G.L. Pease - Chelsea Morning (Old London Series)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

G.L. Pease - Chelsea Morning (Old London Series)

Bericht door Ribbon »

Chelsea Morning
-----------------------------------------------------------------

Merk: G.L. Pease
Blender/ fabriek: G.L. Pease/ Cornell&Diehl
Blend type: English
Ingrediënten: Latakia, Orientaals, Virginia, Perique
Toegevoegde smaken: geen
Snede: ribbon/ gebroken flake
Verpakking: 2 oz. blik, 8 oz. blik.
Land: VS
Productie: verkrijgbaar

http://www.tobaccoreviews.com/blend/353 ... ea-morning

Afbeelding

"Woke up, it was a Chelsea morning, and the first thing that I knew
There was milk and toast and honey and a bowl of oranges, too
And the sun poured in like butterscotch and stuck to all my senses"

Joni Mitchell bezong het genoegen van een Engels ontbijt al in 1969. Ik ga ervan uit dat ze geen pijp rookte, maar ik kan me zo voorstellen dat een pijp met deze blend na afloop het plaatje compleet zou maken.

Het blikje bevat donkerbruine stukken broken flake, maar voornamelijk ribbon tabak. Mijn blik is al iets ouder, de verse zijn over het algemeen wat lichter gekleurd. Als ik in het blik snuffel ruik ik veelal latakia, maar het verraad ook al iets van de complexiteit die zich later tijdens het roken openbaart. De vochtigheid is precies goed, het stoppen verloopt probleemloos.

Chelsea Morning is een smaakvolle en vriendelijke Engelse mixture met meerdere gezichten. G.L. Pease behoort mijns inziens tot een van de beste blenders die op dit moment actief zijn. Zijn gevoel voor harmonie en smaak is misschien zelfs onovertroffen. Maar goed, ik ben dan ook een redelijke 'fanboy'.
Ook in deze blend laat hij weer zien waartoe hij allemaal in staat is. De zoetige virginia's en de latakia resulteren in een bijna caramelachtige beleving terwijl de orientals (ondersteund door een snufje perique) zorgen voor kruidigheid. Dit past prima en zorgt voor een veelzijdig geheel. De smaak wordt echter nergens homogeen, maar tegelijkertijd stoten de componenten elkaar nooit af. De perique lijkt vooral gebruikt om de kruidigheid van de orientals wat meer pit te geven.

Ik rookte deze blend in verschillende pijpen. In lage, brede koppen komt de latakia prominenter naar voren. Eenmaal gerookt in hogere, smallere koppen vallen de virginia en orientaalse tabakken wat meer op. In beide soorten pijpen blijft het een zeer interessante rookervaring.

Deze tabak is (w.m.b. terecht) veel bejubeld op o.a. TR. Regelmatig lees ik terug dat het een prima 'all day smoke' is. Ik deel die mening, maar moet wel bekennen dat je misschien beter een andere blend kan kiezen als je de dag met een latakiabom wilt afsluiten, een behoefte waar ik mezelf in dit seizoen nogal eens op betrap. Ik rook nooit in de ochtend, maar kan me voorstellen dat deze blend zich daar (afgaande op de beschrijving op de verpakking) uitstekend voor leent. Dus, om Joni Mitchell nog maar eens aan te halen:

"Wake up, it's a Chelsea morning."
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: G.L. Pease - Chelsea Morning (Old London Series)

Bericht door Arno »

Goede review! Dit was de eerste GL Pease blend die ik ooit rookte in mijn beginperiode. Ik vond er toen weinig aan en heb deze nooit meer gerookt. Misschien dat ik dat toch weer eens moet doen :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: G.L. Pease - Chelsea Morning (Old London Series)

Bericht door Ribbon »

Zeker een herkansing waard Arno. Maar verwacht geen latakiabom, eerder iets zoals Early Morning Pipe ooit bedoeld was.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie