Mondstuk opfrissen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Mondstuk opfrissen

Bericht door Ametist »

Mederokers,

Afgelopen weekend met een nieuwe pijp begonnen. Lekkere grote ketel en bevalt prima.. op één ding na. Direct al na de eerste pijp zag het mondstuk er uit als ik mond en klauwzeer heb. Groen, geel, grauw...... hoe dan maar belangrijker is er een manier om dit bij te werken en te voorkomen?

Succes met paffen!!
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Kiske

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Kiske »

Een foto zou wellicht wat meer duidelijkheid geven.

Ik heb nog nooit gehoord van een mondstuk dat na 1x roken zo verkleurd. Wel kan een eboniet mondstuk na verloop van tijd en vernamelijk door invloed van licht flink verkleuren tot een groenachtig grijs. Als je een pijp rookt met een mondstuk dat er zo aan toe is valt er weinig te genieten want dat geeft een smerige smaak af.

Het eboniet is weer goed te krijgen en houden door te poetsen met een wat ruwe doek. Als het echt hevig verkleurd is zul je met een tandenborstel met tandpasta en veel ellebogenstoom aan de gang moeten. Ikzelf neem mijn ebonieten mondstukken iedere 3 tot 4 jaar onderhanden op een slijpmachine waarbij de slijpsteen is vervangen door een lappenschijf.

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Ametist »

Afbeelding
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Jozef »

Ik ben het eens met Kiske. Ook dit heb ik nog nooit zo gezien. Ik zou het proberen met MicroMesh. Deze hebben verschillende gradaties in korrel grootte. MicroMesh pads zijn makkelijk te verkrijgen op het net. Goegel even.
Groet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door GR69 »

Misschien toch wat minder bleekwater drinken tijdens het roken.😄

Maar zonder gekheid, dit lijkt niet na 1x roken. Dat wordt poetsen
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Kiske

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Kiske »

Waarschijnlijk was dat mondstuk al zo grijs als het donkerste gedeelte. Indien het eboniet is, betekend het dat het mondstuk al bijzonder veel verkleurd was voordat je ging roken. Eboniet is namelijk pikzwart.

Ik weet niet hoe een mondstuk dat reeds zo verkleurd is reageert als je dan de pijp toch rookt, maar wellicht is dat de reden, dat hij al flink verkleurd was. Geen idee.

Indien je deze pijp nieuw gekocht hebt en indien het inderdaad eboniet is, mag je je leverancier wel even confronteren met het feit dat ie je een pijp met zo'n mondstuk verkocht heeft. Hij had dat eerst in orde moeten maken. Eboniet verkleurd, maar bij aanschaf mag je een net mondstuk verwachten.

Indien het geen nieuwe pijp betreft, heb je een flinke hoop ellebogenstoom nodig om dit nog op te knappen. Hierbij merk ik op dat ik een verkleuring tot zo'n lichte kleur nog nooit onder handen heb gehad, dus ik kan niet zeggen of dit nog goed komt.
Laatst gewijzigd door Kiske op 30 okt 2023 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door BAARD »

Ik moet zeggen dat ik dit ook heb (gehad) met een pijp. Meteen na de eerste keer al compleet verkleurd aan het einde. Je kunt het oppoetsen, maar dat kwam bij die van mij vrijwel direct terug.
Wat ik mij wel herinner is dat het mondstuk erg zout was. Geen idee wat en in welke mate er opgesmeerd was.

Uiteindelijk maar geaccepteerd en tegenwoordig bekijk ik het als een soort patina.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Kiske »

BAARD schreef: 30 okt 2023 16:50 Ik moet zeggen dat ik dit ook heb (gehad) met een pijp. Meteen na de eerste keer al compleet verkleurd aan het einde. Je kunt het oppoetsen, maar dat kwam bij die van mij vrijwel direct terug.
Wat ik mij wel herinner is dat het mondstuk erg zout was. Geen idee wat en in welke mate er opgesmeerd was.

