nu aan de natte wanden en bodem van de pijp. Vervolgens laat je de pijp een nachtje drogen. De andere dag, of eventueel een paar dagen later de pijp gewoon schoonmaken. Als je dit een paar keer herhaald ontstaat er een laagje op de bodem dat enigzins lijkt op een koollaag en dat je kan helpen de pijp wat droger te roken en waardoor zich uiteindelijk de gewenste koollaag vormt.
Een andere truc is de bodem in te smeren met wat fijne as aangelengd met water. Heb ook mensen gesproken die ipv. water honing gebruiken. Heb daar zelf geen ervaring mee, maar het schijnt zelfs mogelijk te zijn de bodem hiermee wat te verhogen en op deze manier ervoor te zorgen dat het rookkanaal en bodem in de juiste verhouding komen.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door robvoorburg »

Bij de meeste pijpen lukt het mij ze op enkele draadjes tabak na leeg te roken. Bij een paar exemplaren waar het steeds misging, heb ik de ketel van de aanslag ontdaan en vervolgens heb ik ze een aantal malen voor de helft gestopt en ze zo ver mogelijk leeggerookt, met een redelijk resultaat.
Wat Martin al schrijft er moet een koolstof laagje ontstaan anders is leegroken geen prettige bezigheid.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door Bommel »

Het zelfde heb ik ook ontdekt bij een pijp.
Onmogelijk om deze geheel leeg te paffen door het vocht met het gevolg, geen of bijna geen koollaag.
Ik heb dit opgelost door middel van "straf" inrooksessies.
De pijp heb ik enkele malen gestopt met een extreem klein beetje tabak en gerookt.
Je rookt dan een paar trekjes en de pijp leeg en droog.
Dit heb ik vele malen herhaald, steeds het zelfde beetje.
Wat later werd het plukje steeds groter.
Het lijkt op inroken, maar de pijp was naar mijn gevoel al goed ingerookt, maar goed deze manier werkte bij mij heel goed en de pijp en ik zijn nu dikke maatjes doordat ze zich vaak leeg laat roken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: laatste restje tabak brand niet op

Bericht door St Patrick »

Hier ook met elke tabak die ik rook nog een kleine natte prop onderin, maar dat komt tzt vanzelf goed...
Gewoon genieten dan komt alles goed.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Plaats reactie