ketel wordt te snel warm Lorenzo

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 554
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

ketel wordt te snel warm Lorenzo

Bericht door Jozef »

Beste forumleden.
Door diverse topics door te lezen ben ik er nog niet uit.
Ik rook een Lorenzo ,met toch een redelijk dikke ketelwand. Door normaal en niet erg vast de pijp te stoppen wordt de ketel erg warm, ook met pufjes. Dit heb ik met mijn K&P Petersons 312 niet. Nu heb ik een redelijk droge tabak (of het daar aan ligt?) Heeft de tabak een snellere verbranding of ligt het aan mij, om de eigenschappen van deze pijp te kennen? Ook gaat deze wel vaker uit. Nogmaals is dit een vergelijking met mijn Petersons.
Iemand suggestie of een idee?
Om een idee te krijgen,ketel dikte foto
Fijne avond,
Gegroet
Jozef
Afbeelding
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: ketel wordt te snel warm Lorenzo

Bericht door GR69 »

Dit is lastig hoor.
Welke tabak rook je in de pijp, zit je binnen of buiten, hoe droog (of soms hoe vochtig) is je tabak. Wat is rustig roken voor jou, er is gewoon een heel arsenaal aan variabelen om rekening mee te houden.

Ik denk dat je eens moet kijken of je tabak kunt vinden die wat koeler rookt in die pijp. Soms passen tabak en ketelvorm en boring niet bij elkaar. Ik heb ook wel een pijp waar ik sommige tabakken niet in hoef te proberen.

Maar er zijn vast forumleden die hier veel meer van begrijpen dan ik. Voor mij is het gewoon een ontdekkingsreis._😄
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: ketel wordt te snel warm Lorenzo

Bericht door Chris »

Ik denk ook meteen aan de boring.. waar komt die uit?
De vochtigheidsgraad van de tabak maakt niet veel uit qua heet roken. Droog/vochtig, het vereist in beide gevallen voorzichtigheid. Droge tabak rookt m.i. wel beter.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: ketel wordt te snel warm Lorenzo

Bericht door roocker »

Ik vind de wand op zich niet zo dik moet ik zeggen , maar het blijft een moeilijke vraag waarom deze pijp te heet wordt . Ik heb zelf ook 1 Peterson die erg warm wordt ondanks rustig roken . Daarom verkies ik vaak een flinke dikke wand , zie bijlage van een Stanwell .
Afbeelding

Probeer eens als je een andere pijp koopt te selecteren op een dikke ketelwand ?

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: ketel wordt te snel warm Lorenzo

Bericht door GR69 »

roocker schreef: 15 jun 2023 09:11 Ik vind de wand op zich niet zo dik moet ik zeggen , maar het blijft een moeilijke vraag waarom deze pijp te heet wordt . Ik heb zelf ook 1 Peterson die erg warm wordt ondanks rustig roken . Daarom verkies ik vaak een flinke dikke wand , zie bijlage van een Stanwell .
Afbeelding

Probeer eens als je een andere pijp koopt te selecteren op een dikke ketelwand ?
Roocker...dat is een handwapen! Hahaha nooit aangehouden omdat je scheef liep?..😄😉
Overigens wel een leuk model, zou mij ook wel bevallen.
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: ketel wordt te snel warm Lorenzo

Bericht door PietGeniet »

roocker schreef: 15 jun 2023 09:11 Ik vind de wand op zich niet zo dik moet ik zeggen , maar het blijft een moeilijke vraag waarom deze pijp te heet wordt . Ik heb zelf ook 1 Peterson die erg warm wordt ondanks rustig roken . Daarom verkies ik vaak een flinke dikke wand , zie bijlage van een Stanwell .
Afbeelding

Probeer eens als je een andere pijp koopt te selecteren op een dikke ketelwand ?
Een Stanwell 95 Roocker?
Ik rook die ook regelmatig en altijd met flake. Fijne pijp.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 957
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: ketel wordt te snel warm Lorenzo

Bericht door roocker »

@Piet Geniet & GR69 : Het is idd de 95 van Stanwell in de gladde uitvoering , een hele fijne pijp !
Afbeelding

Ooit bij Dan Pipe gekocht of ergens online in DK ? Heb ook de Nordic van Stanwell , gegarandeerd rookgenot met dit merk pijp . =D>

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: ketel wordt te snel warm Lorenzo

Bericht door oehoe »

Ik heb één Stanwell. De 88 Guilt Edged al mist 't stempel de eerst twee letters. In vrijwel nieuwstaat gekocht van Liebaart na 'n perfecte restauratie. Originele doos, zakje en foldertje incluis. Ik kan enkel beamen dat 't hier prachtpijpen betreft. Degelijk gemaakte perfecte rokers. De 95 ziet er qua vormgeving schitterend uit overigens.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie