Zelf tabak kweken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

We blijven met grote interesse volgen! :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Ik heb vandaag wat zaad van verschillende varieteiten besteld, waaronder Shirazi, Basma Jebel en Dubek. Ik ben vooral geinteresseerd in Orientaalse tabak.

Vorig jaar heb ik wat zaailingen van een onbekend tabaksras gekregen van een vriend. Deze deden het best aardig in mijn tuin, maar vrijwel alles was uiteindelijk opgegeten door slakken. Volgend jaar hoop ik meer geluk te hebben en weet ik in ieder geval welke varieteiten ik kweek.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Ook dit 'n project om met grote interesse te gaan volgen. :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Faab schreef: 16 dec 2023 21:49 Ik heb vandaag wat zaad van verschillende varieteiten besteld, waaronder Shirazi, Basma Jebel en Dubek. Ik ben vooral geinteresseerd in Orientaalse tabak.

Vorig jaar heb ik wat zaailingen van een onbekend tabaksras gekregen van een vriend. Deze deden het best aardig in mijn tuin, maar vrijwel alles was uiteindelijk opgegeten door slakken. Volgend jaar hoop ik meer geluk te hebben en weet ik in ieder geval welke varieteiten ik kweek.
Ik ben 2 weken geleden op cursus geweest. Zij teelden tabak in emmers(ex fritessaus) met kopertape eromheen. Slakken schijnen een schok te krijgen als ze over koper kruipen, dus laten dat liever. Inmiddels heb ik al 14 emmers en komen er elke week 4 bij van mijn kennissen met een snackbar. Ik mik op ca. 40 planten volgend jaar.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Ontzettend bedankt voor deze tip over het kopertape. Dat ga ik zeker proberen.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

Mooie ontwikkelingen. Wat voor cursus heb je gevolgd?

Planten in potten kan goed werken, maar als de aarde te droog of nat staat, dan heb je gelijk een afname in groei, dan kunnen planten echt behoorlijk stil komen te staan. De juiste vochtigheid behouden, zeker in frietsaus emmers, is lastig. Mijn buurman heeft een frietwagen en ik heb die emmers ook geprobeerd. Zodra planten groot worden kunnen ze aan de kleine kant zijn en bij droogte en harde wind makkelijk omwaaien.

Een optie is de wortels die onder de pot uit te laten groeien de volle grond in, dit kan iets helpen qua stabiliteit, zowel met vocht als omwaaien.

Al met al is automatische bewatering dan wel een goede optie. Toch kunnen planten in de volle grond veelal veel groter worden.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Dat was de cursus "tabak kweken in Nederland" door Marleen van Stralen. Zij kweken zelf ook tabak in fritessaus emmers en dat schijnt ze beter te bevallen dan in de volle grond, maar weinig info gehad over fermenteren. Ze roken zelf de tabak in sigaretten.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Ik kon niet langer wachten en heb binnenshuis alvast enkele variëteiten gezaaid: Basma K, Basma jebel, Shirazi en Dubek.

Ik hou de aarde vochtig, maar niet doorweekt en gebruik een groeilamp voor het licht.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Faab schreef: 09 jan 2024 21:24 Ik kon niet langer wachten en heb binnenshuis alvast enkele variëteiten gezaaid: Basma K, Basma jebel, Shirazi en Dubek.

Ik hou de aarde vochtig, maar niet doorweekt en gebruik een groeilamp voor het licht.
Pfew, is dat niet heel vroeg?

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door BAARD »

lindbergh-nl schreef: 09 jan 2024 22:29
Faab schreef: 09 jan 2024 21:24 Ik kon niet langer wachten en heb binnenshuis alvast enkele variëteiten gezaaid: Basma K, Basma jebel, Shirazi en Dubek.

Ik hou de aarde vochtig, maar niet doorweekt en gebruik een groeilamp voor het licht.
Pfew, is dat niet heel vroeg?
Binnenshuis zou dat niet uit moeten maken toch?
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

BAARD schreef: 09 jan 2024 23:40
lindbergh-nl schreef: 09 jan 2024 22:29
Faab schreef: 09 jan 2024 21:24 Ik kon niet langer wachten en heb binnenshuis alvast enkele variëteiten gezaaid: Basma K, Basma jebel, Shirazi en Dubek.

Ik hou de aarde vochtig, maar niet doorweekt en gebruik een groeilamp voor het licht.
Pfew, is dat niet heel vroeg?
Binnenshuis zou dat niet uit moeten maken toch?
Het is heel erg vroeg, maar ik probeer het gewoon. 5 januari gezaaid en geef bijna 24 uur per dag licht. Uiteraard heb ik zaad overgehouden om op een later moment te zaaien, mocht deze vroege poging vreselijk mislukken.

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

Worden dan de plantjes niet te groot voordat ze naar buiten gaan? Ik heb vorig jaar voor het eerst tabak geplant en me gehouden aan alles wat ik op internet vond, dus heb geen idee wat de gevolgen kunnen zijn als je dat niet doet. Misschien te klein wortelstelsel voor te grote plantjes?

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Er zijn enkele miniscule plantjes ontkiemd van de Shirazi variëteit. Dus 14 dagen na het zaaien.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Van de Basma Jebel variëteit zijn ook wat kleine zaailingen opgekomen.

Ik heb enkele ontkiemde Shirazi zaailingen overgeplant in elk een eigen bakje.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

Leuk! Als je af en toe wat foto’s hebt, dan kijken we graag even mee met deze vroege start.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Afbeelding

Een zaailing van Basma (d)jebel. Nu 19 dagen na het zaaien.

Tot nu toe zijn enkel de zaadjes van Shirazi en Basma Jebel ontkiemd. Ik verwacht dat de andere variëteiten ook nog wel gaan ontkiemen. De temperatuur waarbij ze staan is niet veel warmer dan 12-14 graden celcius en dat is niet optimaal voor het ontkiemen, want dan mag het wel iets warmer.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door DKatinas »

Sowieso al een succes dat er zaadjes kiemen. Qua warmte wellicht kiezen voor een vensterbank boven de kachel? Wellicht een plekje boven de cv? Zonder warmte gaan ze stilstaan en dat komt meestal niet meer echt goed. Een warmtemat met thermostaat helpt ook, ik heb een setje van Bio Green, maar er zijn ook goedkopere alternatieven: https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/ca ... ipEALw_wcB

Veel licht is ook belangrijk, anders strekken ze teveel, vallen ze om en gaan ze dood. Wat voor lamp heb je?

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

De eerste resultaten dus. Ik ga dit topic met plezier en spanning volgen wederom. Alvast bij voorbaat dank voor de komende bijdragen!

Natuurlijk ook zéér benieuwd naar de verdere ervaringen van lindbergh-nl met zijn oogst van 2023.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

oehoe schreef: 24 jan 2024 18:24 De eerste resultaten dus. Ik ga dit topic met plezier en spanning volgen wederom. Alvast bij voorbaat dank voor de komende bijdragen!

Natuurlijk ook zéér benieuwd naar de verdere ervaringen van lindbergh-nl met zijn oogst van 2023.
Zo nu en dan stop ik een pijpje en het lijkt steeds lekkerder te worden!

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Afbeelding
Shirazi zaailingen onder een groeilamp. Er zullen er nog wel een paar sneuvelen onderweg. Ik heb ze niet allemaal even succesvol kunnen 'verpotten' in dit vroege stadium. Maar in het kiembakje groeien ondertussen ook nog zaailingen.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Shirazi 34 dagen oud en geplaatst bij een raam.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Samwisegamgee
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2023 19:13

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Samwisegamgee »

Heren,

ik ben geïnspireerd om dit jaar ook mijn eigen planten neer te zetten. Heeft er iemand een goede bron voor de planten en voor het vermaken tot pijptabak?

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Shirazi 47 dagen na het zaaien
Afbeelding

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door GR69 »

Samwisegamgee schreef: 15 feb 2024 21:39 Heren,

ik ben geïnspireerd om dit jaar ook mijn eigen planten neer te zetten. Heeft er iemand een goede bron voor de planten en voor het vermaken tot pijptabak?
https://www.vreeken.nl/
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door lindbergh-nl »

http://tabakanbau.de/de/shop.php Ik weet niet of deze nog in business is, maar op deze site is wel een schat aan info te vinden. En kijk ook eens op Youtube naar filmpje van "der Buchheimer".

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Ik heb mijn zaden uit Oekraïne: organicseeds.top

Basma Jebel 47 dagen na het zaaien
Afbeelding

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door oehoe »

Lente! :D
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Samwisegamgee
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 mar 2023 19:13

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Samwisegamgee »

Bedankt voor de reactie,

bij het uitvoeren van het experiment zal ik wat fototjes uploaden :D

PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door PietGeniet »

Interessant, leuk. Ben benieuwd naar het verdere verloop.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 568
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door Faab »

Shirazi 54 dagen na het zaaien

Afbeelding

Plaats reactie