Late smaak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
jjaapp
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2023 21:16
Locatie: Hilversum

Late smaak

Bericht door jjaapp »

Na een week of 6 pijp roken begin ik nu de diverse smaken beter te onderscheiden. Fijn.
Maar wat me nu steeds meer opvalt is dat de echte smaak pas vrij komt als ik op de helft van een volgestopte bowl ben.
De eerste helft geeft mij weinig smaak.
Enige reden wat ik nu kan bedenken is dat de laag nog ongebrande tabak de smaak er enigzins uit filtert, en dat de smaak dus beter doorkomt naarmate die laag dunner wordt. Is dit gebruikelijk, of doe ik nog iets verkeerd?
Ik heb dit bij alle pijpen en soorten tabak.
Het stoppen gaat nu inmiddels best goed, kan vaak in 1 keer de bowl leeg roken zonder bijvlammen, en houd de boel dan tussen 3 kwartier en een uur brandend, met rustig nippen.
Maar de eerste pakweg 20 minuten is er weinig smaak te beleven, en dat vind ik eigenlijk wel zonde.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Late smaak

Bericht door BAARD »

Smaak bij het pijproken wordt veelal ontvangen via de neus. Een beetje als een Air-Up fles.
Als je je daarvan bewust bent zul je ook meer proeven. Dat is mijn ervaring tenminste.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Late smaak

Bericht door oehoe »

Ook hier wordt de smaak ervaren in de neus. Gevoelig orgaan soms helaas. Ik kan walgelijke komkommers op tien meter afstand ruiken.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Late smaak

Bericht door Pieter »

Dit hangt heel erg van de tabak af. Eigenlijk bij de meeste tabakken vindt wel een smaakontwikkeling plaats naarmate de rookbeurt vordert. Dat een hele pijp van begin tot eind exact hetzelfde smaakt komt eigenlijk niet voor. Zeker bij lichtere tabakken is de smaak in het begin vaak nog niet goed ontwikkeld, maar voor de meeste tabakken geldt wel dat het even duurt voordat er echt iets los komt, zeker omdat de tabak bij de eerste vlam erg heet wordt en wat tijd nodig heeft om weer af te koelen onder een langzame verbranding.

Wat misschien zou kunnen helpen is om te kijken of je bovenin de pijp genoeg trek hebt. Als de tabak vooral onderin de ketel samengedrukt is en daarboven vrij los zit, ontstaat er wel goede trek, maar zal de tabak bovenin waarschijnlijk niet goed branden. Beter is het als de trek komt doordat de tabak bovenin de pijp vrij stevig op elkaar zit en daaronder wat losser. Dan merk je dat de trek tijdens het roken misschien wat minder wordt, maar dat is makkelijk te regelen door een tamper te gebruiken.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

jjaapp
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2023 21:16
Locatie: Hilversum

Re: Late smaak

Bericht door jjaapp »

BAARD schreef: 19 nov 2023 12:48 Smaak bij het pijproken wordt veelal ontvangen via de neus. Een beetje als een Air-Up fles.
Als je je daarvan bewust bent zul je ook meer proeven. Dat is mijn ervaring tenminste.
oehoe schreef: 19 nov 2023 13:24 Ook hier wordt de smaak ervaren in de neus. Gevoelig orgaan soms helaas. Ik kan walgelijke komkommers op tien meter afstand ruiken.
Ja, de smaak is er wel uiteindelijk, maar dus pas vrij laat.
Die komt pas echt als ik op ca de helft van de bowl ben.

jjaapp
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2023 21:16
Locatie: Hilversum

Re: Late smaak

Bericht door jjaapp »

Pieter schreef: 19 nov 2023 14:06 Dit hangt heel erg van de tabak af. Eigenlijk bij de meeste tabakken vindt wel een smaakontwikkeling plaats naarmate de rookbeurt vordert. Dat een hele pijp van begin tot eind exact hetzelfde smaakt komt eigenlijk niet voor. Zeker bij lichtere tabakken is de smaak in het begin vaak nog niet goed ontwikkeld, maar voor de meeste tabakken geldt wel dat het even duurt voordat er echt iets los komt, zeker omdat de tabak bij de eerste vlam erg heet wordt en wat tijd nodig heeft om weer af te koelen onder een langzame verbranding.

Wat misschien zou kunnen helpen is om te kijken of je bovenin de pijp genoeg trek hebt. Als de tabak vooral onderin de ketel samengedrukt is en daarboven vrij los zit, ontstaat er wel goede trek, maar zal de tabak bovenin waarschijnlijk niet goed branden. Beter is het als de trek komt doordat de tabak bovenin de pijp vrij stevig op elkaar zit en daaronder wat losser. Dan merk je dat de trek tijdens het roken misschien wat minder wordt, maar dat is makkelijk te regelen door een tamper te gebruiken.

Dus wat ik ervaar is vrij normaal als ik het zo lees.
Ja, ik heb de tabak onderin juist wat losjes en bovenin wat strakker, zoals die 3 stappen methode wat ik vaak lees.
Maar goed, het komt dus veel vaker voor.
Als de bowl warm wordt smaakt het ook beter / meer.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Late smaak

Bericht door BAARD »

Ik denk dat je met de tips van Pieter een heel end komt. Het klopt zeer zeker dat de smaak gedurende de tijd veelal veranderd.
Met bv Troost Slices ervaar ik de ene keer een chocolade smaak met een lichte honing, maar een andere keer veel minder.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Late smaak

Bericht door DKatinas »

Dit is wel een goede vraag, het zou zonde wezen als je hierdoor de lol er wat door verliest.