Uiteindelijk maar geaccepteerd en tegenwoordig bekijk ik het als een soort patina.
Flink verkleurd eboniet geeft vaak een smerige smaak af. Indien je toch nog een rookbare pijp hebt mag je van geluk spreken. Meestal is een nieuw mondstuk de beste oplossing als je het niet weggepoetst krijgt. Als je dan meteen voor acryl kiest ben je er voorgoed vanaf. Maar er zijn genoeg pijprokers die juist gruwen van acryl en enkel ebonieten mondstukken willen.

Ach ja; 2 pijprokers, 3 meningen

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door BAARD »

Kiske schreef: 30 okt 2023 16:57
BAARD schreef: 30 okt 2023 16:50 Ik moet zeggen dat ik dit ook heb (gehad) met een pijp. Meteen na de eerste keer al compleet verkleurd aan het einde. Je kunt het oppoetsen, maar dat kwam bij die van mij vrijwel direct terug.
Wat ik mij wel herinner is dat het mondstuk erg zout was. Geen idee wat en in welke mate er opgesmeerd was.

Uiteindelijk maar geaccepteerd en tegenwoordig bekijk ik het als een soort patina.
Flink verkleurd eboniet geeft vaak een smerige smaak af. Indien je toch nog een rookbare pijp hebt mag je van geluk spreken. Meestal is een nieuw mondstuk de beste oplossing als je het niet weggepoetst krijgt. Als je dan meteen voor acryl kiest ben je er voorgoed vanaf. Maar er zijn genoeg pijprokers die juist gruwen van acryl en enkel ebonieten mondstukken willen.

Ach ja; 2 pijprokers, 3 meningen
Dit is best een interessant iets. Want die smaak had ik alleen aan het begin en de verkleuring is alleen maar erger geworden.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Kiske »

Wat ik zeg, mazzel.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door BAARD »

Daar moet ik wel aan toevoegen dat ook ik de eboniet mondstukken van tijd tot tijd schoonmaak/ oppoets. Dat is iets wat je ten alle tijden moet doen. Maar bij mij gaat deze pijp gewoon mee in de roulatie en probeer ik niet meer “zwart” te krijgen.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Pieter »

Een ander ding dat helpt tegen verkleuring is vet! Sterker nog, een beetje olie (eetbare olie is wel zo prettig) neemt al behoorlijk wat van de verkleuring weg. Dus na het poetsen een beetje vet erop en je zult zien dat je mondstuk niet alleen nog mooier wordt maar ook langer mooi blijft.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Liebaart »

Ametist schreef: 30 okt 2023 15:22 Afbeelding
Klassiek. Dit is waarschijnlijk een oudere pijp die lang in de lade is blijven liggen alvorens ze verkocht werd. Het eboniet (ja, dat is duidelijk dit materiaal) reageert dan fel op het eerste vocht waarmee het in aanraking komt. Vandaar dat je zo duidelijk kan zien tot waar je lippen kwamen. Uitdaging: ga naar je gootsteen en laat even wat heet water lopen. Hou daar de steel eens in. Je krijgt dan in luttele seconden een prachtig kopergroen-gele steel!

Dat lijkt wat lacherig als ik dit zo zeg, maar de steel zal je dankbaar zijn. Het is zwavel dat naar boven komt en de verkleuring veroorzaakt, en vandaar ook de slechte smaak die ermee gepaard gaat. Daarna kan je gaan schuren. De micromesh padjes zijn al genoemd. Zelf gebruik ik tegenwoordig schuurpapier. Start met 800, dan 1000, 1200, 1500, 2000, 3000 en tenslotte 5000. Vooral die eerste neemt alle zwavel weg. De volgende zijn dan om te polijsten. En ik doe dat in water.

Daarna heb je weer een mooie pikzwarte steel.

