Reutelen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Reutelen

Bericht door Ametist »

Ondertussen groeit mijn verzameling pijpen maar er valt mij iets op wat ik zelf niet kan verklaren en wend mij tot het gilde der pijprokers..

Ga uit van dezelfde tabak en voor zo ver mogelijk een zelfde rookgedrag.

In mijn verzameling zitten pijpen die kan ik vandaag roken, morgen roken, elke dag roken en er is niets aan de hand.

Er zitten ook pijpen die al dagen in het rek staan maar wanneer ik ze opsteek beginnen ze na ongeveer een 20 minuten te reutelen. Je kan dan wel even 'tegengas' geven maar kort daarna begint het weer.

Waar zit het verschil of wat doe ik verkeerd?

Groet,
Ametist
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Reutelen

Bericht door BAARD »

Bedoel je pruttelen of knetteren?
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Reutelen

Bericht door Jozef »

Ik meen dat onze Janneman al hierover eerder geschreven heeft......
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Reutelen

Bericht door Beginneling »

Geen idee maar hier is het zo dat nieuwe pijpen wel eens de neiging hebben te reutelen. Zijn ze eenmaal goed ingerookt stoppen ze daar vanzelf mee...

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2754
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Reutelen

Bericht door oehoe »

Ik reutel meestal na 't roken. :|
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Reutelen

Bericht door Chris »

Kan inderdaad met de mate van ingerooktheid te maken hebben. Ook onderaan in de ketel is een koollaagje nodig. Ook de vorm van de ketel en de specifieke boring kan van invloed zijn. Bij rechte pijpen kun je het vocht vaak wat eenvoudiger met een rager weghalen dan met een gebogen pijp (als er geen filter aanwezig is in ieder geval). Bij een gebogen pijp, waar de rager niet goed tot de ketel kan raken, zou je kunnen proberen de pijp incl rager met de steel richting de grond te laten wijzen. Dan ‘loopt’ het vocht de rager in en haal je het zo weg. Janneman had een tip voor buiten: het vocht eruit zwiepen door de duim op de ketel te houden en de steel richting de grond te zwiepen.

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Reutelen

Bericht door Ametist »

Heren, bedankt voor alle reacties en wijsheden. Tijd dus..... Dat begrijp ik wel. Zat zelf ook te denken om zo'n pijp eens en nachtje in een bakje rijst te leggen net zo als ze dat met telefoons doen die in het water zijn gevallen. Misschien dat dat ook helpt.

Ametist
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Reutelen

Bericht door Jozef »

Dit gaat over het "reutelen" Kijk eens hier naar. Ons gewaardeerd PRF lid Janneman.
Non, Je Ne Regrette Rien

Gebruikersavatar
Liebaart
Berichten: 214
Lid geworden op: 24 aug 2019 19:08
Locatie: Brugge

Re: Reutelen

Bericht door Liebaart »

Nog even mijn vijf cent toevoeging, en iets waar Janneman niet over praat in zijn video.
Reutelen wordt ook nogal eens (niet exclusief) veroorzaakt door "slechte boringen".
Zeker bij goedkopere pijpen kom je al eens tegen dat het rookkanaal in de schacht te smal geboord is en trapsgewijs. Daarbij de aansluiting met het mondstuk (vooral daar trouwens) waar je scherpe overgang kan hebben, wat turbulenties veroorzaakt en dus condensaties.
Een goede pijp heeft over het algemeen een 4 mm boring tot in de kop en aan het mondstuk een conische overgang.
Ik heb al meermaals bij dergelijke pijpen zo een aanpassingen gedaan, met zeer goede resultaten.

Plaats reactie