Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Mikali »

Hey,

Ik zit te overwegen om sterk gebogen peterson pijp aan te schaffen met het 'peterson systeem' voor vocht opvang.
Ten eerste omdat ik nog geen gebogen pijp heb en dat vocht opvang systeem mij wel aanspreekt en ten tweede ben ik blijkbaar
toch een zeveraar :lol:
Nu lijkt het mij ook makkelijker, zo'n gebogen, pijp wanneer je aan het wandelen bent, comfortabeler voor de tanden...

Wat denken jullie hierover? is mijn gedachten gang een beetje correct?

grtz
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Kynikos »

Mijn Pete system bungelt inderdaad heerlijk. Het systeem zelf vind ik dan weer minder, ik ben niet zo'n groot liefhebber van dergelijke fratsen blijkt achteraf. Voor mij een reden om hem wat minder vaak te roken, hij rookt op een of andere manier gewoon niet lekker. Misschien heb ik 'm nog niet voldoende ingerookt of de verkeerde rookwijze voor deze pijp, wie weet. Hoop dat hij zich ooit nog eens gaat gedragen. Er zijn overigens zat forumleden die uiterst tevreden zijn met hun Peterson System, dus dat zal waarschijnlijk aan mij liggen. :P

Als het niet je eerste pijp is dan zie ik overigens niet in waarom je de gok niet zou wagen. Je bent immers ook al met andere pijpen bekend en kan zo goed vergelijken en een oordeel maken over wat je 't beste bevalt.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Arno »

Het ligt aan jou Kynikos :wink: Maar goed, ik weet niet of ik een Peterson een goede beginnerspijp vind. Van de ene kant wel, als je een Peterson kan roken kan je alles roken. Van de andere kant heeft Peterson ook wel zijn dingetjes.. Het duurt lang om ze in te roken en je moet een beetje geluk hebben bij de aanschaf. Ik heb Petersons die geweldig roken maar ook die mwah roken.. Het "reservoir" vind ik persoonlijk wel handig, geen gegorgel, maar je moet het wel goed schoonhouden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Joey Peters »

Heb geen hoge verwachtingen van het systeem! Vaak zijn dingen zoals dit "hate it or love it"; of "heeft te weinig effect (teleurstelling).

Kan trouwens niet veel zinnigs erover zeggen. Ik heb wel een peterson maar niet met plip en geen systeempijp...
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door robvoorburg »

Daar kan ik me wel in vinden Joey. Ik had een hekel aan dat onlogische
doodlopende kanaal dat ik het op advies heb afgedicht met vloeibaar hout.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Nekker »

Persoonlijk zie ik niet in waarom dit geen geschikte pijp zou kunnen zijn, ook als beginner. Let wel op: Peterson staat er redelijk voor bekend dat zijn pijpen toch wat minder makkelijk in te roken zijn. Naar gebruiksgemak raad ik het merk niet aan. Anderzijds is het een merk waar je al dan niet voor valt, je zal het gewoon moeten proberen... :wink:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Mikali »

Hmmm bedankt voor de bevindingen ...
Het belangrijkst wil ik dus eigenlijk een sterk gebogen pijp om comfortabel in de mond te hebben. Het pete system leek mij een leuk extraatje, maar blijkbaar onnodig :)
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Eliminator »

Als een diep gebogen pijp echt een persoonlijke voorkeur is moet je er uiteraard gewoon voor gaan, echter een goed beginnersmodel is het niet.
Beter om het pijproken eigen te maken met een model wat zich daar meer voor leent, en als je onderweg bent in het leerproces dan pas over te stappen.

Beter een ingetogen start en een jarenlang rookplezier van je Peterson pijp, dan een uitbundige start die mogelijk van korte duur is omdat je het pijproken niet als prettig ervaart,....

Zomaar een tip, de keuze is jouw uiteraard !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Mikali »

Ondertussen een peterson standerd systeem pijp gekocht (303).
Moet zeggen dat ik toch tevreden ben, is het nu omdat het een systeem pijp is of diepgebogen of allebei, geen idee.
Ze rookt lekker en das het belangrijkste :D
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Bommel »

En zo is het maar net.
Wel letten op het goed schoonmaken/houden van het reservoir.
Als je dat niet doet gaat de pijp steeds minder smaken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Arno »

Voor info over het schoonmaken van je Peterson: vanaf 08:10 http://www.peterson.ie/pipes/makingapipe.html
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mikali
Berichten: 1127
Lid geworden op: 21 sep 2011 16:57
Locatie: Ranst

Re: Een peterson 'systeem' pijp als beginner?

Bericht door Mikali »

He, bedankt voor de tips !
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Plaats reactie