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Ametist »

De pijp heeft op zeker langere tijd in een la gelegen. Hij is afkomstig uit een zaak die destijds wel pijpen verkocht maar na wisseling van eigenaar hebben zij de pijpen en pijptabak afgestoten. Heb deze en andere pijpen dan ook voor een fractie van de prijs meegekregen. Alleen maar om dat ze maar lagen te liggen en de nieuwe eigenaar er van af wilde. Werk aan de winkel dus :D Dank voor de tip!
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Jozef »

Ametist, zijn benieuwd naar je poetsresultaat.
Gegroet
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Kiske

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Kiske »

Liebaart schreef: 30 okt 2023 17:16
Ametist schreef: 30 okt 2023 15:22 Afbeelding
Klassiek. Dit is waarschijnlijk een oudere pijp die lang in de lade is blijven liggen alvorens ze verkocht werd. Het eboniet (ja, dat is duidelijk dit materiaal) reageert dan fel op het eerste vocht waarmee het in aanraking komt. Vandaar dat je zo duidelijk kan zien tot waar je lippen kwamen. Uitdaging: ga naar je gootsteen en laat even wat heet water lopen. Hou daar de steel eens in. Je krijgt dan in luttele seconden een prachtig kopergroen-gele steel!

Dat lijkt wat lacherig als ik dit zo zeg, maar de steel zal je dankbaar zijn. Het is zwavel dat naar boven komt en de verkleuring veroorzaakt, en vandaar ook de slechte smaak die ermee gepaard gaat. Daarna kan je gaan schuren. De micromesh padjes zijn al genoemd. Zelf gebruik ik tegenwoordig schuurpapier. Start met 800, dan 1000, 1200, 1500, 2000, 3000 en tenslotte 5000. Vooral die eerste neemt alle zwavel weg. De volgende zijn dan om te polijsten. En ik doe dat in water.

Daarna heb je weer een mooie pikzwarte steel.
Kijk, de hoeveelheid kennis en ervaring hier op het forum is wederom toereikend gebleken!

Nooit gedacht dat een mondstuk dat dusdanig verkleurd is weer opnieuw zwart kan worden gekregen.

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Liebaart »

Kiske schreef: 30 okt 2023 23:13 Kijk, de hoeveelheid kennis en ervaring hier op het forum is wederom toereikend gebleken!

Nooit gedacht dat een mondstuk dat dusdanig verkleurd is weer opnieuw zwart kan worden gekregen.
Dat is echt mogelijk, op voorwaarde dat je wil investeren in de moeite om het schuren op de juiste manier uit te voeren.
Ik gebruik tegenwoordig deze set schuurpapier. Hoge kwaliteit aan lage prijs.
https://www.bol.com/be/nl/p/propapier-s ... 119447653/

Snij reepjes van de grotere bladen af en je hebt een ideaal formaat om met water je eraan te zetten. Nat schuren gaat beter dan droog omdat je dan betere afvoer hebt van schuurstof, zonder het te moeten inademen. ;-)

Let wel: het kost je een half uur tot een uur om een steel van groen-geel naar blinkend gitzwart te krijgen. Maar eens hij weer blinkt heb je er weer zeer lang plezier van.

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Ametist »

€ 15.00 schuurpapier en een uur arbeid..... onbetaalbaar :D. Zou een nieuw mondstuk niet en betere oplossing zijn?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Wowbagger »

Liebaart schreef: 31 okt 2023 08:51
Kiske schreef: 30 okt 2023 23:13 Kijk, de hoeveelheid kennis en ervaring hier op het forum is wederom toereikend gebleken!