Persoonlijk proef ik ook niet zoveel bij het roken, hier en daar wat, maar als ik aan de rook ruik die uit te pijp komt, of liever nog de rook die ik uit blaas, dan ruik ik het goed, vanaf het begin. Daarmee bedoel ik echt een wolkje rook en niet de verdunde rook wat in de kamer hangt. Een wolk zit voor mij de meeste geur aan. Soms blaas ik de rook in mijn hand, in een losse open vuist, om daarna mijn neus daar in te steken. Klinkt raar als ik het zo lees, maar goed, dan vang ik de rook en beleef de geur goed. Rook via mijn neus eruit blazen werkt voor mij niet echt, dan krijg ik een heel andere beleving, echt die geur van leer enzo.

Als je ook meer wilt smaken, wat ik doe is een glas verse volle melk drinken tijden het pijproken, daar zit ook wat suiker in zo vanuit de fabriek en daardoor komt de smaak van de rook bij mij wat meer vrij dan als ik dat niet drink. De nattigheid van de melk en de suiker erin vangen de smaak wat op. Ik heb ook honing geprobeerd en zelfs een beetje roomboter, maar melk werkt voor mij prima.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Late smaak

Bericht door Mus »

Mijn ervaring is dat het inderdaad kan liggen aan de tabak zelf maar ook aan de combinatie van tabak en pijp. Een smaak die pas laat of slechts moeizaam op gang komt duidt er meestal op dat pijp en tabak niet helemaal bij elkaar passen, terwijl een smaak die tijdens het roken snel verdwijnt meestal aan de tabak zelf lijkt te liggen. Vergeet niet dat pijproken een subtiele balanceeract is tussen pijp, tabak en roker; ze moeten alledrie bij elkaar passen.

jjaapp
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2023 21:16
Locatie: Hilversum

Re: Late smaak

Bericht door jjaapp »

Ja, het is nog een flinke ontdekkingstocht met uitzoeken wat het best bij mekaar smaakt.
Ik ben er wel al uit dat ik moeite heb met kleinere bowls.
Die roken op e.o.a. manier gewoon niet fijn.
Gebruik nu alleen nog bowls met opening van minimaal 20 mm.

En laatste week worden de pijpen erg heet.
Weet niet wat ik nou precies anders doe dan pakweg 3 weken terug, toen ik geen last had nog van te hete pijp.
Te vochtig, te droog, moeilijk te bepalen.

Het is een zoektocht, maar wel heel leuk.

jjaapp
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 okt 2023 21:16
Locatie: Hilversum

Re: Late smaak

Bericht door jjaapp »

Sinds gisteren pas ik de "Frank methode" toe qua instoppen, en dat lijkt beter te werken voor me. Pijp wordt stuk minder warm.
Waarschijnlijk stopte ik met de 3 laags manier toch te vast.
Denk ik...

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Late smaak

Bericht door Sidekickelvis »

jjaapp schreef: 29 nov 2023 11:57 Sinds gisteren pas ik de "Frank methode" toe qua instoppen, en dat lijkt beter te werken voor me. Pijp wordt stuk minder warm.
Waarschijnlijk stopte ik met de 3 laags manier toch te vast.
Denk ik...
Laatst vroeg een vriend me hoe ik preciest mijn pijp stopte. Beste antwoord dat ik had was: "Eeuh, ik vrot het er gewoon een beetje in...." Het stoppen word na wat jaren een gewoonte. Zelfs dan heb ik nog wel eens wat te vast getsopt maar wat wroeten met de pin doet vaak wonderen. Tamperen en wroeten is een vaak onderbelicht iets in pijproken merk ik wel. En bijna alles word een soort automatisme.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Late smaak

Bericht door Bommel »

Sidekickelvis schreef: 29 nov 2023 13:07
jjaapp schreef: 29 nov 2023 11:57 Sinds gisteren pas ik de "Frank methode" toe qua instoppen, en dat lijkt beter te werken voor me. Pijp wordt stuk minder warm.
Waarschijnlijk stopte ik met de 3 laags manier toch te vast.
Denk ik...
Laatst vroeg een vriend me hoe ik preciest mijn pijp stopte. Beste antwoord dat ik had was: "Eeuh, ik vrot het er gewoon een beetje in...." Het stoppen word na wat jaren een gewoonte. Zelfs dan heb ik nog wel eens wat te vast getsopt maar wat wroeten met de pin doet vaak wonderen. Tamperen en wroeten is een vaak onderbelicht iets in pijproken merk ik wel. En bijna alles word een soort automatisme.
Inderdaad ontstaat het gaande jaren gevoelloos stoppen van de pijp.
In den beginnen heeft men de hersens er nog bij met de drang om het allemaal goed te doen en dan geraakt men in de fase gedachteloos en dus gevoelloos de pijp te stoppen.
Niet geheel gevoelloos want men heeft het in de vingertoppen.
Hoe groot is plots de schrik als het eens een keer mis gaat. :lol:
Afbeelding

Plaats reactie