Nooit gedacht dat een mondstuk dat dusdanig verkleurd is weer opnieuw zwart kan worden gekregen.
Dat is echt mogelijk, op voorwaarde dat je wil investeren in de moeite om het schuren op de juiste manier uit te voeren.
Ik gebruik tegenwoordig deze set schuurpapier. Hoge kwaliteit aan lage prijs.
https://www.bol.com/be/nl/p/propapier-s ... 119447653/

Snij reepjes van de grotere bladen af en je hebt een ideaal formaat om met water je eraan te zetten. Nat schuren gaat beter dan droog omdat je dan betere afvoer hebt van schuurstof, zonder het te moeten inademen. ;-)

Let wel: het kost je een half uur tot een uur om een steel van groen-geel naar blinkend gitzwart te krijgen. Maar eens hij weer blinkt heb je er weer zeer lang plezier van.
Dat ziet er inderdaad als een fijne set uit. Zelf gebruik ik al een poos micro mesh pads, maar die zijn zeker bij korte bochtjes van een mondstuk wat onhandig.
Dan nog een gerelateerde vraag als dat mag: wat is de gouden tip om logo's in mondstukken weer te herstellen?

Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 215
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Tirman »

en zoals al gezegd, af en toe invetten, dan blijft het mooi. Ik gebruik hiervoor neutrale lippen balsem, en tot nog toe werkt dat prima

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Liebaart »

Ametist schreef: 31 okt 2023 11:21 € 15.00 schuurpapier en een uur arbeid..... onbetaalbaar :D. Zou een nieuw mondstuk niet en betere oplossing zijn?
Met die schuurpapier aankoop doe je gemakkelijk een honderdtal mondstukjes. Dus die kost is bijna verwaarloosbaar per mondstuk.
De werkkost is inderdaad de bepalende factor.
Voor een nieuw mondstuk moet je ook heel wat werk rekenen om passend te maken, plus aankoopkost zelf. Kom je dus uiteindelijk duurder mee uit hoor.

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Liebaart »

Wowbagger schreef: 31 okt 2023 11:23 Dan nog een gerelateerde vraag als dat mag: wat is de gouden tip om logo's in mondstukken weer te herstellen?


Hangt van het logo af en hoe zeer het weggesleten is.
Dunhills en aanverwanten die inserts gebruiken geen probleem. Die blijft mooi zitten meestal.

Ingedrukte logo's zijn een andere zaak. Als die nog diep genoeg is kan een eenvoudig likje verf wonderen doen. Indien te ver uitgesleten laat ik het meestal zoals het is, als een verwaaide geest van wat eens was...

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Ametist »

Vim.........


Afbeelding
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Liebaart »

Komt al in de buurt. Je ziet dat schuren de zwavelaanslag verwijdert.
Nu nog polijsten om de glans terug te krijgen.
Als je hem zo ruw laat zal hij snel terug geel worden...

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Ametist »

Commandant, turtlewax, blanke was. Meer doe ik er niet aan. Eerst eens kijken hoe lang dit zo blijft ;p


Afbeelding
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door oehoe »

Nah....................... prachtig resultaat toch? Blijf verzorgen en uit 't "zonnetje" houden wanneer je haar niet rookt.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door BAARD »

Ziet er weer netjes uit idd!
En het mooie is dat dit ook weer uitnodigt tot handelen.
Ik zal zelf binnenkort ook eens kijken of ik bepaalde mondstukken weer in die shape krijg.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Jozef »

Dit is weer heel netjes. Nu proberen het netjes te houden, met de waardevolle tips die je hebt gekregen.
Veel rookplezier!
Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Pieter »

Ametist schreef: 31 okt 2023 18:33 Commandant, turtlewax, blanke was. Meer doe ik er niet aan. Eerst eens kijken hoe lang dit zo blijft ;p


Afbeelding
Pas op met wasproducten he, je steekt het straks immers in je mond...

Prachtig resultaat verder!
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mondstuk opfrissen

Bericht door Sidekickelvis »

Pieter schreef: 31 okt 2023 23:02
Ametist schreef: 31 okt 2023 18:33 Commandant, turtlewax, blanke was. Meer doe ik er niet aan. Eerst eens kijken hoe lang dit zo blijft ;p


Afbeelding
Pas op met wasproducten he, je steekt het straks immers in je mond...

Prachtig resultaat verder!
Labello!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie